Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten reagoit, jos alaikäinen nuoresi haluaa kokeilla alkoholia?

Vierailija
20.10.2010 |

Voice-kanavalla radiossa oli tänään aiheesta keskustelu. Juontaja kikatti, että äiti toi hänelle pyynnöstä siideriä vietäväksi bileisiin, kun hän oli 16-vuotias, mutta että tulihan niitä kokeiluja alkoholin kanssa tehtyä jo aiemmin.

Sen, mitä ohjelmaa ehdin kuunnella, niin suuri osa soittajista tuntui pitävän ihan asianmukaisena ja luonnollisena sitä, että alaikäiset nuoret (jopa alle 16-vuotiaat) juovat alkoholia ja turvallisinta on, jos äiti ja isä sitä heille kantaa.

Olin pöyristynyt. Alkoholin luovuttaminen alaikäisellehän on LAITONTA. Ja silti sitä pidettiin aikuisten puheissa ihan hyväksyttävänä NUORILLE suunnatulla radiokanavalla.

Mielestäni alkoholi ei kuulu alle 18-vuotiaalle. Ja sen nauttiminen vielä alle 21-vuotiaana vaurioittaa aivojen kehitystä.

Oman lapsen voisin antaa n. 14-vuotiaana maistaa viiniä omasta lasistani. Mutta en tosiaan antaisi kokonaista siideri- tai olutpulloa alle 18-vuotiaalle bilejuomaksi.

Miten tähän nyt suhtautua? Jos ja kun tulee aika, jolloin oma lapsi haluaa kokeilla alkoholia, pitäisikö olla tiukkana, tehdä selväksi, kuinka ääliömäistä on juoda itsensä juovuksiin ja ilmoittaa, että kotiin ei viinalta haisevana ole tulemista?

Itse en ollut teini-ikäisenä lainkaan kiinnostunut alkoholista. Pidin sen juomista vajaaälyisten toimintana. Yli 20-vuotiaana saatoin juodan yhden tai kaksi lasia viiniä juhlissa. Siideristä tai oluesta en ole koskaan pitänyt. Ekan kerran olin juovuksissa 28-vuotiaana ja se oli ihan ajanhukkaa ja typerää. En kaipaa sellaista.

Meillä on kotona viinikaappi, joskus juodaan miehen kanssa ruoan kanssa tia seurustelujuomana viiniä. Käyn pari kertaa vuodessa kavereiden kanssa jossain cocktailbaarissa, jossa voin juoda hyvin tehdyn drinkin tai kaksi. En juo humalahakuisesti.

Miten tällä taustalla suhtautua nuorten alkoholikokeiluihin?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat teini-ikäisiä, voisin antaa maistaa viiniä, mutta en todellakaan kokonaista lasillista. Nuoren elimistö ei sitä kestäisi. Ja jossain alkoholistiohjelmassa naiset sanoivat, että teini-iän eka känni oli se, joka koukutti. Sitä fiilistä hakivat vuodesta toiseen ja tuloksetta.

Lapsuudenkodissani isäni joi välillä viinaa, ei ongelmaksi asti. Äitini paheksui juomista. Minusta on tullut viiniharrastaja: perheen kanssa matkailen viinitiloilla, puhumme viineistä, vertailemme, kuulumme viiniseuraan jne. Olisi erittäin kaksinaismoralistista, jos lapsille puhuisin alkoholijuomista Mörköinä, mutta tosiasia on, että nuoren elimistö ei kestä alkoholia ja aikuisenakin saa olla määrien kanssa tarkkana! Lapset ovat tietysti myös mukana viinitiloilla, joilla käymme, eikä siellä mikään turmeltunut ilmapiiri ole :) Humalaan asti emme juo, minua kiinnostaa viineissä maku.

Olen itse kuullut, että pahimmat kännikokeilut ovat nuorilla, jotka tulevat joko alkoholistiperheistä tai hyvin tiukkapipoisista perheistä.

Vierailija
42/66 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut nuorten parissa työskentelevien kommentteja, ja he ovat olleet sitä mieltä, että nuori usein juo jotain aivan muutakin kuin mitä vanhemmat ovat mukaan antaneet. Känni on vain kovempi, kun sen muualta hankitun lisäksi juodaan ne kotoakin saadut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on rajansa tunteva fiksu ja luotettava tyttö, joka ei ole koskaan juonut itseään humalaan eikä esimerkiksi myöhästynyt kotiintuloajoista.

Vierailija
44/66 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin monissa vaaratilanteissa ja ihme kyllä mitään vakavaa ei koskaan sattunut, onneksi. Nykyään en ole absolutisti, mutta en kuitenkaan koskaan juo paria enempää, enkä ikinä humalahakuisesti. Siksi olen pitänyt omat lapseni mahdollisimman pitkään erossa alkoholista, puhunut vaaroista, kännisten idioottimaisesta käytöksestä jne.

Valitettavasti olen huomannut, että tosiaan tuntuu olevan harvoissa perheissä samanlaista tiukkaa suhtautumista alaikäisten juomiseen, vaan päin vastoin todella monet vanhemmat ostavat lapsilleen juomat ja pitävät sitä täysin normaalina. Jopa niin paljon, että näistä on riittänyt myös minun lapsilleni humalaan asti. En voi sitä hyväksyä, itse pidän tiukasti kiinni 18 vuoden ikärajasta, enkä suostu ostamaan lapsilleni edes sitä yhtä pulloa. Perustelen kyllä miksi en sitä tee ja miksi en pidä juomista kannatettavana. Onneksi näitä humalakertoja ei ole ollut kuin muutama, kotiin on saanut ja pitänytkin aina tulla ja asiasta on keskusteltu sitten aamulla selvin päin. Toivon ja uskon, että olen osaltani vaikuttanut lasteni kohdalla huomattavasti kaveripiiriään vähempään juomiseen.

Toinen täyttää pian 17v, toinen pian 16v.

Vierailija
45/66 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoren alkoholin käyttöä, kuka sitten?

Vierailija
46/66 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimi kuin nuo ap:n mainitsemat Voicen vanhemmat, eli osti minulle juotavaa kun olin ala-ikäisenä menossa bileisiin. Luulen että hän halusi ottaa viinasta pois "kielletyn hedelmän" houkuttelevuuden. Meidän vanhin on 11 nyt ja tilanne, jossa hän lähtee bilettämään on kohta edessä. Vuodet menevät nopeasti! En vielä osaa sanoa miten toimimme. Miehellä ihan toisenlainen tausta, mutta hän hankki viinansa murrosikäisenä muita teitä.

En osaa kuvitella nyt tilannetta että ostaisin lapselleni viinaa. Sellaista tilannetta ei kuitenkaan tule koskaan meillä, että lapsi ei voisi tulla kotiin, oli hän missä kunnossa tahansa tai tehnyt mitä tahansa. Aina voi tulla kotiin.

Vierailija
47/66 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän puolen suku oli sellaista että 12v olin niin mummo antoi lasin viiniä "että tulee paremmin uni", isä tarjosi omista juomistaan kun olin 13v ja silloin olin eka kertaa humalassa.

Omat pojat ei biletä eikä juo, eivätkä hillu kaupungilla, ikää heillä 15v ja 16v, näyttävät olevan aika poikkeuksellisia ikäluokassaan. On meillä kotona juotu tyyliin mies pari olutta tai minä pari siideriä tms. mutta lapsille on sanottu että sitten kun on 18v on ok, sitä ennen ei. Ja kyllä me aikuiset ihan humaltuaksemmekin juodaan välistä mutta ei ikinä kotona eikä lasten nähden koskaan.

Kun katson omia teinejä niin tiedän että toimintatapani on ollut 100% oikea. He ovat myös fiksuja kaverien valinnan suhteen, välttelevät ryyppääviä ja tyhmyyksiä tekeviä kavereita, saattavat kaveerata koulussa mutta eivät lähde näiden mukana kaupungille.

Itse olin paljon villimpi, mutta omat vanhempani toimivatkin väärin. 16v asti sain mennä ja tulla vapaasti, pitivät minua jo aikuisena. Sitten tulikin tehtyä tyhmyyksiä.

Vierailija
48/66 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja solkipäällä.

Jopas oppii.

Vierailija
49/66 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kotonani ei ollut kovin jyrkkä suhtautuminen. Sain kokeilla ensimmäisen humalani kotona 16 vuotiaana. Äiti oli sitä mieltä, että mieluummin kotona kuin kadulla.

Nykyisin olen aika tavis alkoholin käyttäjä.

Miehen kotona taas oli hyvin tiukka suhtautuminen. Hän oli myöhemmin lähestulkoon alkoholisti. Kävi ymmärtääkseni AA-kerhossakin pariin otteeseen. Kun elämä vakautui, alkon käyttökin normalisoitui.

Tältä pohjalta en puolla kovin tiukkaa suhtautumista.

Vierailija
50/66 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun päättäjäispäivänä sain kaksi siideriä. Joskus myös sain maistaa kotona, en kuitenkaan ennen 16 ikävuotta. En koskaan vetänyt kovia övereitä tai luistanut kotiintuloajoista, ja ihan yhteiskuntakelpoinen aikuinen minusta tuli.

Minusta linjasi on sikäli ihan fiksu, että ei se nuori siitäkään rikki mene, että sille ei osta alkoholia, joskin se kyllä satavarmasti saa/hankkii sitä muualta.

Meillä kotona kuitenkin painotettiin aina sitä, että kotiin pitää tulla, tapahtui mitä tahansa, ja jos jotain sattuu, vanhemmille saa ja pitää soittaa. En ikimaailmassa sanoisi nuorelle, että "kotiin ei ole tulemista". Mieti siis vielä sitä. Koti on turvapaikka nuorellekin, siitä ei pidä tehdä vihamielistä tai uhkaavaa ympäristöä. Lupa mokailullekin on hyvä olla olemassa, vaikkei sitä tarvittaisi.

Vierailija
51/66 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona kuitenkin painotettiin aina sitä, että kotiin pitää tulla, tapahtui mitä tahansa, ja jos jotain sattuu, vanhemmille saa ja pitää soittaa. En ikimaailmassa sanoisi nuorelle, että "kotiin ei ole tulemista". Mieti siis vielä sitä. Koti on turvapaikka nuorellekin, siitä ei pidä tehdä vihamielistä tai uhkaavaa ympäristöä. Lupa mokailullekin on hyvä olla olemassa, vaikkei sitä tarvittaisi.

Vierailija
52/66 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse en tule samaa tekemään lapsilleni.

Saavat maistaa joskus kyllä viiniäni, jos ja kun haluavat, mutta en ala heille ostamaan juomaa, kun ovat alaikäisiä.

53/66 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitini ja isani osti minulle ensimmaiset juomani 15v? ja yleensa kun heilta sita pyysin, esim kun oli riparin paattajaiset, vappu, koulun paattajaiset tmv "juhlat".

Asiasta puhuttiin ja aitini oli aina sita mielta, etta halusi tietaa mita juon. Varmasti tunsi minut senverran, etta jos ei osta niin hankin sita muualta...ja tuona aikoina oli hirveasti naita ryssien viinoja jotka olikin jotain ihan muuta. Minusta myoskin tuntui, etta han mielummin halusi, etta juon pari pulloa siideria kavereiden kesken, kuin keksisin muuta tyhmaa.

Aitini tosin aina minut juhlista hakikin sitten pois, kotiintulo oli aina kello 1 :) koskaan en mennyt mihkaan yoksi koska tiesin etta aitini huolestuisi kuoliaaksi.

Voisin ehka ostaa lapsillenikin, jos vain pystyisin heihin luottamaan oli tilanne mika tahansa ja sattuisi mita tahansa.

Vierailija
54/66 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvittelevat saavuttavansa!

Luulevatko he, ettei se teini saa muualta lisää alkoa, jos ja kun haluaa dokata känniin asti?

Vanhemmat viestittävät lapselleen, että a) lait ovat luotuja rikottavaksi ja b) dokaaminen on ok.

Aion siis pitää tiukan linjan: en osta lapselleni alkoholia, ja korostan, ettei se alaikäiselle ole hyväksi.

Kotiin sen sijaan saa aina tulla ja vanhemmilta saa ja PITÄÄ pyytää apua, jos mokaa!

Vierailija
55/66 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholin väärinkäyttäjiä tulee enemmän näistä sallivista perheistä kuin tiukuista, siis selkeästi enemmän, stakesilta muistaakseni löytyy tarkemmin.

Vierailija
56/66 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiin, että on tulossa ja on pari kaljaa juonut. Aamulla juteltiin asiasta ja todettiin, että hyvä kun kerroit, mutta taqvaksi ei tuonikäiselle voi tulla. Viinat oli hankkinut joku vähän vanhempi kaverin kaveri.

Nyt poika on 16 eikä ole tuon reissun jälkeen kännissä kotiin tullut.

Vierailija
57/66 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholin väärinkäyttäjiä tulee enemmän näistä sallivista perheistä kuin tiukuista, siis selkeästi enemmän, stakesilta muistaakseni löytyy tarkemmin.

Kiinnostaisi lukea tuloksia. Oma kokemukseni kun on se, että kohtuukäyttäjäperheistä, joissa alkoholi ei ole tabu, kasvaa kohtuukäyttäjälapsia, kun taas ääripäät synnyttävät ääripäitä, eli alkoholistiperheessä kasvaneista usein löytyvät tiukimmat absolutistit tai itse aikuisena alkoholisoituneet.

Vierailija
58/66 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lol

Vierailija
59/66 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsen iästä ja tilanteesta. Ihan hyvin voisin esim. 17-vuotiaan antaa skoolata (vajaalla) kuohuviinilasillisella jossain isommissa juhlissa, tai antaa maistaa lasista esim. viiniä. Siinä vaiheessa kun 18 ikävuosi alkaa lähestyä voisin antaa vaikka kotona ruuan yhteydessä 1/3-1/2 lasillisen viiniä ruuan kanssa.

En antaisi alaikäiselle väkeviä enkä antaisi mukaan juomia jos lähtee esim. kavereita tapaamaan. Omilla vanhemmillani oli tämä periaate ja minusta se oli hyvä, en kertaakaan yrittänyt ostaa alaikäisenä alkoholia ja kännääminen ei ole kiinnostanut koskaan. Vanhemmat käyttävät alkoholia kohtuudella, enimmäkseen ruokajuomana.

Vierailija
60/66 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 14 ja oon ollu 20 kertaa humalasss