Musta tuntuu että päiväkodissa olevat lapset kehittyy nopeammin
Meidän lapsi on kaupungin päiväkodissa (3v) ja on jo pitkään ollut vaippakuiva (päiväkoti opetti).
Lisäksi päiväkoti tekee puheharjoituksia, motoriikka-, kirjoitusharjoituksia jne. Tuntuu että lapseni oppii paljon joka päivä, vaikka ei olekaan siellä kuin 5h päivä.
Sen sijaan joidenkin sometyyppien (hyvinvointivalmentajien) lapset saattaa olla 3,5 v koko päivän vaipoissa ja he tuntuvat muutenkin taidoiltaan erilaisilta kun heidän kanssaan ei piirrellä, askarrella, lauleta jne.kotona. Ja itsekin olisin äiti joka ei jaksaisi askarrella päivittäin kotona, joten olen todella kiitollinen hyvästä päiväkodista jonne lapsenikin menee iloisesti.
Sitten vielä ne sosiaaliset taidot! Meidän lapsellamme on jo nyt 3-vuotiaana omat parhaat kaverit (oma "jengi) päikyssä, joiden kanssa leikkivät yhdessä joka päivä.
Kotona olevat lapset eivät välttämättä tällaista sosiaalista kanssakäymistä saa jos kotona on vain esim.taapero ja vauva.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti opettii?! Kyllä itse olen omat lapseni opettanut päivä kuiviksi. Jokainen ollut kaksi vuotta täytettyään päiväkuiva ja pari kuukautta sen jälkee yökuiva. Sosiaaliset taidot on kehittyneet kerhoissa, oihaleikeissä ja ihan lasten kanssa kotona keskustelemalla. On askarreltu ym.
Oliko tässä aloituksessa kyse sun lapsista? Mun mielestä tässä verrattiin AP:n ja somevaikuttajien saman ikäisiä lapsia.
Ja kaikki eivät todellakaan käy kerhoissa, askartele tai opeta lapsiaan kuivaksi. Heille on silloin hyödyksi jos päiväkoti on asiassa aktiivinen.
En seuraa somevaikuttajien lapsia, mutta en ajattele, että nopeasti kehittyminen on automaattisesti tavoiteltavissa oleva juttu. Lapset kyllä kaipaavat seuraa, ja päiväkodista sitä löytyy. Nykyään voi olla vaikeaakin löytää sitä muutoin. Ainakaan pienillä paikkakunnilla leikkipuistoissa ei automaattisesti ole leikkiseuraa. Virikkeitä ja tekemistä on hyvä tarjota lapsille, mutta mielestäni lapsillakin pitää olla kasvurauha. Kukin etenee tahtiinsa.
Joo, meidän muksu meni 1,5v ikäisenä ja se harppaus taidoissa oli kyllä todella huima. Toki noi lapset kehittyy eri tahtia, mut meidänkin päikyssä opetetaan vaikka mitä taitoja lapsille. Jo 4kk aloituksesta meidänkin taapero oli oppinut todella paljon uusia sanoja, kävi potalla ja söi huomattavasti reippaammin erilaisia ruokia. Toki näitä kotonakin opeteltiin mut luulen että se positiivinen esimerkki päiväkodista auttoi paljon.
Meillä on myös ihanat ohjaajat, jotka välillä laittaa kuvia mitä lasten kanssa puuhailevat ja kertovat päivän päätteeksi mitä on tehty. Ja ihan julkisen puolen päiväkodissa ovat :)
Et siis itse osannut lastasi opettaa kuivaksi kun päiväkodin piti opettaa. Meidän kotihoidetut lapset olivat päiväkuivia alle 2-vuotiaina, yökuivia viimeistään 2 1/2 vuotiaina.
Päiväkodissa lapsesi on siis jo oppimut jengiytymään, muut lapset jääköön leikkien ulkopuolelle? Meillä lapsilla piisasi kavereita ilman päiväkotiakin.
Ja yhdessä tehtiin kaikenlaista, luettiin, leikittiin, askarreltiin, laulettiin, ulkoiltiin puistoissa ja metsä- ja muilla retkillä, matkusteltiin ym.
Aikuisia ovat jo ja kaikilla elämä mallillaan
Täällä taas kotimammat heti ahdistumassa kun joku kehtaa sanoa että päiväkodissa voi olla jotain hyvääkin :D
Ei mikään estä tekemästä kotona harjoituksia, liikkeitä, rytmitaputus. laulu tai kivoja juttuja. Oppimasta. Kunhan ei ole liikaa. Lapsen tehtävä on leikkiä, mielikuvitus, ilo, itsenäisyys ajattelussa ja tunnetaidot. Hormonit vaikuttavat vaippakuivuuteen, varsinkin yöllä. Sillä ei ole taitojen kanssa aina tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti opettii?! Kyllä itse olen omat lapseni opettanut päivä kuiviksi. Jokainen ollut kaksi vuotta täytettyään päiväkuiva ja pari kuukautta sen jälkee yökuiva. Sosiaaliset taidot on kehittyneet kerhoissa, oihaleikeissä ja ihan lasten kanssa kotona keskustelemalla. On askarreltu ym.
Oliko tässä aloituksessa kyse sun lapsista? Mun mielestä tässä verrattiin AP:n ja somevaikuttajien saman ikäisiä lapsia.
Ja kaikki eivät todellakaan käy kerhoissa, askartele tai opeta lapsiaan kuivaksi. Heille on silloin hyödyksi jos päiväkoti on asiassa aktiivinen.
Joo, varmaankin lapsi on ikuisesti vaipoissa kun ei vanhemmat opeta?
Musta tuntuu niin että taju lähtee.
Albert Einstein oppi puhumaan neljän vanhana. Ei varhaisesta kehityksestä ihan hirveästi voi aina päätellä.
Jengi ei ole hyvä asia lapsena tai joukkomieli, joukossa tyhmyys tiivistyy. Voi olla sosiaalinen yhdenkin kanssa kerrallaan tai kaveria kun kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas kotimammat heti ahdistumassa kun joku kehtaa sanoa että päiväkodissa voi olla jotain hyvääkin :D
Päiväkodissa on varmaan hyvääkin mutta se että samalla esitetään että kotona lapset eivät opi mitään, osoittaa kirjoittajan typeryyttä
Vierailija kirjoitti:
Et siis itse osannut lastasi opettaa kuivaksi kun päiväkodin piti opettaa. Meidän kotihoidetut lapset olivat päiväkuivia alle 2-vuotiaina, yökuivia viimeistään 2 1/2 vuotiaina.
Päiväkodissa lapsesi on siis jo oppimut jengiytymään, muut lapset jääköön leikkien ulkopuolelle? Meillä lapsilla piisasi kavereita ilman päiväkotiakin.
Ja yhdessä tehtiin kaikenlaista, luettiin, leikittiin, askarreltiin, laulettiin, ulkoiltiin puistoissa ja metsä- ja muilla retkillä, matkusteltiin ym.
Aikuisia ovat jo ja kaikilla elämä mallillaan
Oi, ihailkaa tätä mahtavaa kotimammaa! Kyllä lapset ovat nyt ikuisesti kiitollisia sinulle kun olet noin upea ja kannustava ihminen selkeästi.
Ps.ajatteletko että kenelläkään päiväkotilapsella ei ole elämä mallillaan aikuisena kun kommentoit että sinun kotilapsillasi on? 😁
Päiväkodissa oli meidänkin mukula ja sitä ennen ehdittiin jo monenmoista puuhata kotona ja kerhoissa joten hoitoonmennessä osasi jo monenlaista. Kuivaksikin oppi kotona 2v. Yökuivuus oli asia johon ei opetuksella voinut vaikuttaa vaan se tuli kypsyessä.
Kyllä varmasti jos ja kun vanhemmat kotona tuijottaa vaan älykännyköitään.
Totta kai kehittyvät. Päiväkodissa on korkeakoulutetut varhaiskasvattajat kasvattamassa lasta suunnitelman mukaisesti ja parhaaseen tutkittuun tietoon nojautuen. Tunnetaidot, sosiaaliset taidot, kaveritaidot, hienomotoriset taidot ja niin poispäin. Joka päivälle on lukujärjestyksessä tietty taito mitä kehitetään, ja lisäksi päivän mittaan tietysti myös monet muut taidot kehittyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa on varmaan hyvääkin mutta se että samalla esitetään että kotona lapset eivät opi mitään, osoittaa kirjoittajan typeryyttä
Missä vaiheessa kirjoittaja väitti että kukaan lapsi ei opi kotona mitään, puhui muutamasta somevaikuttajasta ja itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kotimammat ahdistuu kun muistavat kuinka monta huonoa päivää heilläkin on ollut, jolloin eivät ole jaksaneet tehdä kuin juuri ja juuri heikon ruoan lapsilleen.
Silloin muiden päikkylapset ovat olleet retkillä ja leikkineet ystäviensä kanssa ja saaneet monipuolista ruokaa päikyssä.
Ainii mut tätä ei saisi sanoa ääneen koska vain kotiäidit saavat jatkuvasti alentaa töissäkäyviä äitejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisia ovat jo ja kaikilla elämä mallillaanOi, ihailkaa tätä mahtavaa kotimammaa! Kyllä lapset ovat nyt ikuisesti kiitollisia sinulle kun olet noin upea ja kannustava ihminen selkeästi.
Ps.ajatteletko että kenelläkään päiväkotilapsella ei ole elämä mallillaan aikuisena kun kommentoit että sinun kotilapsillasi on? 😁
En ajattele päiväkotilapsiata yhtään mitään. Sen sijaan tämä päiväkotilasten mamma katsoi asiakseen tehdä aloituksen siitä että kotona hoidetut eivät opi yhtään mitään, vaikkei itsellään ole mitään tarttumapintaa aiheeseen.