Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten reagoit, jos alaikäinen nuoresi haluaa kokeilla alkoholia?

Vierailija
20.10.2010 |

Voice-kanavalla radiossa oli tänään aiheesta keskustelu. Juontaja kikatti, että äiti toi hänelle pyynnöstä siideriä vietäväksi bileisiin, kun hän oli 16-vuotias, mutta että tulihan niitä kokeiluja alkoholin kanssa tehtyä jo aiemmin.

Sen, mitä ohjelmaa ehdin kuunnella, niin suuri osa soittajista tuntui pitävän ihan asianmukaisena ja luonnollisena sitä, että alaikäiset nuoret (jopa alle 16-vuotiaat) juovat alkoholia ja turvallisinta on, jos äiti ja isä sitä heille kantaa.

Olin pöyristynyt. Alkoholin luovuttaminen alaikäisellehän on LAITONTA. Ja silti sitä pidettiin aikuisten puheissa ihan hyväksyttävänä NUORILLE suunnatulla radiokanavalla.

Mielestäni alkoholi ei kuulu alle 18-vuotiaalle. Ja sen nauttiminen vielä alle 21-vuotiaana vaurioittaa aivojen kehitystä.

Oman lapsen voisin antaa n. 14-vuotiaana maistaa viiniä omasta lasistani. Mutta en tosiaan antaisi kokonaista siideri- tai olutpulloa alle 18-vuotiaalle bilejuomaksi.

Miten tähän nyt suhtautua? Jos ja kun tulee aika, jolloin oma lapsi haluaa kokeilla alkoholia, pitäisikö olla tiukkana, tehdä selväksi, kuinka ääliömäistä on juoda itsensä juovuksiin ja ilmoittaa, että kotiin ei viinalta haisevana ole tulemista?

Itse en ollut teini-ikäisenä lainkaan kiinnostunut alkoholista. Pidin sen juomista vajaaälyisten toimintana. Yli 20-vuotiaana saatoin juodan yhden tai kaksi lasia viiniä juhlissa. Siideristä tai oluesta en ole koskaan pitänyt. Ekan kerran olin juovuksissa 28-vuotiaana ja se oli ihan ajanhukkaa ja typerää. En kaipaa sellaista.

Meillä on kotona viinikaappi, joskus juodaan miehen kanssa ruoan kanssa tia seurustelujuomana viiniä. Käyn pari kertaa vuodessa kavereiden kanssa jossain cocktailbaarissa, jossa voin juoda hyvin tehdyn drinkin tai kaksi. En juo humalahakuisesti.

Miten tällä taustalla suhtautua nuorten alkoholikokeiluihin?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta 13 olen juonut siideriä, olutta ja konjakkia se on hirveää alaikäisen juonti on ajan haaskausta en haluaisi kenenkään kokevan sitä alle 18 vuotiaana

Vierailija
62/66 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alaikäisille omia bilepulloja, kotona saa hörpätä.

Meillä oli toisinpäin, minä kokeilin vanhemmilta salaa 14-15-vuotiaana, omia teinejä evvk. Maailma on muuttunut, minun lasten kaveritkin katsoo vähän oudosti jos kerrotaan omista nuoruusajoista. Ei kuulemma kiinnosta yhtään. 

Nuorten alkoholinkäyttöhän on vähentynyt tutkimusten mukaan. Aina tietty löytyy heitäkin, jotka kokeilevat ja juovat paljonkin, mutta valitettavasti ovat usein vähän epästabiileista kotioloista.

Minun nuoruusaikana "kaikki" kokeili, oli millaisista perheistä hyvänsä. Se oli meidän kapinaa, nykynuorison ei tarvitse kapinoida alkoholinkäytöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa juoda kotona.

Vierailija
64/66 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina noille löytyy ostajia, jotka hankkii kivasti välistä.

Vierailija
65/66 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta mihinkään bileisiin tms.

Sen sijaan jo pikkulapsesta asti ovat saaneet juoda viiniä kodin päivällisillä.

11 lapsesta 8 on jo aikuisia eikä kellään heillä ole alkoholiongelmaa.

Loput  3 saavat hekin viininsä tai aikanaan saunkaljansa.

Minkäikäisille pikkulapsille olette antaneet viiniä ruoalla :O ? Kuulostaa aika oudolta... Lapsetn maksa ei pysty polttamaan alkoholia.

Vierailija
66/66 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä mielipiteet kannattaa lukea nyt kun taivastelemme miten Koskelan murhaajateinit käyttivät alkoholia.