Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten reagoit, jos alaikäinen nuoresi haluaa kokeilla alkoholia?

Vierailija
20.10.2010 |

Voice-kanavalla radiossa oli tänään aiheesta keskustelu. Juontaja kikatti, että äiti toi hänelle pyynnöstä siideriä vietäväksi bileisiin, kun hän oli 16-vuotias, mutta että tulihan niitä kokeiluja alkoholin kanssa tehtyä jo aiemmin.

Sen, mitä ohjelmaa ehdin kuunnella, niin suuri osa soittajista tuntui pitävän ihan asianmukaisena ja luonnollisena sitä, että alaikäiset nuoret (jopa alle 16-vuotiaat) juovat alkoholia ja turvallisinta on, jos äiti ja isä sitä heille kantaa.

Olin pöyristynyt. Alkoholin luovuttaminen alaikäisellehän on LAITONTA. Ja silti sitä pidettiin aikuisten puheissa ihan hyväksyttävänä NUORILLE suunnatulla radiokanavalla.

Mielestäni alkoholi ei kuulu alle 18-vuotiaalle. Ja sen nauttiminen vielä alle 21-vuotiaana vaurioittaa aivojen kehitystä.

Oman lapsen voisin antaa n. 14-vuotiaana maistaa viiniä omasta lasistani. Mutta en tosiaan antaisi kokonaista siideri- tai olutpulloa alle 18-vuotiaalle bilejuomaksi.

Miten tähän nyt suhtautua? Jos ja kun tulee aika, jolloin oma lapsi haluaa kokeilla alkoholia, pitäisikö olla tiukkana, tehdä selväksi, kuinka ääliömäistä on juoda itsensä juovuksiin ja ilmoittaa, että kotiin ei viinalta haisevana ole tulemista?

Itse en ollut teini-ikäisenä lainkaan kiinnostunut alkoholista. Pidin sen juomista vajaaälyisten toimintana. Yli 20-vuotiaana saatoin juodan yhden tai kaksi lasia viiniä juhlissa. Siideristä tai oluesta en ole koskaan pitänyt. Ekan kerran olin juovuksissa 28-vuotiaana ja se oli ihan ajanhukkaa ja typerää. En kaipaa sellaista.

Meillä on kotona viinikaappi, joskus juodaan miehen kanssa ruoan kanssa tia seurustelujuomana viiniä. Käyn pari kertaa vuodessa kavereiden kanssa jossain cocktailbaarissa, jossa voin juoda hyvin tehdyn drinkin tai kaksi. En juo humalahakuisesti.

Miten tällä taustalla suhtautua nuorten alkoholikokeiluihin?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 19v ja 17v pojat. Vanhempi poika ei alaikäisenä pyörinyt porukoissa, jossa juotiin paljon alkoholia. Ostin aina hänelle saunakaljan tai pari jos hän halusi sellaisen. 18 vuotiaana tietysti baarireissut alkoivat, niinkun normaalia. Pari ekaa kuukautta oli melko villejä, mutta on siitä jo paljon rauhoittunut. Kaiken kaikkiaan todella asiallista.

17 vuotias on ollut vähän villimpi. Pyörii porukoissa jotka pitää bileet max. kerran kuukaudessa. En osta hänelle juomia, mutta tiedän että vanhempi veli ostaa. Kysyn aina vanhemmalta veljeltä, että mitä on ostanut, ja sen verran fiksu tuo nuorempi on ollut, että ei niillä määrillä överiksi vedä. Pienessä humalassa tulee kotiin, mutta mitään tyhmyyksiä ei ole tehnyt.

Sääntönä on, että vanhemmille kerrotaan ennenkuin mennään bileisiin. Kerran nuorempi poika meni salaa ja jäi kiinni, ja sai kuulla siitä kyllä kovin sanoin. Toinen sääntö on, että kotiin pitää tulla nukkumaan. Isoveli pitää huolta, että nuorempi tulee kotiin. Ja pojilla ei ole koskaan ollut pelkoa tulla kotiin, oli sitten missä kunnossa tahansa.

Itse olen huomannut, että kun lapsen antaa kokeilla kotona alkoholia, tämä 'kielletty hedelmä' ei ole enään niin suuri juttu kun lapsi täyttää 18. Vanhemman veljen tyttöystävä tulee tiukkapipo perheestä ja täytti marraskuussa 18, veti överit ja pääty sairaalaan.

Vierailija
22/66 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sanoa, ettei ikänä osta hänelle alkoholia. Vauva kasvaa taaperoksi, mikä tuo omat vaiheet elämään... taaperosta tulee leikki-ikäinen, eskarilainen, alakoululainen ja sitten pahamainen murkku joka käy yläkoulua, alkaa kokeilut: kokeillaan koulussa ja kotona. Halutaan kokeilla tupakkaa ja alkoholia. Vanhemmat kieltäytyvät ostamasta niin ostavat he sitä kuitenkin! Seuratkaa vähän tuolla ostarien tuntumilla on autoja joiden takaluukusta myydään alkohoolia ja tupakkaa nuorille! Vanhempien ostaessa nuorelle pullon tai pari tietävät sekä vanhemmat, että nuoret mitä tulee jouduksi!

Meillä on onneksi kaksi nuorta odottaneet kiltisti 18 vuoden ikää, mutta tuo seuraava tuskin odottaa... Näin itselläkin katsonta kanta hieman muuttui!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voisin antaa esim. 17-vuotiaan ottaa (vajaan) kuohuviinimaljan häissä tms. juhlatilaisuudessa. Lapsi on syntynyt ihan helmikuun alussa, joten ehkä 17-vuotiaana voisi jouluna saada vähän viiniä jouluaterialla tai kuohuviiniä uutenavuotena (jos on meidän kanssa).

Eli aluksi tiukkaa, ikärajan lähestyessä voisi välillä antaa pikkumaistiaisia. Itsellä ollut samanlainen kasvatus, ekan kerran sain alkoholia just 17-vuotiaana serkun häissä sen skumppalasillisen. Parin kk päästä täytin 18.

En ole ikinä tajunnut kännäyksen itua tai pitänyt sitä tavoiteltavana. Vanhemmat joivat kohtuullisesti: välillä viiniä ruualla, joskus saunan jälkeen oluet, satunnaisesti jossain juhlissa enemmän muttei koskaan humalaan. Pikkuhiprakassa olen heidät välillä nähnyt, mutta ei sekään koskaan ollut minusta epämiellyttävää, kun he silti pysyivät turvallisina ja luotettavina.

Vierailija
24/66 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassa nuoruudessa ne jotka saivat vanhemmilta alkoholia joivat ne - ja sitten vielä itse hommatut päälle. Eli ei todellakaan jäänyt vain niihin vanhempien antamiin juomiin!

Vanhempien ostaessa nuorelle pullon tai pari tietävät sekä vanhemmat, että nuoret mitä tulee jouduksi!

Vierailija
25/66 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki alle 18 vuotiaat juo alkoholia humaltumistarkoituksessa.

Olen itse reilusti alle 18 v. Alkoholia olen maistanut, äiti antaa luvan juhlissa ja joskus vähän viiniä päivällisen kanssa.

En kuitenkaan juo humaltumistarkoituksessa. Suurin osa kavereistani on saman laisia. Myönnän, että olen nähnyt joitakin sähläileviä teinejä, mutta olen vahvasti sitä mieltä että yli 15 vuotias osaa tehdä omat päätöksensä tulevaisuutensa ja alkoholinkäyttönsä osalta.

Tämä keskustelu sai minut taas näkemään punaista, koska nuorista annettiin '24/7 biletystä ja päihteitä'-kuva. Ja vielä saanen huomauttaa, useimmat känniläiset mitä olen kaduilla nyt nähnyt OVAT YLI 18 VUOTTA.

Vierailija
26/66 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat vanhemmat eros koska isästäni tuli alkoholisti. Mulla ei käytännössä koskaan ole ollu oikeeta isää joka ois välittäny kunnolla aina. Joskus kun olin ehkä 7-8 vuotias iskä oli niin humalassa että muistan kun sitä työnsin portaissa ylöspäin ja toivoin että mulla olis rakastava ja huolehtiva isä, niinkun kaikilla muilla. Äitille en uskaltanu kertoo ennenku vasta vanhempana mitä kaikkee oltiin siskoni kanssa kestetty iskän luona. Oon aina toivonu että iskä muuttuis mutta ei se muutu. Nyt kun oon siinä iässä että frendit vetää kännejä ja juo ni toivon vaan että nille ei tapahdu mitää tai jää koukkuu. Jos musta aikuisena tulee äiti niin en todellakaan aio ostaa lapsilleni alkoholia alaikäsenä. Toivoisin että koko vitun alkoholia ei olia ni ois moni asia meidänki perheessä menny paremmin. 

Vierailija
27/66 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostetaan meidän 14-vuotiaalle sekä alkoholit että tupakat. Näin voidaan kontrolloida miten paljon se käyttää.

Vierailija
28/66 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvon kukkahattutädit, jos penskasi haluaa vetää kännit, niin näin tulee käymään. Ainoa tapa estää se on lukita penikka kaappiin, tai antaa sen kokeilla "alkoholin ihmeellisyyttä" kotona.

Vierailija
29/66 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhin lapsi on jo 18 ja emme ole hänelle koskaan alkoholia ostaneet. Jostain nuo nuoret sitä kuitenkin saavat. Kenellä isommat sisarukset, jollakin vanhempi seurustelukumppani . Paras paikka mistä pikkuteininä itse hankin alkoni oli juuri vanhempien baarikaappi. Joka pullosta vähän taskumattiin, hirveän makuista sotkua mutta päähän humahti. Me emme ole pitäneet minkäänlaista baarikaappia sen jälkeen kun esikoinen meni seiskalle. Jos juomme viiniä jne ostamme vain sen määrän minkä kulutamme heti pois. Olisihan se ihana pitää hyviä viskejä, giniä , rommia ja likööreitä jne saatavilla mutta kun on vielä kaksi alaikäistä kotona en halua antaa helppoa keinoa hankkia juotavaa. Omat vanhempani eivät koskaan huomanneet , että verottelin heidän n. 20 avatun pullon sisältöä , pari senttiä sieltä toinen täältä.

Vierailija
30/66 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse join ekat kännit 14-vuotiaana. Se ei olisi ollut mahdollista, ellei kaverin äiti olisi ostanut meille viinaa ja jos omat vanhempani olisivat älynneet olla päästämättä minua kaverille yökylään

En itse missään tapauksessa hankkisi alkoholia alaikäiselle. Kaikkiin makuihin tottuu, kun maistelee riittävästi. Teinihän juo ihan mitä vaan, jotta pääsisi hiprakkaan ja uskaltaisi jotain, mitä ei muuten uskaltaisi. Ja sitten tulee hölmöiltyä ja jälkikäteen nolottaa.

Pyrin suojelemaan lapsiani kännihölmöilyiltä. Tottahan on, että joka tapauksessa ehkä sitä tekevät. Jos kontrolloin heitä parhaani mukaan, mahdollisuuksia kännäämiseen on vähemmän ja kännikerrat ovat harvemmassa. Ja sitä kautta riskit ovat pienemmät.

Vierailija
31/66 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mihinkään bileisiin tms.

Sen sijaan jo pikkulapsesta asti ovat saaneet juoda viiniä kodin päivällisillä.

11 lapsesta 8 on jo aikuisia eikä kellään heillä ole alkoholiongelmaa.

Loput  3 saavat hekin viininsä tai aikanaan saunkaljansa.

Vierailija
32/66 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä 15-vuotiaalle antaisin kotona ekan kerran luvan maistaa alkoholia, ehkä yks siideri tms. Teiniä kiinnostaa aina alkoholi ja he myös aina sitä jostain suunnasta saavat, turvallisinta olisi aikasin puhua asiasta ja tarjota kotona ensimmäisiä mutta ei sitä voi silti ikinä tietää milloin onkaan oikeasti maisteltu jo kavereiden kanssa ja missä ne viikonloput välttämättä vietetäänkään... Sellasta on elämä.

Vierailija
33/66 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosissasi että lapsilla ei ole tulemista kotiin jos on juonut viinaa tuo on yli-liioiteltua.. tyhmä 

Vierailija
34/66 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rento äiti ja meillä luuhaa usein omien lisäksi kavereita, 14v-16v. Vielä ei kukaan käytä alkoholia (joojoo, mistä mä sen voin satavarmaksi tietää no en mistään, mutta meillä ne ainakin viikonloppuillat roikkuu ja raittiina) eikä vaikuta olevan edes kiinnostusta. Jos alkaisivat ehdottelemaan kaljan hakuja tai siiderin maistelua, niin nauraisin vaan. Ei tipu alaikäisille meillä alkoholia, en ota itsekään heidän seurassaan kuin satunnaisesti saunakaljan.

Jos ne sitten joskus kokeilevat ja jäävät kiinni, niin en kyllä kiittele. Sen ne tietää kaikki, että kotiin saa ja voi tulla missä kunnossa vaan,  mutta ei tosiaan ole ajankohtaista. Ovat vähän toisen sorttisia, muut harrastukset ja hölmöilyt enemmän päällä ku laittomuudet ja päihteet :-)

Vierailija
35/66 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavallinen näkemys tuo että jos nuori saa alkoholia kotona omilta vanhemmilta niin ei sitten ryyppää kaveriporukassa. Harmi vain että se harvemmin pitää paikkansa.

Ja kyllä meille kerrottiin siitä huolimatta, että alkoli ei ole terveellistä.

Siihen ostamisen laittomuuteen suhtauduttiin samoin kuin punaisia päin kävelemiseen, lievään ylinopeuden ajamiseen ym. pikkurikkeisiin, mitä lähes jokainen on varmasti joskus tehnyt.

Alkoholista ei tullut hillitöntä kiellettyä hedelmää eikä mitään peikkoakaan. Näin meillä, vaikka isäpuoleni olikin väkivaltainen alkoholisti. Äiti yritti saada kasvatetuksi alkoholiin normaalin suhteen. Mielestäni hän onnistui hyvin.

Vierailija
36/66 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän puolen suku oli sellaista että 12v olin niin mummo antoi lasin viiniä "että tulee paremmin uni", isä tarjosi omista juomistaan kun olin 13v ja silloin olin eka kertaa humalassa. Omat pojat ei biletä eikä juo, eivätkä hillu kaupungilla, ikää heillä 15v ja 16v, näyttävät olevan aika poikkeuksellisia ikäluokassaan. On meillä kotona juotu tyyliin mies pari olutta tai minä pari siideriä tms. mutta lapsille on sanottu että sitten kun on 18v on ok, sitä ennen ei. Ja kyllä me aikuiset ihan humaltuaksemmekin juodaan välistä mutta ei ikinä kotona eikä lasten nähden koskaan. Kun katson omia teinejä niin tiedän että toimintatapani on ollut 100% oikea. He ovat myös fiksuja kaverien valinnan suhteen, välttelevät ryyppääviä ja tyhmyyksiä tekeviä kavereita, saattavat kaveerata koulussa mutta eivät lähde näiden mukana kaupungille. Itse olin paljon villimpi, mutta omat vanhempani toimivatkin väärin. 16v asti sain mennä ja tulla vapaasti, pitivät minua jo aikuisena. Sitten tulikin tehtyä tyhmyyksiä.

En ole sitä piilotellut. Mitään ökyilyjä teini ei ole koskaan nähnyt. Hän on 16, eikä dokaile. Pelailee kavereiden kanssa tietokoneella la-illat mielummin. Asumme pk-seudulla ja kyllä täällä rientoja ja ryyppäjäisiä riittäisi. Kiva kundi - vaikka on minun nähnyt juovan enemmän kuin "lasillisen viiniä ruoan kanssa".

Vierailija
37/66 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluais,mutta multa ei sais.

Vierailija
38/66 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholin väärinkäyttäjiä tulee enemmän näistä sallivista perheistä kuin tiukuista, siis selkeästi enemmän, stakesilta muistaakseni löytyy tarkemmin.

Kiinnostaisi lukea tuloksia. Oma kokemukseni kun on se, että kohtuukäyttäjäperheistä, joissa alkoholi ei ole tabu, kasvaa kohtuukäyttäjälapsia, kun taas ääripäät synnyttävät ääripäitä, eli alkoholistiperheessä kasvaneista usein löytyvät tiukimmat absolutistit tai itse aikuisena alkoholisoituneet.

Vanhemapni eivät koskaan olleet humalassa. Eivät koskaan ostaneet viinaa kotiin. Tai joskus konjakkia, jota otettiin vilustumisoireisiin (totina).

Itse pidän alkoholista kovasti, ja juonkin varmaan siellä riskirajojen (16 annosta viikossa) ylärajoilla. Eli vaikka vanhemmat eivät juo tai polta, voi lapsi siltikin juoda. Veljeni juo enemmän kuin siskoni, mutta urheilee sikana, siskoni juo 1-2 siideriä viikossa. Minä meistä eniten. Kyse on siis muistakin asioista kuin kotona opistusta mallista. Kaverit, geenit, yms.

Olemme yli 40 ja 50 v.

Vierailija
39/66 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme sopineet, että kundi voi juoda, kun täyttää 18 vuotta. Saas nähdä, kuinka käy. Röökin kanssa sama linja.

Huvittavaa on, että opiskelupaikassaan hänen luokallaan on toinen poika joka ei polta. Kaikki muut polttavat. opintoluokka on kundipainotteinen...

Niin ja minä poltan, kun juon... Tätä poika ei tiedä.

Vierailija
40/66 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuushan on se, että se nuori juo kuitenkin, jos on sen aloittanut. Ja juo sitten mitä sattuu kenen sattuu pulloista. Mieluummin olen perillä siitä, mitä nuoreni juo.

Samaan lopputulokseen päätyi äitini aikoinaan. Olin 17v, kun pyysin. Ensin tuli kaudeat raivarit vastaan, että minähän en alaikäiselle osta. Ja seuraavana aamuna kysyi, että mitäs sitä pitäisi ostaa :)