Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko tuntemanne 15-17-vuotiaat auttelevat kylässä ollessaan

Vierailija
19.10.2010 |

Jos ovat siis esim. yökylässä, auttavatko oma-aloitteisesti lakanoiden laitossa/ pois otossa, pöydän kattamisessa tai pois siivoamisessa, roskien kantamisessa jos viet ne kun olette lähdössä ulos yhtä aikaa, lasten vahtimisessa tms?

Olen hämmästynyt että tuttavapiirini tuon ikäiset (viisi kpl) eivät osallistu mihinkään ellei pyydä. Itse tarjouduin aina, se oli lapsuudenkodissa iskostettu mieleen.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen ihmettelen miksi sä et aikuisena saanut suutasi auki ja nätisti pyytänyt apua???

Vierailija
22/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tahtoisit vaikka omalle lapsellesi kumppaniksi?

ap

No ison perheen toiseksi vanhin on ehkä kasvatettu toisella lailla kuin vaikka kaksilapsisen perheen esikoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sulle on niin vaikeata ymmärtää noissa teineissä? Ne ei tosiaan kaikki ole oma-aloitteisia eivätkä osaa ilman ohjeita toimia.Jos pyydät jotain ja teini teki just pyytämäsi, miksi valitat?

Omiani koitan kasvattaa reippaiksi ja omatoimisiksi monin tavoin.

Kutsuitko tuon teinin itse teille kylään vai töihin?

tahtoisit vaikka omalle lapsellesi kumppaniksi?

ap

No ison perheen toiseksi vanhin on ehkä kasvatettu toisella lailla kuin vaikka kaksilapsisen perheen esikoinen.

Vierailija
24/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka läheistä sukua hän teille on? Kai hänen vierailuunsa joku syy oli :) - ap:lle ei tainnut olla kovin mieluinen vieras, pelkkä riesa vain.

Vierailija
25/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraassa huushollissa ruveta kokkailemaan, petailemaan tai muuten osallistumaan kotitöihin. En odota osallistumista omilta vierailtanikaan, päinvastoin koen sen hiukan hankalana ja jopa kiusallisena tuppautumisena.

Vierailija
26/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kysymme miten voimme auttaa ja myös meidän vieraat auttavat täällä ollessaan. Tälläisiä hommia ovat esim. pöydän kattaminen, tyhjentäminen, ruoan valmistus, petien kunnostus. Mökillä myös saunaveden kantaminen.

Ei mulle tulisi mieleenkään pyytää vieraita uudestaan jos odottaisivat meiltä täyden palvelun majoitusta. Tätä varten me joskus sovimme ystäväperheiden kanssa että lähdemme pienelle matkalle ja yövymme hotellissa jolloin kenenkään ei tarvitse "emännöidä"

Juhlat ovat sitten asia erikseen. Niihin kutsumme vieraat juhlimaan, emme auttamaan. Tai sitten auttamisesta sovimme tietun "taksan".

Vierailija
27/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on tosiaan mieluisa ja tervetullut vieras. Kuten nuo muutkin teinit, jotka mainitsin. Mutta oikeasdti vain ihmetyttää se, miten monet nytkin vastaajista ovats itä mieltä ettei teineille edes haluta kotona opettaa tapoja, jotka omasta meilestäni kuuluvat ihan "yleissivistykseen". Yllättävän monella itselläänkään ei tapoihin vastauksista päätellen kuulu (mielestäni) normaalit kohteliaat käytöstavat kylässä ollessa. Siis pieni auttelu kun näkee että toinen pääsisi siinä kohtaa hiukan helpommalla. Omassa tuttavapiirissäni aikuisten kohdalla on yleensä itsestään selvää, että autellaan. Paitsi juurikin tajusin, että tuon äskettäin kyläilleen vanhempien tullessa (joskus vaikka viikoksikin) niin he eivät kyllä osallistu mihinkään. Voisi olla hyvin jonkun teidän vastaajista perhe.

Yleensä nuo tilanteet menevät vähän huomaamatta ohi, kun mieheni on kotona jakamassa ruoanlaitot, tiskit ym (ainahan niitä tulee enemmän, kun on vieraita) mutta nyt siis hän ei ollut koko aikana kotona.

Tämä teini saa tulla meille aina kun haluaa, niinpä nytkin ilmoitti tekstarilla tulevansa (ei kutsuttu), minä soitin takaisin ja toivotin tervetulleeksi, kysyin ruokatoiveet jne.

ap

Kuinka läheistä sukua hän teille on? Kai hänen vierailuunsa joku syy oli :) - ap:lle ei tainnut olla kovin mieluinen vieras, pelkkä riesa vain.

Vierailija
28/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

vieraassa huushollissa ruveta kokkailemaan, petailemaan tai muuten osallistumaan kotitöihin. En odota osallistumista omilta vierailtanikaan, päinvastoin koen sen hiukan hankalana ja jopa kiusallisena tuppautumisena.

Vierailija
29/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku ymmärtää :) .

ap

Vierailija
30/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkaan ole kysymys tässä mitä ajan takaa. Jos olet itse yökylässä useamman päivän, etkö osallistu MILLÄÄN tavalla perheen arkeen? Ja saman opetat lapsillesi? Täytyy sanoa että kovin montaa päivää en jaksaisi sinun perhettäsi pitää yökylässä jos noin on. ap

Omilleni olen opettanut, että piikomaan ei ryhdytäJos on kutsuttu vieraaksi, niin sitten on vieraana, eikä ryhdy lastenhoitajaksi. Kummallisen monessa pikkulapsiperheessä oletetaan, että teini-ikäiset nuoret tulevat kylään ollakseen au paireja.

Paljon helpompaa ja mukavampaa kuin roikkua jonkun marmattavan kotiäidin nurkissa. Saisi tulla ja mennä niin kuin tahtoo ja elää omaa elämäänsä ilman, että koko ajan pitää katsoa kyläpaikan lasten perään, viedä roskia, siivota, tiskata jne. Ja jos olisin vierailulla jossain perheessä, niin en todellakaan aio osallistua perheen arkeen mitenkään. En ole osa sitä perhettä ja kokisin oloni äärettömän noloksi, jos ryhtyisin osaksi ko. perhettä. Kutsuttu vieras on eri asia kuin äiti tai isä.

Vierailija
31/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhjentävät pöytää tai "siivoavat". Osaan pyytää apua kun sitä tarvitsen. Teiniä olisin pyytänyt leikittämään tai vahtimaan lapsia, mutta en todellakaan odota että joku vieras tarjoutuisi viemään roskat :-O

Vierailija
32/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyläilee 16-vuotias sukulaistyttö, joka kyllä leikkii mielellään lapsemme kanssa ja osaa muutenkin käyttäytyä. Tarjoutuu auttamaan askareissa (aamupalat, iltapalat, salaatin tekeminen, pöydän kattaminen, lakanoiden laittaminen yms.). Otan avun mieluusti vastaan, jos sitä tarvitsen.

Näin toimin itsekin nuorempana ja meidän (ja mieheni) suvussa tämä on ihan luonnollista.

Vierailija
33/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en muista koska olisin ollut kylässä jonkun luona kahta yötä pidempään.

Paitsi isälläni. Siellä onkin sitten sellainen meininki, että minä petaan, laitan sapuskat (kaikille), korjaan astiat jne.

Ja tosiaan INHOAN jos joku tuppaa minun reviirilleni huushollaamaan.

Vierailija
34/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te teette kun emäntä esim. kattaa/ tyhjentää pöytää, tuo tarjolle jälkiruoan, huolehtii tiskeistä, saunanlämmityksestä, sijaa teille vuoteen jos ei ole ehtinyt sitä etukäteen jo tehdä. Mitä teette vvuoteelle jossa olette vierilun aikana nukkuneet?

Nyt ei ole kyse mistään parin tunnin vierailusta vaan yökyläilystä.

Usein emäntä on valmistautunut jo teidän tuloonne, käynyt kaupassa, leiponut, valmistellut ruokia etukäteen. Kaikkea ei kuitenkaan voi etukäteen tehdä etenkään jos kyseessä on useamman vuorokauden vierailu.

Minä kokisin oloni tosi kiusalliseksi jos vain katselisin kun emäntä touhuaa

Vierailija
35/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä meillä käydessään tekee oikein kunnon suursiivouksen... Ja ei meillä siis mitenkään sotkuista ole, ihan tavallista, ja minäkin siivoan joka perjantai ja imuroin n. 3krt viikossa. Mutta sisko on sellainen siivousintoilija...

Vierailija
36/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te teette kun emäntä esim. kattaa/ tyhjentää pöytää, tuo tarjolle jälkiruoan, huolehtii tiskeistä, saunanlämmityksestä, sijaa teille vuoteen jos ei ole ehtinyt sitä etukäteen jo tehdä. Mitä teette vvuoteelle jossa olette vierilun aikana nukkuneet?

Nyt ei ole kyse mistään parin tunnin vierailusta vaan yökyläilystä.

Usein emäntä on valmistautunut jo teidän tuloonne, käynyt kaupassa, leiponut, valmistellut ruokia etukäteen. Kaikkea ei kuitenkaan voi etukäteen tehdä etenkään jos kyseessä on useamman vuorokauden vierailu.

Minä kokisin oloni tosi kiusalliseksi jos vain katselisin kun emäntä touhuaa

Vierailija
37/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyläilee 16-vuotias sukulaistyttö, joka kyllä leikkii mielellään lapsemme kanssa ja osaa muutenkin käyttäytyä. Tarjoutuu auttamaan askareissa (aamupalat, iltapalat, salaatin tekeminen, pöydän kattaminen, lakanoiden laittaminen yms.). Otan avun mieluusti vastaan, jos sitä tarvitsen. Näin toimin itsekin nuorempana ja meidän (ja mieheni) suvussa tämä on ihan luonnollista.

leikkivät lasten kanssa ja osaavat muutenkin käyttäytyä?

Vierailija
38/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te teette kun emäntä esim. kattaa/ tyhjentää pöytää, tuo tarjolle jälkiruoan, huolehtii tiskeistä, saunanlämmityksestä, sijaa teille vuoteen jos ei ole ehtinyt sitä etukäteen jo tehdä. Mitä teette vvuoteelle jossa olette vierilun aikana nukkuneet? Nyt ei ole kyse mistään parin tunnin vierailusta vaan yökyläilystä. Usein emäntä on valmistautunut jo teidän tuloonne, käynyt kaupassa, leiponut, valmistellut ruokia etukäteen. Kaikkea ei kuitenkaan voi etukäteen tehdä etenkään jos kyseessä on useamman vuorokauden vierailu. Minä kokisin oloni tosi kiusalliseksi jos vain katselisin kun emäntä touhuaa

niin oletan, että minut on sinne vieraaksi myös toivottu. Eri asia, jos on erikseen pyydetty taloustöitä tekemään, silloin tulollani vahvistan sen, että tiskaan, lämmitän saunaa (jep, sähkökiukaan napsauttaminen päälle on vaativa juttu), siivoan, hoidan lapsia.

En oleta, että meille kylään kutsutut tekevät kotitöitä. Vierashuoneiden siisteys vierailun aikana on vieraiden oma asia, en mene sänkyjä petailemaan, mutta mielesssä ei käy, että vaatisin vieraita tiskaamaan tai kattamaan pöytää. Paljon helpompaa tehdä itse, eiväthän vieraat edes tiedä, missä meillä on astiat.

Vierailija
39/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoteen, jossa olen nukkunut, "korjaan" ennen lähtöäni. Laitan lakanat siistiin pinoon, jotta emäntä voi viedä ne pyykkikoriin tms.

Kasaan vuodesohvan tms. jossa olen nukkunut. Jos en osaa, pyydän apua siihen.

Vierailija
40/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko, että koska ovat nuoria, niin heillä on siihen joku velvollisuus? Vai ovatko kaikki teillä vierailevat aikuiset valmiina siivoamaan, pesemään ikkunoita, leipomaan tms,. jos itse sellaisiin tehtäviin ryhdyt?

Ei meillä ainakaan miehen vieraat tee elettäkään viedäkseen astioita tiskialtaaseen tai edes kaataakseen itse kahvia. Pitääkin alkaa huomauttelemaan, että kun olette palaverinne pitäneet, niin tuossa olisi 2 korillista silitettävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme