Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 'tavan' ihan aikuisten puhekkielessä käyttämä sana

Vierailija
18.10.2010 |

vain teinien käyttämä sana netissä?

Luulin, että vain nettislangia, kunnes joku tutkija käytti tuota sana tv:ssä. Ohhoh tätä suomenkieltä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain teinien käyttämä sana netissä?

Luulin, että vain nettislangia, kunnes joku tutkija käytti tuota sana tv:ssä. Ohhoh tätä suomenkieltä.

Vierailija
2/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on järkyttävä sana, mutta ei se mitään nettiaikakauden slangia suinkaan ole. Aikanaan 80-luvun puolivälissä itselläni oli muutama opiskelukaveri Kiteeltä ja he käyttivät tuota sanaa ainakin jo silloin.

- mies, 43 v -

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akselilta Savo - Pohjois-Karjala ainakin. Samalla seudulla käytössä sana normi, merkityksessä normaali. Siis "normi päivä". Hyh.

Vierailija
4/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se oli mulle ihan uusi. Vasta sen jälkeen olen tältä palstalta lukenut siitä. Asun pääkaupunkiseudulla ja mun lähipiirissä kukaan ei käytä tuota sanaa.

Vierailija
5/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä Helsingissä pojan yksivuotistarkastuksessa oli sijaisena joku landeterkkari, ja hän kirjoitti neuvolakorttiin; "Juo jo tavan maitoa."

ihmetytti kun sen myöhemmin luin ja hetken mietin jopa mitä se lause tarkoittaa. miten joku voi kirjoittaa tuollaista slangia ns. viralliseen asiakirjaan. vieläkin ärsyttää.

ja tuo sana on niin oksettava muutenkin!

Vierailija
6/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu puhuja kylläkin tunnistaa omat murreilmaisunsa ja osaa vaihtaa yleiskieleen virallisissa puhetilanteissa.

Vierailija
7/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkityksessä viitsiä, vaikka kuulijoina pelkästään ei-savolaisia, jotka käyttävät tuota ainoastaan kirjakielisessä merkityksessä.

Vierailija
8/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen ihan tällainen tavan tallaaja.

Vierailija
9/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan kuullut moista sanaa. En meinannut ymmärtää mistä on kyse. :o

Vierailija
10/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä meinannut ensin ymmärtää.

Tamperelainen olen.

Vierailija
11/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain landemurretta, en osaa paikantaa sen tarkemmin.

Vierailija
12/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän sanoo myös: "istutttaan autttoon".

on järkyttävä sana, mutta ei se mitään nettiaikakauden slangia suinkaan ole. Aikanaan 80-luvun puolivälissä itselläni oli muutama opiskelukaveri Kiteeltä ja he käyttivät tuota sanaa ainakin jo silloin.

- mies, 43 v -

Vierailija
13/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Savossa asuva pohjois-karjalainen ja meilläpäin tuo on ihan normaali sana puhekielessä. Itsekin sitä käytän. Eikä haittaa yhtään, mitä muut siitä ajattelee ;)

Vierailija
14/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tarkoitetaan "aika". Onko se jotain murretta?

Vierailija
15/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olenkin alunperin kotoisin Kuopiosta. En ole koskaan ajatellut sen olevan teinien puhekieltä.

Vierailija
16/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hämmästyttävää, jos kaikki ei puhukaan samalla tavalla! Ohhoh! Johtuuko se siitä, että niin monet viettävät koko elämänsä samalla paikkakunnalla samojen ihmisten kanssa, ettei tule altistusta eri puolella Suomea asuvien kieleen, vai mistä on kyse?

Vierailija
17/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hämmästyttävää, jos kaikki ei puhukaan samalla tavalla! Ohhoh! Johtuuko se siitä, että niin monet viettävät koko elämänsä samalla paikkakunnalla samojen ihmisten kanssa, ettei tule altistusta eri puolella Suomea asuvien kieleen, vai mistä on kyse?

Vierailija
18/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut

Vierailija
19/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen ihan tällainen tavan tallaaja.

Vierailija
20/21 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti lapsen suusta!

Täällä AV:lla oon törmänny tohon sanaan useesti mut oon tainnu kuulla sen aikuisen suusta vaan kerran (Joensuusta kotoisin olevan ihmisen sanomana).

t. helsinkiläinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän