laittaisitko oman lapsesi SYK: uun?
Onko kuinka mahdollista selvitä tuolta täysjärkisenä? ei kai kaikki voi olla nipoja siellä..
Kommentit (101)
Kaksi lastani käy kyseistä koulua. Viihtyvät hyvin. Koulu opettaa työntekoon ja sopii koulusta pitäville lapsille. Opettajat ovat motivoituneita ja ammattitaitoisia. Koulussa on tietysti omat ongelmansa eikä se mikään lintukoto ole. Olemme kuitenkin tyytyväisiä😊.
Mulla on yksi lapsi SYK:ssä ja toinen Märskyssä (urheilija). Näin äidin näkökulmasta vaikuttavat ihan normaaleilta lukioilta molemmat. Toki Märskyssä on sitä urheilupuolta. SYKkiä käyvä ei ole kyllä koskaan valittanut mistään liioista paineista tai tiukoista opettajista. Ihan tavallisia lapsia siellä on.
Joku kirjoitti pitkistä päivistä. Sama määrä opetustunteja siellä SYKissä on kuin muuallakin.
Meidän tyttömme on kolmannella luokalla SYK:ssä. Pitkään pohdimme, että mitä tehdä, ottaako paikka vastaan vai ei. Paljon juttelimme tytön hyvin tuntevien kanssa ja pohdimme hänen luonnettaan ja päätimme uskaltaa kokeilla. Ja vaikuttaa, että hän viihtyy oikein hyvin. Koulussa on paljon toimintaa ja ihania perinteitä ja hyvä opetus. Koulusta pitävälle ei-stressaavalle tytölle loistava paikka. Emme ole huomanneet mitään kilpailua. Itse asiassa kokeita ei ole ennen viidettä luokkaa ja numerotodistukset annetaan kai vasta viidennellä luokalla. Meidän tyttö on ainakin jo ylpeä sykkiläinen. Ja se ei ole sellaista muita halveksivaa ylpeyttä vaan ylpeyttä omasta koulusta. Miksi ei sellaista saisi olla? Tyttömme pikkusisko on lahjakas mutta stressaantuvampi. Luulen, että hänelle lähikoulu, joka on hyvä ja ihana koulu on paras vaihtoehto.
Meidän lapsi oppi 4-vuotiaana lukemaan ja kirjoittamaan yms. Kaksi ensimmäistä luokkaa kävi lähikoulussa. Pärjäsi hyvin, mutta nähtiin, että hän tarvitsee enemmän haasteita. Normikoulussa olisi erottunut liikaa joukosta ja uskoimme, että se ei ole hyväksi. Haki SYKkiin ja pääsi ja kävi siellä peruskoulun ja lukion. Emme kokeneet, että siellä olisi kilpailua, ainakin tyttäreni vaan pärjäsi hyvin koska hänellä on älliä ja opetus oli hyvää, ei hän ketään vastaan kilpaillut, mutta se oli hyvä, että SYK:ssa oli kaiken kaikkiaan hyvä taso, lahjakas lapsi sai oppia rauhassa mutta ei ollut "outo". Aika pian sai ystäviä ja viihtyi koko kouluajan tosi hyvin. Tykkäsi opiskella, ei juuri lukenut läksyjä eikä kokeisiin, koska "olen oppinut tunneilla". Koska: opettajat osasivat opettaa ja tunneilla oli työrauha. Ei ole pinko eikä nynny, harrasti kaikenlaista koulun ulkopuolella. Nyt opiskelee yliopistossa ja muistelee hyvällä SYKin aikoja.
Hyviä puolia jälkeenpäin:
- oppii lahjakkaana aikaisin, ettei ole mitenkään niin ihmeellinen (monille iso kriisi yliopistossa)
-mahtavia, pitkäaikaisia ystäviä
- oppi tulemaan toimeen hyvin erilaisten ihmisten kanssa.
- loistavat harrastusmahdollisuudet (hyvä laiskoille vanhemmille.
Huonoja puolia:
-Vanhemmat (jotkut)
-Eliittikoulun maine, joka johtaa käänteisen huonoon itsetuntoon (noi sykkiläiset aina katselee muita nokanvartta pitkin)
-erottuminen naapuruston kaveriporukasta
En laittaisi lasta SYK:hon jos
Lapsi on:
-Herkkä
-Ujo
-Akateemisesti vähälahjainen
Tai jos:
-Oma koulu on tosi kiva
-matka on pitkä
Laittaisin jos lapsi on:
- jotenkin erilainen tai erityislahjakas (sykki on luopeampi matikkanörteille yms. kuin tavalliset koulut)
-Ei stressaava
- nauttii koulusta
-Sykki on sopivan välimatkan päässä.
Vanhemmista sen verran, etten laittaisi Sykkiin jos lapsen koulu ja menestys ovat vanhemmalle status symboli ja merkitsevät paljon...Ja jos itselle on väliä mitä muut ajattelevat vaikka vanhasta autostasi.
Sen sijaan laittaisin jos perhe esim. on asunut paljon ulkomailla (ei mikään juttu).
Muuten edellisen kanssa samaa mieltä, mutta molemmat lapsemme ovat aika herkkiä ja ujoja. Hyvin ovat Sykissä pärjänneet ja myös hyvällä tavalla rohkaistuneet.
Kävin SYK:n ja en nyt sanois mitään tuosta kilpailuhengestä, se on ihan luokka- ja oppilaskohtaista. Ainakin jaksot oli rasittavia kun ei muissa alakouluissa mitään jaksoja ollu niin kaverit (muista kouluista) ei ymmärtäny.
Jos kukaan tätä keskustelua nyt tänne asti on jaksanut lukea, niin jatketaan vielä. Asioita opiskeltiin eri tahtiin kuin muissa kouluissa, toki tiettyjä asioita oli hoidettu ihan hyvinkin.
Oli kai oari viikkotuntia enemmän kuin kavereilla kun oli teatteri-ilmaisua yms. Ja liikaa kaikkia tapahtumia, joiden takia normaalia opetusta oli vähemmän.
Se myös ihmetyttää, että miksi ihan hyvin suomea osaavat paluumuuttajat tuli 30 km päästä (ja pääsykokeiden ohi) tähän kouluun, kun olisivat ihan hyvin voinert sinne lähikouluunkin mennä.
Entäpä mitä järkeä on siinä, että lapsen luokkakaverit asuvat toisella puolella kaupunkia, tai jopa kauempana?
En ymmärrä koko koulun ideaa yhtään! Ei siellä mitenkään parempaa opetusta saa, välillä tyntuu, että huonompaakin kuin siinä lähikoulussa, jossa kaverit oli.
MITÄ JÄRKEÄ?
Koko koulun voisi yhtä hyvin lopettaa, sisäilmaongelmainenkin kun on.
Ps. Koulun nettisivut on pelkkää kusetusta, älkää uskoko sanaakaan!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi lapsi SYK:ssä ja toinen Märskyssä (urheilija). Näin äidin näkökulmasta vaikuttavat ihan normaaleilta lukioilta molemmat. Toki Märskyssä on sitä urheilupuolta. SYKkiä käyvä ei ole kyllä koskaan valittanut mistään liioista paineista tai tiukoista opettajista. Ihan tavallisia lapsia siellä on.
Joku kirjoitti pitkistä päivistä. Sama määrä opetustunteja siellä SYKissä on kuin muuallakin.
Itseasiassa Syk on kielipainotteinen kolulu, eli oppitunteja on enemmän kuin tavallisessa koulussa.
tunteisiin kun ei maalainen pärjännyt aateliston keskuudessa :-DDD
Hyvä koulu👍 Kaksi lasta koulussa ja olemme olleet enemmän kuin tyytyväisiä. Koulusta tykkääville mainio paikka. Hyvä opetus ja lahjakkaita lapsia. Työrauha!!!! Mikä ei suinkaan ole itsestäänselvyys tänä päivänä.
Suosittelen lämmöllä.
Se on ihan kiinni luokast, jos luokkalaiset on paskapäit, nii sit voi olla ikävää. Opetus on tasokast ja jos pääsee kannattaa ehottomasti mennä. Sitten ysillä opettajat tahtoo väkisinki suosia omia oppilaitaan, ne antaa korkeempii numeroita lopputodistuksee ku ansaitsis ainaki sykin mittakaaval, toisaalta en kyl valita, kosk sen takii pääsin ressuu
Opetuksen taso hyvä, mutta mun hermot ei aina kestänyt sitä painetta onnistua. Jotkut opettajat oli kyllä ankaria ja tuli heti luuseri olo jos ei saanut hyvää numeroa... mutta tämä on yksilöllistä, itse olen herkkä ihminen. Päämäärätietoisille ja sinnikkäille lapsille voin suositella.
Kaksi lastani ovat nyt Sykin lukiossa🙃Äärettömän hueno koulutaival alkaa olla takana. Ovat saaneet upeita ystäviä ja oppineet tekemään töitä.
Lahjakkuuksia piisaa, joten ei pääse ylpistymäänkään.
Koulu on taannut työrauhan! Voin lämpimästi suositella, kos koulunkäynti yhtään maistuu!
Vähän myöhässä olen täällä mutta ite olen sykissä enkä voi itteeni mikskää maailman fiksuimmaks kehuu mutta hyvin oon pärjänny ja ei se nyt niin paljon muista kouluista eroa mun mielestä siellä on vaan kivaa ja paljon kaikenlaisia aktiviteetteja esimerkiksi mä opiskelen venäjää ja sen ansiosta pääsen monta kertaa matkustamaan Venäjälle. On siellä ehkä vähän stressaavaa mutta ei siellä mitään paineita tarttee ottaa kuiteski sä opiskelet vaan ittees varten ja pänttää sen verran ku ite pystyt P.S. vaikka oon sykissä en osaa vieläkään kirjoittaa xd
Sut mä panisin kouluun opiskelemaan päätelyhenteitä. LOL