Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

laittaisitko oman lapsesi SYK: uun?

Vierailija
15.10.2010 |

Onko kuinka mahdollista selvitä tuolta täysjärkisenä? ei kai kaikki voi olla nipoja siellä..

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siis yksi vaikeimmista paikoista päästä sisään teknillisellä alalla. Opiskelukavereistani moni oli SYKistä, mutta he eivät mitenkään erityisesti loistaneet opiskeluaikana. Eivät he siis huonojakaan olleet, mutta eivät myöskään mitenkään muita parempia. Itse asiassa monet vuosikurssini parhaista opiskelijoista tulivat pienistä maalaislukioista. Sykkiläiset olivat niiden keskitason opiskelijoiden joukossa.

Halusin tällä sanoa vain sitä, että ihan tavallisestakin lukiosta voi saada hyvät eväät jatko-opintoihin. Se on sitten toinen juttu, että koulunkäynti itsessään voi olla lahjakkaalle lapselle huomattavasti mielekkäämpää seurassa, jossa muutkin ovat nopeasti oppivia.

Minulla ei ole omia kokemuksia SYKistä, joten en osaa sanoa siitä sen enempää.

Vierailija
42/101 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2011 klo 18:27"]

on siis yksi vaikeimmista paikoista päästä sisään teknillisellä alalla. Opiskelukavereistani moni oli SYKistä, mutta he eivät mitenkään erityisesti loistaneet opiskeluaikana. Eivät he siis huonojakaan olleet, mutta eivät myöskään mitenkään muita parempia. Itse asiassa monet vuosikurssini parhaista opiskelijoista tulivat pienistä maalaislukioista. Sykkiläiset olivat niiden keskitason opiskelijoiden joukossa.

[/quote]

Tämä on varmasti totta, koska TKK:n teknillisen fysiikan osastolle ajautuu koko Suomen parhaimmisto, kun taas Sykkiin tulee vain lähialueen parhaat. Kyllä Sykistäkin tulee niitä, jotka ovat olleet jonkin luonnontieteellisen aineen olympialaisissa, mutta selvähän se on ettei koko maan terävin kärki voi olla pelkästään pääkaupunkiseudulta. 

Jos sattuu pääkaupunkiseudulla asumaan, niin SYK on erittäin varteenotettava vaihtoehto. Jos asuu Kainuussa, niin tuskin sen vuoksi koko perheen kannattaa muuttaa.

Itse kävin SYK:n 1979-1989 ja kuulun tuohon pahamaineiseen vuosikertaan, josta kaksi teki abivuonna itsemurhan ja kaksi reputti yo-kirjoituksissa. Olimme kerta kaikkiaan skandalöösi vuosikerta. Mutta hyvin ovat ihmiset löytäneet paikkansa elämässä. Niistäkin, joita ei lukiossa koulunkäynti tuntunut kauheasti kiinnostavan, tuli lääkäreitä. 

Meilläkin oli kilpailua keskenämme, mutta minusta se oli kannustavaa. Kaverusten kesken aina katsottiin, kuka saa kokeesta parhaan numeron, mutta aina oltiin myös iloisia sen puolesta joka veti parhaat pisteet. 

Nämä itsemurhan tehneet olivat molemmat kärsineet masennuksesta jo pidempään. Toinen oli yrittänyt itsemurhaa aiemminnkin. Mutta kyllä se veti koko koulun ilmapiirin synkäksi pitkäksi aikaa, kun kaksi tappoi itsensä muutaman päivän välein ja keltainen lehdistö luonnollisesti otti tilanteesta kaiken mahdollisen irti.

Sykkiläisyys muovaa identiteettiä aika voimakkaasti. Tai se on identiteetti. Kun olet kymmenen vuotta käynyt Sykkiä, olet hautaan asti sykkiläinen. En pidä itse sitä pahana asiana ja koulun perinteet olivat minulle rakkaita. Kävin kouluaikojen jälkeen katsomassa jonkun joulujuhlanäytelmän enkä mahtanut mitään sille, että loppuaplodit saivat minut itkemään liikutuksesta.

Ehkä rakkain traditio minulle oli joulunäytelmän väliajalla esitettävät tonttutanssit, joissa pikkuiset kolmasluokkalaiset ja lukion kolmasluokkalaiset tanssivat yhdessä. Pienenä kolmasluokkalaisena tuntui jännittävältä päästä tanssimaan ison abipojan kanssa. Ja kun itse oli abi, se ympyrä sulkeutui ja taas tanssittiin - nyt pikkuisen, söpön kolmasluokkalaisen kanssa. Siinä oli jotain tavattoman suloista ja hellyttävää puolin ja toisin. 

Oma lapseni on Saksalaisessa koulussa ja sielläkin on päivät pitkiä (nyt 8. luokalla jo 37 tuntia viikossa) ja koulutöitä on kovasti. Muistan omilta lukioajoiltani, kuinka SYK:n lukioon tuli kolme oppilasta Saksalaisesta koulusta. He tulivat SYK:n lukioon päästäkseen vähemmällä. Nyt kun katson oman kasiluokkalaiseni aherrusta, niin voin hyvin ymmärtää, että joku voi haluta Saksalaisesta koulusta Sykin lukioon huilaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2010 klo 23:58"]Ja pääsin lukioon muualle. Olipa helpotus päästä normaaliin ympäristöön. Ja kyllä, sykissäkin on niitä ongelmatapauksia, huumeidenkäyttöä jne. Aikanani muutama itsemurhakin. Eli älä.
[/quote]
Eniten itsemurhia SYK:ssä koko suomessa. Niistä ei vaan opetushallitus tai muut puhu. Kieltävät vain koko asian.

Vierailija
44/101 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYKissä myös. Kilpailuhenki on se mistä ne hyvät tulokset tulee.

Vierailija
45/101 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun kävin SYK:iä, vannoin etten ikinä laittaisi omia lapsiani sinne. Silloin olin sitä mieltä, että SYK on oma pieni vastenmielinen kuplansa, ja siellä ei tiedetä mitään "oikeasta elämästä", mikä siis mun mielestäni tarkoitti lähinnä erilaisia teinielämän negatiivisia asioita päihteistä tappelemiseen ja haistatteluun.

Näin äitinä en enää ole ollenkaan varma, haluaisinko aivan erityisesti altistaa lapseni mahdollisimman suurelle määrälle sitä mikä musta itsestäni oli sen ikäisenä coolia ja katu-uskottavaa.

Vierailija
46/101 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiks pidä olla melko nero, ennen kuin sinne pääsee?

Vierailija
47/101 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka pitää läpäistä. En tiedä neroudesta, mutta hakijoita ainakin on paljon.

Vierailija
48/101 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on enempi saman henkistä porukkaa kuin tavis koulussa....

Vierailija
49/101 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ressussa on kova kilpailuhenki ja SYKissä myös. Kilpailuhenki on se mistä ne hyvät tulokset tulee.

Ainakaan oma Ressun lukiossa opiskeleva tyttöni ei ole vielä sitä Ressun kilpailuhenkeä havainnut. SYKin kilpailuhengestä hän on kyllä kuullut juttuja, myös yhdeltä SYKin oppilaalta.

Ja ainakaan minun tyttäreni ei tarvitse kilpailuhenkeä hyviin tuloksiin. Hänelle riittää se, että tunneilla saa opiskella rauhassa järkevään tahtiin (muut eivät häiritse eikä opetuksessa tarvitse edetä etanavauhtia) ja että menestyminen lukuaineissa ei ole koulukavereiden silmissä halveksittavaa, vaan arvostettua. Tosin ei jälkimmäinenkään olisi hänelle välttämätöntä menestymiseen, mutta se tekee koulunkäynnin paljon miellyttävämmäksi.

Vierailija
50/101 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse Sykin ja kamalat muistot. Olin koulukiusattu ja syrjitty kuten muutama muukin tuntemani. Opettajat eivät puuttuneet asiaan mitenkään eikä heitä kiinnostanut se, että ylemmystön kakarat rääkkäsivät hiljaisempia.

Luokkalaisistani kaksi on mielisairaalassa suljetulla osastolla, yhdestä tuli alkoholisti ja yksi on narkkari. Muut kai ihan taviksia tai itsestään liikaa luulevia luusereita.

Vierailija
51/101 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa

Vierailija
52/101 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloo?

Vierailija
53/101 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pitkä että se olisi aivan liikaa pienelle kolmasluokkalaiselle.

Vierailija
54/101 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt tulisi liian pitkä matka.

Tunnen useita SYK:n käyneitä (nuoria ja vanhempia) ja ihania, fiksuja ja täysipäisiä ovat kaikki. Toki osa pingottaa ja stressaa hirveästi, mutta useimmat ottaa aika rennosti. Kyllähän oppilasaines valitaan niin, että ovat motivoituneita ja aktiivisia.

Vierailija
55/101 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan käynyt itse? meillä olisi lähellä tuo ja tietty pitää sinne ensin päästäkin..

Vierailija
56/101 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
57/101 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

stressistä - tämä ilmenee hiljattain tehdystä tutkimuksesta.

Kait se on lapsen kyvyistäkin kiinni kannattaako laittaa kyseiseen kouluun. Jos on älykäs ja motivoitunut ja kestää hyvin stressiä tai ei helposti stressaannu, niin eiköhän siellä jaksa käydä koulunsa.

Vierailija
58/101 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laittanut, mutta jos asuisin ihan vieressä, niin en pitäisi poissuljettuna. Oma poika kulkee nyt ehkä suurinpiirtein vastaavan bussimatkan toiseen suuntaan kouluun, joten ehkä tuo matkakaan ei olisi ihan toivoton,

Vierailija
59/101 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittanut tyttö on perheystävä ja ihan täysjärkinen :D

Eikä koulu käsittääkseni ole kovin paljoa stressaavampi kuin nämä meidän paikalliset, myöskin hyvät koulut (Tapiola). Ympäristö kannustaa tsemppaamaan, koska kaikki ovat motivoituneita opiskelemaan ja koulun henki ja perinteet kannustaa pärjäämään.

Vierailija
60/101 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä vieläkään, oliko päätös oikea. Lapseni kärsi alakoulussa selvästi siitä, että oli kympin oppilas joka aineessa ja sen vuoksi luokkakavereiden mielestä kummajainen, jonka kanssa kukaan ei halunnut parin ekan vuoden jälkeen olla. Yläasteelle tyttö meni matematiikkaluokalle, ja tilanne parani selvästi. Nyt sama lapsi on Ressun lukiossa ja todella nauttii siitä.

Tytön yksi kaveri (harrastusyhteyksistä) on SYKissä ja hänen mukaansa SYKissä oppilaiden keskuudessa on aikamoista kilpailuhenkeä. Sen vuoksi en ole vieläkään varma siitä, olisiko SYK ollut lapselleni hyvä paikka. Tyttäreni mukaan Ressussa tällaista kilpailuhenkeä ei ole lainkaan, mutta Ressuun voi mennä vasta lukioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä