mitä te luulette saavanne aikaan
Kommentit (68)
kuulut kirkkoon ja uskot "jumalaan".
musta on kiva, että tässä hullussa nykymaailmassa on vielä jotain pyhää ja kunnioitusta herättävää. meillä myös kaikki lapset menevät rippileirille ja heidät on pappi kastanut.
tukekaa te espanjan katukoiria, minä tuen suomalaista kirkkoa
Luterilainen kirkko on mielestäni instituutiona täysin aikansa elänyt ja maallistunut. Toisaalta yritetään olla lähellä tavallista ihmistä, toisaalta ollaan niin kaukana, että en ymmärrä, miten sieltä norsunluutornista edes nähdäään näin alas. Olen aina saanut kirkosta tylyä kohtelua. En päässyt rippileirille, ja vanhempani joutuivat kustantamaan minut NMKY:n riparille, kun ainoaa vaihtoehtoa, mitä tarjosivat, oli vuoden odottelu. Yrittäessäni varata vihkipappia, sain ristikseni jonkun mielipuolisen tyypin, joka lässytti yli puoli tuntia puhelimessa tyyliin "Kerro Tapani-papille, mikä pientä mieltäsi vaivaa. Tapani-pappi kyllä järjestää. Tapani-pappi tulisi ilomielin keskustelemaan kanssasi asioista, sillä Tapani-pappiin voi luottaa..." En sitten saanut asiaani toimitettua, kun puolen tunnin epäuskon jälkeen paloi pinna! Ja erosin kirkosta. Miksi maksaisin kirkollisveroa, kun en saa sille mitään vastinetta ikinä? Ja kun sillä hyysätään Tapani-papin kaltaisia idiootteja.
kuulun kirkkoon koska minut on lapsena kastettu. Vanhempani eivät kuitenkaan koskaan ole tuoneet uskontoa esille kotonani mitenkään erityisesti. Kripari-iässä (meidän ortodoksien rippileiri) aloin tutustua seurakuntaani ja sen toimintaan. Olen ollut mukana siitä lähtien aktiivisesti.
Uskon jumalaan, haluan lapsilleni kasteen ja haluan avioliitolleni siunauksen, avioliitto on meille ortodokseille myös yksi pyhistä sakramenteista. Haluan myös hautajaiset siunauksineen. En silti koe olevani mikään hihhuliuskovainen, vaan tavallinen kansalainen, joka arvostaa itsessään ja muissa ihmisissä kykyä uskoa asioihin ja seistä niiden takana itsenäisesti ilman, että pitää laumana määkiä ja mennä muiden mukana trendien viidakossa.
t. ei ap, mutta 25v. maailmaa nähnyt nainen, joka arvostaa ihmisten kykyä uskoa ja sitoutua muuhunkin, kuin siihen, mitä viimeisin tiedelehti sanoo
kuulut kirkkoon ja uskot "jumalaan".
sen erityisoikeudet myös häviävät. Mm. verotusoikeus.
haluat kirkolta pois verotusoikeuden? Sehän on vapaaehtoinen, voit valita kuulutko maksavien piiriin vai et. Tiedätkö mitä kaikkea kirkko varoillaan tekee?
sen erityisoikeudet myös häviävät. Mm. verotusoikeus.
kertokaas nyt!
Niin kauan kun uskontojen - mitään uskontoa erikseen mainitsematta- vuoksi maailmassa on sotia ja eriarvoisuutta, en kirkkoon (tässä tapauksessa ev.lut.)takaisin liity. Toiseksi, en jaksa sitä paatosta kuinka syntisiä ollaan jne.jne. Luotan omaan arvomaailmaani, moraaliini, maalaisjärjen käyttöön.
Ja tiedän vapaaehtoisuudenkin. Tosin se koskee yksityishenkilöitä, eikä yrityksiä.
Minusta kirkkolla saisi olla sama homma kuin muillakin järjestöillä jäsenmaksun keräämisen kanssa.
Valtiolle/kunnille taas sysäisin enemmän juurikin vastuuta hautaamisista ym. Tämäkin tulee varmaan ajankohtaiseksi, kunhan jäsenmäärä kunnolla pienenee.
homojen ja muiden vähemmistöjen ihmisoikeuksien puolesta.
siis myös, että kirkko lopettaa vähäosaisten tukemisen Suomessa ja maailmalla?
Ja tiedän vapaaehtoisuudenkin. Tosin se koskee yksityishenkilöitä, eikä yrityksiä.
Minusta kirkkolla saisi olla sama homma kuin muillakin järjestöillä jäsenmaksun keräämisen kanssa.
Valtiolle/kunnille taas sysäisin enemmän juurikin vastuuta hautaamisista ym. Tämäkin tulee varmaan ajankohtaiseksi, kunhan jäsenmäärä kunnolla pienenee.
Minusta jäsenmaksut on silti kerättävä samaan tapaan kuin muutkin järjestöt.
Maksaisin itse mielelläni ns. yhteisöveroa, mutta ilman mitään uskonnollista väylää.
Kannatan vähäosaisten avustamista, mutta en millään leipä&Raamattu -meiningillä, vaan ihan ilman uskontoväylää.
Koti, USKONTO ja isänmaa.
Joillekin se näyttää olevan koti, ateismi ja nato/palkka-armeija.
;)
Minulla ei ole mitään luterilaista kirkkoa eikä muitakaaan uskontokuntia vastaan, mutta mielestäni Suomi ei enää tarvitse valtionkirkkoa. Tilannehan on se, että yhä harvempi siihen edes kuuluu, ja meistä aiemmin ns. tapauskovaisistakin useampi ja useampi eroaa. Jokainen valitkoon itse uskontokuntansa, ja luterilaisen kirkon valta-asema esim. kouluissa toivottavasti jää pois jonain päivänä.
Itselleni kirkollisveron poisjääminen ei ollut niinkään oleellista.
ja lahjoittaa näin säästämänsä varat Pelastakaa lapsille. Uskon hänen saavan hyvin paljon aikaan tällä tavoin. Itse en ole kirkkoon koskaan kuulunutkaan.
kuitenkin kirkkoon kuuluu, se on valtaosa. Ortodoksinen kirkko on muuten koko 2000-luvun vain kasvattanut jäsenmääräänsä.
Minulla ei ole mitään luterilaista kirkkoa eikä muitakaaan uskontokuntia vastaan, mutta mielestäni Suomi ei enää tarvitse valtionkirkkoa. Tilannehan on se, että yhä harvempi siihen edes kuuluu, ja meistä aiemmin ns. tapauskovaisistakin useampi ja useampi eroaa. Jokainen valitkoon itse uskontokuntansa, ja luterilaisen kirkon valta-asema esim. kouluissa toivottavasti jää pois jonain päivänä.
kuitenkin kirkkoon kuuluu, se on valtaosa. Ortodoksinen kirkko on muuten koko 2000-luvun vain kasvattanut jäsenmääräänsä.
Autatko?
Jotkut arvelevat kirkon tekevän paljon hyväntekeväisyyttä. Todellisuudessa pääosa kirkollisveroista kuluu henkilöstö- ja kiinteistökuluihin.
Kymmenestä eurosta kirkko käyttää vain euron hyväntekeväisyyteen. Vuoden 2005 seurakuntien tilinpäätösten mukaan diakonian osuus kirkon menoista oli 10,6 %. Summa on laskettu vyöryttämällä, eli mm. hallinnon menoista tietty osa on laskettu mukaan diakoniamenoihin. Ja vaikka kirkko käyttäisi diakoniatyöhön 99 prosenttia tuloistaan, on parempi antaa rahaa järjestölle jonka tavoite on 100-prosenttisesti hyväntekeväisyys.
Sitäpaitsi miksi auttaisit aatteellisen kanavan kautta, jos et aatteeseen usko? Neutraaleja kanavia on olemassa.
Vielä toki valtaosa kuuluu kirkkoon, mutta kirkkoon kuuluvien määrä laskee kovaa vauhtia, ja kun suuren ikäluokat "poistuvat", tilanne muuttuu suuresti. Omasta kolmikymppisestä ystäväpiiristämme enää vain n. 50% kuuluu kirkkoon.
80% suomen kansasta kuitenkin kirkkoon kuuluu, se on valtaosa. Ortodoksinen kirkko on muuten koko 2000-luvun vain kasvattanut jäsenmääräänsä.
kun ei tarvi maksaa kirkollisveroa