Riita sterilisaatiosta
Odotan neljättä lastani ja en halua tämän jälkeen enää lapsia. Nyt on sitten ollut ajankohtaista miettiä ehkäisyä. Pillereitä söin vuosia, kunnes ne epätyypillisen migreenin puhjettua kiellettiin. Sen jälkeen käytin kierukkaa muutaman vuoden. Nyt ajattelin etten enää halua mitään hormonaalista. Sterilisaatiosta on puhuttu ja minä ja mieheni olemme olleet sen kannalla. Eilen sitten sanoin miehelleni että eikö vasektomia voitaisi tehdä hänelle, kun minä olen vuosikaudet ehkäisystä huolehtinut. Mies ettei ottanut kuuleviin korviinsa, koska se on "naisten juttu" hoitaa ja sitä paitsi MINÄ olen sanonut etten halua lapsia enempää, hän voisi vaikka halutakin. Aiemmin mieheni on kuitenkin asiasta puhuttaessa ollut ihan tyytyväinen sterilisaatio-vaihtoehtoon. Alkoi kuitenkin ärsyttää suunnattomasti, miksi ihmeessä se olen aina minä kuka tämän asian hoitaa??? Tuli täydellinen vastustus koko asiaa kohtaan ihan periaatteesta. En minäkään sinne toimenpiteeseen hingu, mutta jonkun se ehkäisy on kai pakko hoitaa. Mitä mieltä?
Kommentit (86)
Asia on ihan ok näin. Ei tulisi mieleenkään painostaa miestä sterilisaatioon, hänkään ei painosta minua siihen eikä myöskään hormonaalisen ehkäisyn käyttöön. Kondomiehkäisy on meillä ollut käytössä jo 6 vuotta, enkä ole raskaaksi tullut, vaikka lapset saivat sitä ennen alkunsa hyvin nopeasti ja helposti.
On tilanne, jossa on kolmikymppinen
a) nainen, joka tietää ettei halua enää lisää lapsia
b) mies, joka ei osaa sanoa, haluaisiko joskus vielä lapsia
Kumpi menee sterilisaatioon?
Vastauksen tulisi olla selvä ihan kaikille.
Jos ap ei halua sterilisaatiota, ei hänen tule sitä tehdä. Eikä kenenkään siihen pakottaa.
Jos ap:n mies ei halua sterilisaatiota, ei hänen tule sitä tehdä. Eikä kenenkään siihen pakottaa.
MIKÄ tässä yhtälössä on niin vaikea ymmärtää?
te naiset olette epäitsekkäitä! Tuo "jos meille tulee ero niin mies voi haluta lapsia jonkun muun kanssa, minäpä uhraudun ja menen itse steriloitavaksi" on kyllä maailman kehnoin perustelu. Huh. Mua on ihan tarpeeksi alapäästä ronkittu ja leikelty, ilman että vapaaehtoisesti haluaisin vielä yhden turhan leikkauksen, kun sterilisaatio voidaan paljon helpommin tehdä miehelle. Onneksi minun mieheni ymmärtää tämän, ja oma-aloitteisesti ehdotti että hän menisi striloitavaksi. Me olemme molemmat tasa-arvoisia ja sitoutuneita parisuhteeseemme!
Vielä lainaus verkkoklinikasta "Toimenpide naiselle tehdään nukutuksessa. Munajohtimet suljetaan yleensä pienillä titanium-klipseillä, jotka viedään navan alle tehtävästä noin sentin pituisesta viillosta tarkoitukseen suunnitellulla instrumentilla. Sairaslomaa kirjoitetaan 3-5 päivää. Miehen toimenpide voidaan tehdä paikallispuudutuksessa. Mies ei yleensä tarvitse toimenpiteen jälkeen sairaslomaa"
ja oli hyvä ehkäisyväline.
Eli sinä ap et halua lapsia. Mies ei tiedä, haluaako. Sinä silti haluat miehen sterilisaatioon.
Asia on kuitenkin niin, että jos varmasti tiedät, että et halua ikinä enää lapsia niin silloin sinä menet laitatuttaan piuhat poikki. Pakkosterilisaatio ei ole vielä sallittu Suomessa. Miten luulet suhteenne kehittyvän jos seksilakolla kiristät miehesi toimenpiteeseen. Joko miehesi menee vieraisiin ja hommaa niitä lapsia muiden kanssa tai sitten menee toimenpiteeseen ja on sinulle ikuisesti katkera.
Sekö on hyvän suhteen pohja?
Onhan sekin ihan epätasa-arvoista, että miehen ei tarvitse olla raskaana eikä synnyttää.
Joten tasa-arvon nimissä on turha tehdä hommasta vaikeaa.
AP:lla on muutama vaihtoehto:
1) ostaa yhdessä miehensä kanssa kondomeja
2) mennä sterilisaatioon
3) ottaa jokin hormonaalinen ehkäisy vaikka hän olikin "ajatellut ettei halua"
4) kuparikierukka
5) ryhtyä selibaattiin (ja ehkä riskeerata parisuhde?)
seuraavaa.
Mies kävi sterilisaatiossa ja jotain kai meni vikaan. Seisokki yksinkertaisesti loppui. Saattoi toki olla psyykkistäkin, mutta seksihommat ei sen jälkeen onnistuneet.
Mies masentui ja ahdistui. Heille tuli riitoja ja lopulta ero, koska miehen psyyke ei kestänyt tilannetta.
Mies taitaa tällä hetkelläkin olla psyykkisten syiden takia sairalomalla tai jopa sairaseläkkeellä. Ero tuli siksi, että mies oli väkivaltainen humalassa työkaveriani kohtaan, koska syytti häntä "kuohitsemisesta" ja alkoi epäillä muita miehiä.
Itse en uskaltaisi vaatia miehen sterilisaatiota.
Anteeksi Porvoo, mutta tämä oli kyllä päivän paras. Sai kunnon naurut aikaan.
[iMiksi naisen täytyy]kärsiä miehen himojen takia.
[/quote]
1. Mies kyllä juoksee ennenpitkää kondomikauppaan, kun muuten ei saa. Eli ei ole sun pakko kumeja ostaa ja huolehtia ehkäisystä. (Ellei sulla ole haluton mies, jota täytyy houkutella ja maanitella muutenkin sänkyhommiin)
(Ja miten niin "olette niin vanhoja" ettei kumeja voisi käyttää? Vakiintuneessa suhteessahan ne parhaita on, kun ei tarvii mitään hävetä...?)
2. Jos itse et enää KOSKAAN halua synnyttää lisää lapsia (oli isä kuka tahansa), niin mitä merkitystä sillä on nykysuhteen ehkäisyongelmaan? Silloin vaan itse sterilisaatioon ja siinä se.
Itse ajattelen niin, että vastaan itse omasta kehostani. En halua käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä, joten vaihtoehdot jäävät aika vähiin. Mies taas haluaa sekstata, joten hän juoksee kumikauppaan ja homma hoituu ;o)
seuraavaa.
Mies kävi sterilisaatiossa ja jotain kai meni vikaan. Seisokki yksinkertaisesti loppui. Saattoi toki olla psyykkistäkin, mutta seksihommat ei sen jälkeen onnistuneet.Mies masentui ja ahdistui. Heille tuli riitoja ja lopulta ero, koska miehen psyyke ei kestänyt tilannetta.
Mies taitaa tällä hetkelläkin olla psyykkisten syiden takia sairalomalla tai jopa sairaseläkkeellä. Ero tuli siksi, että mies oli väkivaltainen humalassa työkaveriani kohtaan, koska syytti häntä "kuohitsemisesta" ja alkoi epäillä muita miehiä.
Itse en uskaltaisi vaatia miehen sterilisaatiota.
on kyllä satavarmasti psyykkistä. Miehen sterilisaatio epäonnistuu tosi harvoin ja silloinkin kyse on lähinnä siitä, että spermassa on edelleen siittiöitä tietyn ajan kuluttua.
Työkaveri (mies) kävi sterilisaatiossa, eikä samana päivänä tuntunut missään. Muutaman viikon sitten olikin kuulemma hieman kivuliaampi. Oma mies ei suostu, sillä se kuulemma jotenkin vaikuttaisi hänen miehisyyteensä.
On totta, että tuo on miehelle helpompi toteuttaa, mutta ei se nyt niin älyttömän suuri operaatio naisellekaan ole.
on todella törkeää pakottaa mies sterilisaatioon, jos hän ei itse sitä halua! Ethän halua sitä itsellesikään, niin miksi pakottaa toinen? Miksei hormonikierukka sovi? Monet pitävät siitä kovasti. Hormonikierukasta tulee niin pieni määrä hormonia elimistöön,ettei se juuri vaikuta mihinkään kuin paikallisesti kohtuun.
Unohditte myös ehkäisykapselit, laastarit, pystytkö minipillereitä käyttämään? Miksei hormonaalinen ehkäisy sovi?
Se sterilisaatio on pieni toimenpide päiväkirurgisena tehtävä naisellekin. Jos et itse halua lapsia enempää, mene itse sinne.
Itse sinun tilanteessasi laittaisin kierukan.
sinne vasektomiaan ja tältä istumalta. Hyi mikä mies sulla on. Te olette yhtä -tässä asiassa ei ole mitään seliteltävää.
Voi helvetti että ottaa päähän tälläiset kysymykset. Mulla tuleee heti mieleen, että miehesi pitää takaporttia auki että jos sitten joskus kuitenkin voisi jonkun toisen kanssa tms. Usko pois. Näin se on.
Mies menee vasektomiaan ja sinä lopetat olemasta hormonihäiriöiden yms. uhri.
Jos parisuhteessa on kaikki kunnossa, tämä asia on täysin selvä.
Mikään ei ole enää ennallaan teidän suhteessanne.
jos haluaa. Ette te nykyajan femakot pysty miehiä vielä onneksi pakkosteriloimaan siksi, ettei ne perusataisi uutta perhettä.
Mustasukkaisuus hulluimmillaan tässä tapauksella Mies leikkaukseen, ettei vain saisi uutta perhettä koskaan jos ero tulee.
Sairaita akkoja.
sinne vasektomiaan ja tältä istumalta. Hyi mikä mies sulla on. Te olette yhtä -tässä asiassa ei ole mitään seliteltävää.
Voi helvetti että ottaa päähän tälläiset kysymykset. Mulla tuleee heti mieleen, että miehesi pitää takaporttia auki että jos sitten joskus kuitenkin voisi jonkun toisen kanssa tms. Usko pois. Näin se on.
Mies
sinne vasektomiaan ja tältä istumalta. Hyi mikä mies sulla on. Te olette yhtä -tässä asiassa ei ole mitään seliteltävää.Voi helvetti että ottaa päähän tälläiset kysymykset. Mulla tuleee heti mieleen, että miehesi pitää takaporttia auki että jos sitten joskus kuitenkin voisi jonkun toisen kanssa tms. Usko pois. Näin se on.
olevinaan on valta päättää toisen kehosta. tuskin säkään menisit mihinkään toimenpiteeseen vain miehesi tahdosta.
Kun on kyse 30-v ihmisistä, on täysin realistista pitää portit auki. Mitä tahansa voi sattua.
Puolet pareista eroavat, joten tässäkin tapauksessa se on täysin mahdollista. Ja kuka tietää moniko meistä on vuoden tai 15 vuoden kuluttua hengissä.
Sääliksi käy eräiden vastaajien miehet.
jos haluaa. Ette te nykyajan femakot pysty miehiä vielä onneksi pakkosteriloimaan siksi, ettei ne perusataisi uutta perhettä.
Mustasukkaisuus hulluimmillaan tässä tapauksella Mies leikkaukseen, ettei vain saisi uutta perhettä koskaan jos ero tulee.
Sairaita akkoja.sinne vasektomiaan ja tältä istumalta. Hyi mikä mies sulla on. Te olette yhtä -tässä asiassa ei ole mitään seliteltävää.
sopii myos migreenipotilaille!!
t. migreenista karsiva.
"Sterilisaatioon tulee suhtautua lopullisena ratkaisuna, koska sterilisaation purku onnistuu harvoin. Naisille sterilisaation purku onnistuu useammin kuin miehelle, koska noin puolelle steriloiduista miehistä kehittyy vasta-aineita siittiöitä vastaan. Noin viisi prosenttia katuu tehtyä sterilisaatiota. Puolison kuolema, avioero ja lapsen vakava sairaus ovat raskaustoiveen muuttumista ennustavia tekijöitä".
mennäkseen steriloitavaksi, etenkin, jos ei edes itse sitä halua! Mitä, jos sinä ja lapset joudutte auto-onnettomuuteen ja kuolette. Mies jää leskeksi, tapaa vaikka kolmevitosena uuden ihanan naisen ja haluaisi lapsia. Eipä sitten niitä lapsia tule, kun mies ampuukin tyhjiä laakeja.
Eli jos haluat sterilisaation, sitten menet sinne itse. Miehet voi saada lapsia vielä vanhoinakin, naiset ei voi. En itse laittaisi miestäni sterilisaatioon juuri sen takia, ettei koskaan voi tietää, miten elämässä käy. Toimenpide on kuitenkin lopullinen.
asiassa. Sinä olet hoitanut ehkäisyn jo monta vuotta ja mies on vaan porskutellut eteenpäin. Sitä paitsi, miehelle voi tehdä vasektomian, jonka pystyy purkamaan. Naisella se ei tietääkseni ole mahdollista.
Voithan tietysti ystävällisesti ilmaista, että on tasan kaksi vaihtoehtoa: vasektomia tai selibaatti.
hoitaa sen ehkäisyn. Sä sanoit, ettet enää lapsia halua. Mies taas ei asiaa vielä tiedä. Joten sinä menet sterilisaatioon.
ja mistä noita sivuvaikutuksilla pelottelijoitakin oikein lappaa?
Se tekee, jonka lapsiluku on täynnä. Ei tuollaista voi toisen hommaksi sälyttää. Itse päätin kahden lapsen jälkeen, että nämä nyt ovat tässä ja menin steriloitavaksi. Se oli elämäni parhaita päätöksiä.