Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi aloitus, porttikielto äidille arvostelun/valituksen takia...

Vierailija
08.10.2010 |

Tein tästä aiheesta jo tänään aloituksen, mutta se meni lähinnä pohdiskeluun, että olenko todella kykenemätön hoitamaan lapsiamme kun en kertonut syytä.

Olenko minä tai me todellakin lapsellisia kun käskimme äitini tulemaan kylään seuraavaksi sitten kun ei enää arvostele.

Tässä nyt tiivistettynä oleellisimpia asioita, osa oli jo edellisessä ketjussa, kaikki vaan ei vaivautuneet lukemaan loppuun asti.

Meillä on siis nyt sellainen tilanne, että minä en pysty hoitamaan meidän isompia lapsia tai vauvaa, lääkäri on tämän kieltänyt toistaiseksi.

Olen jossain määrin vuodepotilas, pystyn kuitenkin itse syömään ja käymään suihkussa ym. toimimaan omatoimisesti tietyin rajoituksin.

Minulta siis repesi synnytyksessä kohtu pahasti ja sen takia vauva syntyi hätäsektiolla ja kohtuni jouduttiin poistamaan. Kohdunpoiston jälkeen en toipunut odotetusti ja ilmeni komplikaatioita ja jouduttiin tekemään uusi leikkaus.

Vähitellen vointini paranee ja kivut vähenee, mutta toipuminen on kaiken kaikkiaan todella hidasta. Lääkäri on sanonut, etten saa nostaa mitään maitopurkista painavampaa ja liikkua saa kivun sallimissa rajoissa ja mitään, joka aiheuttaa kipua niin ei saa tehdä.

Vauvaa voin siis jonkin verran kyllä hoitaa, mutta en voi pitää sylissä, on kyllä usein vieressäni esim. sängyllä. Myöskin isompien lasten leikkeihin pystyn osin osallistumaan, kunhan ei tarvitse nostella mitään. En siis pärjäisi päivää yksin lasten kanssa.

Ikinä en ois uskonut, että joutuisin äidilleni antamaan meille porttikiellon, mutta emme nähneet enää muuta vaihtoehtoa. Äitini mielestä minun pitäisi kivuista ja lääkärin kiellosta huolimatta hoitaa vauva sekä muut lapset ja antaa miehen käydä töissä. Olisimme voineet palkata lastenhoitajankin, mutta mies sanoi itse, että hän haluaa jäädä kotiin hoitamaan lapsia.

Äitini on siis monesti kertonut, miten hän hoiti minut ja sisarukseni, vaikka oli revennyt pahasti synnytyksessä, koska vauvan pääasiallinen hoitaja kuuluu olla äiti. Siis tuo on äitini mielipide, minä ja mieheni ollaan eri mieltä. No, paljolti tämän takia isäni on minulle vieraampi tai oli lapsuuteni, nyt aikuisena olemme lähentyneet todella paljon. Silti minua harmittaa, etten saanut kokea sitä isän läsnäoloa lapsena, kiitos äitini.

Alkuksi yritin sietää äitini puheita ja antaa niiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta lopulta tuli mitta täyteen niin minulla kuin miehelläni ja sanoimme äidilleni, että hän on tervetullut meille kylään seuraavaksi vasta sitten kun osaa olla arvostelematta. Tästä äitini ei tietenkään pitänyt ja sanoi minun käyttäytyvän lapsellisesti.

Olen/olemme saaneet kuulla myös muulta suvulta ja muutamalta ystävältänikin, että on kuulemma lapsellista antaa porttikielto, että äidilläni on kuulemma oikeus tavata lapsenlapsiaan. Joo, olen samaa mieltä, että äidilläni on oikeus tavata lapsiaan, mutta minusta/meistä meidän ei silti tarvitse kuunnella valitusta/arvostelua.

Suku arvostelee meitä ihan muutenkin, koska olemme heidän mielestään liian nuoria vanhemmiksi, tosin tuo arvostelu on onneks vähentynyt ja välitkin hieman paremmat sukulaisiin. Ei mitenkään älyttömän hyvissä väleissä vieläkään olla, mutta toimeen tullaan sillon kun tavataan.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teet asiasta uutta aloitustakin? Oletko todella niin heikko, että tarviit av:n vakuutteluja, että olet toiminut oikein? Keskity siihen toipumiseen ja perheeseen ja jätä palstailua vähemmälle.

Anna, kun arvaan olet muutenkin kunnostautunut täällä aktiivisena palstakiusaajana ja provoilijana.. uuu, mikä upea ura. Not.

Mikä sä olet määrittämään ihmisten tarvetta palstailla?? News flash sulle; kyllä tänne saa apua tarvitsevatkin kirjoittaa - ja silloin, kun on todellista asiaa muille aikuisille! Sun näkövinkkelistäs katsottuna tämä ehkä näyttäytyy siten, että tätä palstaa käytetään vaan ilkeilyyn ja itsensä (kyseenalaiseen) viihdytykseen - mene muualle, sä pilaat tän paikan hengen!! Get a life, ja lopeta palstailu - oikeasti, tämä paikka olisi paljon parempi paikka ilman sinua. Emme jää kaipaamaan. Mieti vähän, mitä tarjottavaa sulla on muille ihmisille - jos se, mitä tarjoat, on tuota luokkaa, niin no thanks - we don't need your services.

Ap:lle edelleen hirmuisesti voimia!! Ja jätä nämä pikkusielut ihan omaan arvoonsa =).

Vierailija
22/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tosiaan roiku täällä vain ilkeilläkseni, provoilusta puhumattakaan. Sori, että otin toisen näkökulman jo tähän asiaan, jota on vatvottu jo paljon. Mun mielestä, siis vain mun mielestä, jatkuva vatvominen ei auta, tai jotain on jo enemmän pilalla.

Mulla ei varmasti olekaan mitään tarjottavaa kenellekään, sen verran luuseri ihminen olen, mutta ihminen kuitenkin.

Keskustelupalstalla kai voi kritisoidakin?

Ja kyllä, ap on tehnyt äärimmäisen oikean ratkaisun, ja jotenkin vaan luulisi, siis minä tyhmä, että hän itsekin sen jo tajuaisi, mutta jatkaa vaan, miksi? Sitä ihmettelen.

Mun poistuminen palstalta ei kyllä tämän palstan tasoon vaikuttaisi ollenkaan, vaikka niin oletat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiin, mutta vauvan hoitoon miehen työpäivien ajaksi emme silti olisi saaneet apua. Meidän onneksi miehen pomo on ymmärtäväinen ja mies sai jäädä kotiin.

ap

saatko apua kotipalvelusta neuvolan kautta ap?

Vierailija
24/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiin, mutta vauvan hoitoon miehen työpäivien ajaksi emme silti olisi saaneet apua. Meidän onneksi miehen pomo on ymmärtäväinen ja mies sai jäädä kotiin. ap

Sulla on kyllä ihana mies, juuri oikeanlainen teidän perheeseen! Vauvalle ja isälle taitaa jäädä erittäin hyvä side, läheinen, lämmin...

t. se "ilkeä" tuossa ylempänä

Vierailija
25/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein siis tosiaankin eilen aamupäivällä aloituksen tästä aiheesta, jonka otsikko oli, että onko lapsellista antaa anopille porttikielto arvostelun takia ja eilen illalla tein toisen aloituksen. Tämä siis on sinusta jatkuvasti?

En ole mitenkään heikko, mutta en tällä hetkellä juuri tapaa muita aikuisia paitsi mieheni ja anopin sekä isäni. Ystäviä en ole nähnyt, koska heillä on lapset sairastanut ja niin meidän vauvalle kun minullekin olisi pahasta, jos sairastuisin.

ap

teet asiasta uutta aloitustakin?

Oletko todella niin heikko, että tarviit av:n vakuutteluja, että olet toiminut oikein?

Keskity siihen toipumiseen ja perheeseen ja jätä palstailua vähemmälle. Älä todellkaan jää nyt tähän jumittamaan, olette tehneet hyvän päätöksen ja nyt vaan elätte sen mukaan.

Oikeasti, voimia ja jaksamisia koko perheellenne, mene makoilemaan vaikka vauvan viereen. Unohda äitisi ja tämä jankkaaminen, ei auta sua yhtään.

Vierailija
26/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta sanottiin, että itse pitää palkata hoitaja vauvalle, isommat olisi päässyt päiväkotiin. Tosin eipä siinä nyt ois ollut mitään järkeä laittaa isompia hoitoon, jos ois palkannut hoitajan eikä nytkään kun mies on kotona.

ap

päiväkotiin, mutta vauvan hoitoon miehen työpäivien ajaksi emme silti olisi saaneet apua. Meidän onneksi miehen pomo on ymmärtäväinen ja mies sai jäädä kotiin. ap

Sulla on kyllä ihana mies, juuri oikeanlainen teidän perheeseen! Vauvalle ja isälle taitaa jäädä erittäin hyvä side, läheinen, lämmin...

t. se "ilkeä" tuossa ylempänä

Vierailija
27/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein siis tosiaankin eilen aamupäivällä aloituksen tästä aiheesta, jonka otsikko oli, että onko lapsellista antaa anopille porttikielto arvostelun takia ja eilen illalla tein toisen aloituksen. Tämä siis on sinusta jatkuvasti? En ole mitenkään heikko, mutta en tällä hetkellä juuri tapaa muita aikuisia paitsi mieheni ja anopin sekä isäni. Ystäviä en ole nähnyt, koska heillä on lapset sairastanut ja niin meidän vauvalle kun minullekin olisi pahasta, jos sairastuisin. ap

teet asiasta uutta aloitustakin? Oletko todella niin heikko, että tarviit av:n vakuutteluja, että olet toiminut oikein? Keskity siihen toipumiseen ja perheeseen ja jätä palstailua vähemmälle. Älä todellkaan jää nyt tähän jumittamaan, olette tehneet hyvän päätöksen ja nyt vaan elätte sen mukaan. Oikeasti, voimia ja jaksamisia koko perheellenne, mene makoilemaan vaikka vauvan viereen. Unohda äitisi ja tämä jankkaaminen, ei auta sua yhtään.

notkumista tuolla, kun voisit jo relata asian suhteen, et voi enempää. Nauti mistä voit siellä vauvan ja perheen parissa, tämä foorumi ei lie parasta ajankäyttöä tuossa tilanteessasi, mutta siis vain minä näin ajattelen ja oletan.

Vierailija
28/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat ulkona

ap

Tein siis tosiaankin eilen aamupäivällä aloituksen tästä aiheesta, jonka otsikko oli, että onko lapsellista antaa anopille porttikielto arvostelun takia ja eilen illalla tein toisen aloituksen. Tämä siis on sinusta jatkuvasti? En ole mitenkään heikko, mutta en tällä hetkellä juuri tapaa muita aikuisia paitsi mieheni ja anopin sekä isäni. Ystäviä en ole nähnyt, koska heillä on lapset sairastanut ja niin meidän vauvalle kun minullekin olisi pahasta, jos sairastuisin. ap

teet asiasta uutta aloitustakin? Oletko todella niin heikko, että tarviit av:n vakuutteluja, että olet toiminut oikein? Keskity siihen toipumiseen ja perheeseen ja jätä palstailua vähemmälle. Älä todellkaan jää nyt tähän jumittamaan, olette tehneet hyvän päätöksen ja nyt vaan elätte sen mukaan. Oikeasti, voimia ja jaksamisia koko perheellenne, mene makoilemaan vaikka vauvan viereen. Unohda äitisi ja tämä jankkaaminen, ei auta sua yhtään.

notkumista tuolla, kun voisit jo relata asian suhteen, et voi enempää. Nauti mistä voit siellä vauvan ja perheen parissa, tämä foorumi ei lie parasta ajankäyttöä tuossa tilanteessasi, mutta siis vain minä näin ajattelen ja oletan.

Vierailija
29/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tätä foorumia käyttää? Mielestäni esimerkiksi vertaistuen hakemiseen tämä palsta voi olla erittäin hyvä väylä, sillä täältä löytyy muita äitejä ympäri Suomea, joilla voi olla samanlaisia kokemuksia.

Jokaisen palstailun tarve tai tämän palstan käyttö tulisi siis olla sellaisia aiheita, jotka jokainen määrittää omalla kohdallaan ihan itse - ymmärrätkö?

Mua niin kiukuttaa se, miten tästä palstasta on tullut tälläinen ilkeilymesta; asiallisesti kirjoittavia ja asiallisia aloituksia tekeviä haukutaan ja ryöpytetään täältä toisaalle ihan jatkuvasti. Et ehkä itse sitä huomannut, mutta tuo sinunkin ensimmäinen kirjoituksesi ap:lle oli melko ikävään sävyyn sanottu ihmiselle, joka on juuri kokenut (erittäin) raskaan synnytyksen, jolla nyt on pieni vauva (+ muut lapset) hoidettavanaan ja vielä siihen päälle oma äiti, joka vain pahentaa tilannetta sen sijaan, että auttaisi (niinkuin äitien nyt voisi ideaali-tilanteessa kuvitella tekevän).

Siihen reagoin - tarkoitukseni ei ollut sanoa, että sinä olet jotenkin epäonnistunut ihminen tai, ettei sinulla olisi paikkaa täällä - kirjoitukseni oli suora vastine sille, miten loukkaavaksi sinun sanasi ap:lle koin.

t. 22

Vierailija
30/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei minulle koskaan sanottu, etten saisi nostella mitään maitopurkista painavampaa. Pari viikkoa käskettiin ottamaan rauhallisemmin ja sitten sain jo palata töihin.

Vierailija
31/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli ainakin puoli vuotta voimassa tuo, ettei kiloa enempää saa nostaa...

Se ilkee.

Vierailija
32/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ette kyllä kovin kypsiltä vaikuta.

Miehesi jäi siis kotiin, millä tuloilla te elätte?

Todennäköisesti äitisi on ajatellut, että miehesi olisi hyvä käydä töissä ja tienata, ettei talous romahda, lastenhoidon nyt voi myös toisin järjestää.

Itsekin olen ollut synnytyksen jälkeen vastaavassa nostelukiellossa, mutta silti minun kyllä onnistui hoitaa myös laspet, ilman että minulla oli joku koko ajan apuna että teetköhän nyt asiasta hiukan liian vaikean?

Vierailija
33/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ette kyllä kovin kypsiltä vaikuta. Miehesi jäi siis kotiin, millä tuloilla te elätte? Todennäköisesti äitisi on ajatellut, että miehesi olisi hyvä käydä töissä ja tienata, ettei talous romahda, lastenhoidon nyt voi myös toisin järjestää. Itsekin olen ollut synnytyksen jälkeen vastaavassa nostelukiellossa, mutta silti minun kyllä onnistui hoitaa myös laspet, ilman että minulla oli joku koko ajan apuna että teetköhän nyt asiasta hiukan liian vaikean?

Ja onnistuit silti, wou, täytyy sanoa, tyhmiä on todella paljon tässäkin maassa. Onnea!

Vierailija
34/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n sijassa yrittäisin sanoa mahdollisimman ystävällisesti etten tässä tilanteessa yksinkertaisesti jaksa sitä jatkuvaa arvostelua, ja pyytäisin lopettamaan tai edes odottamaan että olen taas paremmissa voimissa.

Vierailija
35/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen ollut synnytyksen jälkeen vastaavassa nostelukiellossa, mutta silti minun kyllä onnistui hoitaa myös laspet, ilman että minulla oli joku koko ajan apuna että teetköhän nyt asiasta hiukan liian vaikean?

Olen usempi vuosi sitten saanut massiivisen verenvuodon alatiesynnytyksen yhteydessä. Jotta henkeni säilyi, kohtuni jouduttiin poistamaan 5 tuntia kestäneessä "paikkausleikkauksessa". Toisin kuin AP:lle, minulle ei tullut mitään lisäkompilkaatioita. Pääsin 1,5 vrk teho-osastohoidon jälkeen normaalille osastolle ja sieltä sitten kotiutus muutaman päivän päästä. Minä toivuin miehen kahden viikon loman aikana siihen kuntoon, että kykenin auttavasti selviämään vauvan, 2.5v ja 5 v:n kanssa. Lääkärien mukaan toipumiseni oli selvästi keskimääräistä nopeampaa. Vaikka minä selvisikin noin 10 litran verenvuodosta huolimatta vähäisemmällä tuella en silti arvostelisi ketään muuta.

Ja te jotka alatte inttämään ettei ihmisessä ole 10 litraa verta, Suomessa onneksi aloitetaan korvaavan verenanto heti eikä odoteta että ensin saataisin paikattua kaikki vuotokohdat:)

Jos joku olisi tullut minulle silloin arvostelemaan meidän perheen toimintatapoja toipumisaikana olisin katkaisuut välit arvostelijoihin.

Tsemppiä AP!

Vierailija
36/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ette kyllä kovin kypsiltä vaikuta. Miehesi jäi siis kotiin, millä tuloilla te elätte? Todennäköisesti äitisi on ajatellut, että miehesi olisi hyvä käydä töissä ja tienata, ettei talous romahda, lastenhoidon nyt voi myös toisin järjestää. Itsekin olen ollut synnytyksen jälkeen vastaavassa nostelukiellossa, mutta silti minun kyllä onnistui hoitaa myös laspet, ilman että minulla oli joku koko ajan apuna että teetköhän nyt asiasta hiukan liian vaikean?

Ja onnistuit silti, wou, täytyy sanoa, tyhmiä on todella paljon tässäkin maassa. Onnea!

Minulta ei kohtua poistettu, mutta monikkoraskaus ja sektio saivat kohtuni siihen kuntoon että sitä kursittiin todenteolla kasaan. Ja sektioni jälkeen oli ihan samanlainen nostelukielto ja pariin vuoteen en saanut tulla raskaaksikaan, kun kohtu ei olisi kestänyt.

Mieheni on yrittäjä ja hänen isyysloma oli sellainen että oli vain 8h töissä päivässä.

Pienellä mietinnällä onnistuin löytämään ne tavat miten sain kaiken hoidettua mieheni töissä olon aikana, ilman että vaaransin terveyttäni. Että se on ihan paskapuhetta ettei mitään voi tehdä.

Seuraavan sektion jälkeen minulla oli 2,5v. vilkkaat kaksoset sekä isokokoinen vauva, eikä silloinkaan ollut yhtään vaikeuksia selvitä vaikka mieheni ei voinut edes lyhentää silloin työpäiväänsäkään.

Vierailija
37/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidillesi ei näytä menneen perille tuon leikkauksen vaikutukset. Tästä voisit puhua lisää tai näyttää saamiasi leikkausohjeita. Nuoret paranevat kyllä onneksi usein nopeammin, päivä päivältä pystyt toivottavasti osallistumaan enemmän. Maailma on muuttunut äitisi nuoruuden ajoista, isälläkin on nykyään iso rooli lasten hoitamisessa. Isän osallistuminen on jo selviö - paitsi joillekin vanhoihin kasvatusperinteisiin juuttuneille.

Mutta tuo porttikielto ja kyläilylakko on liian jyrkkä rankaisu. Tässä te menetätte kaikki. Isovanhempien ja lastenlasten suhdetta ei saa tarkoituksella rikkoa. Väärätkään käsitykset eivät oikene, jos ei anneta edes mahdollisuutta nähdä muita toimivia toimintatapoja.

Jos et pian rupea korjaamaan suhdettanne, se voi tulla paljon hankalammaksi.

Vierailija
38/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuulu äidillesi pätkän vertaa miten ja kuka teidän lapset hoitaa (kunhan nyt pysytään laillisissa toiinnoissa) Hänellä ei ole pienintäkään oikeutta sanoa teille miten teidän pitäisi toimia! Minä olisin varmaan potkiunut äitini niska-pers-otteella ulos talosta jos tuollaista minulle louskuttaisi.

Ymmärrän, että miehesi ei halua myöskään kuunella moista valitusta. Äitisihän periaatteessa arvostelee miehesi hoitotaitoja. Vaikka sinä olisit elämäsi kunnossa, niin voisihan tilanne siltikin olla se, että miehesi hoitaisi lapsianne. Sinä saattaisi käydä töissä tai koulussa tai jotain muuta. Se on nykyaikaa...ja hyvää sellaista!!!

Porttikielto kuulostaa hyvältä. Jos on tullakseen teidän kotiinne, niin käyttäytyköön siellä sitten hyvin. Voihan hän nähdä lapsenlapsiansa jos haluaa...hakekoon ne vaikka leikkimään ulos tai hakekoon muutamaksi tunniksi mummolaan. Teidän ei tarvitse sitli sitä kaakatusta kuunnella :)

Vierailija
39/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että maitopurkkia raskaampaa et saa nostella?

Vierailija
40/49 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa palkan puolelta kuulta joka kuukausi, koska tekee etänä parin viikon työt. Lisäksi minä saan äitiyspäivärahan, kohta se kyllä muuttuu vanhempainrahaksi. Lisäksi meillä on säästöjä eli pärjättäis varmaan ainakin vuosi ilman miehen tuloja.

Sinusta minun/meidän pitäisi siis kuunnella äitini valitusta/arvostelua, kun en hoida lapsiamme ja päästä miestäni töihin jne. Lisäksi äitini osaa sanoa sen todella ilkeästi ja myös välillä on sanonut, kun on suuttunut kun sanomme vastaan, että toivottavasti emme hanki lisää lapsia, ihan kun se muka ois ilman kohtua mahdollista.

Äitini ei ole ajatellut taloudellista puolta, koska hän tietää, että meillä on säästöjä ja lisäksi tietää, että mies saa puolen kuun palkan, joka riittää hyvin elämiseen minun äitiyspäivärahan kanssa.

Hyvä, että sinä onnistuit hoitamaan lapset, mutta minä en selviäisi, koska ainakin meidän vauva painaa enemmän kun maitopurkki eikä hän viihdy 8tuntia yhdessä paikassa ja pitäisi silti vaihtaa vaipat ym.

En tee tästä yhtään liian vaikeaa. Kuten kirjoitin, minut jouduttiin leikkaamaan uudestaan, koska tuli komplikaatioita ja lisäksi kun äitini painostuksesta yritin tehdä enemmän niin meinattiin joutua tekemään kolmas leikkaus kun leikkaushaava meinas aueta.

ap

ette kyllä kovin kypsiltä vaikuta.

Miehesi jäi siis kotiin, millä tuloilla te elätte?

Todennäköisesti äitisi on ajatellut, että miehesi olisi hyvä käydä töissä ja tienata, ettei talous romahda, lastenhoidon nyt voi myös toisin järjestää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi