Kaivakaas nyt se video,missä sikiö reagoi tupakkaan.
Aina noissa viina-tupakka keskusteluissa joku ottaa esiin, että ihan hyvin voit juoda yhden siiderin, mutta auta armias jos poltat yhden tupakan, vääntelehtii sikiö "tuskien vallassa" tuntikausia. Voisiko joku nyt etsiä tämän kuuluisan videon, itse sitä joskus etsin enkä löytänyt mistään. En netistä, en youtubesta, en mistään (hakusanoja käytin mm. smoking fetus, smoking pregnancy jne..) .
Tuo "sikiö vääntelehtii tuskissaan" on suora ote siitä neuvolasta saatavasta VAU-kirjasta. Mistään muualta en ole tuollaista lukenut, paitsi jokaisessa nettikeskustelussa. Joten nyt sitä videota kehiin! Jos se on ihan tieteellisesti varmennettu ja todettu asia, niin varmasti löytyy.
Lapsuudessani 80-luvulla muutama kaverin äiti poltti suunnilleen askillisen päivässä. Toisin sanoen heidän sikiönsä on krampannut mahassa epätoivoisena koko raskausajan 24/7, sellaiset 9 kuukautta. Kun kerran yhden tupakan vaikutukset sikiöön ovat niin paljon dramaattisemmat kuin puolen litran siideripullon vaikutukset, niin linkkiä kehiin, jossa sikiötä ultrataan samalla kun äiti polttaa.
Kommentit (41)
En vaan voi käsittää, miten äitien mielestä on ok vetää napaan se puoli litraa alkoholijuomaa, mutta aivan eri kaliiberin hommaa on polttaa yksi tupakka, koska sikiö kouristelee ja kärsii. Itse ainakin haluan olla savuton ja alkoton, enkä ymmärrä, miten joku voi vetää napaansa sen puoli litraa etanolia sisältävää ainetta ja sitten jeesustella tupakasta.
Minä olen se, joka siitä videosta tuolla tosiessa keskustelussa mainitsi. Valitettavasti en sitä itse löytänyt myöskään, oisin sen jo edelliseen keskusteluun liittänyt. Ehkä se on poistettu. Mautonta alkaa puolustelemaan tupakan polttoa raskausaikana. Miksi polttaa edes sitä yhtä tupakkaa? Entisenä tupakan polttajana tiedän, että helpommin pysyy erossa tupakasta, kun jättää koko homman. Jos on riippuvianen tupakasta, ei yksi tupakka poista riippuvuutta. Mutta se yksi tupakka saattaa altistaa myös sille toiselle ja kolmannellekin tupakalle. Ajatelkaa sitä pientä sikiötänne siellä masussa. Ajatelkaa, että joka vuosi kuolee äitejä ja sikiöitä esimerkikis istukan irtoamisen takia. Yksi syy istukan irtoamiseen on tupakan poltto. Tupakan poltto raskausaikana altistaa myös sikiön ADHD--oireyhtymälle(tarvitsee tosin kaveriksi myös oireyhtymälle altistavan geenin). Ihan totta, jättäkää se yksinkin tupakka polttamatta. En halua loukata ketään tai viedä naisilta mitään oikeuksia. Mutta kysymys on kuitnekin vain 9 kuukaudesta.
Mainitsin myös siitä, että kannattaisi valita alkoholiton vaihtoehto.
Mikä tämän keskustelun pointti sitten oli?
En vaan voi käsittää, miten äitien mielestä on ok vetää napaan se puoli litraa alkoholijuomaa, mutta aivan eri kaliiberin hommaa on polttaa yksi tupakka, koska sikiö kouristelee ja kärsii. Itse ainakin haluan olla savuton ja alkoton, enkä ymmärrä, miten joku voi vetää napaansa sen puoli litraa etanolia sisältävää ainetta ja sitten jeesustella tupakasta.
Minä olen se, joka siitä videosta tuolla tosiessa keskustelussa mainitsi. Valitettavasti en sitä itse löytänyt myöskään, oisin sen jo edelliseen keskusteluun liittänyt. Ehkä se on poistettu. Mautonta alkaa puolustelemaan tupakan polttoa raskausaikana. Miksi polttaa edes sitä yhtä tupakkaa? Entisenä tupakan polttajana tiedän, että helpommin pysyy erossa tupakasta, kun jättää koko homman. Jos on riippuvianen tupakasta, ei yksi tupakka poista riippuvuutta. Mutta se yksi tupakka saattaa altistaa myös sille toiselle ja kolmannellekin tupakalle. Ajatelkaa sitä pientä sikiötänne siellä masussa. Ajatelkaa, että joka vuosi kuolee äitejä ja sikiöitä esimerkikis istukan irtoamisen takia. Yksi syy istukan irtoamiseen on tupakan poltto. Tupakan poltto raskausaikana altistaa myös sikiön ADHD--oireyhtymälle(tarvitsee tosin kaveriksi myös oireyhtymälle altistavan geenin). Ihan totta, jättäkää se yksinkin tupakka polttamatta. En halua loukata ketään tai viedä naisilta mitään oikeuksia. Mutta kysymys on kuitnekin vain 9 kuukaudesta.
Mainitsin myös siitä, että kannattaisi valita alkoholiton vaihtoehto.
Mikä tämän keskustelun pointti sitten oli?
Ja sitä jeesustelua pitäisi olla enenmmän.
16% odottavista äideistä polttaa tupakkaa. MIKSI???
Eikö tietoa ole muka tarpeeksi tarjolla? Taitaa kyse olla kuitenkin välinpitämättömyydestä. Siis välinpitämättömyydestä omaa lasta kohtaan. En voi käsittää!
kummemmin etanoli kuin nikotiinikaan, eikä sikiö halua kumpaakaan sisuksiinsa. Vähäinen alkoholinkäyttö hyväksytään ja sille hymistellään, auta armias jos joku kertoisi "nollaavansa" silloin tällöin tupakalla viikkonsa. Vaikka alkoholi on pahin sikiövaurioita aiheuttava aine, siihen suhtaudutaan myönteisemmin.
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_ar…
Alkoholi on siitä erilainen aine, että sitä on ruoassakin muutenkin. Ei se ihan samalla tavalla vertaudu mielestäni tupakkaan, vaikka en alkoholiakaan suosittele (kenellekään).
kummemmin etanoli kuin nikotiinikaan, eikä sikiö halua kumpaakaan sisuksiinsa. Vähäinen alkoholinkäyttö hyväksytään ja sille hymistellään, auta armias jos joku kertoisi "nollaavansa" silloin tällöin tupakalla viikkonsa. Vaikka alkoholi on pahin sikiövaurioita aiheuttava aine, siihen suhtaudutaan myönteisemmin.
En minä ainakaan suhtaudu myönteisesti kumpaankaan.
Miten sillä tupakalla nollataan? Entä sillä yhdellä pullolla siideriä?
Hiilimonoksidihemoglobiinin taso kohoaa sikiössä itse asiassa korkeammalle ja pysyy kohonneena huomattavasti kauemmin kuin äidin verenkierrossa. Seuraukset voivat olla sikiölle kohtalokkaat, sillä valtimoveren matalan happiosapaineen pienikin lasku on kriittinen ja johtaa helposti kudosten hapenpuutteeseen.
Että tupakasta on haittaa sikiölle.
Loppuisi tämä jaarittelu
onko sitä videoo vieläkään löydetty?
Mä olen nähnyt sen videon TV:stä eräässä dokkarissa ja kyllä oli karua katseltavaa.. En tiedä onko sitä netistä saatavissa. Enkä kyllä valitettavasti enää muista edes dokkarinkaan nimeä. Siitä on useampi vuosi kun sen näin.
Karua katseltavaa oli myös se, kun opiskeluaikoinani olin harjoittelussa vastasyntyneiden teholla. Ihmettelin ohjaajalleni, kun jotkut vauvat kitisivät ja piehtaroivat levottomina vaikka olivat kylläisiä ja hoidettuja. Ohjaajani kertoi, että vauvat olivat tupakoitsevien äitien lapsia ja kärsivät niksoista. Kun äiti tuli imettämään tupakalla kyllästetyllä rintamaidollaan lapset rauhoittuivat. Saadessaan luovutettua äidinmaitoa sama kitinä ja levottomuus jatkui. Se jos mikä oli karua katsottavaa :(
Minä olen nähnyt sellaisen videon televisiosta joissain asiaohjelmassa/dokumentissa 80-luvun lopussa tai 90-luvun alussa. Teki kyllä ikävän vaikutuksen varsinkin kun oma äitini tupakoi minua odottaessaan.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2010 klo 16:18"]
ja että päivittäinen tupakointi raskausaikana voi aiheuttaa vakavia vaurioita. On kuitenkin myös varmaa, ettei yksi tupakka aiheuta ennenaikaista synnytystä, sikiökuolemaa tms. vauvalle. Nyt kiinnostaa, kun monien mielestä on ok juoda se puolen litran siideripullo, mutta on aivan hirveää polttaa yksikin tupakka sikiön kouristelun takia. Joten se video tästä olisi mukava saada näytille. Noita tietoiskuja löytää kyllä helposti, mutta missä se paljon puhuttu ja vedottu video.
[/quote]
Harvemmin sitä nyt vaan tulee poltettua se yksi tupakka koko raskausaikana. Verrattuna siis yhden siiderin juomiseen.... Mä en katso kumpaakaan hyvällä, mutta kyllä ne käryttelijät maha pystyssa seisauttaa aina veren. Miten itsekäs ihminen, tuleva äiti, voi olla!
poltin tupakan 5 min ennen ultraa ja vauva ei liikehtinyt mitenkään epänormaalisti.
lopetin polttamisen kyllä koska se on vaarallista mut tuo video on täyttä paskaa
mä arvasin, ettei sellasta videoa ole olemassakaan. aloin oikein urakalla hakea, kun täällä eilen oli se tupakkaketju, jossa joku pyysi tukea lopettaaksen tupakoinnin raskausaikana. kovasti ihmiset väittivät youtubesta löytyvän videon, jossa sikiö kipristelee ja sätkii kun mamma vetää röökiä ultran aikana, mutta eipä vaan kukaan osannut lyödä faktaa pöytään. paskapuhetta siis koko video.
Kuka hullu vetää yhtään mitään päihteitä raskausaikana??!!! Käsittämätöntä!!
Jos ei rakasta lastaan sen verran, että lopettaisi raskausajaksi tupakoinnin, ei minusta lapsia pitäisi hommatakkaan.. Ja ainainen perustelut "ei se onniin helppoa! Ei siitä välttist tuu mitään!" ovat ihan pelkkää p#skaa. Kyllä se on just niin helppoa JOS lastaan rakastaa enemmän kuin omaa nautintoaan! Ei välttämättä tule mitään Juu,miksi ottaa Riski??? Pelata lapsensa terveydellä. Vain Itsekkäät ämmät tupakoi raskausaikana! T. Tupakoinnin raskaaksi tultuaan lopettanut.
halusi "rankan viikon päätteeksi" vetäistä huiviinsa sen puoli litraa siideriä.