Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sai kasteessa nimen"

Vierailija
05.10.2010 |

Tuli mieleen tuosta yhdestä luterilaisuutta käsittelevästä ketjusta, että miksi (muuten) ihan fiksutkin ihmiset edelleen laittavat lehdessä julkaistavaan "vauvailmoitukseen" tuon järjenvastaisen "sai kasteessa nimen" -fraasin.

Eihän yksikään lapsi koskaan ole kasteessa nimeä saanut, vaan ko. toimituksessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi. Toki monen perheen traditioihin kuuluu, että vanhempien lapselle valitsema nimi ensi kerran "paljastetaan" kastetilaisuudessa.

Mutta miksi siis tämä fraasi? Miksei voi ilmoittaa vaikkapa, että Nico-Petteri Aavee syntyi silloin ja silloin ja kastettiin silloin ja silloin?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se ap:tä nyppii milloin jonkun lapsi sen nimen saa. Jokainen saa antaa nimen juur silloin kun itse tahtoo.

pointti tässä on se, että lapsi ei saa nimeä kasteessa, vaan kasteessa hänet otetaan seurakunnan jäseneksi. Nimi ilmoitetaan usein kasteen yhteydessä siksi, että papin täytyy mainita uusi seurakunnan jäsen nimeltä. Siksi lapsi ei saa kasteessa nimeä. Ymmärrätkö? Lapsi saa nimen, kun vanhemmat sen hänelle antavat.

Vielä kerran: kaste ei ole nimenantoseremonia, vaan siinä liitetään lapsi seurakuntaan. Raamatussahan ei puhuta lapsikasteista mitään, vaan siellä kastetaan aikuisia, joilla jo on nimi.

Vierailija
22/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh, en mä jaksa enää edes vääntää rautalangasta..

Jokainen saa antaa nimen juur silloin kun itse tahtoo.

tehdä oman tahtonsa ja ajatuksensa mukaan. Jos jokun mielestä lapsi saa nimen kasteessa, niin saakoon, ei se ole sulta pois. Vai onko? Kerropa miten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se nyt on vain vanha tapa eikä tarkoita sananmukaisesti, että se nimi jotenkin ilmestyy siinä kastettaessa. Tiedän kyllä ettei näillä kahdella ole varsinaista asiayhteyttä, mutta ei minua haittaa noin pienet asiat. Jos joku haluaa käyttää tuota sanamuotoa, niin aivan vapaasti.

Älkää jaksako taas riidellä tästä samasta asiasta, keksikää edes jotakin uutta, jos on pakko riidellä.

ps. Meillä ei ollut minkäänlaista lehti-ilmoitusta, lapsella on kyllä nimi ja kastettiinkin sen jälkeen kun nimi oli valittu.

Vierailija
24/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret on luulot joillain itsestään..

Vierailija
25/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se ap:tä nyppii milloin jonkun lapsi sen nimen saa. Jokainen saa antaa nimen juur silloin kun itse tahtoo.

pointti tässä on se, että lapsi ei saa nimeä kasteessa, vaan kasteessa hänet otetaan seurakunnan jäseneksi. Nimi ilmoitetaan usein kasteen yhteydessä siksi, että papin täytyy mainita uusi seurakunnan jäsen nimeltä. Siksi lapsi ei saa kasteessa nimeä. Ymmärrätkö? Lapsi saa nimen, kun vanhemmat sen hänelle antavat.

Vielä kerran: kaste ei ole nimenantoseremonia, vaan siinä liitetään lapsi seurakuntaan. Raamatussahan ei puhuta lapsikasteista mitään, vaan siellä kastetaan aikuisia, joilla jo on nimi.

Jos minä haluan ajatella, että lapsi myös nimetään kasteessa, niin minä saan ajatella niin. Ymmärrätkö, että sinun tapasi ei ole ainoa oikea.

Ymmärrätkö?

Minusta lapsi saa kasteessa nimen koska silloin häntä kutsutaan nimeltä mainiten ENSIMMÄISEN kerran virallisesti. Joten eikö se juuri ole nimen antamista jos mikä. Lasta kutsutaan nimeltä mainiten seurakunnan yhteyteen, joten lapsi saa samalla kertaa sekä oman nimen, että seurakuntayhteyden.

Vierailija
26/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei ole järjellä pääteltävissä, vaan pitää tietää, että kirkon oppien mukaisesti se tarkkaan ottaen menee noin. Käytännössä ihmiset oikaisevat aina, kun on mahdollista, ja "kasteen yhteydessä" lyhenee luonnollisen vaivattomasti muotoon "kasteessa". Saattaapa lehden ilmoitushinnoittelupolitiikkakin suosia "yst. vast. tlk. nimim. Nico"-tyyppistä ilmaisua.

Eniten minua ihmetyttää se, miksi ns. uskovaiset jaksavat aina nostaa metelin tästä.

Vierailija
27/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei ole järjellä pääteltävissä, vaan pitää tietää, että kirkon oppien mukaisesti se tarkkaan ottaen menee noin. Käytännössä ihmiset oikaisevat aina, kun on mahdollista, ja "kasteen yhteydessä" lyhenee luonnollisen vaivattomasti muotoon "kasteessa". Saattaapa lehden ilmoitushinnoittelupolitiikkakin suosia "yst. vast. tlk. nimim. Nico"-tyyppistä ilmaisua.

Eniten minua ihmetyttää se, miksi ns. uskovaiset jaksavat aina nostaa metelin tästä.

mutta lingvisti olen, ja nyt täytyy kyllä sanoa, että olen kanssasi eri mieltä tuosta tulkinnasta. "Sai kasteessa nimen" ja "kastettiin ja sai nimen" tarkoittavat kyllä mielestäni aivan eri asioita.

Vierailija
28/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme itsekin laittaneet ilmoitukset muotoon:

"Rakas esikoispoikamme Matti Johannes syntyi 6.11.200X ja kastettiin 7.12.200X"

tästä tuli mieleen, että miksi pitää tähdentää, että esikoispoika tai kukaan muukaan lapsista olisi rakas. Eipä ole lehdissä koskaan näkynyt viittauksia vauvojen valvottaviin ja korviinkäyviin ominaisuuksiin, saati että olisivat vahingonlaukauksia.

"Se huutaa joskus niin et pikkulinnut tippuu puista"

Vierailija
29/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoimme itse vauvallemme nimen N.N. ilman kastetta.

Vierailija
30/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavatko nämä lahkoon kuuluvat vanhemmat antaa vauvalleen edes hätakastetta? Kätilön uskonnollisiin taitoihin ei voi luottaa, koska häntä ei ole palkattu sairaalaan suorittamaan lahkokirkon rituaaleja.

On se lahkon oppi aivan sairasta, että edes vauva ei "pelastu", jos häntä ei ehditä elävänä kastamaan.

Vierailija
31/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hänen mielestään ilmaus on ihan ok.

Vierailija
32/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luterilainen oppi määritellään ev.lut. Tunnustuskirjoissa (ei siis raamatussa). Niiden mukaan kaste on toimitus, jossa kastettava tulee kristityksi ja liitetään Kristuksen ruumiiseen.

Kysäse vielä, missä se Kristuksen ruumis on, mihin vauvasi liitetään. Luulisi, että se ruumis olisi jo syöty siellä alttarin ääressä.

En oikein usko, että sukulaispappisi pystyisi kenestäkään tekemään kristittyä, kun seurailee ns. kristittyjen tekemisiä ja tekemättä jättämisiä. Vauvan liittäminen 2000 vuotta sitten kuolleeseen juutalaisen puusepän ruumiiseen kuulostaa kamalalta.

Vierailija
33/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö hyvä ihminen, että se, että lapsi EI saa kasteessa nimeä on fakta - eikä sun harhaluulot sitä muuksi muuta. Tämä ei ole mielipidekysymys, vaan asia johon löytyy yksiselitteisesti oikea vastaus.

Jos minä haluan ajatella, että lapsi myös nimetään kasteessa, niin minä saan ajatella niin. Ymmärrätkö, että sinun tapasi ei ole ainoa oikea.

Ymmärrätkö?

Vierailija
34/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän seurakunnassamme pappi tavataan jo päiviä ennen kastetilaisuutta ja hän kysyy siinä, mikä lapsen nimi on.

ei meillä ainakaan ollut.

Vasta kasteen jälkeen kirjoitettiin paperit -17-

Kyllä nimi täytyy olla ennen kastetta jo papereissa.

sen jlkeen kun sanoin, että ilmoitan nimen vasta kastetilaisuudessa -17-

Vierailija
35/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
36/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta siinä kasteen yhteydessä, eli kasteessa?

Pappihan on kirkkoon kuuluville se rekisteriviranomainen.

En muutenkaan ymmärrä miksi tämäkin asia herättää niin voimakkaita tunteita joissain ihmisissä!

Eikö sinulla ole isompia ongelmia (ole onnellinen)?

"Sai kasteessa nimen" on perinteinen suomalainen tapa ilmoittaa nimenannosta. Mitä väliä sillä on, onko kyseinen muoto lainopillisesti oikea?

Vierailija
37/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain teologian asiantuntijoita..

Vierailija
38/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka samalla pää kastuisikin. Mitä lingvisti siihen sanoo?

En ole uskovainen,

mutta lingvisti olen, ja nyt täytyy kyllä sanoa, että olen kanssasi eri mieltä tuosta tulkinnasta. "Sai kasteessa nimen" ja "kastettiin ja sai nimen" tarkoittavat kyllä mielestäni aivan eri asioita.

Vierailija
39/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin totta kirjoitat ja itse olen tuosta IRL:kin puhunut.

Jokainen laittakoon omaan ilmoitukseensa mitä ikinä haluaa, hehän sen maksavatkin. Jos ärsyttää, lopettakaa lukeminen. Yksinkertaista.

Ja ei, itse en ole yhdestäkään lapsestamme edes ilmoitusta lehteen laittanut, joten asia ei kosketa henkilökohtaisesti millään tavalla.

Tuo teidän kohkaamisenne vain on ärsyttävää, ikäänkuin oma mielipiteenne olisi se ainoa oikea. Hohhoijaa...

Vierailija
40/50 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö hyvä ihminen, että se, että lapsi EI saa kasteessa nimeä on fakta - eikä sun harhaluulot sitä muuksi muuta. Tämä ei ole mielipidekysymys, vaan asia johon löytyy yksiselitteisesti oikea vastaus.

Jos minä haluan ajatella, että lapsi myös nimetään kasteessa, niin minä saan ajatella niin. Ymmärrätkö, että sinun tapasi ei ole ainoa oikea. Ymmärrätkö?

Olkoon lainopillinen fakta mikä hyvänsä, saa jokainen kirjoittaa ilmoitukseensa "sai kasteessa nimen", mikäli haluaa. Mitä se sinua rassaa?

Ihme fanaatikkoja...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme