Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita, mutten saa lääkitystä. Mitä vaihtoehtohoitoja on?
Onko jostain luontaistuotteesta tai vaihtoehtohoidosta tms. apua?
Kommentit (66)
ja on muitakin kilpirauhaskokeita kuin nuo kaksi yleisintä
tavalliselle terveyskeskuslääkärille se ei välttämättä ole tuttua, mutta endokrinologille kyllä
niin, raja-arvot vaihtelee eri maissa
ja on muitakin kilpirauhaskokeita kuin nuo kaksi yleisintä tavalliselle terveyskeskuslääkärille se ei välttämättä ole tuttua, mutta endokrinologille kyllä
Ja ennen kuin joku ehtii "valaista" että on myös erilaisia laboratorioita ja eri testejä, niin kerrottakoon että muissa maissa ne raja-arvot ovat ihan oikeasti tiukempia. Suomessa nuo on määritelty jo joskus 50-luvulla sen aikaisten otosten perusteella arvioitu se "normaalitaso".
Ja niistä muista testeistä vielä, tosiaan TSH tai T4v ei kumpikaan kerro suoraan sitä ihmiseen vaikuttavaa kilpirauhashormonin määrää eli trijodityroniinia.
TSH (thyroid stimulating hormone) kertoo kuinka paljon aivolisäke yrittää tuupata kilpirauhasta toimimaan. Jos aivolisäke ei tätä jostain syystä ymmärrä tehdä niin ei se TSH nouse. Kilpirauhanen muodostaa T4:sta eli tyroksiinia, mutta se ei oikeastaan vaikuta suoraan ihmisen hyvinvointiin jos ei ei elimistössä jostain syystä dejoditu T3-hormoniksi joka on se ihmiseen vaikuttava hormooni. Eli tämän takia kannattaa (aina) mitata se T3 -hormonin määrä. Tätä ei yleensä arvauskeskuksissa tehdä kun testi on kalliimpi.
Tässä lisää googletettuna: Kilpirauhasen hormonisynteesin päätuote on tyroksiini (T4). Perifeerisissä kudoksissa T4 dejodittuu trijodityroniiniksi (T3), joka pääasiassa saa aikaan kilpirauhashormonien fysiologiset vaikutukset.
t. 34
Nyt taitaa ihmisillä olla mikrogrammat ja milligrammat sekaisin!!!!
mg eli ole mikrogramma joten olkaahan varovaisia noiden annostusten kanssa!!
Pitäisi tuota teekolmosta varmaan tuupata vesijohtoveteen kun joka toisella kerran on kilpirauhasen vajaatoiminta Suomessa...
Kertoisko joku miksi tuota L-Tyrosiinia muka syödään kilpirauhasongelmiin? Sehän on aminohappo eikä siitä tee kilpirauhasta aktivoivaa se, että suomalainen kirjoitusasu heittää yhdellä kirjaimella tyroksiinista...
itse en uskalla tuota L-tyrosine luontaistuotetta kokeilla vaikka välillä sitä mietinkin.
Mulla siis alkava vajaatoiminta. TSH hiukan koholla, mutta T4 on vielä suht normaali. Joudun odottamaa lääkitystä vielä. oireina selkeitä masennuksen oireita, ummetus, väsymystä ja unohtelen asioita eikä tarmoa riitä oikein mihinkään. Olen joko väsyny, vihanen tai itkuinen. Olen tietty nyt helpottunut kun tiedän mikä mua vaivaa ja sitä voidaan seurata ja hoitaa. mutta elämän halu on kovasti kadoksissa.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 16:30"]
Pitäisi tuota teekolmosta varmaan tuupata vesijohtoveteen kun joka toisella kerran on kilpirauhasen vajaatoiminta Suomessa...
Kertoisko joku miksi tuota L-Tyrosiinia muka syödään kilpirauhasongelmiin? Sehän on aminohappo eikä siitä tee kilpirauhasta aktivoivaa se, että suomalainen kirjoitusasu heittää yhdellä kirjaimella tyroksiinista...
[/quote]
Hmmm, saattaisiko siihen liittyä se, että tyroksiini muodostuu tyrosiinista?
Tää on muuten jännä, että lääkärit on aina ammattitaidottomia. AV mammat tietää parhaiten.
Joo, tyrosiini on perusaminohappo, josta muodostuu lukuisia erilaisia proteiineja elimistössä, myös kilpirauhashormoneja mutta myös lukuisia muita mm. neurotransmittereita. Tyrosiinia saa monista luonnollisista elintarvikkeista kuten kanasta, kalasta, pavuista, juustoista, pähkinästä, banaanista.... Tyrosiinin syömisellä ei kyllä kilpirauhasen vajaatoimintaa tarvitse hoidella ja tosiaan tyrosiini on vähän eri juttu kuin tyroksiini.... Lisäksi ylisuuret tyrosiinimäärät mm. laskevat elimistön dopamiinipitoisuutta, josta on taas omat haittansa.
tyrosiini on tyroksiini hormoonin esiaste. jodi ja tyrosiini muodostavat tyroksiinia. Kyllä tyrosiini voi vaikutta kilpirauhasen toimintaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2010 klo 20:01"]
verikokeet on siis otettu, mutta vaikka t4 on jatkuvasti alarajan tuntumassa (8-9, viite 7->) ths n.2,5 niin lääkäri vaan sanoo että kaikki on kunnossa eikä suostu määräämään edes koelääkitystä :(.
Otettiinko sulta aivolisäkehormonin vasta-aineita? Mulla on aika paha vajaa-toiminta- perustesteissä ei näkynyt juuri mitään. Mene ihmeessä yksityiselle endinokrinologille. Terveykeskuslääkärit eivät välttämättä tajua kilpirauhassongelmista YHTÄÄN MITÄÄN. Jos sulla on oireita, kaikki ei ole kunnossa. Itse sairastin ihan turhaan vuosia. Vajaatominta lamaannuttaa pikkuhiljaa koko elämän.
ap
[/quote]
Suosittelen googlettamaan "jodin puutos", kuulostaa myös siltä. Itse löysin omat "oireeni" sitä kautta.
minä syön kelpasanin joka päivä. siinä on jodia ja sen lisnä luontaistuotetta L-tyrosinea jonka kuulemma vaikuttaa piristävästi kilpirauhasen toimintaan. TSH laski alle viitearvon. olen tyytyväinen muutokseen. vaikka TSH toki myös reagoi stressiin kuulemma herkästi.
Kuinka monena päivänä verikokeet pitää ottaa?
mistä ne oireet johtuu. Kilpirauhaslääkitystä et saa, jos ei kilpirauhasarvot ole pielessä. Eipä ne lääkkeet edes auttaisi. Eli lääkitys tulee siihen tautiin mikä sulla noi oireet aiheuttaa ja kilpirauhasen vajaatoiminta se ei ilmeisesti ole.
Tämä on kulunut aihe palstalla mutta ala syömään D-vitamiinia vähintään 50µg päivässä. D-vitamiinihan on hormoni ja tasapainottaa muiden hormonien toimintaa, myös kilpirauhashormonin. Testattu on ja tehoaa varmasti. Mikään luontaistuote tai vitamiini ei ole koskaan tuonut näin selvää apua kuin D-vitamiini. Ei tarvitse mielikuvitusta kun tulokset huomaa oikeasti. (anteeksi hehkutus, mutta olen vain niin innoissani kun kerrankin joku oikeasti tehoaa). Myös alakuloisuus katosi parissa kuukaudessa ja flunssatkin hävisi.
jos kilppari-arvoissa on häikkää niin lääkityksen saat sen jälkeen.
verikokeet on siis otettu, mutta vaikka t4 on jatkuvasti alarajan tuntumassa (8-9, viite 7->) ths n.2,5 niin lääkäri vaan sanoo että kaikki on kunnossa eikä suostu määräämään edes koelääkitystä :(.
ap
ole ap mutta minun kilpirauhasarvoni ovat suorastaan ihanteelliset. Silti väsyttää ja paleltaa ihan hirvittävästi koko ajan ja on tehnyt niin jo pitkään. Ajatuskaan ei oikein kulje entisellä tavalla.
Lääkärin mielestä missään ei ole vikaa, tympii vaan tämä jatkuva palelu ja väsymys
Jos ne on oikeasti hyvät, niin et tarvitse hoitoa kilpirauhasen vajaatoimintaan vaan johonkin muuhun. Voi olla esim. B12- vitamiinin puutos.
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/
Älkää nyt hyvät ihmiset suostuko kärsimään kilpirauhasen vajaatoiminnasta vaikka ammattitaidottomat lääkärit yrittävät väittää että "arvot ovat ihan hyvät vaikka ovat rajoilla".
Nuo raja-arvot ovat vanhentuneita täällä Suomessa ja suurin osa näistä rajatapauksista voi huonosti eikä saa koskaan tietää että asia saattaisi olla suht helposti korjattavissa.
t. 34