Kertokaas sitten hoikkuuden hyvät puolet
Kommentit (78)
Hoikka voi olla myös kuikelon ja kuivan näköne, huonoryhtinen ja lattarintainen. Ei hoikkuus välttämättä ihmisestä hehkeää tee.
No mahduin pienistä väleistä.
Mutta toisaalta en löytänyt sopivia vaatteita, paleli kokoajan, tis-sit oli olemattomat ja näytin kuulemma lapselta.
Vierailija kirjoitti:
Miesten huomio ei todellakaan ole näin varattuna mikään ilon aihe. Ei vois vähempää kiinnostaa.
Muuten samaa mieltä edellisten kanssa. En ole koskaan ollut kovin lihava, mutta sen eron huomaa, kun ylipainoinen kaveri luettelee asioita mitä hän EI voi tehdä (tai ne tuntuvat epämukavilta), esim. istua tietynlaisilla tuoleilla, harrastaa monia liikuntalajeja/aktiviteetteja, käyttää mekkoja... ja valittelee polvikipujaan ja jännittää lääkärikäyntejä ja verikokeitaan (maksa-arvot ja kolesteroli yms). Elämä on paljon helpompaa hoikkana.
Taas verrataan elämää hoikkana vs ylipainoisena. Mikset vertaa normaalipainoiseen? Kyllä normaalipainoiset voivat istua tuoleilla, käyttää mekkoja ja harrastaa liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten huomio ei todellakaan ole näin varattuna mikään ilon aihe. Ei vois vähempää kiinnostaa.
Muuten samaa mieltä edellisten kanssa. En ole koskaan ollut kovin lihava, mutta sen eron huomaa, kun ylipainoinen kaveri luettelee asioita mitä hän EI voi tehdä (tai ne tuntuvat epämukavilta), esim. istua tietynlaisilla tuoleilla, harrastaa monia liikuntalajeja/aktiviteetteja, käyttää mekkoja... ja valittelee polvikipujaan ja jännittää lääkärikäyntejä ja verikokeitaan (maksa-arvot ja kolesteroli yms). Elämä on paljon helpompaa hoikkana.
Taas verrataan elämää hoikkana vs ylipainoisena. Mikset vertaa normaalipainoiseen? Kyllä normaalipainoiset voivat istua tuoleilla, käyttää mekkoja ja harrastaa liikuntaa.
Ja miten sinä et ymmärrä, että hoikka ON normaalipainoinen.
Hoikalla miehellä korkeampi testosteronitaso.
Pudotin painoa reippaasti ja oli todella mukava mennä vaatekauppaan ja kokeilla/ostaa mitä miellytti ja kaikki sopi päälle eikä tarvinnut päätyä vain johonkin vartalon koon ja muodot peittävään säkkiin.
Löytyy helposti vaatteita kaupasta
Helppo hengittää ja liikkua, nukkuu paremmin.
Pienempi riski sairastua
Vaatteet mahtuu ja näyttää hyvältä
On varaa herkutella eikä tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa
NO hoikkuus omassa iässäni viisvitosena hieman erityistä. Olen kyllä ns hyväkroppainen eli harrastan raskasta liikuntaa, joten olen siis hoikka, mutta lihaksikas. On erottuva peppu, vyötärö jne.
Eli en näkisi, että tässä iässä nyt ihan hirveästi miehet tuijottavat, mutta hyvin monesti sekä miehiltä että naisilta kuulee, että "vau, ei uskoisi, että olet tuon ikäinen, mitä oikein teet, että olet noin upeassa kunnossa jne".
Mutta tällainen huomio nyt ei ole se hyvä puoli välttämättä. Enemmän näen hyviä puolia kyllä liikkuvuudessa ja ketteryydessä. Pystyy juoksemaan, kyykkimään, oikeastaan tekemään ihan samoja juttuja kuin nuorenakin. Ei ole esim. vatsa esteenä, ei säre polvia tms. Pystyy lähtemään lasten kanssa vaikka kiipeilemään jne. Ei toki tähän kaikkeen tarvitse laiheliini olla, mutta tuskin tämän ikäinen ylipainoinen enää näihin pystyy?
Ja nautin kyllä myös siitä, että on helppo löytää hyvin istuvia vaatteita ja voi myös ostaa ns kireitä. Ei nyt sellaisia kuin parikymppisenä käytti, mutta sellaisia sopivasti istuvia. Tyyliin Sanna Marin. Ei tarvitse tunikoita ja kuminauhavyötäröitä.
Muistakaa, että vaikka hoikka voi sairastua syöpään siinä missä lihavakin, niin hoikan ja hyvässä kunnossa olevan hoitoennuste on parempi. Vähemmän puhutaan, kuinka paljon vaikeampaa jo ihan peruskuvantamiset on reilusti lihavan kohdalla, leikkausriskit isommat yms.
Ja toki normaalipainoisen palautuminen on parempaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Pudotin painoa reippaasti ja oli todella mukava mennä vaatekauppaan ja kokeilla/ostaa mitä miellytti ja kaikki sopi päälle eikä tarvinnut päätyä vain johonkin vartalon koon ja muodot peittävään säkkiin.
Juuri näin. Ennen piti mennä kauppaan, josta tiesi saavan isompia kokoja, vaikken mikään tosi iso ollutkaan. Nyt laihdutettuani voin ostaa vaatteeni ihan mistä tahansa ja vaatteet näyttää kivalta päällä. Entisten tunikojen sijaan käytän vartalonmyötäisiä puseroja ja mekkoja.
Nukun paremmin, jaksan paremmin. Verenpainelääkkeet sain vähentää minimiin. Miesten katseet eivät minulle merkitse tässä iässä yhtään mitään, oma olo on tärkeä.
Laihdutin 15kg. Olen vieläkin ylipainoinen mutta jos laihdun vielä 7kg niin olen normaalipainon rajoissa. Olen myös kuntoillut, sekä aerobista että lihaskuntoa.
Olemme huomannut että olen paljon nopeampi, ketterämpi,ja notkeampi. Ei ole enää mitään vaikeuksia esim laittaa sukkia jalkaan kun ennen se oli kovan työn takana. En myöskään hengästy enää kovin helposti kun kunto on kohonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyempi elämä, vähemmän murehtimista
Huomattavasti virkeämpi olo, ei väsytä samalla tavalla edes pimeimpänä talviaikana, Jaksaa paremmin töissä ja kotona.
Helppo lähteä pitkälle lenkille, jopa juoksemaan. Ei hengästytä eikä lopu energia kesken kaiken.
Verensokerin heilahtelu ja sitä kautta olotilan äkilliset muutokset jäävät vähiin. Ei valvota yöllä sokeritasapainon vaihtelu ja sen aiheuttama murehdinta, nimittäin sokeritasapaino vaikuttaa mielialaan huomattavasti. Eikä uniapneaa lihavuudesta, jolloin väsyttäisi "aivan sairaasti" päivisin.
Vähemmän huolta periytyvistä sairauksista, kuten sydän- ja verisuonitaudit, diabetes ym.
Kyllä, vaatteet näyttävät paremmalta ja niitä on helppo hankkia, kun valikoima on runsaampi.
Hmm... Hoikkana laihaläskinä olin todella huonokuntoinen. Tupakkaa paloi ja alkoholia kului. 162/55.
No 10kiloa on vähän
Vierailija kirjoitti:
Kun kaatuu talvella, menee useampi luu poikki eli saa pitkät sairaslomat.
Väärin. Ei mene kovinkaan helposti luita poikki ellei ole osteoporoosia. Kaatuessa luita ei rasita valtava paino, joka rämähtää niiden varaan. Maasta noustaan ylös pudistellen lumet vaatteista ja matka jatkuu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kaatuu talvella, menee useampi luu poikki eli saa pitkät sairaslomat.
Väärin. Ei mene kovinkaan helposti luita poikki ellei ole osteoporoosia. Kaatuessa luita ei rasita valtava paino, joka rämähtää niiden varaan. Maasta noustaan ylös pudistellen lumet vaatteista ja matka jatkuu :)
No jep. Tää on taas yks lihavien märkä uni, että hoikilla luut napsahtelee poikki. Itse olen hoikka ja hoidan luitani raskaalla liikunnalla ja lihaksia hankkimalla. En rasvaa. Sisäelinten ympärille kertynyt rasva ei käsittääkseni suojaa luita mitenkään.
Hoikka voi olla alipainoinen tai normaalipainon alapäässä.