**KISSANKULMAN IHANAT NAISET**
Kommentit (96)
no onpa ikävää kun sulla jäi oma meno nyt pääsemättä... onneks me ollaan täällä:)) Jep, mun mielestä sä vaikutat sellaselta maan läheiseltä "järki-ihmiseltä". Ehkä joo sellanen kova kuori, mutta sisältä sellanen lämmin ja kaunis ihminen... mä kun olen aika tuuliviiri ja sellanen "hössö" niin mun mielestä sä olet sellanen rauhottavan tuntunen, ja sellanen AIKUINEN. Voin oikein sieluni silmin nähdä tilanteen, jossa minä tai kuka vaan tulee valittamaan sulle miten elämä kolhii päähän, niin kuulen sun tokaisevan " että keitetääs kahvit ja puhutaan, kyllä tämä tästä" :D Mä tulen hirveän hyvälle tuulelle sun viesteistä:) Jostain syystä mua nauratti ihan kauheesti se kun jouduit äitiyspakkauksesta kaivamaan lapaset Empulle:DD hih:DD
Pakkauksesta: mähän en sitä ottanut nyt sitten, aina ennen olen sen ottanut... ja nyt pakko todeta että ei haittaa vaikka en ottanu:) kaiken olen löytäny ja oman maun mukaan kirpparilta ja kaupasta... Ja mun mielestä kyllä kanssa ihan poikavauvan pakkaus!! ja mua ärsyttää niiden kertiksien puuttumisen lisäksi se, että kun musta se olis se pakkaus niinku ensihetkiin oiva, niin sieltä puuttuu aika paljon pienelle vauvalle vaatetta!!! Ei kovin montaa 60cm vaatetta ole, ja nekin on hirveen tilavia!!! Ja sitten talvivauvalla ainakin kaikki ne haalarit jne on eka ihan armottoman suuria ja seuraavana talvena pieniä ja epäkäytännöllisiä vuoden vanhalle:(
Joulu: Meillä on nyt tämän joulun isotkin ihmiset meillä. Eli ihan normaalisti laitetaan keskenämme joulu, ruuat ja krääsät ja kaikki:) Ja sitten lähdetään synnyttelee kun sen aika tulee... mulla ei muuta toivomusta ole kuin se, että vauva syntyisi AIKAISINTAAN niin että aattoyönä tulisi lähtö. Ja sitten tietysti saisi syntyä uudeksi vuodeksi, koska sitten isot tytöt lähtee isälleen, eli meillä ei ole sitten tuolle 3-vee hoitajaa, niin sitten joudun yksin synnyttämään:(( Lahjat mä hankin tossa joulukuun alussa jo, että on sitten ne hankittuna ja viedään sitten siinä puolen kuun maissa kaikille pitkänmatkan takana asujille ettei jää vaihtamatta lahjoja:) Sinänsä noille isommille on jo helppo ostaa lahjat kun ne toivoo jonkun yksi tai kaksi mitä todella haluavat ja sen hankin, sitten tuolle taaperolle lelua/vaatetta ja muille sukulaisille yksi/nokka joku pieni juttu, niin se on siinä. Joulusta olikin joskus puhe ja sen sanoinkin että olen jouluihminen henkeen ja vereen, joten kynttilät, kuusi, koristeet, herkut jne kuuluu ehdottomasti kuvaan.
Meillä verottaja oli kerrankin kiltti:)) mies saa muutaman tonnin takasin ja minäkin pari saturaista joten oikein kiva:))
Nyt tää lähtee sufeen keittoon:)
mami
Kyllä vain omppu, samaa mieltä mamiofin kanssa, sun kirjotuksista todellakin tulee hyvä fiilis :) mamiof sen kauniisti ilmaisikin, mun ulosanti ei mitään parasta ole joten komppaan vain :)
JOULU, mikä ihana aihe! Mä olen jo yhen lahjan ostanutkin ;) Loput on aikalailla mietitty/selvitetty et mitä kellekin ja toinen kummitytöistä saa omansa jo enskuussa kun nähään, asuu kauempana. Tai annan sen hänen äidilleen siis.
Aion jatkaa ostelua tässä et olis kaikki ajoissa ostettuna ja jaettunakin. Sen verta härdelliä se joulukuu siinä et ei kerkee sit tavan mukaan jouluviikolla ryntäileen lahjoja viemässä ympäri maakuntaa.
Meitäkin verottaja muisti positiivisesti, onneksi kun uuteen kotiinkin hankintoja on ihan riittävästi.
Ruokia teen pakkaseen joulukuun alussa, meillä on ollu tapana niitä maistella itsenäisyyspäivänä, niin ei tuu aattona ikäviä ylläreitä ;)
Aika paljon leivonkin pakkaseen ja mummoillekin oon niitä jaellut.
Siivoan sen mitä ehin ja viitsin, ja krääsät laitetaan tottakai ja kuusi pitää olla aito ehdottomasti!
Teen myös jäälyhtyjä pihaan.
Joidenkin mielestä näin lueteltuna kuulostaa hirmuiselta urakalta mut ei ole, ressiä en pode jouluna enkä joulusta enkä siis puunaa joka kaappia ja koloa jos en jaksa ja kaappeja nyt siivoon muutenkin pitkin vuotta sen mitä tarve on niin ei niitä jouluksi tarvi hinkata.
Mies auttaa ja sen homma onki ollu saunan pesu, mut tänä vuonna ei tarvi sitäkään kun just muutettu.
Meillä huomioidaan jouluna myös eläimet, lapset tohkeissaan ostavat lahjoja niille ja paketoivat ne :)
Kyllähän ne kissojakin jopa sitten kiinnostaa, rapisevat paperit ja lelut sun muut, koira avaa itse lahjansa ja luulenpa et toi pentu hallitsee tän asian myös.
Noniin josko riittäis, ihanaa kun on muitakin jouluihmisiä, monesti niin lähipiirissä törmää siihen valtavaan ressiin ja ei saa puhua ja sä se jaksat ym ym.
wattu taas
wattu tuli fiilistelee, niin munkin pitää vielä sitten vähän ja siitä AH, joulusta:))
Meilläkin elukatkin huomioidaan jouluna erityisesti:)) Koiralle laitetaan kunnon iso ydinluu pakettiin ja kissoille kanssa tytöt aina ostaa lahjoja:) Mä kanssa siivoilen kaappeja ja kaikkea läpi vuoden, niin en koe tarpeelliseksi erikseen kaappeja koluta joulua varten, meillä ei kukaan kaapissa joulua vietä:D Mutta just sauna ja veskit pestään oikein todella kunnolla, sitten ostan aina joulun tuoksusia kynttilöitä vessaan ja saunaan tunnelmoimaan... lyhteitä ja tulia ulos... Miten teet wattu jäälyhdyt?? mäkin haluun tehdä sellasia:) Sitten tuuletetaan joulusiivouksessa KAIKKI. Eli matot, petivaatteet, tyynyt, täkit, sohvatyynyt ja kaikki mikä irti lähtee:DD mies hakkaa matot olan takaa ja koira muuten pestään kanssa jouluksi(kin)! Mitä muita perinteitä teillä on? Meillä on tuo siivousurakka aamusta heti, sitten mies menee hakemaan kuusen lasten kanssa ja ulkoilemaan ja minä teen riisipuuron. Puolen päivän aikaan kuunnellaan AINA joulurauhan julistus ja silloin alkaa meillä varsinaisesti joulunrauha:) kännykät kiinni, telkkari kiinni, tietsikasta puhumattakaan! Radiosta joulumusiikkia ja nautitaan toistemme seurasta. Iltapäivällä me syödään jouluruoka 16-17 aikaan ja AINA sen jälkeen menen miehen kanssa piiiitkälle koiralenkille... saa nähä nyt tietysti olosuhteista miten tämä aatto menee... sitten illalla kun lapset nukkuu, me ollaan laitettu kahdestaan joulusauna ja syöty myöhänen yön ateria... Meillä nuo isot lapset on siis vuorojoulusin mulla ja isällään, joten hiukan kuvio aina sen mukaan mikä on kokoonpano:) Viime jouluna halusin ihan huvikseen käydä aattona joulukirkossa ja mä tykkäsin paljon:)) se evankeliumi ja se kuoro nosti kyyneleet silmiin... Mitäs ruokia teidän joulupöytiin kuuluu? Meillä kinkku, palvilammas, erilaisia kaloja, keitetyt perunat, kaikki laatikot, rosolli, sienisalaatti, sillisalaatti, kinkun kastike, joululimppu, kotikalja, vichy, erikseen suolakurkkua, herneitä... olikohan muuta? olisiko kellään jotain kivaa ohjetta jouluiseen jälkkäriin? Wattu, mä varastan sulta tuon ennakkosyömisen itsepäisyyspäivänä, kuulosti kivalta ottaa perinteisiin mukaan:)) Mä kanssa leivon pitkin oikeastaan marraskuun lopulta pakkaseen kaikkia herkkuja, ja tapana on ollut antaa "lahjaksi" joillekkin itse tehtyjä karjalanpiirakoita ja munavoita tms kauniisti pakattuna:) Mullakaan ei ressi tule jouluna, mä tykkään kaikesta tosta mitä teen, mun mielestä joulu pitää olla jokaiselle senlainen miten sen haluaa järkätä, turhaa ressata! Se on rauhan ja rakkauden juhla:) Ja tosiaan, ihanaa kun on muitakin jouluihmisiä, mä kanssa liian usein olen kuullut tuon että "miten sä jaksat...." tai " älä puhu joulusta"...
mami taasen....
Jäälyhdyt teen silleen et ämpäri melki täyteen vettä ja ulos pakkaseen, jos oikein kova pakkanen riittää vuorokausi mut yleensä ei oo valmis viel seuraavana päivänä vaan vaatii kaks vuorokautta tai puoltoista. Kipataan ja vedenkeittimellä keittäny vettä jota kaadan päälle ja sieltä tulee esiin sellanen tyhjiö.Öljykynttilöitä oon niissä polttanut. Ei muutakun ostat kasan ämpäreitä, kokeile ensi tehä yksi ja sit ku alkaa sujuun nii mullaki on neljäki ämpäriä jäätymässä :) Joskus epäonnistuu kyl mullaki, kippaan joko liian aikasin tai liian myöhään. Saattaa siinä ämpäri joskus haljetakin...Viimevuonna mulla oli piiitkä letka näitä ja aina sit lumesta niitä kaivelin esiin ja putsailin, mut on ne kauniita!
Mä unohdin koiran pesun, se tehään tottakai, tänä vuonna onki kaks koiraa.
Joulupöydästä löytyy laatikot, kinkku, rosolli ja siihen ehdottomasti se vaaleenpunanen kastike, sienisalaatti ja joku muukin salaatti ellei kaksiki, lihapullia teen lähinnä lapsia aatellen, perunat, kastike, kalaa, suolakurkkua, herneitä, joululimppu, juustoja, unohtukohan jotain...joku uus juttu olis kiva ottaa kokeiluun.
Jälkiruokaa ei jakseta, kahvit keitellään sit erikseen ja leipomuksia on siinä tarjolla.
Aamulla on riisipuuro ja sit ulkoilua, mä poistun vähä aikasemmin valmisteleen ruokia ja mies laittaa ulkoilun ohessa saunaan tulet ja saunotaan sit aamupäivällä jo ja joulurauhan julistus myös katotaan. Syödään yhen maissa suunnilleen ja sit menee pikkupojat päikkäreille illalla syödään lisää ja herkutellaan herkkuja pukki käy miten sattuu saamaan ja jos on mummoja ja paappoja kylässä niin he tulevat pukin ajaksi ja kahvitellaan ennen pukkia tai jos pukki tulee aikasin niin sit pukin jälkeen, riippuu vähän.
Lapset saa valvoa myöhempään, yleensä kyllä uni tulee lähes normiaikaan :)
Myös pukeutuminen kuuluu meiän jouluun, siistimmin puetaan ja kyllä noi meiän pojat laittaa ihan kravatit kauluspaidan kanssa, eivät pidä ahdistavana, pakko ei ole mut kyllä ne on koko illankin kaulassa pysynyt, no päikkäreille pienet ottaa ne pois.
Tytölle on mekko ja mulla siistimpi paita, housut tai hame.
Noi ajat on suunnilleen, ei niiden kanssa niin nuukaa ole, ei hosuta ja vedetä siitäkään ressiä :D
Tuuletukset teen joo ja sit kynttilöitä on ympäriinsä. Meille tulee uuteen kotiinkin puilla lämmitettävä kiuas, muuten ei mulla väliä kumpi on mut jouluna se on ihan ykkönen jotenkin.
Jatkan taas kuhan muistuu mieleen jotain.
Otan myös ilolla vastaan jotain kokeilua uutta joulupöytään.
wattu jälleen
Kiitos wattu ohjeesta, mä teen noita jäälyhtyjä! Olen muutenkin sellanen kynttilä, tuli-ihminen, takan tuli vangitsee mut täysin... rakastan myös nuotiolla istuskelua...
Kokeile Wattu sitä palvattua lampaan viulua, on muuten aivan ihanaa, sehän on siis kylmää lihaa kanssa, ostettiin muutama vuosi sitten ja koukkuun jäätiin:) toi lihapulla kuulostaa kivalta, varastan senkin:D Meillä kanssa sitä vaaleenpunasta kastiketta ja juustot, ne unohdin mainita. Meillä kanssa kahvit, ja mä muuten jouluksi ostan aina presidenttiä ja sekaan jotain erikoiskahvia, esim. suklaa, oikein tummapaahto, vanilia... ja sitten leipomuksia iliman muuta:) Ainiin, pukeutumiskoodi on meilläkin:) tytöillä aina siistit mekot, laittavat tukat jne. Mies pukeutuu kanssa kauluspaitaan ja suoriin housuihin ja minä yleensä kanssa mekkoon. Voih, mulla tuli liikutuksen kyynel kun näen oikein teidän pienet herrasmiehet krakat kaulassa:)) Ihana ajatus, että mä saan kanssa pienen miekkosen jolle pieni kraka ja kaikki:)) Kiva kuulla että jollain muullakin on samanlaisia perinteitä, juuri tuo pukeutuminen esim. Ja totta, jouluun kuuluu vanhan ajan puusauna!
Me käytiin miehen kanssa puolentoista tunnin lenkillä, ihana ilma:)) raikas ja kun oli kunnolla päällä niin ei ollut edes kylmä!
mami taasen....
Eli täällä sitä lojutaan jo... hmmm tuleeko 11 päivää täyteen... Taysissa ja pidetään jalkoja ristissä. Kun tulin tänne silloin 6. päivä tilanne ei vaikuttanut mitenkään hälyttävältä, kohdunkaula oli täysi pehmeä ja vauva niin alhaalla, että tuolla päivystysvastaanotossa lääkäri ei saanut päästä mittoja, MUTTA kanavaa oli jäljellä 2,9cm ja sisäsuu vain pienesti raollaan...
Perjantaina 8.10 ultrassa oli kanavaa jäljellä kahden päivän makoilun jälkeen 22mm ja jäinpä viikonlopun yli lepäilemään ja vielä rauhoittelemaan tilannetta. Viime viikonloppu tuntui rauhalliselta alapäässä ja maanantaina olin valmiudessa lähteä kotiin ottamaan iisisti, kun ajattelin ettei tilanne varmaan ollut perjantaista muuttunut. No, ultra sitten paljasti, että levossa ja ilman supistuksia kohdunkaulakanava oli ottanut ja lyhentynyt 14mm:n pituiseksi... Sitten alkoivat supistelut ja niitä yritetään hillitä astmalääkkeellä suonensisäisesti ja suun kautta verenpainelääkkeillä (tässä näkee, että tällä osastolla noita lääkkeitä kaytetään hieman normaalista poikkeavilla tavoilla...) Torstaina tuli täyteen meidän keskosen syntymäviikot 31+1 ja nyt siis menossa 31+3 ja edelleen koossa, mutta ei toistaiseksi tietoa kotiinpääsystä, kun heti tuppaa supistaa, kun istun ja 130km automatkasta selviäminen tuntuu kyllä vähän kyseenalaiselta.
Tuli omaa napaa vain, mutta en vielä lueskellut teidän viestejänne (6.10 ->), tässä on kyllä aikaa, joten jatkan kommentoimalla myöhemmin...
kuulla edes jotain kuulumisia Katjalah. Hyvä että vielä olet yhtenä kappaleena, jokainen päivä on plussaa. En enää muista paljonko sulla oli viikkoja kasassa nuorimman aikana, mutta sen muistan, että suunnilleen kuukauden ennen LA:ta tais syntyä. Toivottavasti pääsisit sinne asti tälläkin kertaa! Iso hali jaksuja sinne, ei se sairaalassa makoilu mukavaa ole, varsinkaan kun levosta huolimatta tilanne edistyy liian vauhdikkaasti.
Täällä ei mitään erikoista, ihan tavallinen lauantaipäivä. Yritän tuota vastahakoista porukkaani saada siivoamaan jälkiään, mutta huonolla menestyksellä.
Jatkan hommia ja palailen taas myöhemmin.
Äippä ja villahousu 5+0
Kovastipa on juttua täällä riittäny, hyvä juttu:)
Ite käyny pikaseen lukemassa, mutta vastailu venynyt..
Kiva kun katjalah pääsit kuulumisia laittamaan! Koita nyt jaksaa siellä makoilua! Toivotaan, että pikkuinen pysyisi vielä jonkun tovin ainakin masussa! Jaksuja ja tsemppiä ihan kauheesti!! Oot mielessä ollu ja ihana on, että vielä kuitenkin kasassa:)
Oi, niiiin joulu olo tuli näistä teiän jutuista että:)! Ihanaa, ihan pian pääsee joulua jo laittelemaan:) Pitkän tovin jo kynttilät palanu joka nurkassa ja sitäkin jo moni sukulainen kommentoi, että eihän vielä mikään joulu oo:/ Nämä vanhempien ukkojen suusta, jotka eivät oikein osaa mieltää kynttilöitä muuhun ku vaan pariin joulupyhään;) No, kohta saa jouluvaloja alkaa ulos laittelemaan ja siitä pikkuhiljaa muitakin juttuja sitten:) Nyt on ihana, kun just muutettu ja kaikki läpi käyty ja puunattu, niin riittää aika lailla hieman normia isompi viikkosiivous ennen joulua;)
Ite oon saanu tässä vähän pikkuvaatteita pestyä ja laiteltua paikoilleen. Kauan kaivattu pakkaus saapu eilen ja oon positiivisesti yllättyny puvun ja makuupussin ulkonäköön! Puku olikin rusehtavan sävynen musta enempi ku harmaa ja pussikin ihana. Ja puvussa oli lahkeissa ja hihoissa sellaset umpinaisiksi käännettävät suut, jolloin puvusta tulee aikas pieni n. 60cm. Tumput ja töppöset ja hattu oli kans pienempiä ku ennen, mikä hyvä. Muut vaatteet on kyllä harmillisen isoja, mutta mulla kyllä niitä ihan pieniä jo niin paljon, että oikeestaan isompia tarttenkin sit:) Kestoilla en kyl tee mitään, en osaa ees käyttää. Ehkä nyt sit kokeilen ainakin, kun kerta on.
Ens viikko vielä ja sit viikon syysloma täälläkin. Meillä kerrankin jotain ohjelmaa ja lähetään koko kööri ruottiin laivalla:) Kiva piristys kaiken rumban jälkeen:) Mies sai vapaaliput niin päästään:)
Ma olis neuvola, saa taas mennä ihmettelemään kilojen kertymistä;) Maha mullakin jätti, yhdellä kaverilla nyt jotain 38+ menossa ja oon isompi. Yläkäyrillä mennään niinku aina. Ihan sama mulla mitä syön, ne kasvaa silti;) Toisaalta en oo kyl ikinä koittanu mitään diettiä;) Ei toi suklan mättäminen varmaan vauvaa ainakaan pienennä;)
Hitsit, olis kiva ku sais tässä samalla selailla noita viestejä, niin muistais paremmin kommentoida kaikkien juttuja! Ei muista sitten ikinä mitään kun kirjottaa!
Leppoisaa huomista sunnuntaita kaikille!:)
Ite koitan suunnata tyttöjen kanssa kauneus ja terveys messuille kun esikko haluaa;) Saadaan ukilta liput, niin raaskii mennäkin.
Mami@6 ja pikkuneiti 27+5
.. tulin pikaisesti toivottamaan niin hyvää vointia, kuin vain mahdollista!!!
Jatkan myöhemmin, tänään lasten serkkuvauvan nimiäiset ja pitänee alkaa etsimään vaatetta.
Ananasmehu rv 30+6
Olipa kiva Katjalah kun sait läppärin sinne ja pääsit kertomaan että olette kunnossa kuitenkin... ei se makoilu siellä herkkua varmasti ole, mutta pääasia että vauva vielä viihtyy kohtunsa suojissa. Kovasti voimaa ja tsemppiä, ilmoittele teistä:)
Meillä oli mukava viikonloppu, haravoitiin hulluna pihaa ja mullahan oli töitäkin! Ei ole kuin 2,5 vkoa niin alkas äitiysloma:))
Ihanaa kun kaima pääsee risteilee... Olette sen ansainneet:)
Pesin ja silitin minäkin viikonlopun aikana pojan vaatteet. Kamala homma!!! Onhan tuolle tullu ostettua vaatetta:D
eipä tässä muuta, palaillaan!
mami
Mukava kuulla Katjalahista, toivottavasti vauva pysyy masussa vielä.
Mamiofilta piti kysyä vielä tuosta lampaasta, et ostatteko sen valmiina pöytään, vai valmistatko itse? Ei ole kyllä mitään hajuakaan moisesta, oon aika huono lihansyöjä, mut aattelin tota kokeilla, mies nyt ainakin tykkää varmasti ja löysin ihan sattumalta pienen paikallisen luomutilankin ja ajattelin tilata lihan sieltä ja kysellä myiskö ne koirille lampaanluita, niitä kun kestää herkempi vatsainenki koira.
Selailin jouluruoka aiheisia sivuja ja löysin muutaman muunkin kokeilun, kalaa lähinnä.
Taas alkoi uusi viikko, 19 raskausviikkoa täynnä! Raksalla en oo jaksanut kauheesti touhuta ja seinien hiominen onkin aikas tympeetä, takka on ihan just valmis ja kai noi seinätkin pian siinä vaiheessa et maalaileen pääsen.
Muuttoa odotan kovasti, siinä sitten jossainvaiheessa miehelle paljastuu vaimonsa hullu vauvanvaate ostelu vimma ;) 0 tilanteesta lähdettiin ja nyt noita on, no PALJON! toki olen ollut myös ekologinen ja ostellut paljon käytettyinä, olen mä aina välillä näyttänyt mitä ostin ja ollaan yhessä ihasteltu miten pieniä ne onkaan :) Niin no joo on mulla laatikollinen noiden edellisten muistovaatteita, mut en varmaan niitä käyttöön ota, en tiä.
Tälläsessä isossa perheessä se vaatteiden ostelu on kyllä jatkuvaa, niinku varmaan tiedättekin heh, ostan ja ostan ja ostan ja silti on aina jollain jotakin tarvetta. Pikkupojilla onnistuu kierrätys, siis kolmoselta neloselle aika hyvin mut muuten on hankittava uutta aika pitkälti. Vanhimmalta ei edes jää kellekkään kiertoon housuja, muutama paita voi jäädä mut on se mestari kuluttaan housunsa, kenkänsä ja kaiken! Jotenki mun päähäni ei mahdu et 10v hajoo kaikki mut tolta (pian) 4v jää pikkuveljelle hyväkuntosia vaatteita.
Tulipas jaariteltua, meen jatkaan kokkailua
wattu
Tänään oli neukku ja kaikki kunnossa. Paineet oli niin matalat, että ei meinannu terkka kuulla olleskaan, alapaine 46;) No, eipä oo haitannu menoa;)
Painoa vaan pirulaista tulee joka kerta se 500g per viikko!!!:/ Murr, en tajua mitä oikein mukamas syön et tollai;) Vauva ei ollu vielä pää alaspäin, vähän sivuttain köllötteli ja oon kyllä huomannu sen. Heti kun pää asettuu paikoilleen, ni alkaa ne päänpyöritys ja liikuttelu kivut. Tuntuu sit monesti vikoina viikkoina siltä, et pullahtaa justiinsa ulos hetkenä minä hyvänsä. Nyt nautiskeltava vielä, kun ei oo pää vaivana;) Seuraava käynti sitte 2vk päästä, eli nyt alko loppukiri sitten:)
Oon nähny useasti nyt unta, et meiän vaavi jotain 1v. ja haikailen pikkuvauva aikaa. Sit ku herään, ni ihana todeta, et kaikki ihanuus vielä edessä:) Varmaan jotain ennakko paniikkia siitä, et jos nyt onkin viimeinen kerta tätä kaikkea onnea. Pitäs koittaa osata aatella vaan, et ei sitä ikinä tiiä mitä tulevaisuus tuo, mut näin ollaan mietitty et viimonen olis nyt meille matkalla. (mies vakaasti sitä mieltä;)) No, katotaan kun esikko muuttaa joskus 5v. päästä kotoa varmaankin (nyyh jo valmiiks), niin josko mahtuisi vielä.. hullu oon;)
Meillä ois la poikien 5 ja 7v. syntsät, niin saa alkaa pikkuhiljaa järkätä jo. Ekaks tulee muutama poikien kaveri ja sit perään sukulaiset ja kummit ym. Koko päivä juhlintaa, mutta meneepä kerralla kaikki sitten:) Haluuvat jotain naamiais-halloween teemaa, niin alettava seittejä ym. virittelemään tänne. Ite en välittäis yhtään koko halloweenista, ihan turha jenkki hössötys, mutta muksut tietty tykkää kaikesta kammottavasta;)
Eilen oli kivaa kauneus messuilla, kaikkia hyviä viimehetken tarjouksia saatiin ennenku meni kii:)
Ihana ku watulla koti kovaa vauhtia valmistuu:) Meillä alotus saattaa nyt suosiolla siirtyä huhtikuulle, ettei tarvii pohjia kiireellä sateessa kaivella ja sit tulee heti jotain kosteusvaurioita tms. Viihdytään täällä nyt niin hyvin, et sama se ollaanko se 5kk enempi tääl sit.
Kaimalla ihan ovella äippäloma jo:) Neuvolassa oli niin ihania vastasyntyneitä taas että, kohta meillä kaikilla sellaset kainalossa:) Nyt kun itellä esim. se 11vk vielä vaavin tuloon, ni tuntuu, et plääh on viel kauan. Sit kumma kun vauva ulkona, ni juoksee liiankin lujaa aika ja viikot hujahtaa silmissä!
Nyt ei taas muista oliko jotain muuta vielä..
Palataanhan taas:)
mami@6 28 tasan
Nopsaan töistä koneella... kohta vetämään pari tuntia immeisille spindeä ja sit kotiin:) kerkee kattoo neljän tähden illallisen ja diilin, ja tänään ihan pakko saada mässyä!!! Tekee mieli dumleja:))
Wattu: Juu, just tollanen pieni paikallinen luomutila on paras:) eli ihan pyydät että siellä palvataan ja ota vaikka ekaksi jouluksi pieni viulu, niin saatte maistella, veikkaan että tykkäätte;) Valmiina siis ostan minäkin. Ja tosiaan, koisuleitten mahat kestää lammasta hyvin!
mamikaima: Älä välitä tosta painosta, kyllä se sitten pois lähtee:) Pääasia että kaikki oleellinen kunnossa! Mulla kanssa oli niin matala rr jotta!! Mieluummin niin päin, mutta kiusallistahan se on! Kyllä se aika vaan nopsaan tosiaan menee... mulla about 10 viikkoa ENÄÄ jäljellä, hui!!! Huomaan että ajatukset on alkanu pyöriä aika paljon tuossa synnytyksessä, kun tuo nelosen synnytys oli aika paha... Kirjotinkin aika pitkän listan tohon esitietolomakkeeseen joka hkäälle lähtee... Mulla kanssa haikea olo, tämä ON meidän viimeinen lapsi. Tai siis aika paljon pitää tapahtua että meille vielä vauva tulisi. Mies on ainakin nyt ehdoton. Etukäteen onnea pojille synttäreihin:)
nyt vaihtaa edelliset hikiset kamat uusiin ja virittelee pyöriä ja musiikkia:)
Huomiseen!
Vauhtimami ja eemukka 30+3
Älä ressaa mami@ kiloista, en mäkään ressaa vaikka pitäiski ;) Monilla ne lähtee aika helposti poiskin, mä en kuulu näihin, enää valitettavasti.. noh urakalla sit kilot pois ensvuonna :D
Varmaan ihan hyvä päätös alottaa sit keväällä, mekin otettiin vanha talo pois myynnistä kun talvi läheni ja jatkettiin sit tammikuussa myyntiä taas, meniki sit nopsaan.
Autotalli meil tosin on vasta antura vaiheessa, mut on se hiukka eri asia kun itse talo.
Onnea myös näin etukäteen pojille synttäreistä ja äidille synttärien järkkäämiseen.
Mamiof se vetää tosta vaan pari tuntii spindee, ihailen! Mä kokeilin sitä kerran ja tuntu et kuolema tulee justiinsa :D No muistan kyllä liikunta on sun elämäntapa joten toi ei tietty tunnu juuri missään sulla :)
Samoissa aatoksissa synnytyksen suhteen, ei haluis aatellakkaan koko asiaa ja onpa siihen aikaa, onneks mut sit taas vauva on niin ihana saada syliin jne. Ei ees lohduta et nopeeta se on ohi, ei tunnu siltä sillä hetkellä. No kaippa siitäkin selvitään, kuten sanottu aika tosiaan menee nopsaan joten pian siellä ollaan taas.
Viimeistä kertaa kylläkin, kuten oltiin jo kolmannen kanssa ;)
Mitäs kuuluu DolceVitalle??? Ilmeisesti uppoutunut täysin töihinsä :)
wattu jälleen..
wattu, juu pari tuntia spindeä ei tunnu missään:)) Mä RAKASTAN sitä lajia!!!! Ja rakastan kaikkia "tappolajeja" muutenkin:)) Loppuviikko on kyllä kevyitö tunteja, nyt täytyy alkaa ottaa maha huomioon... eli luvassa kiinteytystä, mammajoogaa, lihaskuntoa ja kevyttä sisäpyöräilyä! Sitten mä käyn uimassa ihan itseäni varten, se on hyvä laji myös! Ei niistä kiloista tosiaan kannata ressata yhtään! Sitähän se on, että ikäkin tekee tehtävänsä, mä ainakin alle 25- vuotiaana pystyin syömään ihan mitä vaan eikä grammaakaan koskaan ollu liikaa, kolmekymmentä kun tuli täyteen, hidastu aineenvaihduntakin ja nyt joutuu todellakin tekemään töitä tämänkin vauvan jälkeen että saa ylimääräset pois! Ja mä en kuulu niihin onnekkaisiin joilta imetys vie kilot... tai johtuuko siitä että mä olen imettäny niin hirveen vähän aikaa...?Liikuntaakin kannattaa alkaa harrastaa sitten kun on sisukset palautunu kunnolla, ei kannata hötkyillä! Lantionpohjaa vaan treenaa HETI ja sitten pikkuhiljaa kävelylle jne...ja ruokavaliohan on se A ja O. No niin, menee "saaranauksen" puolelle, lempiaihe:)) Synnytyksistä sen verran että mulla ne ei edes ole hetkessä ohi:( mä teen pitkään ja hartaasti vauvaa... tai siis avautuminen kestää sen kymmenisen h, ponnistus onkin aina ollut nopea ja tehokas. Alkaa olla kyllä sellanen utelias olo, POIKA tulossa;) Vieläkin vähän hassu olo siitä:D Minkä näkönen pieni mies me saadaan? Miltä se tuntuu kun näkee vauvalla pienen pippelin pimpukan sijasta? Millanen ääni sillä on? Onko "miehekkään" näkönen heti syntymästä? Ja se koko tietysti... Eniten jännittää se, että millon pieni syntyy, että onko meillä siskot sillon hoitamassa tyttöä, ettei tartte yksin lähteä... mä NIIN haluan mun miehen mukaan...
En sitte eilen kattonukkaan diiliä... vedin IHAN tyhmästä asiasta herneen syvälle nenään ja riidaksi meni... sain ihme mustis kohtauksen ja huusin ja haukuin ensin ja sitten menikin hysteeriseksi itkuksi loppuilta:( nyt silmät sitte kun ahvenella... mun mies on sellanen super rauhallinen ja yritti kyllä ettei hermostu, mutta vaikeeta näytti olevan. Loppepeleissä asian ratkaisi se kun mun mies sanoi että " susta tuntuu varmaan nyt tolta kun oot raskaanakin, et sä normaalisti ole tollanen ja että kyllä mä ymmärrän sua..." sitte vollotinkin kun pikkutyttö sen sylissä:D no aamulla oli jo ihan ok fiilis...
sellasta, suihkuun ja duuniin!
mami
Kyllä luin nuo kaikki viikonlopun kirjoittelut, mutta enpä vaan muista taaskaan mitä piti kommentoida. Raskaus on näköjään vienyt loputkin hippuset pääkopan sisältä. Pakko kuitata huumorilla oikeasti jo tää piuhojen pituus ja pääkopan toimimattomuus.
Viikonloppu meni vauhdilla partioleirillä. Ihan hyvin kaikki sujui, isompia kämmejä ei tullut ja hommat toimi. Mutta onneksi mulla siis oli taustajoukkona kasa kokeneita johtajia lippukunnasta :) Nyt pitäisi vielä väkerrellä loppuraporttia ja kerätä voimia 2 vk:n päästä olevaan pj- kurssin II-osaan, sen ajattelin ainakin yrittää jaksaa käydä.
No niin.. (.)- osuus. Äitiyspakkauksen hain postista perjantaina. Vähäsen ahdistaa käydä tuolla meidän postissa, kun siinä on samoilla pitäjillä kirpputori samassa, ja heillä on taipumus tyrkyttää (nyt varsinkin) kaikkea mitä vauvaan liittyen heille on tullut myyntiin. En minä sielä halua mitään hankkia.. Hiukan ehkä olin pettynyt myös siihen pakkaukseen. Mukanan tulleet vaatteet oli kyllä kivoja, makuupussia ja haalaria myöden. Mutta ne kestovaipat oli kamalia; ei noidne kanssa ketään kyllä keskoitlusta saada innostumaan! Harsoja oli vaan se viisi, ja nekin oli aika huonolaatuisen oloisia. Ja ne taiteltavat väliväipat oli ihan hirveitä; toivottavasti ne hiukan edes pehmeäisivät pesuissa! Sitkeästi ajattelin kyllä kestoilua yrittää, mutta onneksi minulla on paikallisleta kestovaippayhdistykseltä vaippapakettivokraus sovittuna tuohon vuodenvaihteen tienoihin, uskoisin että heidän vaipoillaan pääsee paljon paremmin alkuun ;)
Eilen oli sitten neuvolaa. Kaikki ok, paineet hyvät, hb nousussa ja sokerirasituksesta hyvät tulokset. Eipä siis ole sokerivauvoja nämä meidän vauvat siis olleet, pakko se vaan on uskoa. Painoa oli tullut joku 3 kg (5 viikossa). ei paha. Kokonaispainon nousu 7kg tähän mennessä, aika tyytyväinen olen. Minullahan on paino noussut aikaisemmissa raskauksissa n. 20 kg.. onneksi viimeistä lukuunottamatta se paino on myös tippunut! Mutta ikä tekee selvästi kiusaa, edelisellä kerralla kun ei paino niin vain tippunutkaan. Kohdun pohjan korkeus oli ihan normaali- kuten muissakin odotuksessa, mutta onhan tuo maha sitten muuten iso, ei sitä käy kieltäminen. Vauva on perätilassa, mikä ilmeisesti tätä tuskaista oloa vaan lisää. Ulkokäännöksiä ei täällä muuten pahemmin enää tehdä, joten sitä ei tarvitse edes miettiä. Th lupasi (edelleen) että vk 36-37 tienoissa mut pistetään tuonne sairaalalle arvioon, samalla nähdään sitten sikiön tarjontakin. Itse olen oikeastaan luovuttanut; kun tämä ei ole missään vaiheessa ollut pää alaspäin, niin tuskin hän sitä sitten lopussakaan tulee olemaan. Koitan nyt alkaa vaan asennoitumaan sektioon. Koville ottaa... ja siinä samalla kun mietittäväksi tulee väkisinkin sterilisaatiokysymyskin, samallahan sen saisi kätevästi tehtyä. Toisaalta haluaisin käyttää sen option siihen vielä yhteen vauvaan, mutta onko siinä mitään järkeä kun tämä on ollut näin hankala odotus? Toisalta eihän seuraavan tarvitsisi olla ihan näin hankala, jos sitten sikiö ymmärtäisi oikean asennon. Ja muutenkin kun raskaudet on aina erilaisia... vaikeaa. Seuraava nla-käynti sovittiin 3 vk:n päähän.
Isompien lasten tilanne mietityttää myös. Tai esikoisen lähinnä. Hänellä kouluunmeno jumittaa nyt 3. viikkoa. Minä en osaa enää auttaa, ja ulkopulista apua tai vinkkiä en ole tuohon saanut mistään. Viimeviikolla juttelin hänen psykologinsa kanssa, mitään konkreettista neuvoa en saanut. Psykologi lupasi olla yhteydessä oppi-apajaan (jonka pitäisi tukea esikoisen koulunkäyntiä), siltäkään suunnalta ei ole mitään kuulunut. Ehkä olen sitten kelvoton äiti, mutta olen vaan tilanteessa, että pakko nostaa kädet pystyyn, minä en keksi enää mitään hänen auttamisekseen.
Joo, näillä miettein uuteen viikkoon. Tiedossa olisi vauvakamojen järjestelyä pikkuhiljaa, vaatteet ainakin pitäisi saada pestyä valmiiksi. Miedän makuuhuone muutti pakkasten tieltä talveksi alakertaan, ja se tietää tavaroiden uudelleen järjestelyä tällle viikolle myös.. Kun tuo mies vaan ehtisi auttamaan!
Andrea rv 28+jotain
Siivouksen merkeissä menny tää päivä, pikku tauko ennen kylppärin/vessan puunausta ja sit suihkuun.
Käykö mamiof tää siivous yhtään kuntoilusta ;) Ainaki hiki tulee ku oikein huhkii, kertoo paljon mun loistavasta kunnostani :))
Juu ei haittaa selostus, tiän kyllä noi, mut esim ruokavalio jutut ei oo niin helppo juttu kun aina saanut syödä mitä tykkää ja enää ei saakkaan, vaatii kyl kovaa itsekuria mitä mulla ei oo nimeksikään!
Saakos udella et eikö teillä ihan oikeesti ole ketään joka vois pikkuista kattoo synnärireissun ajan et mies pääsis mukaan? Eikö ketään sukulaista tai ystävää asu ees suht lähellä? Entä joku naapureista? No turhaa luettelen ku jos sanot et ei ole niin ei ole, mä hoitaisin jos asuttais lähempänä! Välimatkaa vaan toi 400km ny ainaki :(
Ymmärrän hyvin et todellakin haluat miehen mukaan, olis mullekin kova paikka jos ei pääsis oma mies mukaan tueksi, ainakin jos etukäteen tietäis et moiseen riski on. Millon viimestään vauvan pitäs syntyä et teiän isot tytöt on vielä kotona? Miten sulla muut on syntyneet, millä viikoilla siis?
Mukava kuulla että Andrean partioleiri meni hyvin, itsekin olen joskus yläaste ikäsenä ollut mukana partiossa ja kivaa oli, se vaan jäi sit muuton myötä.
Harmi et se sun esikoisen koulunkäynti nyt niin vastustaa, ei ole varmasti helppoa kamppailla jatkuvasti ja jos ei kunnollista apuakaan tai neuvoja/tukea saa, sinä siis :(
Mä aion myös pakkauksen ottaa vaikka sieltä paljon puuttuukin, mulla on kestoja kohtaan joku asennevamma vissiinki, mut menee nekin pakkauksesta hyvään tarkotukseen, veljen vauvalle kun he aikovat kestoilla, harmi vaan jos ne ny ei sit ookkaan hyviä?? No ehkä ne jotenki toimis kuitenki.
Nyt puunaan se kylppäri/vessa, keittiön lattian jätin suosiolla miehelle, sen puunaamiseen tarvii voimaa (kiitos koiranpennun) ja mulla alkaa olla paukut jo vähissä.
wattu
wattu: voi sua kun olet ihana:)) tuli ihan liikutuksen kyynelett kun auttasit mua... sä oot ihana:) Me ollaan asuttu sen verran vähän aikaa että mä en tunne naapureita niin hyvin että mä kehtaisin pyytää... ja kun on vielä joulun aikaa, niin sitä suuremmalla syyllä:( ja suku on pahin:D Eli mun äiti ei tod. ei ole ikinä ketään hoitanu, mun miehen äiti on invalidi... muihin sukulaisiin kanssa niin etäiset välit että en kysy ees... Hyvät ystävät täällä on kaikki jostain muualta kotoisin ja menee jouluksi omaisten luo. Eli on tosi hankalaa... tytöt lähtee isälleen tossa 28-30 pvä, joten sitä ennen saisi saapua poika:) Kaikki on menneet yli, ja ihan reippaastikkin kaksi. Nuorimmainen meni 40+4, eli juuri 28.12 syntyi. Noo, kai se menee synnyttäminen yksinkin, mutta harmittaa kyllä jos en miestä sinne mukaan saa...
mami
Synnyttämään menosta: meillä on tähän asti ollut niin helppoa, ettei oo tullut äkkilähtöjä saikulle vaan sinne käynnistykseen sovitusti ja lapset viety mummolle kaupunkiin. Ja varmaan sama tahti jatkuu. Ajattelin silti kysyä erästä naapuria varoilta, kun nyt tässä parissa vuodessa tutustuttu paremmin. Lisäksi hän kera 9 lapsensa (nuorin 5v) ei vietä joulua, joten olisi aika passeli, jos nyt jouluna iskisi lähtö :D
Joku aika sit oli puhetta FB:stä, en kuulu miekään eikä tarkoitus liittyäkään. Pientä blogia olen kyllä pitänyt reilun vuoden, tykkään valokuvata kaikenlaista, mutta aivan amatööristi vain.
Te ootte jo pesseet ja silitelleet! *kade* Miun pitää miettiä vaihtoehto B, jos yläkerta ei olekaan vauvan tuloon mennessä valmis ja etsiä jostain tila vaatteille. Ja se sänky hankkimatta, vaan mihinkä sen vielä survoiskaan..
Iltapäivällä on neuvola. Painoa varmaan taas 1000kg/vko :( Eli täällä kans raskaan sarjan odottaja, siis korostan odottaja, ihan normipainosta olen aina lähtenyt kylläkin, mutta lukemat paukkuu sit vatsakkaana. Tuo hiivatin matolääke ummettaa! Just kun alkoi ekan satsin jäljiltä helpottamaan, piti su ottaa uusi läjä. Ja ma taas luututtiin ja pestiin, kyllä masentaa, jos ei tällä lähteneet kihot.
On muuten tosi hämärää aamuisin. Yhä nyttenkin, vaikka kello pian 9! Koetapa herätä tässä virkeenä uuteen aamuun.. Esikoinen on jo kolmatta päivää isin kanssa töissä raksalla. Tytöt taas tappelee aika lahjakkaasti. 4v on ahdistunut, kun nyt isosisko on päivisin "pomo" ja sekös kiukuttaa.
ON: sama ihan ok tahti jatkuu. Selkää väsyttää ajottain paljonkin, mutta ei mitään suurta vaivaa. Ti iltana oli ihan hassu olo, kun 21 jälkeen supisti kolme kertaa putkeen. Ihan harkkoja vain, mutta silti. Ja vauva jatkaa kunnon jumppaa :)
Ananasmehu rv 31+2
Nyt yllätän itsenikin ja valun jo takas :) Aamu ei alkanu mitenkään kovin ilosissa tunnelmissa. Mies ei yllättäen muka muistanu monelta mun piti päästä lähtemään, joten en sit lähteny ollenkaan :( Ihan välillä vaan tuntuu ettei noi mun menot ole sen mielestä yhtään mitään. Aina saa soitella ja muistutella ja sitten ajaa tuhatta ja sataa kun tulee pikkasen myöhässä ja täällä nämä välimatkat on pitkiä...
Kattelin sit vielä illalla noita aiempien raskauksien mahamittoja ja on sielläkin ollut noin näillä viikoilla yli 30 tuloksia, mutta oli tämä nyt kuitenkin suurin. Tosin tolta esikoiseltakin mitta on ollut muhkea ja jannu kuitenkin alle 3 kiloa, että en nyt vielä heitä koko kirvestä kaivoon. Alan vaan uskoa, että passitus rasitukseen tulee takuulla, ihan vaan siks kun inhoon sitä niiiiiin paljon! *monen monta puistatusta*
Nani saa jännittää siskon puolesta, ihanaa :) Mun ihan kaikista rakkain lapsuusystävä ja koulukaveri odottaa esikoistaan ja laskettu aika on ens viikolla! Mua oikeasti liikuttaa ihan tavattomasti tämä tilanne, että kaikkien näiden vuosien ja vuosikymmenten jälkeen, miten erilailla meidän elämät onkaan kulkenut, olemme nyt raskaana samaan aikaan, hän ensimmäistä ja minä viidettä kertaa :´)
Mua liikutti kun mamiof tais olla edellisessä ketjussa sanoit, että uskot mun olevan ihminen, jonka olkaa vasten olis ihana painaa pää... Ihan itku pääs! Toivon vaan, että mun läheisetkin ajattelis niin, kun omasta mielestäni olen ulospäin aika kovaksi keitetyn oloinen, enemmän sellainen naarastiikeri-tyyppi kuin hellyttävän äitimäinen. Pullantuoksuisen sijaan ehkä ennemminkin sellainen "pullamainen" ;) Kauheasti kärsin siitä etten "osaa" lapsiani kauheasti halitella enkä sylitellä, ei minullekaan niin ole koskaan tehty, mutta vaikka tuleen kävisin heidän puolestaan ja sen kyllä kuulee, jos koen, että maailma huonosti heitä kohtelee. Näköjään alan terapoida täällä nyt, kun en terapeutille päässyt :)
Pitäis varmaan kerätä bodia ja tsemppiä ja oikeasti alkaa taas "toivoton mökin selviminen"-operaatio, osa ääretön... Kauheesti tavaraa nurkissa, vaatteita hujan hajan ja kai nuo sandaalit vois jo viedä pois tuosta eteisestä pyörimästä. Yhtään mitään en ole tulokkaan eteen tehnyt, paitsi siis hakenu ne kiesit, mutta en ole vaatteita katellut enkä muutakaan.
Pakkauslaatikko lojuu sekin tuossa olohuoneen lattialla (koiran pirulainen käynyt näköjään siitäkin nurkkaa järsimässä!) ja ainoa mitä olen sieltä pois ottanut on "isännän lahjukset" ja toppatumput Empulle, kun en löytäny yks kiireinen aamu sille edes lapasia mistään... Onko muut pakkauksia jo analysoineet? On kyllä niin enemmän pojan oloinen paketti ja minua hieman harmitti, kun edellisenkin pakkauksen toppis oli harmaan sävyinen :( Tolla meidän kakkosella oli niin kaunis ompun vihreä, että sitä varmaan taas lainataan tällekin joulukuiselle sitten ens talvena. Nelosen puku mahtuu ihan nippa nappa nyt päälle (oli viime talvena aivan liian suuri, joten ei käytetty), eikä takuulla mene enää parin kuukauden päästä, että kyllä saisivat minusta hieman porrastaa syntymäajankohdan mukaan noita kokoja. Tässä pakkauksessa olevat kolme välipukua koen myös aika turhiksi. Kuviollista kevytpukua varmaan tulee käytettyä kevätpuolella autoillessa, mutta yksiväriset jää varmaan aika vähälle käytölle, nyt järkky isot ja ens talven pakkasille jo pienet :( Potkarit olleet aina lähinnä yövaatteina, mutta kiva, että oli nyt niitä puolipotkareita reilusti (välikalsareita) näin talvivauvalle. Tämä neiti tuskin tarvii enää ainuttakaan vaatetta, mutta haaveissa kuitenkin olis käydä siellä Kuopion ihanalla kirpparilla...
Pakko muuten vielä kysyä, kun joulukuisia on niin paljon, että oletteko tehneet jotain joulusuunnitelmia lähinnä "aikataulullisesti"? Kauhean kätevää olis kun olis jo edes osa lahjoista hankittuna, ettei tarviis sit ainakaan kaupoille lähteä metsästelemään, kun nappula on syntynyt, mutta arvaatteko? Kyllä vain, ei mitään hankittuna, eikä edes suunnitteilla! Sit kun verottajakin muisti tollasella kivalla "jouluyllärillä", saa taas tosiaan miettiä, että mitäs nyt... Äiti onneks vähän lupaili, että jäis tänne jouluks eli ruoka olis ainakin taattu ja sehän se tietty tärkeintä :)Kauheesti haluis myös laitella kaikkee "joulukrääsää", kynttilöitä ja koristeita, mutta nähtäväksi jää.
Lapsukaisilla alko sit meilläkin loma, ja tiedossa siis lähinnä hermostuttava viikko, kun ei mihinkään päästä täältä. Kiva olis edes käydä jossain, mutta no money, no honey! Sit kun täällä tosiaan kaverit matkojen päässä, niin voi olla, että viikon päästä täällä tylsistyny porukka vaan oottaa, että pääsee kouluun :) Mut nyt oikeesti potkin itteni ulos täältä!!! Kuulumisiin...
-omppu ja Yllis,ja ne viikot OIKEESTI on vasta 31+5 (vähän yritin ottaa kottia eilen;D )-