ostin juuri 97 eurolla koulukirjoja yläkoululaiselle
Peruskoulunhan pitäisi olla ilmainen, right? Teoriassa jopa kynät ja kumit jaetaan koulusta. No ymmärrän tittysti, että yhtä ja toista pientä on ostettava. Kuitenkin tänää laskua maksaessani jo mietin, että miten tasa-arvoista tämä koulunkäynti nyt sitten on.
Matematiikanopettaja pyysi ostamaan harjoituskirjat, koska koulu ei niitä voi ostaa vaan kierrrättää vain teoriakirjoja ja monet lapset, meidän lapsi mukaan lukien, ei saa tehtyä tehtäviä vihkoon sitä tahtia kuin pitäisi. Myös enkunopettaja kehotti ostamaan kirjaan liittyvän tehtävä- ja kuuntelucd:n, ja koska enkunkirjojakin kierrätetään, myös tekstikirjat omaksi niille, jotka tarvitsevat alleviivauksia tms oppimisensa tueksi.
No minä ostin ja aion ostaa vielä ruotsin kirjankin, mutta mietin vain, että jos olisi oikeasti köyhempi ihminen niin kyllä nämä rahat jo on aika isoja maksaa "ilmaisesta" peruskoulusta. Köyhän perheen erityistarpeinen lapsi on varmaan tosi huonossa asemassa tässä tasa-arvon onnelassa!
Kommentit (23)
mutta emme ole huonossa asemassa, kuten toivot tai luulet.
Vali vali.
Ota tämä asia puheeksi vanhempainillassa. Mielellään ota asia esille myös rehtorin kanssa. Ja laita paikallislehteen yleisönosastokirjoitus tai ota yhteys paikallislehden toimitukseen ja ehdota jutunaiheeksi.
Tällaista se on kun kunnissa säästetään väärissä kohdissa!
Pakko kysyä, että onko noin siis kunnan tavallisessa koulussa vai onko kyse jostain yksityisestä koulusta?
Itsekin olen kyllä ostanut omalle lapselleni kirjoja (lähinnä rinnakkaiskirjoja, jotta on helpompi harjoitella kokeeseen), mutta ei niihin toive ole tullut koululta kyllä.
Harjoituskirjoja on pyydetty ostamaan muihin kuin kieliin ja kieliin taas tekstikirjoja ja oheisromppuja.
Tämä on ainakin ihan tavis kunnallinen koulu, tosin vahvalla kielipainotuksella.
Siinä ne sitten kuluttavat ison osan tunnista siihen, että piirtävät kaiken maailman koordinaatistoja vihkoon. Jos saisivat tehdä tehtävät kirjaan, voisivat käyttää aikansa uuden oppimiseen eikä viivojen vetelyyn! Ja tämä on vain yksi pieni esimerkki.
en usko tätä.
Syy miksi olet joutunut kirjat ostamaan kun lapsesi on ne hävittänyt.
Lukukirjat kierrätetään, mutta tehtäväkirjat ovat uusia kaikille. En ole joutunut ostamaan kirjamateriaalia kenellekään ikinä ennen lukioon menoa, lapset jo 15, 17 ja 19. Myöskkään kielipainotteisessa koulussa ei tuota tarvetta ollut.
Lukukirjat kierrätetään, mutta tehtäväkirjat ovat uusia kaikille.
t. nro 7
Onkohan tuollainen kirjojen pihtaaminen enää laillista? Oppimateriaali pitäisi olla maksutonta. Mistähän voisit asiaa lähteä selvittämään, vetääkö joku rahat välistä?
viestiä opetusministerille ja opetushallitukseen! Kunnat on oikeesti epätasa-arvoisessa asemassa, kun kunnat säästävät ja säästävät koulutuksesta! Törkeätä, että säästetään kirjoista, jotka nyt kuitenkin on koululaisten työkaluja!
Muutamassa yläkoulussa olen nähnyt sitä, että tehtäväkirjat jaetaan, mutta niihin ei saa tehdä niitä tehtäviä, vaan ne tehdään vihkoihin.
Toinen vaihtoehto on se, ettei tehtäväkirjoja ole lainkaan, vaan opettaja näyttää tehtävät esim. kalvoilta ja sitten ne tehdään vihkoon.
Tervetuloa 2000-luvun säästötalkoisiin!
No ei ole opettajilla lupa ainakaan määrätä vanhempia ostamaan peruskouluikäisille lapsille koulutarvikkeita tai -kirjoja. Suosittelu on ehkä eri asia, mutta ap:n teksti antaa kyllä ymmärtää, että oppilaat ovat kyseisessä koulussa todella eriarvoisissa asemissa keskenään. Ihan törkeää!
Meidän kunnassa ei tietääkseni kehoteta ostamaan mitään kirjoja itse (vaikka mistäs minä kaikkien opettajien puheet tiedän), mutta minusta on älytöntä tuo matikankirjojen tehtävä_pohjien_ kopioiminen vihkoon ennen itse tehtävän tekoa! Kun alakoululainen tekee esim. koordinaatiston vihkoon, vie se tuhottomasti aikaa! Jos matikankirjat annettaisiin oppilaille omiksi, voisivat he keskittyä pohtimaan varsinaista tehtävää (tässä mainitsemassani tehtävässä esim. eri pisteiden merkitseminen siihen hiisin koordinaatistoon).
Hesarissahan oli jokunen viikko sitten juttua niistä kahdesta kiinalaisesta naisopettajasta, jotka ovat opettamassa Vantaalla. Naiset ihmettelivät perusopetuksen hidasta tahtia. Minä ihmettelen myös! (No, en kyllä kaikkien oppiaineiden kohdalla.)
t. 7
tästä pitäisi nostaa ISO julkinen äläkkä. Tuolla tavalla pikku hiljaa kouluihin palautetaan täydellinen koulukirjojen, kouluruuan ja koko koulunkäynnin maksullisuus uudestaan ja se taas edelleen eriarvoistaa lasten tasaveroisia mahdollisuuksia opintoihin. Eli takaisin 1950-luvulle, jippiii.
viestiä opetusministerille ja opetushallitukseen! Kunnat on oikeesti epätasa-arvoisessa asemassa, kun kunnat säästävät ja säästävät koulutuksesta! Törkeätä, että säästetään kirjoista, jotka nyt kuitenkin on koululaisten työkaluja!
Pakkohan tällaisesta on meteli nostaa!
Tiedän eräänkin etelä-suomalaisen kunnan, joka panostaa ihan älyttömästi kaiken maailman turhaan teknologianippeliin (koulun tietsikatkin uusitaan lähes vuosittain, että on oppilailla nääs ajankohtaiset välineet surffailuun), mutta ryhmäkoot suurenevat ja kirjat ovat vanhoja ja kuluneita.
Suuta auki ja epäkohdat yleiseen tietoisuuteen!
niihin älytauluihin - kun ei tavallinen liitutaulu kelpaa.
Oppikirjat taas ovat räjähteneitä, kun niitä kierrätetään vuodesta vuoteen oppilaalta toiselle. Ja tehtäväkirjojen tehtävät tehdään vihkoon, ei tehtäväkirjaan. :(
Niissä kouluissa missä opetin, ei tietääkseni edes suositeltu (saati vaadittu) vanhempia ostamaan tehtäväkirjoja.
Mutta toi kopiointi on tosiaan älytöntä... Toisinaan opet kiersivät ja ottivat valokopiot tehtävistä ja monisteet jaettiin oppilaille. Ymmärtääkseni sekin on tekijänoikeuslakien vastaista ja tuhlausta sekin! Mutta ymmärrän opettajan houkutuksen siihen, kun sen tehtävän kopioimiseen menee ihan turhaan aikaa...
Ja paljonkohan ovat koulun kopiointikulut? Ja paperia palaa! Opetetaan oppilaat ympäristöystävällisiksi. Heh.
Kehotan kaikkia vanhempia puhumaan epäkohdista ääneen! Perisuomalainen hyssyttely pitää unohtaa; ei asioihin tule muutosta, jos ei kukaan ota eopäkohtia esiin.
tästä pitäisi nostaa ISO julkinen äläkkä. Tuolla tavalla pikku hiljaa kouluihin palautetaan täydellinen koulukirjojen, kouluruuan ja koko koulunkäynnin maksullisuus uudestaan ja se taas edelleen eriarvoistaa lasten tasaveroisia mahdollisuuksia opintoihin. Eli takaisin 1950-luvulle, jippiii.
Kävin silloin oppikoulua ja kaikki piti vanhempien itse maksaa. Mulla oli kirjakaupassa tili, johon sain ostaa kirjat ja muut koulutarvikkeet. Joka kuukauden lopussa kiikutettiin luokanvalvojalle ruokarahat, ja lukukausimaksut oli myös. Olin menossa oppikoulun kolmannelle, kun peruskoulu ja maksuttomuus tulivat. On kyllä kurjaa, jos tuohon maksullisuuteen ollaan taas niin kovaa vauhtia menossa.
perusopetuksen kuuluu olla ilmaista KAIKILLE!
kyniäkään ei periaatteessa tarvitse ostaa vaan nekin saa koulusta.
älkää lähtekö tuollaiseen mukaan. kohta huomaatte ostavanne kaikki kirjat!
meidän koulussa teoriakirjat kierrätetään ja tehtäväkirjat tulee jokavuosi uudet.
onkohan tämä edes laillista?
mut nii nse menee, että peruskoulu on jo muuttunut takaisin vanhanaikaiseksi oppikoulusysteemiksi, jossa muutamia stipendipoikkeuksia lukuunottamatta varakkuus määritteli sen, mennäänkö oppikoulunn vai jääkö koulunkäynti kansakouluun