Mieheni on ollut mukana neuvolakäynneillä ja neuvolantäti...!
on alkanut vihlailemaan, että siinä olisi jotain epäilyttävää. Sanoin tämän miehellenikin, että naisesta näkee... Menin tädin mielenrauhan vuoksi seuraavalle käynnille ilman miestä ja heti alkoi kyselemään, että jos olen kohdannut perheväkivaltaa. Piti täyttää sellainen taustakyselylomake oikein.
Kyse on siis raskaudenaikaisesta seurannasta. Mieskin tykkää käydä kuuntelemassa vauvan sydämensykettä. Hänkin on aivan innoissaan esikoisen odotuksesta!
Kommentit (85)
tuskin kertoisit siitä kyseisellä lomakkeella, jos miehesi istuisi siinä vieressä. Että sikäli ymmärrän, jos olet saanut lomakkeen täytettäväksi silloin, kun olet neuvolassa yksin.
kun mieheni oli siellä? Normaalikäytäntö. Ok. ap
Pitäis olla joka neuvolassa nykyisin?
totta kai siellä täytetään kaikki väkivalta ja huumekyselyt...
-04 ja-07 ja nyt raskana vk.22 ja ei ole multa kyselty perheväkivallasta enkä ole täytellyt siitä lappuja.
Päihteistä kyllä on laput täytelty.
Näin siis kuopiossa.
enkä ole kuullutkaan moisesta lomakkeesta. Päidekyselyn täytin kyllä. Olen nyt siis rv 39 + 5. Ei kyllä täällä näytä olevan käytäntönä perheväkivaltalomakkeet.
Ja mikä ihmeen kommentti tuolla ylempänä oli, että Lahdessa tietysti muka täytätetään kaikki väkivalta- ja huumekyselyt?? Olen asunut ikävi täällä enkä olen vileä koskaan joutunut kohtaamaan huumeita tai väkivaltaa. Hesassa käydessä olo on todella turvaton, kun siellä tuntuu liikkuvan jos jonkinmoista aineiden vaikutuksenalaista hörhöä joka tunnelissa ja porttikongissa. Siellä en kyllä lapsiani haluaisi ikinä kasvattaa. LAhti on ihanan rauhallinen ja lapsiystävällinen kaupunki.
neuvolankin pitäisi toimia juuri niinkuin MINÄ haluaisin koska MEILLÄ ei ole mitään ihmeellistä/poikkeavaa/luonnehäiriöistä/perheväkivaltaa/päihdekäyttöä....ja heti kaikki on kyttäystä.
Eihän neuvolassa ole pakko käydä jos ei koe saavansa siitä mitään, yksityisllä lääkäriasemilla on myös ainakin Helsingissä neuvolatoimintaa.
Suomessa on perheväkivalta aivan arkipäivää, samoin runsas alkoholinkäyttö. Ja toisaalta meillä on hieno neuvolaverkko jonka tarkoitus on turvata sikiön turvallinen kasvu ja auttaa raskausaikana äitiä. Neuvolan tarkoituksena ei ole olla juuri sellainen kun Miettisen mamma haluaa eikä siellä toimita ehkä juuri niinkuin Virtasen mamma olisi halunnut juuri tällä kerralla.
Ajatelkaa kuinka neuvolan kautta käy kaikki raskaanalaolevat työttömät äidit ja toimistusjohtaja mammat, siellä nähdään kielitaidottomat mustlimi maahanmuuttajaäidit samoin kuin tohtorinväitelleet lestadiolaismammat ja siihen päälle koko kirjo niitä isiä.
Joten eiköhän se lippujen ja lappujen täyttely ja kysymyspatteriston esittäminen ole ihan vaan standardimenettelyä josta ei Miettisen tai Virtasen vetää hernettä nenään ja huutaa kyttäystä jos terkka antaa jonkun lapun täytettäväksi, se kun ei voi tietää kuinka ihana isi se juuri se Miettisen pappa on.
Vuosina 2001,2006,2008 täällä Vantaalla.
Kaikki eivät voi siis päättää.
edelleen se sunkin neuvolassa käynti on vapaaehtoista.
Ei isän läsnäolo neuvolassa kerro isän hyvyydestä tai huonoudesta vaan enemmän äidin epävarmuudesta omassa äitiydessään.
:D Ootko ihan tosissas?! Ihanko on nainen epävarma, jos antaa isän tulla neuvolaan mukaan?
Kaikkea sitä kuulee...
Mies oli mukana varmaan joka kerralla esikoisen kanssa. Halusi osallistua ja siihen olis mahdollisuus. Minusta oli myös mukavaa, että hän voi olla mukana, mutta terveydenhoitaja oli selvästi vaivautunut ja kyseli outoja kysymyksiä. Tuli monesti halu vaihtaa terveydenhoitajaa.
kyselyn siitä perheväkivallasta ihan miehen läsnäollessa, joka oli kaiken lisäksi jokaisella neuvolakäynnillä mukana. Ainoastaan silloin mies jäi ulkopuolelle kun oli sisätutkimus. Mies oli innoissaan esikoisestaan (minulla on ennestään yksi lapsi) ja hän halusi aina kuunnella sydänäänet ja muutenkin olla läsnä kun terveydenhoitaja kertoi, miten raskaus oli edennyt. Toki minäkin olisin voinut ne kertoa, mutta mukavampaahan miehen oli ne th:lta kuulla. Sai muutenkin "osallistua" raskauteen tuota kautta, ettei siitä tullut vain minun juttuni.
Kyllähän th mieheltäkin kyseli, mitkä on fiilikset kun on lapsi syntymässä (tämä th oli minulla jo silloin kun esikoista odotin) ja kyseli, onko jotain asioita mitkä vaivaavat mieltä. Minusta oli vain hienoa, kun otetaan myös isä huomioon, ettei kaikki pyöri vain äidin ympärillä. Onhan se raskaus ja vauva asia, joka vaikuttaa suunnattomasti myös isämn elämään.
On sen nyt vittu ihme jos jonkun terkkariämmän mielestä osallistuva isä on vitun varoitus vitun alkomiehestä ja hakkauksesta.
neuvolankin pitäisi toimia juuri niinkuin MINÄ haluaisin koska MEILLÄ ei ole mitään ihmeellistä/poikkeavaa/luonnehäiriöistä/perheväkivaltaa/päihdekäyttöä....ja heti kaikki on kyttäystä.
Eihän neuvolassa ole pakko käydä jos ei koe saavansa siitä mitään, yksityisllä lääkäriasemilla on myös ainakin Helsingissä neuvolatoimintaa.
Suomessa on perheväkivalta aivan arkipäivää, samoin runsas alkoholinkäyttö. Ja toisaalta meillä on hieno neuvolaverkko jonka tarkoitus on turvata sikiön turvallinen kasvu ja auttaa raskausaikana äitiä. Neuvolan tarkoituksena ei ole olla juuri sellainen kun Miettisen mamma haluaa eikä siellä toimita ehkä juuri niinkuin Virtasen mamma olisi halunnut juuri tällä kerralla.
Ajatelkaa kuinka neuvolan kautta käy kaikki raskaanalaolevat työttömät äidit ja toimistusjohtaja mammat, siellä nähdään kielitaidottomat mustlimi maahanmuuttajaäidit samoin kuin tohtorinväitelleet lestadiolaismammat ja siihen päälle koko kirjo niitä isiä.
Joten eiköhän se lippujen ja lappujen täyttely ja kysymyspatteriston esittäminen ole ihan vaan standardimenettelyä josta ei Miettisen tai Virtasen vetää hernettä nenään ja huutaa kyttäystä jos terkka antaa jonkun lapun täytettäväksi, se kun ei voi tietää kuinka ihana isi se juuri se Miettisen pappa on.
miksi joku haluaa miehen mukaan jokaiselle neuvolakäynnille.
Minähän se olen raskaana ollut, ei mies. Ei mies tule mukaani hammaslääkäriin tai gynekologillekaan, koen raskauden samalla tavalla fyysiseltä puoleltaan omaksi jutukseni. Henkinen puoli onkin asia omakseen, mutta meillä ei neuvolassa ole siihen koskaan mitenkään panostetukaan. Muutaman kerran on mies ollut mukana joka raskaudessa ja lisäksi kaikissa ultrissa.
Ja nyt vielä mainitsen kun kohta joku epäilee, että mieheni on hyvä ja osallistuva isä.
Isyyttä ei neuvolaosallistumisella mitata millään lailla.
kyselyn siitä perheväkivallasta ihan miehen läsnäollessa, joka oli kaiken lisäksi jokaisella neuvolakäynnillä mukana. Ainoastaan silloin mies jäi ulkopuolelle kun oli sisätutkimus. Mies oli innoissaan esikoisestaan (minulla on ennestään yksi lapsi) ja hän halusi aina kuunnella sydänäänet ja muutenkin olla läsnä kun terveydenhoitaja kertoi, miten raskaus oli edennyt. Toki minäkin olisin voinut ne kertoa, mutta mukavampaahan miehen oli ne th:lta kuulla. Sai muutenkin "osallistua" raskauteen tuota kautta, ettei siitä tullut vain minun juttuni. Kyllähän th mieheltäkin kyseli, mitkä on fiilikset kun on lapsi syntymässä (tämä th oli minulla jo silloin kun esikoista odotin) ja kyseli, onko jotain asioita mitkä vaivaavat mieltä. Minusta oli vain hienoa, kun otetaan myös isä huomioon, ettei kaikki pyöri vain äidin ympärillä. Onhan se raskaus ja vauva asia, joka vaikuttaa suunnattomasti myös isämn elämään.
että meillä mies on käynyt yhtä usein vauvan kanssa neuvolassa kuin minä. Kait se sitten on vaan epänormaalia, että isä osallistuu lasten elämään samalla tavoin kuin äitikin.
oo ainakaa tollasta ikinä joutunu täyttään.
jokainen raskaana ollut tietää, että tuo on normikysely
Multa ei ole koskaan kysytty ja olen ollut 5x raskaana.
käytöstä hetkeäkään.