Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Vinkkejä esikoisen saaneelle
23.09.2010 |
Hei!
Olen saanut ensimmäisen lapseni ja olisi ihanaa kuulla kokemuksia ja vinkkejä kaikkeen vauvanhoitoon liittyvästä kun itselle kaikki on vielä uutta :)
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Oletan, että lapsi on vielä ihan pieni? Hieman vaikeaa antaa vinkkejä tuntemattomalle, kun ei tiedä mitään taustatietoja... Mutta yritetään:
Imetyksestä: Hanki hyvä imetystyyny, sellainen jonka kanssa saat itsellesi ergonomisen asennon. Sillä pieni vauva on tissillä jopa 8h päivässä. Juo itse paljon vettä + vielä vähän lisää. Itse join ison lasillisen (3-4dl) joka imetyskerran jälkeen. Auttaa siihen, että maito riittää.
Kokeile viihtyisikö lapsi kantorepussa/liinassa. Helpottaa esim. kotitöitä kun kitisevän lapsen saa syliin ja itsellä silti kädet vapaana. Hanki kunnon reppu, sellainen missä on lannevyö, niin toimii myös sitten kun lapsi painaa enemmän.
Muista, että lapset on yksilöitä. Esim. meillä tuo kantoreppu on ollut todella kovassa käytössä, kaverin lapsi ei rauhoittunut siihen ollenkaan. Eli samat jutut ei toimi kaikilla, mutta eri vinkkejä kannattaa kokeilla ja etsiä ne itselle toimivimmat.
Luota muihinkin lapsesi hoitajana ja ota itsellesi vapaahetkiä, ennen kuin olet ihan loppu. Esim. äitisi ja anoppisi ovat onnistuneesti kasvattaneet lapsia aikaisemminkin (näin olettaisin - tietysti jos tiedät toisin, on esim. ongelmia mielenterveyden tai alkoholin kanssa niin tämän ohjeen voi jättää omaan arvoonsa). Voit hyvin imetyksen jälkeen lähteä esim. käymään lähikaupassa/ulkona kävelyllä/saunassa/sulkeutua eri huoneeseen katsomaan lemppari tv-sarjasi nauhalta sillä aikaa kun lapsen isä/kummi/mummu/vaari hoitaa lasta. Lapsi pärjää kyllä tunnin ilman tissiä (tätä ei kannata tehdä illalla kun lapsi tankkaa yötä varten ja syö tiheämmin, vaan esim. iltapäivällä viikonloppuisin tms.).
Luota itseesi oman vauvan hoitajana. Jos tuntuu ettei kaikki ole kunnossa niin etsi apua, tarvittaessa vaikka toisen lääkärin mielipide, jos ensimmäinen ei ota sinua vakavasti. Uskalla olla se "hankala vanhempi" jos tunnet ettei kaikki ole kunnossa.