Nyt mä järkytän palstaa oikein kunnolla!
Mun 1v4kk syö joskus mäkkärissä ranskiksia meidän muiden kanssa!!! Onko yhteys sossuun jo valmiina?
Kommentit (75)
... minä en lähetä sossuja ap:n luokse. : )
Meillä syödään ihan mitä mieleen juolahtaa, kohtuudella. Mikään ruoka ei ole kielletty, ihan kaikkea saa syödä, kunhan ruokavalio pysyy monipuolisena.
Itse kasvoin hoikaksi ja terveeksi aikuiseksi juuri tuolla periaatteella, joten samalla linjalla jatketaan. Nuorimmainen on saanut tietysti maistaa mäkin ruokia ja muutakin namia. Käymme mäkissä ehkä kerran kuussa.
Yhden lapsen vanhemmalla on kyllä todella helppoa, ei meilläkään menty juuri koskaan mäkkiin tai muihin pikaruokaloihin, kun esikoinen oli pieni. Nyt on sitten tämän kolmannen kohdalla pikkasen eri meininki, kun on noita vanhempia lapsia ympärillä, jotka jo tietävät, mitä haluavat. : D
Ihanko oikeasti joku pitää suurena syntinä sitä, jos lapsi silloin tällön syö muutaman ranskiksen mutta muuten syö tervelisesti??!! En voi uskoa lukemaani...pitäisikö ihan hiukan höllätä sitä nutturaa :D??!! Me ei syödä lasten kanssa oikeastaan koskaan pikaruokaloissa...puhtaasti siitä syystä ettei ole varaa :). Vaikka meillä syödään peruskotiruokaa, en todellakaan tuomitse sellaisia, jotka silloin tällöin herkuttelevat mäkkärissä...olen vain pirun kateellinen siitä :).Kotona annan ehkä kerran kuussa muksulle (1v 11kk) uunimakkaraa ja ranskiksia. Hyi minua..
varta vasten taaperolle ranskikset kaupasta? REPS
Mitäs jos ensi kerralla menisitte syömaan kunnollista ruokaa?
hampurilaisella yhtenä päivänä. Siihen ei kenenkään terveys eikä elämä kaadu. Paitsi vouhottajien.
suurin osa hakee lapsille varta vasten herkkuja kaupasta? Tunnetko sä meidät kaikki?
Tää on tätä av:tä parhaimmillaan. : ) Joka keskusteluun mahtuu joku tiukkis, joka ei hahmota kokonaisuuksia.
Ihanko oikeasti joku pitää suurena syntinä sitä, jos lapsi silloin tällön syö muutaman ranskiksen mutta muuten syö tervelisesti??!! En voi uskoa lukemaani...pitäisikö ihan hiukan höllätä sitä nutturaa :D??!! Me ei syödä lasten kanssa oikeastaan koskaan pikaruokaloissa...puhtaasti siitä syystä ettei ole varaa :). Vaikka meillä syödään peruskotiruokaa, en todellakaan tuomitse sellaisia, jotka silloin tällöin herkuttelevat mäkkärissä...olen vain pirun kateellinen siitä :).Kotona annan ehkä kerran kuussa muksulle (1v 11kk) uunimakkaraa ja ranskiksia. Hyi minua..
itse en viitsi totuttaa lastani kovin pienenä epäterveelliseen ruokavalioon. Ehtii ja oppii niitä ranskalaisia nauttimaan vielä vanhempanakin. Kolmevuotiaani ei ole koskaan syönyt karkkia, ranskalaisia tai hampurilaisia, sipsejä tai muutenkaan uppopaistettua, järkkysuolaista tai pelkkää sokerista höttöä. Mutta toki jäätelöä ja keksejä on joskus syönyt.
Ah, on elämä niin helppoa, kun lapsi puputtaa pitkät pavut, paprikan ja salaatin ruokansa yhteydessä mukisematta!
mitaan ruoka-aineita. Meilla lapset syo kaikkea pavuista, lehman kielesta mustekalan kautta oliiveihin. Ja saavat ranskalaisia ja fantaakin, kun haluavat. Kun lapsen antaa kokeilla kaikkea, oppii se kaikki ruokaiseksi. Siis ihan oikeasti kaikkiruokaiseksi. Toki toiset ruuat ovat terveellisempia kuin toiset, mutta ruoka ruokana on aina samanarvoista, eika sille saa nyrpistella nenaansa.
Tama ruuan terveellisyydesta inttaminen on hyvinvointivaltioiden kirous.
itse en viitsi totuttaa lastani kovin pienenä epäterveelliseen ruokavalioon. Ehtii ja oppii niitä ranskalaisia nauttimaan vielä vanhempanakin. Kolmevuotiaani ei ole koskaan syönyt karkkia, ranskalaisia tai hampurilaisia, sipsejä tai muutenkaan uppopaistettua, järkkysuolaista tai pelkkää sokerista höttöä. Mutta toki jäätelöä ja keksejä on joskus syönyt.
Ah, on elämä niin helppoa, kun lapsi puputtaa pitkät pavut, paprikan ja salaatin ruokansa yhteydessä mukisematta!
mitaan ruoka-aineita. Meilla lapset syo kaikkea pavuista, lehman kielesta mustekalan kautta oliiveihin. Ja saavat ranskalaisia ja fantaakin, kun haluavat. Kun lapsen antaa kokeilla kaikkea, oppii se kaikki ruokaiseksi. Siis ihan oikeasti kaikkiruokaiseksi. Toki toiset ruuat ovat terveellisempia kuin toiset, mutta ruoka ruokana on aina samanarvoista, eika sille saa nyrpistella nenaansa.
Mutta hyvin harvoin tarjoan mitään älyttömän epäterveellistä. Ei vaan ole tullut mieleen viedä heitä pizzalle tai hampurilaisravintolaan. Vastaavia ruokia saatamme kyllä kotona yhdessä kokkailla. Koskaan ei ole 6-vuotias esikoiseni vielä ainakaan millekään ruualle nyrpistänyt (paitsi jaffalle, koska ei voi sietää hiilihappoa). Kaikki menee, pääasia kait on, että lapsi saa tarvitsemansa hivenaineet, vitamiinit ja niin pois päin.
Mä en oikeasti usko, että kukaan "vouhottajakaan" silti on välttämättä sellainen tosielämässä (en tunne ainakaan yhtään). Täällä nyt vaan on tapana oikoa mutkat suoriksi, joten ei ehkä kannat vetää herneitä (oli sitten kumpaa ääripäätä tahansa). Tuskin kukaan antaa lapselleen päivittäin ns. roskaruokaa ja toisaalta tuskin kukaan kieltää lapseltaan kaiken tyydyttymättömän rasvan, suolan ja sokerin. En usko!
Elämä on tosiaan helppoa, jos siitä tekee helppoa ja vaikeaa, jos siitä sellaista haluaa tehdä :).
kuulostaa niin herkulliselta!
Elämä on tosiaan helppoa, kun ei tarvitse kartella mitään. Samaa mieltä! Tietoisesti en minäkään karta mitään (jos siis joku muu tarjoaa lapselleni ranskalaisen, hän saa sen syödä). Mutta en siltikään käsitä, miksi minun pitäisi vielä lapseni ranskalaisille, kun en niitä itsekään syö. En karttele mitenkään, en vain pidä niistä. Yleissivistystäkö niistä ranskalaisista saa? Miten toisille on niin vaikeaa ymmärtää, ettei hampurilaisravintojan tarjonta tai limsojen ostaminen vain kuulu toisten normaaliin elämään. Ei ole vaan tullut mieleen ostaa jaffaa kaupasta. En juo sitä, miksi lapseni pitäisi?
"se, jonka viestiä lainasit tuossa aiemmin"
Kukaan ei siihen kuole jos silloin tällöin herkuttelee mutta meitä kaikkia ei tosin ole siunattu maalaisjärjellä. Vähän sama asia alkoholin kanssa. Jos ei osaa ottaa kohtuudella on oltava kokonaan ilman!
Nyt ei ole kyse kuolemasta eikä puhuta alkoholista.
Kyse on siitä että opetetaan turhan pienille vääriä ruokia ja tapoja, kuten ranskalaiset ja hampurilaiset. Ei alle yksivuotiaalle saisi antaa noita mäkkärimössöjä.
Elkää sitten ihmetelkö kun lapset oppivat tuon ruokakulttuurin! Oon huomannut kuinka nuoret jonottavat Mäkkärin jonoissa ja mistäköhän ne on oppineet tuon tavan ja "ruoan"?
Ja rahaa palaa turhanpäiväiseen, mäkkärisapuska ei ole kunnon ruokaa. Herkutella voi muutenkin.
Jäätelö ei ole pahasta, sekin on herkkua mutta terveellisempää kuin pelkkä karkki.
ranskalaisia. Hän syö reippaasti lähes mitä vain, joten jos syö joskus jotain epäterveellistä, ei ole elämä siitä pilalla.
itse en viitsi totuttaa lastani kovin pienenä epäterveelliseen ruokavalioon. Ehtii ja oppii niitä ranskalaisia nauttimaan vielä vanhempanakin. Kolmevuotiaani ei ole koskaan syönyt karkkia, ranskalaisia tai hampurilaisia, sipsejä tai muutenkaan uppopaistettua, järkkysuolaista tai pelkkää sokerista höttöä. Mutta toki jäätelöä ja keksejä on joskus syönyt. Ah, on elämä niin helppoa, kun lapsi puputtaa pitkät pavut, paprikan ja salaatin ruokansa yhteydessä mukisematta!
Niin meilläkin. Vaikka lapset ovatkin saaneet ranskalaisia, karkkia, limua yms.