Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**Miten nämä teillä jaettaisiin ja mihin menisi/kuka maksaisi?

Vierailija
30.09.2010 |

Naisen ansiosidonnainen netto 1000€/kk

Miehen työtulot netto 2500€/kk

Asuntolainaan menee noista 1100€

Miten maksaisitte mitäkin?

Rahaa menisi tietysti autonhuoltoihin, vakuutuksiin jne, muutama satanen ruokaan.

Vaatteisiin ei meillä mene juurikaan rahaa. Ja kaikkea on jo muuten riittävästi.

Miten teillä menis?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eritellä

Vierailija
2/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheessä nainen tienaa inasen enemmän. Eli en osaa vastata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ollut yhteinen tili. Sieltä sitten otetaan, jos tarvitaan. joskus ei ole jäänyt, mistä ottaa.

Vierailija
4/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

VArmaan tehtäisi niin, lainan lyhennys menisi sen tililtä, jolle tulee tuo 2500. Sen jälkeen jaettaisiin muut pakolliset säännölliset laskut (sähkö, vesi, yhtiövastike, vakuutukset, puhelinlaskut yms.) menemään osa toisen tililtä ja osa toisen tililtä. Juoksevia kuluja (kaupassa käynnit yms.) maksaisi sitten se, kumpi siellä kulloinkin sattuu asioimaan. Jos loppukuusta toisen tilillä olisi rahat loppu (jos esim. käynyt enemmän kaupassa, tehnyt isompia hankintoja), toiselta siirrettäisiin hänelle niin, että kummankin tilillä on aina rahaa käytettävissä.

Vierailija
5/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies maksaisi nuo lyhennykset ja laskut, jotka erääntyy ennen mun äippärahan tilittämistä. Mä maksaisin loput laskut. Se maksaa ruokalaskut, joka siellä kaupassa ostoksilla sattuu olemaan. 500-700e menisi säästötilille.

Meillä on yhteiset rahat perheessä ja se maksaa kenen tilillä rahaa on.. ei koskaa jaeta, että "sun kulut ja mun kulut".

Vierailija
6/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran siis että saa maksut niillä maksettua, ja katsotaan miten laskut jaetaan että se menee niin. Eli lainanlyhennys just isompituloisen tililtä ja joku satasen lasku, loput sitten toiselta.

Vierailija
7/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

VArmaan tehtäisi niin, lainan lyhennys menisi sen tililtä, jolle tulee tuo 2500. Sen jälkeen jaettaisiin muut pakolliset säännölliset laskut (sähkö, vesi, yhtiövastike, vakuutukset, puhelinlaskut yms.) menemään osa toisen tililtä ja osa toisen tililtä. Juoksevia kuluja (kaupassa käynnit yms.) maksaisi sitten se, kumpi siellä kulloinkin sattuu asioimaan. Jos loppukuusta toisen tilillä olisi rahat loppu (jos esim. käynyt enemmän kaupassa, tehnyt isompia hankintoja), toiselta siirrettäisiin hänelle niin, että kummankin tilillä on aina rahaa käytettävissä.

meillä myös, näin!

Vierailija
8/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta maksetaan laskut ja loput käytetään noin puoliksi.

Vierailija
9/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa alle 400 €/kk tällä hetkellä. Siitä hän maksaa tupakkansa ym. Minä töissä ja maksan kaiken mitä meidän elämään kuluu. Ja iloisesti maksankin, sillä mies hoitaa kodin, lapset jne. Lisäksi mies saa viikkorahaa :)

Vierailija
10/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tekee yleensä isoja hankintoja sitten kun jotain ostaa. Harvoin hankkii mitään, mut sit siihen menee yleensä kerralla muutama satanen tai tonni.

Mä taas käytän rahaa lasten vaatteisiin (ei merkki vaan ihan marketti/H&M/kirpputori) ja vähän tietysti omiin, kosmetiikkaan ja sinne ruokakauppaan menee aika paljon. Puhelin- ja lehtilaskut maksan myös itse. Noihin ne rahat sit suunnilleen meneekin...

Miten te joilla siis toinen tienaa yli kaksi kertaa enemmän maksatte noita juttuja? Meillä mies valittaa jo nyt, jos ostan jonkun vaatteen tai naamarasvan, kun hänen mielestään en niitä tarvitsisi...

Vierailija
12/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa esimerkki tilanteessa meillä menisi yhteiselle tilillemme 3500 euroa/kk ja siitä maksettaisiin asuntolaina ja muut laskut. Yksinkertaista ja helppoa.

Vierailija
13/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki yhteisellä tiillä ja sieltä maksetaan kaikki. Ei eritellä

Vierailija
14/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta entäs niiden laskujen jälkeen?

Eli jos yhteiselle tilille menee 3500€, ja siitä pois laskut, niin miten se lopun käyttäminen, kun toisella on kuitenkin joka kuukausi joitain menoja enemmän kuin toisella?

Mies haluaisi lyhentää enemmän asuntolainaa ym kun olisi kerta mahdollista, mutta nainen haluaisi käyttää rahaa itseensä?

Vierailija
15/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainan lyhennys laskettaisiin 1000 euroon ja naisen kaikki tulot menisivät sinne. Mies maksaisi kaiken muun "vuokrana", koska saa asua naisen omistamassa isossa keskusta-asunnossa lapsineen. (Naisella ei ole omia lapsia. Mies ei periaatteellisista syistä halua omistaa mitään mutta haluaa silti asua hyvin, siksi naisella on nimissääin iso asuntolaina.)

Vierailija
16/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tulot yhteensä 3500, josta vähemmän ansaitsevan osuus on noin 30% ja enemmän ansaitsevan noin 70%.

Eli Päätetään vaikka laittaa yhteiselle tilille 2000€/kk. 1000€ ansaitseva laittaa siitä 30% eli 600€ ja 2500€ ansaitseva laittaisi 70% eli 1400€ yhteiselle tilille, josta sitten maksettaisiin asuntolaina, autokulut, vakuutuksen, ruuat ym. yhteiset menot. Molemmille jäisi myös omaa rahaa omalla tilille omaan käyttöön tai säästöön ym.

Jos kysessä olisi kotihoidontuki, silloin meillä toimittaisiin niin että tuloista laitettaisiin 30% ja 70% eli 300€ ja 1750€. Koska kotihoidontuella oleminen on kuitenkin yhteisten lastenhoitamista yhteisellä päätöksellä. Nyt tilanne on eri kun toinen on työttömänä. Se ei olisi yhteinen päätös että toinen jää työttömäksi.

Vierailija
17/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat menevät yhteiselle tilille, josta maksetaan yhteiset menot (eli nuo ap:n listaamat). Sen lisäksi yhteiseltä tililtä siirretään kummankin omalle tilille sama summa käyttörahaa, jolla voi sitten tehdä mitä lystää.

Loistosysteemi!

Mutta entäs niiden laskujen jälkeen?

Eli jos yhteiselle tilille menee 3500€, ja siitä pois laskut, niin miten se lopun käyttäminen, kun toisella on kuitenkin joka kuukausi joitain menoja enemmän kuin toisella?

Mies haluaisi lyhentää enemmän asuntolainaa ym kun olisi kerta mahdollista, mutta nainen haluaisi käyttää rahaa itseensä?

Vierailija
18/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies maksaa kaikki laksut töissä netissä. Hän tienaa melkein 4tonnia. Minä tienaan 2tonnia.

Jos mieheltä loppuu rahat kesken kuukautta, niin hän menee mun tilille ja siirtää sieltä itselleen.

Eli meillä on tasan yhteiset rahat.

Vierailija
19/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudumme rahoihin kuin ne olisivat yhteiset, vaikka ne ovatkin omilla tileillä. Mies maksaa asumisen ja käytännössä muutkin laskut. Minä maksan ruokakauppaostokset ja lasten vaatteet yms. Kumpikin maksaa omat vaatteensa ja harrastuksensa, tosin minun harrastuksiini ei juuri mene rahaa. Jos miehelle jää tilille enemmän ylimääräistä, hän siirtää sen usein minun tililleni, sillä minun tililläni ne säilyvät paremmin...

Vierailija
20/35 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei väliä kumpi tienaa enemmän

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi