Miksi vastustat kasvissyöntiä?
Kommentit (50)
Jokainen elää niin kuin parhaaksi katsoo.
Yritin muotoilla mielessäni jotenkin järkevästi seuraavaa, sori jos on jotenkin töksähtävästi.
Lihan syöminen on hyvä asia, naudanlihan tehotuotanto taas ei niin hyvä asia kuitenkaan. Hirviä, sorsia ja jäniksiä on hyvä harventaa, ettei niitä tule liikaa josta omat seurauksensa. En kuitenkaa pidä ajatuksesta että nautojen (ja sikojen?) kasvatus kuormittaa luonnonvaroja.
Eli kultainen keskitie on tässäkin asiassa hyvä mutta eihän ketään voi, eikä saakkaan pakottaa syömään lihaa.
Ja koska luonnon tarjoamaa lihaa ei ilmeisesti ole riittävästi (eihän esim. kaikkia hirviä voi syksyllä ampua) kun ihmisen pitää kasvattaa lihaa (kanaa/possua/nautaa) niin ilmeisesti lihan syöjiä on tarpeeksi ja kasvissyöjät saavat rauhassa olla kasvissyöjiä.
Muut saa syödä mitä haluavat ja otan kylään tulevan kasvissyöjän tai vaikka vegaanin tarjoiluissa huomioon. Itse en rupea kasvissyöjäksi, koska olen palkokasveille (pavut, herneet, soija) ja pähkinöille (mantelit, siemenet) allerginen, joten minun olisi todella vaikeaa saada riittävän ravitsevaa kasvisruokaa. Tämän vuoksi vastustan myös koulujen (työpaikkani) kasvisruokapäiviä, koska minulla on kasvispäivinä aina puolen tunnin päästä uudelleen nälkä.
Muut saa syödä mitä haluavat ja otan kylään tulevan kasvissyöjän tai vaikka vegaanin tarjoiluissa huomioon. Itse en rupea kasvissyöjäksi, koska olen palkokasveille (pavut, herneet, soija) ja pähkinöille (mantelit, siemenet) allerginen, joten minun olisi todella vaikeaa saada riittävän ravitsevaa kasvisruokaa. Tämän vuoksi vastustan myös koulujen (työpaikkani) kasvisruokapäiviä, koska minulla on kasvispäivinä aina puolen tunnin päästä uudelleen nälkä.
että sen takia, ettet itse voi syödä palkokasveja, koulujen kasvisruokapäivää. Useimmat ihmiset kuitenkaan eivät ole palkokasveille allergisia. Koska jos kasvisruuasta saa riittävästi proteiinia, ei nälkä tule puolen tunnin päästä. Ja niissä palkokasveissa sitä proteiinia juuri on.
kasvisruoasta kuin lihasta. lihaakin syön.
täytyy kuluttaa luonnonvaroja kuin saman lihaproteiinimäärän tuottamiseen kuluu. Soijantuotanto on erittäin luontoa kuluttavaa. Harvan elimistö suosii palkokasveja.
täytyy kuluttaa luonnonvaroja kuin saman lihaproteiinimäärän tuottamiseen kuluu.
Ei ole totta.
Soijantuotanto on erittäin luontoa kuluttavaa. Harvan elimistö suosii palkokasveja.
Suosii? Kohtuus kaikessa ja palkokasvit hyvin kyspennettynä.
Itse pidän järkevänä ja helppona ovo-laktovegeterismia, jossa siis syldään munia ja maitotuotteita. Maidossa hyötysuhde on paljon parempi kuin lihan tuotanossa. Lisäksi metsästämällä saatu liha (ja kalastamalla saatu "villikala") ovat ekologisia lihamuotoja.
täytyy kuluttaa luonnonvaroja kuin saman lihaproteiinimäärän tuottamiseen kuluu. Soijantuotanto on erittäin luontoa kuluttavaa. Harvan elimistö suosii palkokasveja.
Liha on kaksinkertaisesti tuotettua ruokaa. Pitäisi tämä jokaisen ajattelevan ihmisen ymmärtää.
Mitä soijan tuottamiseen tulee, NIIN YRITTÄKÄÄ NYT HEMMETTI YMMÄRTÄÄ, ETTÄ 85% MAAILMASSA TUOTETUSTA SOIJASTA MENEE ELÄINTEN RUUAKSI. Eli teidän lihansyöjien tarpeisiin.
täytyy kuluttaa luonnonvaroja kuin saman lihaproteiinimäärän tuottamiseen kuluu.
Ei ole totta.
Soijantuotanto on erittäin luontoa kuluttavaa. Harvan elimistö suosii palkokasveja.
Suosii? Kohtuus kaikessa ja palkokasvit hyvin kyspennettynä. Itse pidän järkevänä ja helppona ovo-laktovegeterismia, jossa siis syldään munia ja maitotuotteita. Maidossa hyötysuhde on paljon parempi kuin lihan tuotanossa. Lisäksi metsästämällä saatu liha (ja kalastamalla saatu "villikala") ovat ekologisia lihamuotoja.
Netistä asiaa selvittäessään saa kyllä selkeään faktaa siitä, että lihantuotanto on soijantuotantoa ekologisempi vaihtoehto, kun kokonaisuus otetaan huomioon eli ei vain lopputuotetta.
kasvissyöjä syödä kananmunaa? Siinähän on proteiinia eikä se varsinaisesti ole lihaa eikä minkään eläimen tarvitse kuolla sen takia.
Kannantan kasvisruokapäivää kouluihin ja muihin, mutta palkokasviallergiset huomioon ottaen. Eli jos voivat niin soijarouhetta ruokaan tai sitten ihan lihapitoinen annos heille.
Pavuista ja muista palkokasveista sen verran, että jos ei ole allergiaa mutta alkuun vähän vääntää mahaa, niin suolisto tottuu kyllä jos pieninä annoksina aloittaa. Olen syönyt papuja usein koko elämäni ja joskus jos on pitempi tauko (esim talvella) niin sen jälkeen saattaa olla vähän mahaongelmaa jos en muista ottaa ihan iisisti niitä vaan lapan kauhean läjän niitä lautaselle niinkuin mitään taukoa ei olisi ollutkaan.
Ei ole totta.
Suosii? Kohtuus kaikessa ja palkokasvit hyvin kyspennettynä. Itse pidän järkevänä ja helppona ovo-laktovegeterismia, jossa siis syldään munia ja maitotuotteita. Maidossa hyötysuhde on paljon parempi kuin lihan tuotanossa. Lisäksi metsästämällä saatu liha (ja kalastamalla saatu "villikala") ovat ekologisia lihamuotoja.
Netistä asiaa selvittäessään saa kyllä selkeään faktaa siitä, että lihantuotanto on soijantuotantoa ekologisempi vaihtoehto, kun kokonaisuus otetaan huomioon eli ei vain lopputuotetta.
soijasta menee eläinten ravinnoksi, niin kyllähän se lisää lihantuotannon epäekologisuutta. Vain 15% maailmassa tuotetusta soijasta menee ihmisravinnoksi.
Sitäpaitsi kasvissyönti ei tarkoita sitä, että puputetaan pelkkää soijaa.
Avasin sulle muuten oman ketjun tuolla!
Kasvisruoka on terveellistä ja hyvää. En silti erityisemmin kannata kasvissyöntiä niin, että jätetään lihan kokonaan pois.
Moni perustelee kasvissyöntiä esim. eettisillä arvoilla. Moni tällainen henkilö ei syö punaista lihaa, mutta syö esim. broileria. Eikö eettisistä syistä juuri broileri pitäisi jättää ensimmäisenä pois?
Kannata lähiruokaa, puhutaan sitten lihasta tai kasviksista tai ihan mistä vaan.
Huomioin kyllä vieraideni kasvisruokavaliot ja laitan vieraille sitä, mitä he syövät. Silti olen sitä mieltä, että kasvissyönti (lihan jättäminen kokonaan pois) on hyvinvointiyhteiskunnan mukanaan tuomaa nirsoilua.
NIIN YRITTÄKÄÄ NYT HEMMETTI YMMÄRTÄÄ, ETTÄ 85% MAAILMASSA TUOTETUSTA SOIJASTA MENEE ELÄINTEN RUUAKSI. Eli teidän lihansyöjien tarpeisiin.
Tämä on todella väärin. Nauta ei luonnonssa syö soijarehua vaan heinää. Lihakarjalle syötetään väärää ravintoa, siis soijaa. Tämä vaikuttaa naudanlihan laatuun. Geenisoija vegaaneille, ei lihaeläimille.
En vastusta kasvissyöntiä, mutta se ei sovi minulle, koska on niin rajoittava ruokavalio, joka on hankala toteuttaa siten, että se olisi terveellinen. Ensinnäkin, B12 vitamiini, otan sen mieluummin lihasta kuin pillereistä. Toinen juttu on se, että suurin osa maailman soijasta on gm-soijaa, ei kiitos minulle. Kolmas juttu, eläinrasvat, tarvitsen eläinrasvoja terveyteni vuoksi, joten ilman niitä jääminen olisi huono juttu.
Kasviksia syön kyllä muuten paljon, mutta osana ruokavaliotani.
Itse rakastan lihaa ja ihanne olisi se, että asuisimme kotiseudullani ja metsästämällä saataisiin hirvelihat ja linnut pakkaseen. Nyt saamme onneksi ostettua poroa suoraan poromieheltä ja hirvenlihaa saamme edes jonkin verran isäpuoleltani. Myös kanaa ja lammasta ja naudanlihaa ostaisin suoraan tilalta jos se olisi mahdollista.
Tämä on todella väärin. Nauta ei luonnonssa syö soijarehua vaan heinää. Lihakarjalle syötetään väärää ravintoa, siis soijaa. Tämä vaikuttaa naudanlihan laatuun. Geenisoija vegaaneille, ei lihaeläimille.
geenimuunneltua soijaa. Minusta koko tehotuotanto on väärin, ja siksi pyrinkin välttämään eläinperäisiä tuotteita.
Mutta se ei ole minun valintani, monestakaan syystä en halua sellaiseen siirtyä, samoja syita on tuossa edellä jo lueteltukin.
olen allerginen eikä minulla riitä aikaa eikä mielenkiintoa ruveta opiskelemaan, miten paljon minun mitäkin kasvista pitää syödä saadakseni kaikki ne ravintoaineet, jotka saan vaivattomasti lihasta, kalasta, munista ja maitotuotteista, saati ruveta harjoittamaan keräilytaloutta.
Ei todellakaan täydy. Liha on kaksinkertaisesti tuotettua ruokaa. Pitäisi tämä jokaisen ajattelevan ihmisen ymmärtää.Mitä soijan tuottamiseen tulee, NIIN YRITTÄKÄÄ NYT HEMMETTI YMMÄRTÄÄ, ETTÄ 85% MAAILMASSA TUOTETUSTA SOIJASTA MENEE ELÄINTEN RUUAKSI. Eli teidän lihansyöjien tarpeisiin.
Kasvissyönti tekee vihaiseksi (hemmetti) olen allerginen eikä minulla riitä aikaa eikä mielenkiintoa ruveta opiskelemaan, miten paljon minun mitäkin kasvista pitää syödä saadakseni kaikki ne ravintoaineet, jotka saan vaivattomasti lihasta, kalasta, munista ja maitotuotteista, saati ruveta harjoittamaan keräilytaloutta.
Ei todellakaan täydy. Liha on kaksinkertaisesti tuotettua ruokaa. Pitäisi tämä jokaisen ajattelevan ihmisen ymmärtää.Mitä soijan tuottamiseen tulee, NIIN YRITTÄKÄÄ NYT HEMMETTI YMMÄRTÄÄ, ETTÄ 85% MAAILMASSA TUOTETUSTA SOIJASTA MENEE ELÄINTEN RUUAKSI. Eli teidän lihansyöjien tarpeisiin.
tuo viestini oli suunnattu niille, jotka pitävät kasvissyöntiä epäeettisenä soijanviljelyn takia, mutta eivät oikeasti tiedä, mihin tarkoituksiin soijaa viljellään.
Ja miksi kasvissyönti tekee sut vihaiseksi, ei oikein auennut!
on hyvät olosuhteet karjataloudelle: viljan ja monien lajien viljely on tehokkaampaa etelässä Suomenkin mittakaavassa, (lajikkeiden jalostuksella tosin voidaan vaikuttaa näiden vaatimaan lämpösummaan).
Siksi pohjoisilla alueilla ja vuoristoissa kannattaa harjoittaa karjataloutta. Toki kasviksia kannattaa suosia sen minkä osaa... En siis varsinaisesti vastusta kasvissyöntiä, asiat eivät vaan ole niin mustavalkoisia...
Ei ole totta.
soijasta menee eläinten ravinnoksi, niin kyllähän se lisää lihantuotannon epäekologisuutta. Vain 15% maailmassa tuotetusta soijasta menee ihmisravinnoksi. Sitäpaitsi kasvissyönti ei tarkoita sitä, että puputetaan pelkkää soijaa. Avasin sulle muuten oman ketjun tuolla!
Ja koska Suomessa eläinten valkuaisrehu on pääsääntöisesti rypsirouhetta, on kotimainen liha brasilialaista soija-antibioottilihaan ekologisempaa.
Pyysin sinua katsomaan kokonaisuutta, sinä teit tismalleen päinvastoin ja ryhdyit katsomaan vielä kapea-alaisemmin.
Jääpähän mulle enemmän lihaa.