Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vastustat kasvissyöntiä?

Vierailija
29.09.2010 |

Mitä pahaa siinä on?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyönti tekee vihaiseksi (hemmetti) olen allerginen eikä minulla riitä aikaa eikä mielenkiintoa ruveta opiskelemaan, miten paljon minun mitäkin kasvista pitää syödä saadakseni kaikki ne ravintoaineet, jotka saan vaivattomasti lihasta, kalasta, munista ja maitotuotteista, saati ruveta harjoittamaan keräilytaloutta.

täytyy kuluttaa luonnonvaroja kuin saman lihaproteiinimäärän tuottamiseen kuluu. Soijantuotanto on erittäin luontoa kuluttavaa. Harvan elimistö suosii palkokasveja.

Ei todellakaan täydy. Liha on kaksinkertaisesti tuotettua ruokaa. Pitäisi tämä jokaisen ajattelevan ihmisen ymmärtää. Mitä soijan tuottamiseen tulee, NIIN YRITTÄKÄÄ NYT HEMMETTI YMMÄRTÄÄ, ETTÄ 85% MAAILMASSA TUOTETUSTA SOIJASTA MENEE ELÄINTEN RUUAKSI. Eli teidän lihansyöjien tarpeisiin.

tuo viestini oli suunnattu niille, jotka pitävät kasvissyöntiä epäeettisenä soijanviljelyn takia, mutta eivät oikeasti tiedä, mihin tarkoituksiin soijaa viljellään. Ja miksi kasvissyönti tekee sut vihaiseksi, ei oikein auennut!

Vierailija
22/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnekseni olen allerginen kaikille juureksille.

Niin eli allergian takia vastustan omalta osaltani kasvissyöntiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy kuluttaa luonnonvaroja kuin saman lihaproteiinimäärän tuottamiseen kuluu.

Ei ole totta.

Soijantuotanto on erittäin luontoa kuluttavaa. Harvan elimistö suosii palkokasveja.

Suosii? Kohtuus kaikessa ja palkokasvit hyvin kyspennettynä. Itse pidän järkevänä ja helppona ovo-laktovegeterismia, jossa siis syldään munia ja maitotuotteita. Maidossa hyötysuhde on paljon parempi kuin lihan tuotanossa. Lisäksi metsästämällä saatu liha (ja kalastamalla saatu "villikala") ovat ekologisia lihamuotoja.

Netistä asiaa selvittäessään saa kyllä selkeään faktaa siitä, että lihantuotanto on soijantuotantoa ekologisempi vaihtoehto, kun kokonaisuus otetaan huomioon eli ei vain lopputuotetta.

soijasta menee eläinten ravinnoksi, niin kyllähän se lisää lihantuotannon epäekologisuutta. Vain 15% maailmassa tuotetusta soijasta menee ihmisravinnoksi. Sitäpaitsi kasvissyönti ei tarkoita sitä, että puputetaan pelkkää soijaa. Avasin sulle muuten oman ketjun tuolla!

Niin? Se ei poista soijantuotannon epäekologisuutta! Ja koska Suomessa eläinten valkuaisrehu on pääsääntöisesti rypsirouhetta, on kotimainen liha brasilialaista soija-antibioottilihaan ekologisempaa.

Pyysin sinua katsomaan kokonaisuutta, sinä teit tismalleen päinvastoin ja ryhdyit katsomaan vielä kapea-alaisemmin.

menee eläinten ravinnoksi - kukahan sen syö? Ei tietenkään poista soijan epäekologisuutta, mutta suurimman osan Suomessakin soijasta syövät eläimet, ainoastaan 5 % menee ihmisille. Onhan tämäkin kokonaisuus!

Ja toivottavasti ymmärrät, että kasvissyönti ja soijansyönti eivät ole synonyymisiä keskenään. Esim. meillä syödään soijaa aika vähän.

Vierailija
24/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyönti tekee vihaiseksi (hemmetti) olen allerginen eikä minulla riitä aikaa eikä mielenkiintoa ruveta opiskelemaan, miten paljon minun mitäkin kasvista pitää syödä saadakseni kaikki ne ravintoaineet, jotka saan vaivattomasti lihasta, kalasta, munista ja maitotuotteista, saati ruveta harjoittamaan keräilytaloutta.

täytyy kuluttaa luonnonvaroja kuin saman lihaproteiinimäärän tuottamiseen kuluu. Soijantuotanto on erittäin luontoa kuluttavaa. Harvan elimistö suosii palkokasveja.

Ei todellakaan täydy. Liha on kaksinkertaisesti tuotettua ruokaa. Pitäisi tämä jokaisen ajattelevan ihmisen ymmärtää. Mitä soijan tuottamiseen tulee, NIIN YRITTÄKÄÄ NYT HEMMETTI YMMÄRTÄÄ, ETTÄ 85% MAAILMASSA TUOTETUSTA SOIJASTA MENEE ELÄINTEN RUUAKSI. Eli teidän lihansyöjien tarpeisiin.

tuo viestini oli suunnattu niille, jotka pitävät kasvissyöntiä epäeettisenä soijanviljelyn takia, mutta eivät oikeasti tiedä, mihin tarkoituksiin soijaa viljellään. Ja miksi kasvissyönti tekee sut vihaiseksi, ei oikein auennut!

Ekologinen ja eettinen eivät ole synonyymeja

minä pidän epäekologista myös epäeettisenä. Vastausta kysymykseen en sitten ilmeisesti saa?

Vierailija
25/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy kuluttaa luonnonvaroja kuin saman lihaproteiinimäärän tuottamiseen kuluu.

Ei ole totta.

Soijantuotanto on erittäin luontoa kuluttavaa. Harvan elimistö suosii palkokasveja.

Suosii? Kohtuus kaikessa ja palkokasvit hyvin kyspennettynä.

Itse pidän järkevänä ja helppona ovo-laktovegeterismia, jossa siis syldään munia ja maitotuotteita. Maidossa hyötysuhde on paljon parempi kuin lihan tuotanossa. Lisäksi metsästämällä saatu liha (ja kalastamalla saatu "villikala") ovat ekologisia lihamuotoja.

Did u know?

Vierailija
26/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole totta.

Suosii? Kohtuus kaikessa ja palkokasvit hyvin kyspennettynä.

Itse pidän järkevänä ja helppona ovo-laktovegeterismia, jossa siis syldään munia ja maitotuotteita. Maidossa hyötysuhde on paljon parempi kuin lihan tuotanossa. Lisäksi metsästämällä saatu liha (ja kalastamalla saatu "villikala") ovat ekologisia lihamuotoja.

Did u know?

Vierailija
27/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en syö kananmunaa (paitsi valmisruuissa ja kylässä), enkä kotona muita maitotuotteita kuin juustoa ja Oivariinia. Muuten yritän tulla toimeen kasvikunnan tuotteilla. Soijaa käytän ehkä 1 - 2 krt viikossa. Mun pääasiallinen proteiininlähde on linssit.

Vierailija
28/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en kuuna päivänä itse suostuisi elämään vain rehuilla :). Rakastan lihaa!

Vierailija
29/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä pidän epäekologista myös epäeettisenä. Vastausta kysymykseen en sitten ilmeisesti saa?

saadaksesi kasviksista saman määrän proteiineja kuin lihasta, joudutaan luontoa kuluttamaan enemmän. Tämä oli se lähtökohta, josta lähdettiin. Voit syödä sitä soijaasi, kunhan muistat, että sama määrä eläinvalkuaista kuluttaa vähemmän ympäristöä.

Minä pidän soijantuotantoa myös epäesteettisenä. Lisäksi osaan laskea myös sen, miten paljon enemmän sen soijan rahtaaminen tänne Suomeen kuluttaa luonnonvaroja kuin paikallisesti tuotetun lihan kuljetus.

Saat ihan huoleti pitää unelmasi eettisestä ja ekologisesta soijantuotannosta, laita silmäsi umpeen siltä tosiseikalta, että juuri se kaveltaa brasilialaisten pienviljelijöiden elintilaa ja ajaa heitä slummeihin. Ihan miten vaan, minä syön lihaa ja olen tyytyväinen.

Vierailija
30/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saadaksesi kasviksista saman määrän proteiineja kuin lihasta, joudutaan luontoa kuluttamaan enemmän. Tämä oli se lähtökohta, josta lähdettiin. Voit syödä sitä soijaasi, kunhan muistat, että sama määrä eläinvalkuaista kuluttaa vähemmän ympäristöä.

Minä pidän soijantuotantoa myös epäesteettisenä. Lisäksi osaan laskea myös sen, miten paljon enemmän sen soijan rahtaaminen tänne Suomeen kuluttaa luonnonvaroja kuin paikallisesti tuotetun lihan kuljetus.

Saat ihan huoleti pitää unelmasi eettisestä ja ekologisesta soijantuotannosta, laita silmäsi umpeen siltä tosiseikalta, että juuri se kaveltaa brasilialaisten pienviljelijöiden elintilaa ja ajaa heitä slummeihin. Ihan miten vaan, minä syön lihaa ja olen tyytyväinen.

tuo, että eläinproteiinin tuottaminen muka kuluttaa ympäristöä vähemmän. Tuo on aivan sun omaa fantasiaa. Mites esim. karjan tuottamat metaanipäästöt? Just muuten luin näitä laskelmia siitä, miten ruuan tuominen hyvinkin kaukaa saattaa olla yllättäen paljon ekologisempaa, kuin sen kasvattaminen täällä. Ja kyllä tästä on jo todella paljon tutkimustietoa siitä, että jos OIKEASTI haluaa tehdä jotain ympäristön hyväksi, vähentää sitä lihansyöntiä (esim. Hesarissa oli vähän aikaa sitten tästä juttua).

Mä en syö juurikaan soijaa.

95 % Suomeen tuodusta soijasta rahdataan tänne eläinten ruuaksi.

Ja mä en ole muuten se, jonka kanssa aloitit tuon keskustelun.

Vierailija
31/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole todella kasvissyöjä, mutta olisin kiinnostunut tietämään, mikä olisi oikeasti ekologisin ja eettisin vaihtoehto.

Mites sitten ns. omavaraisuus, kuormittaisiko se lopulta vielä enemmän? Mistähän löytäisi tietoa asiasta?

Vierailija
32/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vähentänyt naudanlihan käyttöä. Käytän sitä kyllä vähän mutten enää joka päivä niin kuin ennen. Nykyään yritän käyttää sitä maksimissaan kerran viikossa ja muulloin muuta. Parina päivänä kalaa, pieni paketti kanaa välillä, hirvenlihaa, kananmunaa, papuja.

Eli ainakaan toistaiseksi sitä soijaa en ole tarvinnut, olen maistanut kyllä mutta tuskimpa rupean sitä käyttämään.

Vierailija
33/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä tästä on jo todella paljon tutkimustietoa siitä, että jos OIKEASTI haluaa tehdä jotain ympäristön hyväksi, vähentää sitä lihansyöntiä

Minä en vähennä lihansyöntiä, vaan syön sitä sen verran kuin virallisterveelliset ravitsemussuositukset meitä ohjeistavat. Ei ole olemassa luotettavaa tutkimustietoa siitä, mitä proteiinin saannin laskeminen suositusten alle merkitsisi ihmisen terveydelle.

Vierailija
34/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen syököön mitä haluaa.

Mä vastustan kuitenkin valitettavan monen kasvissyöjän tapaa ilmoittaa erikoisruokavaliostaan joko tosi myöhään tai ei ollenkaan, jos on kutsuttu kylään :(

Ja täytyy sanoa, että monesti nyppii alkaa yhden vuoksi valmistamaan erikoisruokia. Se on kuitenkin aika työlästä varsinkin, jos ei ole tottunut.

Ja toinen juttu on sitten se, että osa sanoo vaan olevansa kasvissyöjä. Sitten käy kuitenkin ilmi, että syödään kalaa tai syödään kanaa tms. Voiskos saada tällaisilta "kasvissyöjiltä" sitten vähän tarkennusta tai vaikka listaa, mitä syö ja mitä ei.

Vierailija
35/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuriositeettina kysyn, että onko sitä soijaa pakko syödä.

mua ihmetyttääkin, että näissä keskusteluissa joku lihansyöjä aloittaa jankkaamaan soijasta, vaikka tosiaankin maailman soijasta 85 % menee eläinten ruuaksi, ja Suomeen tuodusta soijasta peräti 95 % syötetään eläimille.

Mä söisin kaikkein mieluiten Suomessa tuotettua härkäpapua, mutta sitä ei oikein tahdo saada mistään. Mutta tosiaan, kaikki palkokasvit kannattaa käyttää hyödyksi. Fanaatikot vaan tykkää puhua tuosta soijasta, koska luulevat, että kasvissyöjät syövät vain sitä.

Vierailija
36/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä tästä on jo todella paljon tutkimustietoa siitä, että jos OIKEASTI haluaa tehdä jotain ympäristön hyväksi, vähentää sitä lihansyöntiä

Minä en vähennä lihansyöntiä, vaan syön sitä sen verran kuin virallisterveelliset ravitsemussuositukset meitä ohjeistavat. Ei ole olemassa luotettavaa tutkimustietoa siitä, mitä proteiinin saannin laskeminen suositusten alle merkitsisi ihmisen terveydelle.

mutta proteiinia saa kasvisravinnostakin.

Vierailija
37/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vähentänyt naudanlihan käyttöä. Käytän sitä kyllä vähän mutten enää joka päivä niin kuin ennen. Nykyään yritän käyttää sitä maksimissaan kerran viikossa ja muulloin muuta. Parina päivänä kalaa, pieni paketti kanaa välillä, hirvenlihaa, kananmunaa, papuja.

Eli ainakaan toistaiseksi sitä soijaa en ole tarvinnut, olen maistanut kyllä mutta tuskimpa rupean sitä käyttämään.

Siitä tehdään erilaisia jalosteita, mutta papu se on.

Vierailija
38/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautakarja tuottaa runsaasti metaania, joka on muutaman vuoden kuluttua kysyttyä polttoainetta.

Vierailija
39/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta proteiinia saa kasvisravinnostakin.

jos haluaa syödä proteiinia päivässä n.2-2,5g/painokilo? Että ihan kasviksilla meinasit tuon helposti täyttyvän?

Vierailija
40/50 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"NIIN YRITTÄKÄÄ NYT HEMMETTI YMMÄRTÄÄ, ETTÄ 85% MAAILMASSA TUOTETUSTA SOIJASTA MENEE ELÄINTEN RUUAKSI."-pätkään. Ei tarvii huutaa!