Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epämääräiset kivut - menkää lääkäriin ettei käy näin!

Vierailija
28.09.2010 |

Olen niin surullinen, tuttuni, kolmen pienen lapsen äiti kärsi epämääräisistä vatsa ja selkäkivuista n. vuoden verran.

Lääkärilläkin kävi, mutta suositeltiin vain Buranan tmv. särkylääkkeen syöntiä.

Viikko sitten kivut yltyivät niin, että piti hakeutua päivystykseen. Hänet otettiin osastolle ja vihdoinkin tutkittiin. Löytyi aggressiivinen syöpä, joka oli vallannut sisäelimet.

Kahden päivän päästä hän menehtyi ja kolme alle kouluikäistä lasta jäi orvoksi. Lapset ja mies ovat shokissa. Kaikki tapahtui niin yllättäen, jäljellä on vain järkytys ja suunnaton menetys.

Tuttuni oli alle kolmikymppinen. Älä anna saman tapahtua sinulle tai kenellekään läheisistäsi. Vaatikaa ihmiset hoitoa, hakeutukaa yksityispuolelle, jos julkinen sektori käännyttää teidät pois.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa jotkut syövät näkyvät verikokeessa, leukemia nyt tietysti ja esim. maksasyöpä.

Appiukon haimasyöpä joka oli levinnyt maksaa ja sappirakkoon näkyi maksa-arvoissa. Hänkin kävi epämääräisten vatsakipujen takia lääkärissä melkein puoli vuotta kunnes mieheni lopulta meni mukaan ja vaatimalla vaati tarkempia tutkimuksia. Tuolloin otettiin sitten ensimmäisen kerran laaja verenkuva.

Samantien tulosten selvittyä tuli soitto että sairaalaan lisätutkimuksiin. Siinä vaiheessa olikin sitten myöhäistä. Appi kuoli 7 viikon päästä noista verikokeista. Haimasta lähtenyt syöpä oli levinnyt sappirakkoon ja maksaan.

Vierailija
22/89 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taissi olla tuttavan tuttava , eikä tarinakaan menyt nyt ihan noin.

Tämä tuttavan tuttavasi oli käesinyt selkälivusta, ja koska oli ienten lasen äiti aattelli alkuun että kanniseli lasta vaarin--ja ktseli aiknsa kipuja. Kun selkä kivut vaihtoiivat  vatsa vaivoikai meni sitten lääkäriin. Lääkärissä pohtivat, että voi kokoilla buranaa ja ergonomisempia kantosetoja lapselle sekä uumettukseen kuituja ja vettä.Mikäli näistä keinoista ei ole apua, lääkäri kehoitti hakutumaan uudelleen vastaanotolle.

No tuttavn tuttava ei sitten uudelleen lääkäriin mennyt, kun sitten aivan pakosta päivystykseen liian myöhään.

No voi olla , ettei tää asia mennyt nänkään. Mutta oiskohan parempi olla puhumatta " ystävän " komeksiksiata koska sinä et kuitenkaan tiedä miten tuo asia ihan oikeisti on mennyt.

Minulta kuoi lheinen 3 päivä agressiivisen maksasyöpä diagnoosin jälkeen. Nuori hänkin,mutta ehkä paremmin näin.   Olen nähnyt myös sen kun syöpä näivettää ihmisen hitaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla endometrioosi ollu yli 20v. Vatsakipuja, tiputteluvuotoa 2 viikkoa/kk, vatsa usein kuralla jne.. Gynellä ja ultrassa käyn vuosittain. Papa 3v:n välein.

jos nyt kuolenkin kun on ollut syöpä niin ei voi mitään. Loppuis ainakin ikuiset kivut.

Vierailija
24/89 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa saa hoitoa, vaikka vaatisi. Lääkärit ei halua laittaa jatkotutkimuksiin. Helposti laittavat potilaan luulosairaaksi, jos perusverenkuvassa ei näy mitään.

Vierailija
25/89 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 10:22"]

Mulla endometrioosi ollu yli 20v. Vatsakipuja, tiputteluvuotoa 2 viikkoa/kk, vatsa usein kuralla jne.. Gynellä ja ultrassa käyn vuosittain. Papa 3v:n välein.

jos nyt kuolenkin kun on ollut syöpä niin ei voi mitään. Loppuis ainakin ikuiset kivut.

[/quote]

jatkan vielä. Mullakin pienet lapset ja kuolla en halua. Kaikelle ei vaan aina voi mitään, kipuaminen voi olla maailman tappioin, eikä se silti pakosti ole kuolemaksi.

Vierailija
26/89 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli vatsa muuten toiminut ok ja alkaa tulemaan kipuja ja odottaa viikon kaksi jos laantuu niin kyllä menisin tutkimuksiin siis vaatisin että täytyy tutkia. 

Vierailija
27/89 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 10:21"]

Taissi olla tuttavan tuttava , eikä tarinakaan menyt nyt ihan noin.

Tämä tuttavan tuttavasi oli käesinyt selkälivusta, ja koska oli ienten lasen äiti aattelli alkuun että kanniseli lasta vaarin--ja ktseli aiknsa kipuja. Kun selkä kivut vaihtoiivat  vatsa vaivoikai meni sitten lääkäriin. Lääkärissä pohtivat, että voi kokoilla buranaa ja ergonomisempia kantosetoja lapselle sekä uumettukseen kuituja ja vettä.Mikäli näistä keinoista ei ole apua, lääkäri kehoitti hakutumaan uudelleen vastaanotolle.

No tuttavn tuttava ei sitten uudelleen lääkäriin mennyt, kun sitten aivan pakosta päivystykseen liian myöhään.

No voi olla , ettei tää asia mennyt nänkään. Mutta oiskohan parempi olla puhumatta " ystävän " komeksiksiata koska sinä et kuitenkaan tiedä miten tuo asia ihan oikeisti on mennyt.

Minulta kuoi lheinen 3 päivä agressiivisen maksasyöpä diagnoosin jälkeen. Nuori hänkin,mutta ehkä paremmin näin.   Olen nähnyt myös sen kun syöpä näivettää ihmisen hitaasti.

[/quote]

Ohis, mutta olisiko mahdollista tarkastaa teksti ennen sen lähettämistä. Aivan tuskaista yrittää saada selvää. :(

Vierailija
28/89 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin 10 v äkillisten rajujen vatsakipujen vuoksi ensin terveyskeskukseen josta mut lähetettiin kotiin diagnoosilla vatsatauti ja käskettiin levätä pari päivää. Kun kivut yltyi sellaisiksi etten voinut enää muuta kuin huutaa, mies soitti ambulanssin joka vei keskussairaalaan päivystykseen. Siellä lääkäri kiukuttelu mulle, että kaikenlaisten pikkujuttujen takia tänne tullaankin, ei tehnyt muuta kuin painelututkimuksen ja otti verikokeet ja totesi että vatsatauti ja ei sen takia sairaalaan jäädä. Yhden kiputabketin sain ja se kieltämättä helpotti. Ja eikun kotiin. En ehtinyt olla kotona kun puoli vuorokautta kun kivut taas yltyivät ja pökerryin vessaan. Taas sairaalaan ja nyt ottivat tosissaan. Paljastui endometrioosikystan puhkeaminen vatsaonteloon, laaja-alainen vatsakalvon tulehdus, toinen munasarja oli ehtinyt mennä kuolioonkin ja kaikenkaikkiaan olin sairaalassa 2 kk, josta 2 viikkoa henkitoreissani teholla. Munasarja jouduttiin poistamaan kokonaan, umpisuoli poistettiin myös ja vatsakalvoa ja suolta jouduttiin myös poistamaan. Enkä edes tiennyt, että minulla oli endometrioosi, sillä tavanomaisia ensin oireita ei ollut.

Vierailija
29/89 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekös että jos osaa englantia, niin googlettamalla löytyy samaa settiä kuin mitä lääkäritkin lukee, sitä on netissä on hirveät määrät jos vaan on kiinnostunut. Että kannattaa tutustua jos oma terveys on etusijalla elämässä. Lekuripalvelut tulevaisuudessa vaan huononee kuntaliitosten myötä joten ihmisen on syytä itse olla perillä missä mennään. Itse menen lääkäriin pitkän listan kanssa, jossa kuvaan kaikki oireet ja esitän mahdolliset omat arvioni. Olen aina saanut vaatimiani lisätutkimuksia, koska lekurit ilmeisesti arvostavat sitä, että olen itse varsin seikkaperäisesti ensin syventynyt asiaan enkä vaan ruikuta tuolilla niinku näkäinen linnunpoika että 'sattuu'.

Vierailija
30/89 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:58"]

Onhan vatsanseudun ultra semmoinen, jossa näkyy jos on tutkittavalla alueella syöpä? Mulla oli vuosi sitten viikon verran vatsa kipeä. Todella kipeä. Iltapäivällä kipu aina alkoi eikä pystynyt tekemään mitään. Kävin lääkärissä, antoivat ensin lääkettä, jota annetaan kuulemma epämääräisiä mahakipuihin. Kivut jatkuivat vaan vielä toisen viikon muistaakseni, ja ihmeenkaupalla kyllä sain mukavalta lääkäriltä ajan vatsanseudun ultraan. No kivut meni ohi ja vasta vuoden päästä, eli nyt, kävin siellä ultrassa. Vaikkei kipuja olekaan enää. Mutta näitä syöpäjuttuja kun lukee, niin halusin tarkistaa, että mikä siellä sitä kipua aiheutti. Varmaan sappikiviä oli tuolloin, koska ei näkynyt mitään.

[/quote]

Sappikivet näkyvät kyllä utrassa. Itselläni aikoinaan ultrattiin maha, näkyi sappikivet, mutta ei sitä, että suolistossa oli kasvain. Se näkyi sitten tavallisessa röntgenkuvassa. (ei ollut onneksi syöpää, vaikka henki meinasikin mennä, ja olisi mennytkin ilman leikkausta)

Vierailija
31/89 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini luokkakaverille kävi samallalailla. Oli tuolloin vasta 18-vuotias. Meni käymään pariin otteeseen terveyskeskuksessa epämääräisten vatsakipujen takia. Lääkäri määräsi kipuun buranaa ja seurailua. Kivut pahenivat, sai kuukautta ennen kuolemaansa diagnoosin vatsasyövästä. Poika ei ehtinyt edes ylioppilaaksi valmistua.

Vierailija
32/89 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2010 klo 22:17"]kanssa lääkäriin. Nuoren siis. Lääkäri sanoo, että stressiä tai ärtynyt suoli ja siinä se.

[/quote]

Minulla on vähän toisenlainen kokemus. Menin eräs aamu Hesassa tk:hon koska olin yöllä saanut rajun vatsakivun. Se oli vähän erilainen kuin esim. Löysästä vatsasta johtuvat. Hengitys sattui, rintakehää puristi vanne ja mikään asento ei lieventänyt kipua. Lääkäri epäili jo alkuun happopumpun ylitoimintaa mutta otti minulta varoiksi erilaisia verikokeita, sydänfilmiä sun muuta että sydänkohtaus laskettaisi pois. Olin tuolloin 29v. Itse olin iloinen moisesta huolellisuudesta mutta yllätyin kyllä paljon itse sairaanhoitajien asenteesta. Kovaa huokailua ja lääkärin arvostelua turhien kokeiden takia kun eihän nyt 29v voi olla sydämessä vikaa. Jokaikinen sairaanhoitaja arvosteli lääkärini päätöstä teettää juuri heidän tekemänsä kokeet. Suoraa julkista marmatusta. Ensinnäkään se ei antanut kovin hyvää kuvaa tk:n henkilökunnasta mutta myöskin kertoi miten syvässä hoitamattomuuden asenteet ovat. Lääkäreillä kova paikka pitää huolta asiakkaistaan kun kääntöpuolella on mustamaalaus seläntakana ja suoranainen työpaikkakiusaaminen ja paheksunnan ilmapiiri. Tämä kokemukseni oli Laakson terveysasemalla joten tervepä terve sinne. Voisitte vähän miettiä omaa käytöstänne. Tämä tapahtui n. 4 vuotta sitten.

Vierailija
33/89 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju näköjään, mutta kaipa edelleen ajankohtainen. Jossain tutkimuksessa oli että köyhät kuolee pahimmillaan kymmenkunta vuotta ennen kuin vastaavakuntoiset rikkaat. Se johtuu oman teoriani mukaan just siitä, että köyhät on noiden perusterveydenhoidon lääkäreiden varassa, ja noilla on niin kovin herkästi tapana iskeä purkki jotain kipulääkettä kouraan ja lähettää kotiin kun noita lisätutkimuksia ei oikein saisi teettää.

Vierailija
34/89 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up up up

Vierailija
35/89 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 10:13"]

Monella on epämääräisiä oireita kuten nuo, ja usein ne tosiaan johtuvat stressistä, huonosta työasennosta yms. Ei sitä voi tietää, milloin kyseessä syöpä. Vaatii ihmiseltä itseltään sinnikkyyttä hakea oikeaa diagnoosia. Ihmisiä ne lääkäritkin vaan on. Ei selvänäkijöitä.

[/quote]

O.o

Vierailija
36/89 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 10:39"]

Minä menin 10 v äkillisten rajujen vatsakipujen vuoksi ensin terveyskeskukseen josta mut lähetettiin kotiin diagnoosilla vatsatauti ja käskettiin levätä pari päivää. Kun kivut yltyi sellaisiksi etten voinut enää muuta kuin huutaa, mies soitti ambulanssin joka vei keskussairaalaan päivystykseen. Siellä lääkäri kiukuttelu mulle, että kaikenlaisten pikkujuttujen takia tänne tullaankin, ei tehnyt muuta kuin painelututkimuksen ja otti verikokeet ja totesi että vatsatauti ja ei sen takia sairaalaan jäädä. Yhden kiputabketin sain ja se kieltämättä helpotti. Ja eikun kotiin. En ehtinyt olla kotona kun puoli vuorokautta kun kivut taas yltyivät ja pökerryin vessaan. Taas sairaalaan ja nyt ottivat tosissaan. Paljastui endometrioosikystan puhkeaminen vatsaonteloon, laaja-alainen vatsakalvon tulehdus, toinen munasarja oli ehtinyt mennä kuolioonkin ja kaikenkaikkiaan olin sairaalassa 2 kk, josta 2 viikkoa henkitoreissani teholla. Munasarja jouduttiin poistamaan kokonaan, umpisuoli poistettiin myös ja vatsakalvoa ja suolta jouduttiin myös poistamaan. Enkä edes tiennyt, että minulla oli endometrioosi, sillä tavanomaisia ensin oireita ei ollut.

[/quote]

Suuri halaus sinulle, tilanteen on täytynyt olla aivan kauhea. Hyvä, että selvisit hengissä ja vähin vaurioin!

Mutta liittyen koko keskusteluun, miehelläni oli lähes identtiset oireet 6v sitten jouluna. Huusi tuskasta, kalpea, hikinen, tuskin tajuissaan. Ambulanssi. 

Tuli sitten takaisin sairaalasta taksilla, diagnoosina koliikki ylensyönnistä johtuen. 

Eli ei varmastikaan ole lääkäreille helppoa tunnistaa niitä aidosti kriittisiä tapauksia, kun sisään tulee massa kivusta kirkuvia potilaita. Joillekin riittää burana ja nestetippa, jotkut pitää heti lähettää teholle, jotkut jatkotutkimuksiin. Kaikki oireilevat samalla tavalla. 

Onneksi en ole lääkäri. 

Vierailija
37/89 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähistöllä .asui mies, joka oli.vaimon mukaan alkanut käyttäytyä.oudosti ajoittain. Menivät.vaatimaan tutkimuksia. Ei ryhdytty mihinkään, ei pidetty minään. Seuraavana päivänä tajuttomuus, sairaalaan, aivosyöpä ja kuoli hyvin pian.

Vierailija
38/89 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulla mahakipuja...

Vierailija
39/89 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisella epämääräisiä selkäkipuja, kävi kiropraktikolla ym. Mikään ei auttanut...

Äkkiä meni keltaiseksi, sitten vasta alettiin tutkia. Haimasyöpä ja puoli vuotta elinaikaa. Eikä elänyt edes sitä puolta vuotta.

Alle nelikymppinen nainen, kolme lasta jäi häneltäkin...

Vierailija
40/89 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen pahoillani ystäväsi vuoksi! Syöpä on kuitenkin niin salakavala sairaus, että sitä ei aina vaan löydetä. Tietysti omaisia olisi lohduttanut jos olisi edes tutkittu... ei ne lääkäritkään valitettavasti ole kuin ihmisiä (samat ihmiset ovat usein myös yksityispuolella vastassa), he tutkivat mitä oireiden perusteella voivat. Ei ole mitenkään kummallista että pienten lasten nuorella äidillä on selkä kipeänä...

Vielä kun kyseessä on vatsan alueen syöpä.. nuohan oireilevat usein vasta kun tilanne on jo paha. Valitettavasti :(

Ei ole elämä reilua, kun pienet lapset jäävät ilman äitiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi