Epämääräiset kivut - menkää lääkäriin ettei käy näin!
Olen niin surullinen, tuttuni, kolmen pienen lapsen äiti kärsi epämääräisistä vatsa ja selkäkivuista n. vuoden verran.
Lääkärilläkin kävi, mutta suositeltiin vain Buranan tmv. särkylääkkeen syöntiä.
Viikko sitten kivut yltyivät niin, että piti hakeutua päivystykseen. Hänet otettiin osastolle ja vihdoinkin tutkittiin. Löytyi aggressiivinen syöpä, joka oli vallannut sisäelimet.
Kahden päivän päästä hän menehtyi ja kolme alle kouluikäistä lasta jäi orvoksi. Lapset ja mies ovat shokissa. Kaikki tapahtui niin yllättäen, jäljellä on vain järkytys ja suunnaton menetys.
Tuttuni oli alle kolmikymppinen. Älä anna saman tapahtua sinulle tai kenellekään läheisistäsi. Vaatikaa ihmiset hoitoa, hakeutukaa yksityispuolelle, jos julkinen sektori käännyttää teidät pois.
Kommentit (89)
Kärsin vuosia oudoista kivuista ja oireista sekä muistihäiriöistä joita lääkärit eivät ottaneet tosissaan. Minulla on vuosi elinaikaa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2010 klo 22:14"]
tilannetta ja kokeillaan lääkityksen tehoa, loputtomiin. Ainakin itselläni on tällaisia kokemuksia. Pitää pystyä todella ponnekkaasti vaatimaan tutkimuksia, jotta pääsee erikoislääkärin vastaanotolle. Yleislääkäreillä ei ole aina tarvittavaa tietämystä spesifeistä vaivoista.
Noin puolet diagnooseista on vääriä, tosin läheskään aina niistä ei seuraa mitään vakavia jälkiseuraamuksia. Ihmisen itsensä on kuitenkin nykyään jaksettava ja kyettävä ajamaan omaa etuaan julkisessa terveydenhuollossa, sillä muuten jää helposti paitsi ilman jatkotutkimuksia, etenkin, jos tosiaan oireet ovat epämääräisiä ja mahdollista kuitata vaikka stressillä tms.
[/quote]
Toisenlainen kokemus: sukulaiseni juoksi yksityisellä lääkäriasemalla vaivojensa kanssa useampaan kertaan. Ei lähetetty kunnollisiin jatkotutkimuksiin. Kääntyi sitten julkisen puoleen, josta lähete heti. Syöpöhän sekin oli, mutta enää ei mitään tehtävissä.
Minä itse olen saanut julkiselta aina tarpeen mukaisen lähetteen heti. Olen tyytyväinen.
Virheitä ja tilannearviointivirheitä valitettavasti sattuu lääkäreille. Sisäelinten ja suoliston syövt valitettavasti ovat sellaisia, että siinä vaiheessa, kun oireita tulee, on useimmiten myöhäistä tehdä mitään. Solunsalpaajahoito saattaa antaa hieman lisäaikaa, mutta sivuvaikutukset ovat sellaiset, että itse varmaan sellaisessa tilanteessaa kieltäytyisin niistä. Kivunhoito on näissä tapauksissa se tärkein, loppu tulee vääjäämättä, valitettavasti.
Appiukkopuoli oli syöpäleikkauksessa toipui ja jäi seurantaan kövi veri kokeessa puolen vuoden välein. Syövän uusiutuminen näkyi verikokeessa joka oli otettu toukokuussa joulukuussa meni uuteen verikokeeseen niin huomasivat asian.
Leikannut lääkäri oli määrännyt seurannan ja seuranta tehtiin terveyskeskuksessa, mutta kukaan lääkäri ilmeisesti ei tuloksia vilkaissut.
No aika paljon oli syöpä levinnyt puolessa vuodessa, ja niin montaa viikkoa ei elänyt että olisi ehtinyt valittaa hoitovirheestä.
Serkun äiti kuoli myös, kaikenlaista vaivaa, lääkkeitä ja lämmintä kättä ja lopulta olikin syöpä joka paikassa.
Kaverilla älyttömät vatsakivut, lääkettä ja kotiin, seuraavana yönä järkyttävät kivut, sirralla sairaalaan ja umpisuoli puhjennut, mätämöhnät mahassa, oli letkuissa pitkään ja haavaakaan ei voitu ommella umpeen tulehduksen takia.
Itse olin magneetissa selkä ja alaraaja kipujen takia, lääkäri joka tutki kuvia sanoi että selkä on ihan paska, mutta sisäelimissä ei näy kasvaimia tai syöpää, oli todella lohduttavaa.
Mun serkku kärsi jalkakivusta. Vasta puol vuotta myöhemmin siitä todettiin syöpä.
Syöpä levis ja serkku kuoli parikymppisenä.
Äiteellä on mahakipua mutta outoa ettei oo vatsaa tutkittu!
Vierailija kirjoitti:
tosi onnistunut syöpäkuolema, kun kivut kesti noin vähän aikaa, vain pari päivää.
Vai pari päivää?? Oireitahan oli melkein vuoden, mutta ei vaan valittanut niitä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Minun isällä on haimasyöpä ja koko ajan on tivattu, että hän antaa elvytyskieltoluvan.Mihinkä siinä pyritään? Eivät lääkärit ainakaan tee hoitovirhettä eikä pysty valittamaan, jos hoitovirheitä sattuu. Kovasti kirjoitetaan kipulääkkeitä. Jos ei niillä saa henkeä pois ja vanhaa ihmistä sekoamaan,Läärärit saavat ainakin hyvät provisiot niillä.
Toki isäsi on varmaan nyt jo kuollut, kun komentoit reilu vuosi sitten, mutta sinulle ei selvästikään ole selvitetty kunnolla, mitä ei elvytystä -päätös tarkoittaa käytännössä. Elvyttämättä jättämispäätöksen tekee lääkäri, potilas esittää hoitotahdon. Ei sillä päätöksellä hoitovirheitä peitellä.
Lääkärit eivät saa minkäänlaisia provisioita määräämistään kipulääkkeistä tai muistakaan lääkkeistä. Apteekkarit niillä lääkkeillä tienaavat.
kyllä minua nää juttunne nyt VÄHÄN IHMETYTTÄÄ. Jos sulla on sietämätön mahakipu niin että HUUDAT, niin eikö jo itelläsi käy mielessäsi että on umpisuoli puhjennu tai muu munasaja kysta puhjennu,. Miten nää jutut on muka mahdollisia että teidät muka pannaaan kotiin umpparin puhjettua??? Miksette mene suoraan sieltä yksityiselle, ja vaadi hätäleikkausta, kyllä ne nyt sen osaa diagnosoda??Joku näissä jutuissa nyt mättää....liekö liioittelette kipujanne.?