Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko mulla olla epilepsia? Puraisin yöllä kieleeni, ja heräsin kipuun

Vierailija
27.09.2010 |

Nyt mietin että jos se olikin epileptinen kohtaus. Pitäiskö lähteä tutkimuksiin? MItä muita oireita epilepsiassa on?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on epileptinen kohtaus, ja puree kieleensä niin siihen kipuun ei kyllä "herää". Sen pureman huomaa vasta sitten joskus herättyään ja tajuihinsa tultuaan.

Epilepsian selkein oire on nykinä tai kouristelu jota esiintyy kohtauksittain. Oire voi olla hyvin lievä, lähinnä pieni lihasvärinä yleensä toisella puolella kehoa ja skaala kulkee karkeamman tärinän/nykimisen kautta kunnon kouristuskohtaukseen johon liittyy tajunnan menetys. Näihin "isoihin kohtauksiin" (Grand mal) voi liittyä kieleen puremista tai virtsan/ulosteen karkailua, mutta ei läheskään aina.

Toinen kohtaustyyppi ovat poissaolokohtaukset, joissa ihmiseltä katoaa muutamia sekunteja-minuutteja siten että ikään kuin pysähtyy paikalleen tuijottamaan eteensä ja "filmi menee poikki" hetkeksi.

Ihminen voi hyvin purra unissaan kieleensä ilman sen kummempaa vakavaa sairautta. Kieleen pureminen ei myöskään edellytä ainoana oireena mitään jatkotutkimuksia.

T: sh neurologiselta osastolta

Vierailija
2/5 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos heti heräsit kipuun, en minäkään ensiksi epilepsiaa epäilisi. Ei pahaa tee kuitenkaan seurata tilannetta: jos tuosta tulee toistuva juttu tai jos ilmenee muita mahdollisesti epilepsiaan viittaavia oireita, niin sitten kannattaisi soittaa lekurille. Tuollaisenaan oire ei epilepsiaepäilyä herätä.

Jotta rennosti vaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla viime aikoina paikattu hampaita? Mulla oli yöllä hampaiden lukkoonpuremista, kun hampaan pinta jäi liian korkeaksi paikasta ja tuli purentavirhettä. Siinä olisi voinut kieli jäädä hyvinkin väliin. Vaiva hävisi, kun valitin hammaslääkärille ja hän hioi paikan matalammaksi.

Myös viisaudenhampaiden tulo aiheuttaa leukaperien hallinnan vaikeutta ja sattaa aiheuttaa kieleen tai poskeen puremista vaikka syödessä tai nukkuessa.

Vierailija
4/5 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON ON ON NYT VIIMMEISTÄÄN LÄÄKÄRIIN ! OLET KÄRSINYT EPILEPSIAA NYT 4 VUOTTA !

Vierailija
5/5 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on epilepsia ja tiedän että olen monesti purrut kieleeni, mutta ei se tarkoita sitä että on epilepsia jos puree kieleen.