Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomailla asuvat äidit! Kysymykset teille!

Vierailija
26.09.2010 |

Kaikki suomalaiset naisihmiset, joilla on lapsia ja asuvat jossain muualla kuin Suomessa:

1.Puhuvatko lapsenne suomea?

(Jos ei, niin miksi ei? Oletteko puhuneet heille suomea vai ette?

Jos puhuvat, niin miten hyvin puhuvat sitä? Keneltä kuulevat suomea arkena ja miten paljon? Miten pidätte kielitaitoa yllä?)

2. Minkä ikäisiä lapsenne ovat?

3. Miten lapsenne puhuu asuinmaanne kieltä? Hyvin, huonosti... Paremmin kuin suomea, huonommin, yhtä hyvin?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen Suomesta, mies yhdestä toisesta maasta ja asumme ei-kenenkään-maassa.

1. Lapset puhuvat hyvin suomea, he puhuvat sitä aina minun kanssani. Olen puhunut heille aina suomea ja niin teen jatkossakin. Katsomme myös suomalaisia dvd:tä, luen suomenkielisiä kirjoja ym. Arkena lapset kuulevat suomea minulta, koko päivän ja silloin tällöin suomalaisilta tutuilta.

2. Lapset ovat 6, 3 ja 2 kk.

3. Lapsista kaksi isompaa puhuvat todella hyvin suomea ja todella hyvin asuinmaankieltä. Isänkieltä he ymmärtävät mutta eivät puhu luontevasti. Sanoisin, että he ovat 2,5-kielisiä.

4. Lapset puhuvat keskenään suomea. Olen siitä todella iloinen. Kotikieliämme on tavallaan kaksi, puhumme mieheni kanssa asuinmaankieltä, lapset puhuvat isälleen asuinmaankieltä ja minä ja lapset puhumme suomea keskenämme. Isä puhuu joko asuinmaankieltä tai omaa äidinkieltään lapsille.

Vierailija
22/31 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset 8v ja 1v eivät puhu suomea, vain englantia. Tosin nuorempi ei oikeastaan vielä puhu ollenkaan.

Vain minä yksin perheessä ymmärrän suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et puhu lapsillesi äidinkieltäsi? Äidinkieli on ihmisen tunnekieli, enkä pysty ymmärtämään ihmisiä, jotka eivät anna lapsilleen kaksikielisyyden lahjaa...

Vierailija
24/31 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.Puhuvatko lapsenne suomea?

Huonosti. Ymmartavat kylla, ja esikoinen tulee ymmarretyksikin. Tahan on ihan syytkin, muttei niista sen enempaa.

2. Minkä ikäisiä lapsenne ovat?

8 ja 6

3. Miten lapsenne puhuu asuinmaanne kieltä?

Hyvin, vaikkei ole aidin kieli, on se kuitenkin aidinkieli.

Vierailija
25/31 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et puhu lapsillesi äidinkieltäsi? Äidinkieli on ihmisen tunnekieli, enkä pysty ymmärtämään ihmisiä, jotka eivät anna lapsilleen kaksikielisyyden lahjaa...

Mika on sellainen tunne jota en osaisi ilmaista muulla kielella?

Vierailija
26/31 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mika on sellainen tunne jota en osaisi ilmaista muulla kielella?

leikkiä kielellä samalla lailla muulla kuin omalla kielelläni. Sellaista päämäärätöntä höpötystä, loruilua, kielellä hassuttelua.

Ettekö te harrasta sellaista?

Esim. lauletaan jotain laulua, jossa kaikki vokaalit ovat vaikka vaan yhtä tiettyä.

Tai sanotaan samankuuloisia sanoja, esim. kuppi, tuppi, nuppi, juppi..., ja mietiskellään, mitä ne tarkoittais.

Vierailija
27/31 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. lauletaan jotain laulua, jossa kaikki vokaalit ovat vaikka vaan yhtä tiettyä.

Monet naurut on saatu lapsen kanssa, kun on lauleskeltu vaikka Tuu tuu tupakkarullaa vaihtamalla niitä vokaaleita.

Tii tii tipikkirilli, mistis tiisit tinni tilli..

Töö töö töpökköröllö...

Tollainen onnistuu lapseltakin, ja on hyvää kielivoimistelua.

Vierailija
28/31 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tosin _luulevat_ osaavansa täydellisesti "sitä toista kieltä", ja opettavat sitä tönkkökieltä lapselleen.

Mä teen työtä asuinmaan kielellä, tehnyt jo 15 vuotta, mutta en puhuisi sitä lapselleni. Miksi puhuisin?

Vierailija
29/31 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teille, jotka puhuvat ainoastaan suomea lapselle.

Onko teillä suomalainen puoliso?

Paljon suomikontakteja/ suomenkielisiä ystäviä asuinmaassa?

Meillä toinen lapsista puhuu auttavasti, toinen ymmärtää ja puhuu yksittäisiä sanoja. Minulle suomen puhuminen on vaikeaa. Puhun ja yritän, mutta kieli voi kääntyä asuinmaan kieleksi kesken lauseen + voin vääntää molemmissa kielissä "sekoitussanoja". Suomen puhuminen vaatii hyvin onnistuakseen Suomen loman tai ainakin vierailijan Suomesta.

Vierailija
30/31 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tosin _luulevat_ osaavansa täydellisesti "sitä toista kieltä", ja opettavat sitä tönkkökieltä lapselleen. Mä teen työtä asuinmaan kielellä, tehnyt jo 15 vuotta, mutta en puhuisi sitä lapselleni. Miksi puhuisin?

anoppini puhuu tönkköenglantia, koska on aasialainen. Mutta koska lapset kasvaneet englanninkielisessä maassa, eivät he puhu tönkköenglantia kuten äitinsä. Tuskin esim. Schwarzeneggerin lapsetkaan puhuu tankeroenglantia? Eiköhän se kasvuympäristö kuitenkin vaikuta hieman enemmän.

Vierailija
31/31 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Puhuvat. Tekevät kielioppivirheitä ja myös sanajärjestys ja aksentti on joskus hassu. Kuulevat suomea vain minulta. Luen lapsille suomenkielisiä kirjoja, opetan suomalaisia loruja ja lauluja, ja he katsovat netistä suomalaisia lastenohjelmia.

2. Lapsemme ovat 7 v ja 4 v.

3. Puhuvat asuinmaamme kieltä täydellisesti, paremmin kuin suomea. Käyttävät tätä kieltä keskenään puhuessaankin, ja kun puhuvat unossaan niin puhe tulee asuinmaan kielellä. Se on lapsille tunnekieli ja vahvin kieli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme