täysimetyksen kesto/ikäsi/koulutuksesi?
Mielenkiinnosta kyselen miten yllä mainitut asiat mahdollisesti vaikuttavat imetyksen kestoon. Tokihan tästä on jo aiempaa tutkimusta, mutta mikä on tilanne tällä palstalla?
Kommentit (79)
imetys lopetettiin lapsen ollessa 1v5kk.
Tokan vauva-aikana täysimetystä 5kk, mulla ikää 19-20v, ylioppilas, imetystä kaikkiaan 1v1kk.
Nyt 23v ja opiskelen yliopistossa, seuraavaa lasta imetän toivottavasti vähän vähemmän, max. vuoden ikäiseksi.
Mulla täysimetyksen kestoon on vaikuttaneet ulkopuoliset syyt antaa lapsille lisäravintoa (ei huolineet pulloa) eli äidin poissaolot kirjoituksissa ja avoimessa yliopistossa. Ravinnollisesti olisivat pärjänneet täysimetyksellä.
oma ikä lapsen syntyessä 25-v ja koulutus lukio+ammatillinen perustutkinto (imetyksen kok. kesto 1v 3kk).
2. 5,5 kk (3880g) 27-v ja samat kuin edellä
3. 5 kk (4500g) 32-v ja samat kuin edellä
4. 5 kk (4210g) 35-v ja samat kuin edellä, tosin vauva vasta 6kk, joten enköhän imetä tällä kertaa hieman edellisiä pidempään.
6kk, 30v
7kk, 33v
diplomi-insinööri
kotiäiti olen täysimettänyt 6kk asti.
Imetyksen lopettanut kokonaan 1v2kk-4kk.
Kaksi lasta.
Ikää minulla oli 19v ja 28v.
Lapsia kaksi. Molemmat alle 6 v.
Täysimetyksen kesto kummallakin 6 kk.
Ikäni nykyään 29 v.
Koulutus: ammattikorkeakoulu.
Ikä 27, koulutus yhteiskuntatieteiden maisteri. Lapsen saadessa 25v.
Täysimetin kumpaakin lastani 6kk3vkoa jonka jälk ainoa maito oli äm 1v ikään saakka ja imetykset loppuivat lasten itse vierottautuessa ollessaan 1v4kk ja 1v9kk ikäisiä.
Olin tuolloin 26v ja 27½v ja olin/olen lähihoitaja.
6kk, imetystä 1v 3kk
7kk, imetystä 1v 7kk
Lasten syntyessä olin 28- ja 30-vuotias. Koulutukseltani FM.
osittaisimetystä tuon jälkeen 8kk. Olin lapsen syntyessä 22-vuotias ja koulutukseltani olen merkonomi.
..ei kestänyt päivääkään, maito nousi viiden päivän jälkeen sektiosta (synnytys ei käynnistynyt kahden yrityksenkään jälkeen mutta lapsivettä valui, siksi leikattiin) ja silloinkin sitä tuli todella vähän. Koin epäonnistuneeni äitinä ja masennuin.
Ikä tuolloin 22 vuotta, peruskoulupohjalta.
1. osittaisimetystä 5 kk
2. täysimetystä 6 kk, osittain 1v 2 kk asti
Ekan syntyessä olin 34 v toisen syntyessä 37 v
Imetystä jatkui 1 v 3 kk - 2 v 8 kk. Lapset saadessani olin iältäni 28, 31, 33, 36 ja 42 v, ja nuorinta imetin tuon liki kolme vuotta. Mulla on ylempi korkeakoulututkinto, FK.
3 lasta,
1. täysimetys 4,5kk, osittain 18kk
2. täysimetys 4,5kk, osittain 20kk
3. täysimetys 5kk, osittain jatkuu
Olisin täysimettänyt kauemminkin kaikkia, mutta neuvolassa sanottiin että lisäruokaa pitää antaa, kun tippuivat pituuskäyrillä (isoja lapsia syntyessään, mutta pieniä muuten)
maito loppui lähiomaisen täysin yllättävään kuolemaan, tuolloin LK, 26v.
Toisella kertaa täysimetys 5kk, imetys 1 v4kk, LL, 28v.
1. 32v
2. 34v
3. 37v (nyt jo 38v)
alempi korkeakoulututkinto
lapsen syntyessä olin 27
meillä esikoisen kanssa; täysimetys 4-5kk, osittaisimetys 1v2kk ikään asti, ikä 35, koulutus sisustussuunnittelija (ja muutama muu tutkinto)
ikä oli silloin 28v (nyt 30), koulutus FM (ja YTM - opiskelija)
täyimetysten kesto 4 kk, 1 kk ja 6 kk. Imetyksen kesto kokonaisuudessaan oli 1,5 vuotta, 2 kk ja 2 vuotta.
Äidillä ikää nyt 38 vuotta (lapset 3-10 v.). Koulutus FT.
siitä asti sai lisäksi korvikemaitoa. Osittainen imetys jatkui 8kk asti. Minä olin tuolloin 18v ja koulutukseni oli peruskoulu ja osittain käyty, eli kesken oleva lukio ja amis-kaksoistutkinto.