Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon D-vitamiinia uskaltaa syödä raskaana ollessa?

Vierailija
23.09.2010 |

Olen normaalisti syönyt talvisin 30-50 mikrogrammaa D3-vitamiinia. Uskaltaako näin paljon syödä myös raskaana ollessa?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottanut raskausaikana 50 mikrogrammaa Tohtori Tolosen kapselimuotoista d3 vitamiinia ja lisäksi 5 mikrogrammaa d2:sta Solgarin raskausvitamiineista saatuna. Uskon että enemmänkin voisi ottaa, mutta tällä olen pärjännyt ja yksilöllistähän d-vitamiinin imeytyminenkin on. Suurilla annoksilla suosittelen mittauttamaan jo d-vitamiinipitoisuuksia.

Vierailija
2/25 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 mikrogrammaa ravinnelisänä on aivan liikaa ja sen vuoksihan niissä purkeissa lukeekin että neuvotelkaa lääkärin kanssa. Uskokaa lääkäreihin ennemmin kuin jonkun foorumin tietämättömiin kommentaattoreihin. Kyseessä sentään on lapsenne!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 mikrogrammaa riittää, jos syö ravitsemussuositusten mukaan vähintään 2 kertaa viikossa kalaa, käyttää vitaminoituja maitotuotteita ja ulkoilee päiväaikaan 15 min. Esimerkiksi minulle annettiin ohjeistus syödä 20 mikrogrammaa, sillä en syö kalaa, enkä käytä tarpeeksi vitaminoituja maitotuotteita, jotta saisin ravinnosta tarpeeksi D-vitamiinia. Jokaisen tarve on yksilöllinen ja siihen vaikuttaa moni asia. 

Kääntykää siis lääkärin puoleen, jos teillä on mietittävää. Liiallinen D-vitamiinin saanti edistää luun hajoamista, kun siihen sitoutunut kalsium vapautuu. Tärkeintähän on veren kalsidiolipitoisuus, joten käykää mittauttamassa se ennenkuin vedätte järjettömiä määriä. 

Vierailija
4/25 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 migrogrammaa otan, siitä 20 tulee raskausvitamiineista ja 20 kalsium/d-vitamiinivalmisteesta. 50 migrogrammaan asti pidetään käsittääkseni aivan turvallisena myös raskaana oleville. Apteekissakin myöntävät, että nykyiset suositukset ovat aivan liian pieniä.

Vierailija
5/25 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, mikä varastoituu kehoon ja tästä johtuen sitä VOI saada liikaa.

Liikasaannin oireita ovat:

- heikkouden tunne, päänsärky, pahoinvointi ja oksentelu, ripulointi, jatkuva janon tunne ja virtsan liikeritys

- pitkäaikainen liikasaanti johtaa pysyviin kalkkiutumiin virtsateissä, verisuonissa, keuhkoissa, lihaksissa ja ihossa

Vierailija
6/25 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin kahdessa raskaudessa 100 mikrogrammaa, ja terveitä lapsia on tullut. Sairastelevatkin paljon vähemmän kuin muut tuntemani lapset.

D-vitamiinin laadulla on myös väliä. Itse söin D3-vitamiinia, synteettistä D2-vitamiinia ei taas tietääkseni kannata syödä, koska se ei käyttäydy elimistössä samalla tavalla ja siitä tulee herkästi yliannostus.

Vierailija
7/25 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU on määritellyt turvalliset ylärajat D-vitamiinin päiväsaannille. Aikuisilla tuo täysin turvallinen määrä on 100 µg/vrk. Kannattaa syödä tuota määrää jonkin aikaa ja sitten käydä mittaamassa d-vitamiinipitoisuus verestä. Sen jälkeen osaa tarkentaa annostustaan. Kuitenkin tuo 100 mikroa on täysin turvallinen vuorokausiannos ja varsinkin kun nyt d-vitskua tarvitaan kahdelle :). Liikasaannilla pelottelu on niin passè.

Vierailija
8/25 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 09:59"]

50 mikrogrammaa ravinnelisänä on aivan liikaa ja sen vuoksihan niissä purkeissa lukeekin että neuvotelkaa lääkärin kanssa. Uskokaa lääkäreihin ennemmin kuin jonkun foorumin tietämättömiin kommentaattoreihin. Kyseessä sentään on lapsenne!!!

[/quote]

D-vitamiinin tärkeyttä ja saantisuosituksia on tutkittu maailmalla pilvin pimein, ei tarvitse luottaa ihan pelkästään johonkin foorumin kommentaattoreihin...

Vierailija
9/25 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 yläraja-50 mikrog ainakin kaikille.

Vierailija
10/25 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusasiantuntemattomien naurettava suositus 10 mikrog on sikiölle ja äidille vaarallisen matala eikä USA hyväksu edes kontrolliryhmälle näin pientä annosta.

Ota 50-100 mikrog niin MS ja diabetes riskitkin pienenee samoin toksemia vaara.

Vierailija
11/25 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 otin itse. Ensin vain 10 joka tuli raskausvitamiinista, mutta kun todettiin kalkinpuutos johon piti syödä 1g kalkkia päivässä, niin oli ok ottaa se calsichewinä jossa tuli mukana +20.

Vierailija
12/25 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sekin yli suositusten :)

Vierailija
13/25 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkotettuja vitamiinipurkkeja.

Vierailija
14/25 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan tuplat

Vierailija
15/25 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime talvena raskaana ollessani raskausmonivitamiinia missä on 10 mikrogrammaa + minisun d3-vitamiinia 20 mikrogrammaa. ja ihan mulle neuvolasta neuvottiin ottamaan tuo 20 mikrogrammaa monivitamiinin lisäksi, kun d-vitamiinin riittävä saanti on vielä erityisen tärkeää raskaana ollessa.

eli voit syödä hyvillä mielin! :)

Vierailija
16/25 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime talvena raskaana ollessani raskausmonivitamiinia missä on 10 mikrogrammaa + minisun d3-vitamiinia 20 mikrogrammaa. ja ihan mulle neuvolasta neuvottiin ottamaan tuo 20 mikrogrammaa monivitamiinin lisäksi, kun d-vitamiinin riittävä saanti on vielä erityisen tärkeää raskaana ollessa.

eli voit syödä hyvillä mielin! :)

En ole aiemmin tajunnut kysyä asiaa neuvolasta, kun olen siis vasta syksyllä alkanut syödä d:tä purkista ja seuraavaan neuvolaan on vielä kuukausi aikaa. Munkin raskausvitamiineissa on tuo 10 migrorammaa, mutta tosiaan mietin, uskallanko ottaa siihen vielä lisää. Ymmärtääkseni D-vitamiini on kuitenkin tärkeää sikiönkin kannalta ja ehkäisee monia sairauksia. Mut se on ainakin pitänyt talvisin terveenä!

Vierailija
17/25 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pian laittamassa uusiksi. Aivan liian vähän saamme D-vitamiinia täällä pohjolan pimeillä perukoilla :)

Vierailija
18/25 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin raskaana ollessani 125 mikroa deetä.

Vierailija
19/25 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suositus raskaanaolevalle on 10 mikrogrammaa!

Vierailija
20/25 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 20 mg on aivan liian paljon

Kun suositus raskaanaolevalle on 10 mikrogrammaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä