Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahin koulukiusaaja luokallani oli yritysjohtajan poika, jolla oli kaikki hyvin kotona.

Vierailija
23.09.2010 |

Ja rahaa kuin roskaa. Hän kiusasi eniten ja sai muutkin kiusaamaan heikkolahjaista, mutta hyvätahtoista ja lempeää alkoholistiyksinhuoltajaäidin poikaa, joka ei koskaan sanonut takaisin ja asui vielä äitinsä kanssa kahdestaan. Lopulta tämä poika masentui kiusaamisen seurauksena.

Olin ainoa luokallani, joka puolusti tätä poikaa ja autoin häntä eri asioissa.

Että se siitä myytistä, jonka mukaan koulukiusaajat tulisivat itse huonoista oloista tai heillä itsellään olisi jotenkin paha olla.

Tämä tapahtui 90-luvulla.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset tarvii aikaa. Yritysjohtajat on kiireisä ja varmasti aika tiukkoja vanhempia. Sellaisia kiireisiä ja äksyjä.

Oma isäni oli tuollainen ja ei se mikään isä ollut.

Eli perheessä tuskin kaikki oli hyvin.

Vierailija
62/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ne syyt siellä kiusaamisen taustalla pitää selvittää myös, ei pelkästään rangaista kiusaajaa. Kiva-kouluhankkeessa otetaan kaikki nämä tekijät huomioon.

Minkäikäiseltä sitten voi odottaa vastuuta omasta käyttäytymisestään (eikä siis itkeä kurjia vanhempia,jotka antaa rahaa mutta ei aikaa)? 15- vuotias on rikosoikeudellisessa vastuussa,joten kai sen ikäinen osaa jo ajatella, miltä kiusaaminen tuntuu muista ihmisistä? Voiko sen Eveliinankin teini- ikäiselle (silloin) tappajalle sanoa vaan, että voi rukkaa, oli varmaan huonot vanhemmat, et voinut itsellesi mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä oli mitä ilmeisimmin hyvät kotiolot (siitä kertoo muun muassa se, että vanhemmat olivat kaikesta lapsen tekemästä karmeudesta huolimatta tämän tukena ja ottivat omalta osaltaan julkisestikin vastuun, toisin kuin esimerkiksi käsittääkseni näiden espoolaispoikien tekemässä murhatapauksessa)

Kiusaaminen on ihan eri asia. Vähän aikaa sitten oli paljon näitä hormonimyrskyä elävien teinipoikien tekemiä tappoja ja siitä puhuttiin paljon. Se on aivan eri asia kuin koulukiusaaminen. Nyt tarkkana!!

sitten voi odottaa vastuuta omasta käyttäytymisestään (eikä siis itkeä kurjia vanhempia,jotka antaa rahaa mutta ei aikaa)? 15- vuotias on rikosoikeudellisessa vastuussa,joten kai sen ikäinen osaa jo ajatella, miltä kiusaaminen tuntuu muista ihmisistä? Voiko sen Eveliinankin teini- ikäiselle (silloin) tappajalle sanoa vaan, että voi rukkaa, oli varmaan huonot vanhemmat, et voinut itsellesi mitään?

Vierailija
64/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ne syyt siellä kiusaamisen taustalla pitää selvittää myös, ei pelkästään rangaista kiusaajaa. Kiva-kouluhankkeessa otetaan kaikki nämä tekijät huomioon.

että teini- ikäisten tyttöjen kiusaaminen on niin hienovaraista, että tämmöiset hankkeet ei sitä huomaa. Ne kympin tytöt ja opettajien lellikit ei ole mitään ekoja kohteita varmaan kun mietitään, kuka on kiusaaja. Ja en mä ainakaan teininä olisi kellekään mennyt edes puhumaan kiusaamisesta, tuskin nykyäänkään kaikki näin tekee. Paljon helpompi on tarttua johonkin alkoholisti-yhoon nelosia saavaan häirikköön, joka huutelee tasaisesti kaikille. Mua ei ainakaan noi häirinneet koulussa ollenkaan, koska itsekin tiesi että ne on säälittäviä ja eivät olleet niin fiksujakaan noissa jutuissaan.

Vierailija
65/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt vain niin on, että kiusaajalla ei ole asiat hyvin, oli hän sitten miten rikkaasta tai köyhästä, tunnetusta tai tuntemattomasta perheestä tahansa. Kiusaaminen on oire jostakin. Siksi myös kiusaajaa pitää seurata ja auttaa.

Ja se myoskin niin että jotkut kiusaavat koska se on hauskaa ja muutkin niin tekevät ja kaikilla on hauskaa ja kukaan ei uhrista välitä

Ja pitäähän nyt olla kiusaajalle ystävällinen ja tukea häntä. Uhrihan ei mitenkään voi kontrolloida miten joku toinen ihminen käyttäytyy ja on itse syypää siihen että on ärsyttävä ja se että uhria kiusataan sen takia että ei ole tarpeekis kalliita vaatteita, tai ei uskolla kertoa omasta koti-helvetistä, ei kuulu asiaan. Pitäkoon suunsa kiinni. Nyt on oltava huolissaan kiusaajasta. Ainahan joku voi siitä huolen pitää että uhrin elämä jopa koulussakin on helvetillistä. Ainakin kiusaajalla ei niin ollut

Vierailija
66/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tehosta on pilottikaudelta hyvinkin lupaavaa tutkimustietoa. Epäilemättä kiusaamisenehkäisy on haasteellista, mutta olen hyvin iloinen, että muun muassa omien lasteni koulu on päässyt mukaan tähän hankkeeseen.

että teini- ikäisten tyttöjen kiusaaminen on niin hienovaraista, että tämmöiset hankkeet ei sitä huomaa. Ne kympin tytöt ja opettajien lellikit ei ole mitään ekoja kohteita varmaan kun mietitään, kuka on kiusaaja. Ja en mä ainakaan teininä olisi kellekään mennyt edes puhumaan kiusaamisesta, tuskin nykyäänkään kaikki näin tekee. Paljon helpompi on tarttua johonkin alkoholisti-yhoon nelosia saavaan häirikköön, joka huutelee tasaisesti kaikille. Mua ei ainakaan noi häirinneet koulussa ollenkaan, koska itsekin tiesi että ne on säälittäviä ja eivät olleet niin fiksujakaan noissa jutuissaan.

Vierailija
67/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen että jos niille itsevarmoille aineellisesti hyvintoimeentuleville menee ope selittämään, että teillä on varmaan huolia kotona ja onkos se murrosikä rankkaa, niin ne lähinnä nauraa paskaisesti, eikä purskahda sydäntäsärkevään itkuun. Niiden mielestä kiusattu on vaan säälittävä heikko pikku idiootti, on niin tylsää täällä ruotsintunnilla että pitää vähän piristää päivää.

Vierailija
68/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeläiset saivat "omantyylisellä" kiusaamisellaan aikaan mm. yhden pysyvän aivovaurion. Kyse oli siis fyysisestä kiusaamisesta, nyrkit puhuivat. Ja näitä oli myös tytöissä. Pelkäsin itse kyllä näitä tyyppejä enemmän kun selän takana juoruilijoita tms., ihan siitä syystä, että pelkäsin terveyteni ja jopa puolesta. :(

Vierailija
69/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että useimmat vanhemmat osaavat kuitenkin ajatella laaja-alaisemmin.

Mutta sen sanon, että luet kyllä muiden mielipiteitä kuin piru Raamattua eihän kukaan puhunut tuollaisesta kiusaajien hyysäämisestä mitään.

Kyllä se nyt vain niin on, että kiusaajalla ei ole asiat hyvin, oli hän sitten miten rikkaasta tai köyhästä, tunnetusta tai tuntemattomasta perheestä tahansa. Kiusaaminen on oire jostakin. Siksi myös kiusaajaa pitää seurata ja auttaa.

Ja se myoskin niin että jotkut kiusaavat koska se on hauskaa ja muutkin niin tekevät ja kaikilla on hauskaa ja kukaan ei uhrista välitä

Ja pitäähän nyt olla kiusaajalle ystävällinen ja tukea häntä. Uhrihan ei mitenkään voi kontrolloida miten joku toinen ihminen käyttäytyy ja on itse syypää siihen että on ärsyttävä ja se että uhria kiusataan sen takia että ei ole tarpeekis kalliita vaatteita, tai ei uskolla kertoa omasta koti-helvetistä, ei kuulu asiaan. Pitäkoon suunsa kiinni. Nyt on oltava huolissaan kiusaajasta. Ainahan joku voi siitä huolen pitää että uhrin elämä jopa koulussakin on helvetillistä. Ainakin kiusaajalla ei niin ollut

Vierailija
70/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka pojat kuvamataidon tunnilla hipeloivät yhden tyton persettä koska voivat. Tuskin se on kivaa nuorena naisena sellaista kokea. Mihin sitä olisi edes voinut mennä. Noin nolo asia, miten sen opettajalle kertoa?

Ja muistan yksi poikalauma keskenään saman tyton kanssa puhuivat siitä minkälaista olisi tuota tyttoä nussia - voi kuvittele. Pojilla oli hauskaa.

Mitä luulet opettajien tuolle voivan tehdä. Heidän vanhemmat olisi vain suuttuneet sellaiselle opettajalle joka olisi heille tuollaisen uutisen soittaneet.

Nyt mä aikuisena ihmettelen minkälainen nainen kasvattaa tuonlaisen pojan. No, onhan niitä varmaan. Ainakin hienostoväen keskuudessa.

No sanotaan sitten vaan että onpa sillä pikku-herralla vaikeata kotona kun isi on aina toissä. Aivan varmasti oli sillä tytolläkin vaikeata kotona, koska ei asiasta voinut edes omille vanhemmilleen kertoa.

Vierailija
71/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että useimmat vanhemmat osaavat kuitenkin ajatella laaja-alaisemmin.

Mutta sen sanon, että luet kyllä muiden mielipiteitä kuin piru Raamattua eihän kukaan puhunut tuollaisesta kiusaajien hyysäämisestä mitään.

nyt vaan joskus ovat juuri niin yksinkertaisia kuin miltä ne näyttävät. Vai luuletko, että kaikki ihmiset ovat luonteeltaan empaattisia, ystävällisiä ja haluavat pelkkää hyvää toisille?

Vierailija
72/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on taustasta riippumatta kova tarve pitää niitä kulisseja yllä porukassa. Mutta kun heidän kanssa juttelee rauhassa ja luottamuksella _kahden kesken_, niin kyllä sieltä yhtä ja toista paljastuu.

t. aineenope, luokanvalvoja

Mäkin kyllä luulen että jos niille itsevarmoille aineellisesti hyvintoimeentuleville menee ope selittämään, että teillä on varmaan huolia kotona ja onkos se murrosikä rankkaa, niin ne lähinnä nauraa paskaisesti, eikä purskahda sydäntäsärkevään itkuun. Niiden mielestä kiusattu on vaan säälittävä heikko pikku idiootti, on niin tylsää täällä ruotsintunnilla että pitää vähän piristää päivää.

Vierailija
73/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että useimmat vanhemmat osaavat kuitenkin ajatella laaja-alaisemmin. Mutta sen sanon, että luet kyllä muiden mielipiteitä kuin piru Raamattua eihän kukaan puhunut tuollaisesta kiusaajien hyysäämisestä mitään.

Ja se myoskin niin että jotkut kiusaavat koska se on hauskaa ja muutkin niin tekevät ja kaikilla on hauskaa ja kukaan ei uhrista välitä Ja pitäähän nyt olla kiusaajalle ystävällinen ja tukea häntä. Uhrihan ei mitenkään voi kontrolloida miten joku toinen ihminen käyttäytyy ja on itse syypää siihen että on ärsyttävä ja se että uhria kiusataan sen takia että ei ole tarpeekis kalliita vaatteita, tai ei uskolla kertoa omasta koti-helvetistä, ei kuulu asiaan. Pitäkoon suunsa kiinni. Nyt on oltava huolissaan kiusaajasta. Ainahan joku voi siitä huolen pitää että uhrin elämä jopa koulussakin on helvetillistä. Ainakin kiusaajalla ei niin ollut

Minua kuisattiin koulussa luokan voimin. En voinut asiasta kotona puhua, vanhemmillani oli omia ongelmia ja minun piti heitä autta ja tehdä kotityotä ja hoitaa huusholli.

puhun siis itsestäni.

ja aivan varmasti kaikilla oli hauskaa. Luuletko että minä en sitä huomannut?

Tietenkin opettajat tiesivät, mutta miten olisin heille voinut kertoa kun en edes rohkennut kotona asiasta puhua, ja he olivat hienon väen lapsia.

Vierailija
74/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylpeitä moisesta käytöksestä?! Mikä "hienostoväki" olisi, kerrotko vähän tarkemmin? Luuletko, että kaikki teinien vanhemmat todellakin tietävät millaisia juttuja poikansa ja tyttönsä porukassa suustaan päästävät?

Minä muistan

Muistan kuinka pojat kuvamataidon tunnilla hipeloivät yhden tyton persettä koska voivat. Tuskin se on kivaa nuorena naisena sellaista kokea. Mihin sitä olisi edes voinut mennä. Noin nolo asia, miten sen opettajalle kertoa?

Ja muistan yksi poikalauma keskenään saman tyton kanssa puhuivat siitä minkälaista olisi tuota tyttoä nussia - voi kuvittele. Pojilla oli hauskaa.

Mitä luulet opettajien tuolle voivan tehdä. Heidän vanhemmat olisi vain suuttuneet sellaiselle opettajalle joka olisi heille tuollaisen uutisen soittaneet.

Nyt mä aikuisena ihmettelen minkälainen nainen kasvattaa tuonlaisen pojan. No, onhan niitä varmaan. Ainakin hienostoväen keskuudessa.

No sanotaan sitten vaan että onpa sillä pikku-herralla vaikeata kotona kun isi on aina toissä. Aivan varmasti oli sillä tytolläkin vaikeata kotona, koska ei asiasta voinut edes omille vanhemmilleen kertoa.

Vierailija
75/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on taustasta riippumatta kova tarve pitää niitä kulisseja yllä porukassa. Mutta kun heidän kanssa juttelee rauhassa ja luottamuksella _kahden kesken_, niin kyllä sieltä yhtä ja toista paljastuu.

kuvitella, että joku sanoo, että ei mun kotioloissa ole mitään vikaa, me nyt vaan vähän nauretaan tolle kun kyllähän se pukeutuu aika naurettavasti?

Vierailija
76/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa porukasta ei vain uskaltanut puuttua asiaan, kun pelkäsi itse joutuvansa kiusatuksi. Varmasti moni säälikin sinua, vaikka eihän se tieto lohduta.

Ikävää, että et saanut kotoa sitä henkistä tukea ja kuuntelevia korvia, joita olisit tarvinnut.

Toivon, että useimmat vanhemmat osaavat kuitenkin ajatella laaja-alaisemmin. Mutta sen sanon, että luet kyllä muiden mielipiteitä kuin piru Raamattua eihän kukaan puhunut tuollaisesta kiusaajien hyysäämisestä mitään.

Ja se myoskin niin että jotkut kiusaavat koska se on hauskaa ja muutkin niin tekevät ja kaikilla on hauskaa ja kukaan ei uhrista välitä Ja pitäähän nyt olla kiusaajalle ystävällinen ja tukea häntä. Uhrihan ei mitenkään voi kontrolloida miten joku toinen ihminen käyttäytyy ja on itse syypää siihen että on ärsyttävä ja se että uhria kiusataan sen takia että ei ole tarpeekis kalliita vaatteita, tai ei uskolla kertoa omasta koti-helvetistä, ei kuulu asiaan. Pitäkoon suunsa kiinni. Nyt on oltava huolissaan kiusaajasta. Ainahan joku voi siitä huolen pitää että uhrin elämä jopa koulussakin on helvetillistä. Ainakin kiusaajalla ei niin ollut

Minua kuisattiin koulussa luokan voimin. En voinut asiasta kotona puhua, vanhemmillani oli omia ongelmia ja minun piti heitä autta ja tehdä kotityotä ja hoitaa huusholli.

puhun siis itsestäni.

ja aivan varmasti kaikilla oli hauskaa. Luuletko että minä en sitä huomannut?

Tietenkin opettajat tiesivät, mutta miten olisin heille voinut kertoa kun en edes rohkennut kotona asiasta puhua, ja he olivat hienon väen lapsia.

Vierailija
77/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä vaiheessa, kun joutuvat kahdenkesken asioista vakavasti juttelemaan. Olen tehnyt tätä työtä jo yli 10 vuotta, joten kokemusta on.

Totta kai moni kiusaa ilman mitään erityistä syytä - mutta eivät he siitä sisimässään ylpeitä ole! Kova tarve toki on porukassa todistella rohkeuttaan jne.

Ja et voisi

kuvitella, että joku sanoo, että ei mun kotioloissa ole mitään vikaa, me nyt vaan vähän nauretaan tolle kun kyllähän se pukeutuu aika naurettavasti?

Vierailija
78/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Newsflash: ei varmasti "kaikilla ollut hauskaa".

Suurin osa porukasta ei vain uskaltanut puuttua asiaan, kun pelkäsi itse joutuvansa kiusatuksi. Varmasti moni säälikin sinua, vaikka eihän se tieto lohduta. Ikävää, että et saanut kotoa sitä henkistä tukea ja kuuntelevia korvia, joita olisit tarvinnut.

No älä nyt minua syyllistä, tai vanhempiani joilla on ollut aika rankka elämä.

Millä perusteella muilla ei ollut hauskaa? Kaikkihan nauroivat yhteen samaan aikaan!

Ei minua säälitty, vai sääliko se kahden lääkärin tytär joka aina kun voi tuli selittämään miten hänen vaatteet on kalliimmat kuin mun?

Vai ne pojat jotka keskenään puhuivat siitä minkälaista olisi raiskata tuo?

Tai se tytto joka ehdotti että luokan voimin voitaisiin antaa sille turpaa.

Ehkä ainoat jotka kokivat asian kiussalliseksi olivat ne jotka eivät siihen osallistuneet. Sen takia loukkaannuin siitä yhdestä kerrasta kun he touhuun mukaan osallistuivat. Olin salaa pitänyt heitä lähes ystäväni. Vaikka en ollut heidän kanssa missään tekemisissä

Vierailija
79/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan siihen joku syy oltava, että yhtä huonoista olevista tulevista osa ryhtyy kiusaajiksi ja osa ei. Mistä tämä johtuu, jos ei ko. ihmisen luonteesta?

Vierailija
80/80 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luultavasti koska voivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän