Pahin koulukiusaaja luokallani oli yritysjohtajan poika, jolla oli kaikki hyvin kotona.
Ja rahaa kuin roskaa. Hän kiusasi eniten ja sai muutkin kiusaamaan heikkolahjaista, mutta hyvätahtoista ja lempeää alkoholistiyksinhuoltajaäidin poikaa, joka ei koskaan sanonut takaisin ja asui vielä äitinsä kanssa kahdestaan. Lopulta tämä poika masentui kiusaamisen seurauksena.
Olin ainoa luokallani, joka puolusti tätä poikaa ja autoin häntä eri asioissa.
Että se siitä myytistä, jonka mukaan koulukiusaajat tulisivat itse huonoista oloista tai heillä itsellään olisi jotenkin paha olla.
Tämä tapahtui 90-luvulla.
Kommentit (80)
hänellä oli kaikki hyvin fyysisessä kodissaan, vaikkei hänellä itsellään ollut ihan kaikki kotona omassa pääkopassaan?
hänellä oli kaikki hyvin fyysisessä kodissaan, vaikkei hänellä itsellään ollut ihan kaikki kotona omassa pääkopassaan?
kun häntä kohdellaan jollain tavalla väärin. Ja se ei välttämättä ole niin yksinkertainen asia kuin esimerkiksi fyysinen kotiväkivalta, mutta jollain tavara kasvatus ja aikuisten kohtelu on vääristänyt häntä. En usko, että kukaan lapsi on alunperin paha.
meillä ne luokan prinsessabitchit oli liki kympin tyttöjä, harrastivat balettia, viulunsoittoa sun muuta ja tiesin jotain heidän perheistäänkin ja olen ihan varma, että mitään kummaa vikaa siellä ei ollut. Onhan se tosi helppoa olla ylimielinen kusipää kun on itse kaunis, kivasta perheestä, fiksu jne, mutta toiset ovat luonteeltaan erilaisia eivätkä kiusaa vaikka pystyisivätkin. Uskon että tuollaisilla tyypeillä on vaan luonteessa vikaa, joka ei varmasti poistu ikinä.
Usko pois, erästä tyttöjen joukkuelajia valmentavana olen tavannut monenlaisia tyttöjä ja heidän vanhempiaan. Kyllä sitä joskus saa silmiään pyöritellä! Ja toisaalta olen nähnyt joissakin tytöissä myös muutoksen parempaan. Toivoa on.
kun häntä kohdellaan jollain tavalla väärin. Ja se ei välttämättä ole niin yksinkertainen asia kuin esimerkiksi fyysinen kotiväkivalta, mutta jollain tavara kasvatus ja aikuisten kohtelu on vääristänyt häntä. En usko, että kukaan lapsi on alunperin paha.
meillä ne luokan prinsessabitchit oli liki kympin tyttöjä, harrastivat balettia, viulunsoittoa sun muuta ja tiesin jotain heidän perheistäänkin ja olen ihan varma, että mitään kummaa vikaa siellä ei ollut. Onhan se tosi helppoa olla ylimielinen kusipää kun on itse kaunis, kivasta perheestä, fiksu jne, mutta toiset ovat luonteeltaan erilaisia eivätkä kiusaa vaikka pystyisivätkin. Uskon että tuollaisilla tyypeillä on vaan luonteessa vikaa, joka ei varmasti poistu ikinä.
Ei kiusaajalla ole heikosti asiat tai heikko itsetunto. Hän on vaan kusipää, manipuloi ja nauttii rääkätä heikompaa. Sellasia on maailma pullollaan. Varmaankin menestyvät työelämässä, koska ovat röyhkeitä ja ajavat omia etujaan häikäilemättä.
mekanismeista. Se kiusaaja nimittäin on useimmin juuri se sosiaalisesti etevä ja hyväosainen, joka pönkittää omaa asemaansa yhteisössä painamalla jotakuta muuta alaspäin.
minun koulussani, 80 luvun lopulla, espoon etelä-tapiolan ylästeessa, pahin kiusaaja oli hienon ja tunnetun ja arvostetun poliitikon poika.
Jos mainitsisin nimen niin sinä hänet tuntisit ja et varmaan uskoisi.
Tietenkin opettajat tiesi asiasta, kukaan ei vain puuttunut, kun kerran he ovat sitä hienoa väkeä ja hänen ystävät jotka syyllistyivät samaan olivat sellaisen virkamies väen pilalle hemmoteltuja kakaroita.
nykyään joku vittuilee tai tekee kiusaa (esim.naapuri), niin ajatteletteko vaan, että voi raukkaa, sillä oli varmaan tunnekylmät vanhemmat, pitää ymmärtää, vai ajatteletteko, että kaikenlaisia kusipäitä sitä onkin?
Teillä ei taida olla juurikaan käsitystä kiusaamisen mekanismeista. Se kiusaaja nimittäin on useimmin juuri se sosiaalisesti etevä ja hyväosainen, joka pönkittää omaa asemaansa yhteisössä painamalla jotakuta muuta alaspäin.
Näin se menee.
-kiusaamisen tutkija-
Pahimpia paskapäitä on just nää hienojen ja tunnettujen ihmisten kakarat. Ja itsetunto ei ole huono, päinvastoin.
Itse en tosin ollut kiusaaja, mutta olin ns. kympin tyttö, nätti + harrastuksia ja vaatteita riitti. Opettajaperheen esikoinen olin, ja tiedän, että moni kadehti em. asioita (etenkin koulumenestystä ja erilaista maallista hyvää).
Kukaan ei tiennyt sitä, että kotimme seinien sisällä harrastettiin rankkaa henkistä ja joskus jopa fyysistä väkivaltaa, vuodesta toiseen. Korkeasti koulutettu äitini alistui moiseen, ja siitä ei kukaan meistä hiiskunut sanallakaan ulospäin.
Usko pois, erästä tyttöjen joukkuelajia valmentavana olen tavannut monenlaisia tyttöjä ja heidän vanhempiaan. Kyllä sitä joskus saa silmiään pyöritellä! Ja toisaalta olen nähnyt joissakin tytöissä myös muutoksen parempaan. Toivoa on.
En usko että Stubbilla olisi ollut huonot kotiolot tai sadistiset vanhemmat.
Poliitikon poika voi olla hyvinkin yksinäinen ja vieraantunut esimerkiksi kiireisestä vanhemmastaan. Kasvatetaan kännykällä eikä ole oikeaa suhdetta vanhempaan. Samoin yritysjohtajan lapsi voi olla samassa tilanteessa.
Voi olla, että rikkaat vanhemmat myös ostavat lapsiltaan suosiota jne. Hemmottelevat pilalle. Antavat kaiken.
Kiusaaminen ja toisten alistaminen voi olla vanhemmilta opittua.
Viulutunneilla, ratsastuksissa ja monissa hienoissa harrastuksissa käyvät ilkeät kympin tytöt voivat olla äitinsä kunnianhimoisten tavoitteiden uhreja ja kovien suorituspaineiden alla.
Eli summa summarum, kaikenlaista voi olla myös näiden näennäisesti hyvin toimeentulevien ja hyvistä oloista olevien lasten takana.
En puolusta kiusaajia,en todellakaan ja ensisijaisesti kiusattavaa on autettava, mutta mielestäni lähdetään todella väärille ja vaarallisille raiteille, ja jos aikuiset ei osaa ajatella isompia kuvioita ja epä-älyllisesti lähtevät lynkkaamaan pintapuolisten tietojen valossa.
minun koulussani, 80 luvun lopulla, espoon etelä-tapiolan ylästeessa, pahin kiusaaja oli hienon ja tunnetun ja arvostetun poliitikon poika.
Tietenkin opettajat tiesi asiasta, kukaan ei vain puuttunut, kun kerran he ovat sitä hienoa väkeä ja hänen ystävät jotka syyllistyivät samaan olivat sellaisen virkamies väen pilalle hemmoteltuja kakaroita.
ihan hyvin voi olla kotona asiat hyvin, niin meidänkin koulun kiusaajilla oli, mutta kyllähän omassa luonteessa on kiusaajilla aina jotain vikaa. Ei tartte olla paha olo,riittää kun on empatiakyvytön paska.
eikö myös kiusaajat ole ihmisiä? ovatko loppuikänsä empatiakyvyttömiä paskoja? Kuka kiusaakaan ja ketä?
Kukaan ei tiennyt sitä, että kotimme seinien sisällä harrastettiin rankkaa henkistä ja joskus jopa fyysistä väkivaltaa, vuodesta toiseen. Korkeasti koulutettu äitini alistui moiseen, ja siitä ei kukaan meistä hiiskunut sanallakaan ulospäin.
on vaikea uskoa, että näillä kolmella mainitsemallani bitchillä kaikilla olisi ollut yhtä kurjaa kulissien takana. Ja mitä näiden puheista ja yleisestä ilonpidosta voi päätellä niin ei ollutkaan. Yksi niistä on nykyään erityisopettaja, sietää varmaan tosi hyvin erilaisuutta joo kun oli eräällä yliopiston luennolla vielä sitä mieltä että se on kiusattujen vika jos heitä kiusataan.
se, että jos joskus yritin jollekin kaverille kertoa pahasta olostani, koko homma kuitattiin kevyesti tyyliin "sullahan on kaikki niin hyvin, sä oot nätti ja hyvä koulussa, älä nyt viitti". Ja tosiassa asiat olivat hyvin huonosti, vaikka sinnittelin parikymppiseksi "repeämättä" (sitten tapahtuikin melko dramaattisia juttuja, mistä ei tässä enempää).
18, se opettajaperheen "hyväosainen" tytär
Täällä moni tuntuu uskovan, että perheen asema tai rikkaus jotenkin tekisi lapsesta hyväosaisen. Poliitikon poika voi olla hyvinkin yksinäinen ja vieraantunut esimerkiksi kiireisestä vanhemmastaan. Kasvatetaan kännykällä eikä ole oikeaa suhdetta vanhempaan. Samoin yritysjohtajan lapsi voi olla samassa tilanteessa.
Voi olla, että rikkaat vanhemmat myös ostavat lapsiltaan suosiota jne. Hemmottelevat pilalle. Antavat kaiken.
Kiusaaminen ja toisten alistaminen voi olla vanhemmilta opittua.
Viulutunneilla, ratsastuksissa ja monissa hienoissa harrastuksissa käyvät ilkeät kympin tytöt voivat olla äitinsä kunnianhimoisten tavoitteiden uhreja ja kovien suorituspaineiden alla.
Eli summa summarum, kaikenlaista voi olla myös näiden näennäisesti hyvin toimeentulevien ja hyvistä oloista olevien lasten takana.En puolusta kiusaajia,en todellakaan ja ensisijaisesti kiusattavaa on autettava, mutta mielestäni lähdetään todella väärille ja vaarallisille raiteille, ja jos aikuiset ei osaa ajatella isompia kuvioita ja epä-älyllisesti lähtevät lynkkaamaan pintapuolisten tietojen valossa.
niin ei voi kun ihmetellä, että tänne av:llekone kaikki kiusaajat ovatkin tulleet?
eikö myös kiusaajat ole ihmisiä? ovatko loppuikänsä empatiakyvyttömiä paskoja? Kuka kiusaakaan ja ketä?
Todella on olemassa ihmisiä, joilla ei ole lainkaan empatiakykyä tai se on erittäin puutteellista pienestä pitäen.