Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eskarilaisen testeistä...

Vierailija
22.09.2010 |

Tänä aamuna viedessäni lasta eskariin paikalla oli erityislastentarhanopettaja ja kaappasi lapseni lennosta johonkin testeihin. Tämä tuli mulle ja lapselle ihan täysin puun takaa eli kukaan ei ollut maininnut tällaisesta aiemmin. Onko tapana tehdä tällaisia testejä kaikille eskarilaisille ja ilman että vanhemmille tiedotettais. Se erityidope kuulemma tekee sit jotain lausuntoja lapsista...olen vähän häkeltynyt tällaisesta.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö ammattilaiset vois toteuttaa tätä tutkintaa siinä arkitoiminnan ohessa? Nuo erityiset testitilanteet on niin epäluontevia että miten niiden perusteella ylipäänsä voidaan tehdä mitään varmaa analyysia lapsesta? Eikö ole aika selvää että ujolle lapselle sen suun aukaisu on hankalaa ja sitä voi siellä eskarissa harjoitella ilman tuollaista erityistä testaamistakin? Mä ainakin tiedän että oma lapseni on ujo vieraassa seurassa ei siihen testejä tarvita! En ymmärrä edellisen pointtia.

Vierailija
42/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos oli huolestuttavia tuloksia niin kysyttiin vanhemilta lupaa siihen KELTOn tekemään testiin.

lapselle ei saanut etukäteen kertoa siitä kelton testistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman erityisiä testejäkin joten niiden takia noita ei tehdä! Ujon lapsen etu EI OLE joutua kylmiltään vieraan ihmisen testaamaksi. Maalaisjärjellä ajateltuna voi jopa pahentaa tilannetta.

Vierailija
44/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka mukaan lapsesta saa antaa tietoja neuvolaan tai että lasta saisi ilman vanhempien lupaa testata. Olen siis saanut tehdä virkavirheilmoituksen päiväkodin johtajasta, joka sai kirjallisen varoituksen toiminnastaan vastaavassa tilanteessa.

Vierailija
45/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun siihen näppäryyteen ja kouluvalmiuteen vaikuttaa vahvasti se, miten lapsi pystyy niitä taitojaan uudessa tilanteessa käyttämään! Ihan sama miten taitava lapsi on kotona, jos hän ei eskarissa saa suutaan auki kun vieras ihminen on huoneessa, hän vaatii tsemppausta että pärjää koulussa. Koulussa on eri opettajia, eri tunteja, pitää pärjätä yksin, pitää osata puhua vieraille, pitää osata vaihtaa luokkaa, pitää osata kertoa asiansa, pitää osata kulkea porukassa, tehdä ryhmätöitä jne. jne. Se ei riitä, että osaa nämä asiat kunhan äiti ensin kotona kertoo miten toimit siinä ja siinä tilanteessa. Kaikkiin uusiin tilanteisiin ei voi valmistautua äidin kanssa, se on osa koulukypsyyttä.

Kyllä ihan tavallisen eskariopen pitää kyetä lapsia luotsaamaan eteenpäin ilman lapsille tehtyjä testejä.

Vierailija
46/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä asioita? Mä jopa väitän että noissa voi tulla pahoja väärinkäsityksiä jos lapsi menee tilttiin jännityksen takia ja se tulkitaan väärin! Miksi sitä testausta ei tosiaan voi tehdä siinä rennossa arkitouhun lomassa eskarissa?

Vierailija
47/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylläty jos lapsi on ujo.

Kyllä ne osaa sen ottaa huomioon ja hyväksyy sen.

Eikä koulumaailmassa ole aikaa lämitellä ujoa lasta joka tilanteeseen -joskus vaan temmataan mukaan johonkin uuteen ja se on siinä.

Eskari on kuitenkin kouluun valmistava "laitos" ja siksi siellä puututaan ajoissa lapsen "vikoihin" (ujous ei ole vika mitä ne siellä hakee).

Eikä siinä testissä mitään personallisuutta testata :-) (vai mitä toi sun epämääräinen lause nyt tarkottikaan...). Siellä katotaan missä lapsi mahdollisesti tarvitsee apua ja siinä on sitten koko eskari aikaa vahvistaa näitä asioita.

Keväällä sitten lapset testataan uudestaan koulukypsyyden toteamiseksi ja sinäkin varmaan tajuat että silloin on jo myöhäistä tukea "virheissä".

Vierailija
48/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko eskariopet sit niin ammattitaidottomia etteivät osaa tehdä tätä analyysia lapsesta ilman jotain erityisiä testitilanteitakin? Miksi pitää testata tässä vaiheessa kun lapsi vasta aloittanut eskarin? Miksi ei esim joulun tienoilla? Kai sitä ujoa lasta luonnollisesti rohkaistaan siellä eskarissa KOKO AJAN ilman noita testejäkin?

Vierailija
49/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka mukaan lapsesta saa antaa tietoja neuvolaan tai että lasta saisi ilman vanhempien lupaa testata. Olen siis saanut tehdä virkavirheilmoituksen päiväkodin johtajasta, joka sai kirjallisen varoituksen toiminnastaan vastaavassa tilanteessa.

Vierailija
50/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö ammattilaiset vois toteuttaa tätä tutkintaa siinä arkitoiminnan ohessa? Nuo erityiset testitilanteet on niin epäluontevia että miten niiden perusteella ylipäänsä voidaan tehdä mitään varmaa analyysia lapsesta? Eikö ole aika selvää että ujolle lapselle sen suun aukaisu on hankalaa ja sitä voi siellä eskarissa harjoitella ilman tuollaista erityistä testaamistakin? Mä ainakin tiedän että oma lapseni on ujo vieraassa seurassa ei siihen testejä tarvita! En ymmärrä edellisen pointtia.

Vierailija
51/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että teidän lapsianne testataan salaa, kun aikuisillekin tuntuu olevan ylivoimaista käsittää asioita..!

Joo, mäkin tiedän omasta lapsestani yhtä ja toista. Miten ihmeessä se liittyy siihen, miten hän osaa vieraassa paikassa toimia, kun minä en ole mukana neuvomassa/valmentanut etukäteen?

Oikeasti, mitä te pelkäätte niistä testeistä löytyvän??? Perheväkivaltaa, alkoholismia, hyväksikäyttöä..? Mitä ihmeen haittaa siitä on, jos lapsenne tekee eskarissa jonkun testin?

Kyllä voi elämästä tehdä vaikeaa...

Vierailija
52/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaisemaan itseään tässä vaiheessa ilman testaustakin! Eskaria kulunut vasta 1kk ja kaikki lapselle uutta. Paikka, ihmiset ja kaverit! Jos pakko testata niin voisi tehdä sen niin että lämmiteltäis lasta se kun on tosiaan vasta eskarilainen EI KOULULAINEN. Koulussa ei kai aikaa lämmittelyyn olekaan mutta tässä vaiheessa pitäis kyllä olla vielä...ap

Vierailija
53/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän nuo ikinä kerro mistään testeistä etukäteen. Itse en edes tiedä milloin lapseni eskarissa testatiin ja miten pärjäsivät.

Koulun ainakin aloittivat ajallaan eli ei kai ne tuloksiakaan kerro jos mitään syytä lykätä koulun aloitusta ei ole.

Vierailija
54/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajetaan takaa :D testejä vastaan ei ole mitään mutta vois vähän miettiä että MITEN ne tehdään ja MIKSI ne tehdään! Jos on tarkoitus testata esim lapsen hahmotuskykyä niin antaako testi luotettavan tuloksen jos lapsi temmataan siihen ja jännittää sitä niin ettei kykene tekemään mitään? Eihän koulussakaan olla testaamisen vuoksi vaan sielläkin hommat hoidetaan tavallisen kouluarjen lomassa mikä on ujolle lapselle ihan eri tilanne kuin tuollaiset testitilanteet!

Vierailija
55/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen että todetaan miten lapsi uskaltaa toimia uudessa tilanteessa? Sitähän sä tässä nyt koko ajan yrität vängätä...ei siihen testaamista tarvita vaan riittää kun eskaria käyty 1-2kk niin jokainen osaa sen kertoa ilmankin :D ujo lapsi ei ehkä uskalla kertoa ettei osannut jotain mutta ammattilainen huomaa sen testaamattakin ja sit uskaltamista treenataan. Moni ujo lapsi saa tietyn leiman ihan syyttä suotta tuollaisten kaiken maailman testien takia ja ihan vain siksi kun eivät ole testeissä jännitykseltään kyenneeet toiminaan. SE ON VÄÄRIN!

Vierailija
56/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin ujo poika on normaalissa arjessa aivan erilainen poika kuin vieraan ihmisen kanssa testitilanteessa. AP

Vierailija
57/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattilaiset ovat niin tyhmiä, etteivät tajua ottaa lapsen jännittämisen mahdollisuutta huomioon..?

Palstamammat ovat niin paljon fiksumpia kuin testit kehittäneet psykologit ja kasvatusalan ammattilaiset, jotka eivät ilmeisesti selviä yksinkertaisimmistakaan päättelytehtävistä (kuten että ujo ihminen saattaa jännittää)?

Minulla ei ole mitään vikaa ymmärryksessä, mutta oikeasti minua kammoksuttaa ajatella, että tällaisia ihmisiä joita tässäkin ketjussa keskustelee, on oikeasti maailmalla kasvattamassa seuraavaa sukupolvea.

Vierailija
58/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se ujouden toteaminen tarvii testiä? Mun mielestäni kouluvalmius kertoo kehityksen tasosta eikä lapsen persoonallisuudesta! Ujoushan on luonteenpiirre eikä kerro lapsen valmiuksista yhtään mitään! Ujokin lapsi pärjää koulussa ihan varmasti siitä olen minä ja mieheni hyviä esimerkkejä! Kaikkien ei kai tarvikaan olla jatkuvasti suuna päänä? Itse olen lapsena ollut tavattoman ujo mutta ekalta luokalta lähtien olin priimusoppilas ja olin sitä monta vuotta. Muistan että oli kauhistus jos mun täytyi viedä esim naapuriluokkaan liituja mutta ei se mun koulussa pärjäämistäni estänyt. Vasta aikuisena olen saanut itseluottamusta ja tullut avoimemmaksi ihmiseksi. Kummallisia asioita sitä tulkitaankin kouluvalmiudeksi:D

Vierailija
59/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt vänkääjä mulle se!Ei minusta ainakaan kerro ammattimaisuudesta järjestää testiä tuolla tavalla ujolle lapselle...

Vierailija
60/109 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vieraille ihmisille ei puhuta, jos ei vanhemmat tai isovanhemmat ole paikalla. Joten meillä lapsi oli täydellisen hiljaa juuri tuollaisessa äkkikaappaustestissä. Kertoi kotona, että ei kuulu jollekin väärälle tädille hänen tekemiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän