Eskarilaisen testeistä...
Tänä aamuna viedessäni lasta eskariin paikalla oli erityislastentarhanopettaja ja kaappasi lapseni lennosta johonkin testeihin. Tämä tuli mulle ja lapselle ihan täysin puun takaa eli kukaan ei ollut maininnut tällaisesta aiemmin. Onko tapana tehdä tällaisia testejä kaikille eskarilaisille ja ilman että vanhemmille tiedotettais. Se erityidope kuulemma tekee sit jotain lausuntoja lapsista...olen vähän häkeltynyt tällaisesta.
Kommentit (109)
Ne ujommat vaan joten älkää olko lapsellisia...ei luulis olevan vaikeaa sen verran ottaa ujompaa lasta huomioon eihän? Älkääkä hyvänen aika verratko aikuista lapseen se kertoo vaan omasta tyhmyydestänne hei. 6v ei matkusta vielä pitkään aikaan bussissa yksin eikä muuallakaan vai onko teillä päin tapana?
aina yksi korulause niissä pkn ja eskarin toimintaa kuvaavissa esitteissä? Kaikki eivät ole ujoja eivätkä kaikki ole rohkeita. LAPSI ON YKSILÖ.
Tehdään ihan kaikille ja tekijänä on joku erityisopettaja tms. Eikä noista etukäteen ilmoitella, ehkä siksikin että lapsi menee sinne normaalitilassa.
Ei tuossa minusta mitään outoa ole, eikö ole ihan hyvä että lasten kouluvalmiutta tutkitaan eikä anneta ensin koulun mennä pari vuotta persiilleen ennenkuin puututaan?
Mutta ei tarkemmin sanottu milloin.
miksi tässä vaiheessa eskaria kun sekin vasta alkanut? Ja miksi niistä ei voisi tiedottaa vanhemmille? Kyllä meillekin ainakin olis ollu parempi kertoa etukäteen jotta oltais meidän ujoa ja arkaa lasta voitu henkisesti "valmentaa" siihen. Arastelee vieraita ihmisiä ja tuollaisia äkillisiä tilanteita todella. Ap
Ja tuon seulonnan tekee erityisopet. R-vikaiset yms. ohjataan sitten puheterapeutille.
Et voi olla lapsen mukana koulussakaan, valmentamassa kaikkeen uuteen.
jos itse tiedän niistä etukäteen. Nyt kuitenkin kyse eskarilaisesta ei kouluikäisestä! Ei ole kivaa kun arka lapsi joutuu tuollaiseen tilanteeseen täysin kylmiltään vieraan ihmisen kanssa. Saattaa vaikuttaa olennaisesti testiin mutta mahtavatko ottaa sen huomioon? Ap
tehdään testi koulukypsyydestä. Kunnan eskareissa sen tekee oma ope, mutta olen kuullut, että yksityisissä käy ns. KERTO (alueen kiertävä erityislastentarhaopettaja) tekemässä sen. Mutta meillä se tehtiin kyllä kaikille yhtä aikaa...
Kysy, kun menet hakemaan lasta, mistä on kyse.
Kaiken maailman testauksista pitäis kertoa myös vanhemmille! Miksi ei? Kyllähän se toimii rohkean lapsen kanssa joka menee mihin vaan ja tekee mitä vaan vieraan seurassa mutta itselläni myös ujo lapsi joka kokee tuollaiset yhtäkkiset tilanteet kammottavina...on se aina lapsenkin etu että vanhemmat voivat kertoa asiasta etukäteen.
Lapsen pitää mennä sinne juuri sellaisena kuin on, jotta elto voi tutkia häntä ja tehdä oikeanlaisen "diagnoosin"! Miten ujoa ja arkaa lasta auttaa se, että hänestä annetaan reipas ja rempseä kuva eskariin??? Elto on asiantuntija joka osaa ottaa erilaiset persoonat huomioon.
Ja testit tehdään nimen omaan alkuvuodesta, jotta pystytään puuttumaan ajoissa! Kun elto huomaa, että lapsenne on arka ja ujo, häneen osataan suhtautua oikein koko vuosi ja antaa sellaista tukea jota hän kaipaa. Jos testit olisivat vasta loppuvuodesta, lapsi olisi saattanut pahimmillaan olla yksin ujona nurkassa koko vuoden. (ja kyllä, tämä oli karrikoitu esimerkki)
Miksi nämä testit ovat joillekin vanhemmille noin suuri kynnys? Mitä te pelkäätte että niistä paljastuu?
Ei se tarkoita että aletaan valmentaa siihen testiin tekemiseen vaan siihen että sinne rohkenee omana itsenään mennä eikä ujo lapsi mene ihan lukkoon! HALOO
jos itse tiedän niistä etukäteen. Nyt kuitenkin kyse eskarilaisesta ei kouluikäisestä! Ei ole kivaa kun arka lapsi joutuu tuollaiseen tilanteeseen täysin kylmiltään vieraan ihmisen kanssa. Saattaa vaikuttaa olennaisesti testiin mutta mahtavatko ottaa sen huomioon? Ap
Eikö juuri tuo kerro parhaiten siitä kouluvalmiudesta?
Tuli mieleeni sekin, että vanhempien "preppaus" voi vaikuttaa myös tuloksiin, jos lapsi jännittää jo etukäteen tulevaa testiä.
Ei kai lasta sinne revitty tai olitko itse peloissasi? Mä ajattelisin, että lapsen on hyvä oppia/tottua myös siihen, että erilaisia tilanteita tulee eteen, kaikkeen ei voi aina varautua.
Jos lapsi on uusissa tilanteissa ujo ja arka ja menee lukkoon, niin sitten hän on sellainen! Ei siitä kuulu valmentaa pois, vaan häntä tuetaan sellaisena kuin on! Ja kuten sanottu, mitä hyötyä on antaa eskariin sellainen kuva, että lapsi pystyy toimimaan normaalisti uusissa tilanteissa vieraiden kanssa, jos oikeasti ei niin ole???
Mä olen sen kertonut jo moneen kertaan eskarissa ja eskariopekin sen todennut jo...enpä usko että sen takia jätetty testistä kertomatta että osattais todeta että lapsi on ujo :D jokin muu syy siihen on :D ja toisaalta enn tajua sitä että lapsi kaapataan lennosta tuollaiseen tilanteeseen täysin kylmiltään kun nimenomaan ujoa lasta pitäis lämmitellä ensin! Se testi ei oli kaikkea muuta kuin persoonallisuuden testaamiseksi! Mulla ei ole mitään testejä vastaan mutta kritidoin sitä MITEN ne tehdään! Ap
äkkiseltään ujolle lapselle? Miten mahtaa tssti onnistua jos lapsi menee siellä ihan lukkoon?
Niissä nimenomaan tutkitaan sitä miten lapsi hahmottaa asioita, ymmärtääkö sanallisia tehtäviä jne! Ymmärrän apn huolen jos ujo lapsi joutuu tuollaiseen täysin yhtäkkiä...henkinen valmistautuminen tekis ihan hyvää!
ei siellä kyllä mitään analyysia lapsen luonteesta tehty vaan nimenomaan tutkittiin kehitysastetta. Osaako vastata kysymyksiin, miten hahmottaa asioita, ymmärtääkö? Miten ujo lapsi voi vastata jos jännitykseltään menee ihan lukkoon? Kenen etua se ajaa? Rohkealle ja avoimelle lapselle kai noin voi tehdäkin mutta arempi lapsi eri asia ja pitäis elton osata käsitellä hänet sellaisena...en näe mitään haittaa siitä että lapsi sais henkisesti valmistautua etukäteen tuollaisiin tilanteisiin. Jopa koulussa mun ekaluokkalaiseni toi opettajalta tiedotteen testaamisista!
Mutta kun siihen näppäryyteen ja kouluvalmiuteen vaikuttaa vahvasti se, miten lapsi pystyy niitä taitojaan uudessa tilanteessa käyttämään!
Ihan sama miten taitava lapsi on kotona, jos hän ei eskarissa saa suutaan auki kun vieras ihminen on huoneessa, hän vaatii tsemppausta että pärjää koulussa. Koulussa on eri opettajia, eri tunteja, pitää pärjätä yksin, pitää osata puhua vieraille, pitää osata vaihtaa luokkaa, pitää osata kertoa asiansa, pitää osata kulkea porukassa, tehdä ryhmätöitä jne. jne.
Se ei riitä, että osaa nämä asiat kunhan äiti ensin kotona kertoo miten toimit siinä ja siinä tilanteessa. Kaikkiin uusiin tilanteisiin ei voi valmistautua äidin kanssa, se on osa koulukypsyyttä.
ensin? Pitää sit palkata tuplamäärä noita testaajia jotta aika riittää...
Tutustutko säkin aina ensin esim. gynekologiin tai hammaslääkäriin koska sua jännittää?
Mitä hyötyä on tutustua kaikkiin ihmisiin joiden kanssa on tekemisissä elämänsä aikana?
Mitä sit kun lapsesi matkustaa vaikka ekaa kertaa bussissa? Otatteko oman aikanne jotta lapsi tutustuu bussikuskiin? Sehän voi joutua puhumaan sille jotakin tai ainakin toimimaan oikein maksutilanteessa. Mitä jos sitä jännittää kun on ujo? Ja ihan kylmiltään ja kiirreessä se bussi vaan lähtee ja sun lapses ei saa erikoiskohtelua vaikka on (herranjumala!) UJO!!!