Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sertralin Orion/Ratiopharm-käyttäjät

Vierailija
20.09.2010 |

Olen nyt syönyt kyseistä lääkettä 11 päivää ja aloitusoireet ovat edelleen kamalat. Olen todella väsynyt ja olo on edelleen hyvin ahdistunut, pahempi kuin ennen lääkkeen aloittamista.

Millaisia aloitusoireita teillä muilla on ollut ja kuinka kauan ovat kestäneet? Miten lääke on sopinut? Itse syön lääkettä ahdistuneisuuteen. Toipuuko ahdistuksesta koskaan ja miten tästä pahasta olosta ulos pääsee? Miten teillä muilla toipuminen on tapahtunut?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt syönyt puoli vuotta 50mg sertralin orionia ja imettänyt samalla. Vauvani oli 8kk kun aloitin lääkityksen. Mun mielestä lääkkeestä on ollut apua ja aion kyllä jatkaa vielä sen syömistä.

Vierailija
42/66 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri aloitti 10/09 Sentralin 50 mg 1x1 aamuisin ja illalla Doxal 10 mg 3x1 lievään masennukseen ja unettomuuteen. Aiemmin minulla ei ole ollut mitään psyykelääkkeitä. Eka iltana otin onneksi vain 10 mg Doxalia ja aamulla Sertralinia ½ tablettia. Lähdin sitten päivällä siskoni luo kyläilemään.Kesken ajomatkaa minulle tuli outo olo, tuntui kuin auto olisi keinunut kuin laiva. Perille päästyäni siskoni ihmetteli, miksi olin ihan punainen kasvoiltani. Itse laitoin oudon olon lääkkeiden syyksi. Sen jälkeen en niihin lääkkeisiin koskenut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useamman vuoden aikana ollut sertralin kuureja. Toiseksi viimeisin oli vähä reilun vuoden ja kun lopetin, niin noin parin viikon päästä olin taas kiukkuinen ja isäntä totesi,että mitä jos hakisit taas lääkkeet.

Nyt siis uudestaan kuuri menossa. Ollut nyt kolmisen viikkoa ja tuo kuolemanpelko, josta joku muukin aiemmin mainitsi, on tullut nyt todella vahvana. Muistan, että samoin oli aiemminkin kuurin alussa, mutta se oli lähinnä nukkumaan mennessä. Nyt pelko vaivaa monesti, kun ehdin olla omassa rauhassa enkä touhua muuta. Yksi aamu sai ihan itkukohtauksen tämän takia. Mutta toivon, että menee ohi kohta puoliin.

Tuon hormonitoimintaan liittyvän asian aion kyllä ottaa gynekologilla puheeksi,josko tämä olisikin sitä? Seksi ei nimittäin juurikaan kiinnosta ja syön herkkuja ihan liikaa. En ole koskaan painanut niin paljon kuin nyt :-(

Vierailija
44/66 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskoja te vaan ootte ja piiloudutte pillereidenne kanssa todellisuudelta! Luuletteko, että muilla on yhtään sen helpompaa nousta aamulla sängystä ja raahautua sinne duuniin joka helvetin päivä?! Mua ei huvittais ollenkaan ja väsyttääkin niin perkeleesti, mut pakko on vaan mennä! Ottaakaa nyt hyvät ihmiset itseänne niskasta kiinni ennenkuin on myöhäistä ja tuutte riippuvaiseksi noista mömmöistänne! Sittenhän se vasta elämä hymyilee...

Viha jonka kohdistat tuntemattomiin ihmisiin on valitettavasti pohjimmiltaan se viha jota tunnet itseäsi kohtaan.

t. mt-hoitaja

Vierailija
45/66 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jatkuvasti on olo, ettei huvita ja veetuttaa, niin silloin kyllä olet masentunut. Ei elämän tuollaista pidä olla. Järjetöntä, että ihmiset antavat elämänsä mennä tuohon jamaan. Masennus vaan pahenee ilman lääkkeitä ja on sitten vaikeammin hoidettavissa kun kroonistuu.

Mulla takana 4 kk sertraliinia. Annosta on nostettu pariin kertaan kunnes oikea annos löytyi. Nyt pyyhkii ihan hyvin, ainoa sivuvaikutus on hikoilu. Alkuun sivuvaikutuksena lisääntynyt ahdistus, ruokahalun menetys ensin ja sitten ruokahalun lisääntyminen. Nyt ruokahalu on normaali. Mielestäni lääke itsessään ei ole lihottanut. Olen kyllä tässä näiden kuukausien aikana lihonut kilon tai pari korkeintaan, mutta syynä lähinnä joulu, imetyksen lopetus, liikunnan väheneminen lumisen talven vuoksi, napostelu tylsistymiseen.

Vierailija
46/66 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ihmiset, jotka ottavat päänsärkyyn buranaa. Tai naiset, jotka sektiossa ottaa puudutteen. Ottais ny itteensä niskasta kiinni. On se vaan niin viksua kärsiä, kun olisi lääkettäkin tarjolla. Tuo "lääkkeiden voimalla eläminen" on niin kulunut fraasi, että sekin jo alkaa säälittää. Kyseiset henkilöt ovat katkeria siitä, etteivät itse uskalla hakea apua. Jos tietäisivät jotain lääkkeistä, niin ymmärtäisivät, etteivät nykyajan SSRI-lääkkeet

a) muuta persoonallisuutta

b) ole mitään onnellisuuspillereitä, joiden avulla elämän vastoinkäymiset ja surut pyyhitään pois.

Lääkkeet korjaavat kemiallista häiriötä aivoissa ja nimenomaan normalisoivat tilanteen. Jokaista pientä vastoinkäymistä ei tarvitse itkeä, kun ajatus on kirkas ja asioihin osaa suhtautua. Ja kun olo on normaali, pystyy vastoinkäymiset ja surut ottamaan vastaan ja käsittelemään.

Mutta joo. Kärsikää ihmeessä turhaan. Kärsi, kärsi, niin kirkkaimman kruunun saat. Not.

Vierailija
47/66 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa mua säälittää ja ihmetyttää nää luuserit, jotka pystyy elämään vain lääkkeiden voimalla. Get a grip.

kaltaisesi ihmiset jotka kirjoittavat kuin teinit.

Tai ehkä olet vielä oikeastikin teini-ikäinen.

Vierailija
48/66 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi n. 20 vuotiaana paniikkikohtaukset. Ne olivat aivan hirveitä! Sain paniikkikohtauksia joka päivä kolmen kk ajan, ja kävin lääkärillä monesti ennen kuin ymmmärsivät että kyse on paniikkihäiriöstä. Aloitin zoloftin 50mg/vrk. 1. pillerin jälkeen tuntui kuin pää räjähtäisi, lääkäri sanoi että kokeilisin aloittaa ensin 25mg/vrk ja tein niin, jonka jälkeen annostus nousi 50mg/vrk. paniikkikohtaukset hävisivät.

Olen syönyt tätä lääkettä nyt n. 7v. Ei ole ollut minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Välillä olen yrittänyt lopettaa lääkkeen, mutta on tullut muutaman viikon kuluttua niin kovat päänäryt ja paniikkikohtaukset, että on ollut pakko jatkaa lääkitystä. Tämän n 7vuoden aikana olen ollut pystynyt yhdessä vaiheessa olemaan n. vuoden ilman lääkitystä. Nyt tuli taas muutama kk sitten hirveitä paniikkikohtauksia, joten aloitin lääkkeen uudestaan, ja saa nähä kauan käytän näitä, luultavasti pitkään, koska näiden avulla olen voinut elää normia elämää.

Näille kaikille mollaajille, jotka sanovat lääkkeiden käyttäjiin idioottimaisia kommentteja, voin sanoa että tutkikaa mielenterveyssairauksia enemmän ennen kuin tulette nolaamaan itsenne, kerta ette selvästikään ymmärrä asiasta yhtään mitään!

T: Sairaanhoitaja itsekin.

Vierailija
49/66 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, löysin sattumalta tämän sinun viestisi. Olen itse syönyt sertraliniä vajaat 2 viikkoa ja olo on aivan kamala. Halusin vain kysyä saitko alkuvaikeuksien jälkeen apua tästä lääkkeestä?

Vierailija
50/66 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri määräsi tätä.. ja tämän ketjun luettuani en tiedä viitsiikö tuota apoteekista hakea???!

Vierailija
51/66 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tissit kasvaneet sen takia

kupista B kuppiin C. Lääke on nimittäin aiheuttanut sivuoireina mastopaattisia oireita jotka turvottavat rintarauhasia. Läskistä ei siinä siis ole kyse.

Vierailija
52/66 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
53/66 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk. Alussa oli sivuvaikutuksena huimaus, oksetus ja kauhee ripuli. Meni ohi, ja nyt otan sen aamuisin kahvin kanssa ennen töihin menoa, en huomaa erityistä. Olen kaksisuuntainen, ja tuo piti jälleen aloittaa kun masikset ja maniat alkoi niin tiheästi vuorotella. Manian estolääkitys mulla on tietenkin tuon rinnalla.

Vierailija
54/66 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ollut mitään vaivoja.

Aikaisempi painon jatkuva nousu loppui, ja itseasiassa olen laihtunut, mikä on minulle hyvä.

Vierailija
55/66 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

itse olen nyt 3:tta vko:a kuurilla ja olo on pahentunut siitä mitä oli. Olen aiemmin kärsinyt paniikkihäiriöstä joka sertraliinilla poistui vuosiksi. Elämän heitellessä alkoi oireita taas ilmetä ja aloitin miedon kuurin. Nyt olo on paljon pahempi ja aika sekavakin välillä... taitaa olla vain niin, että lääke joka auttoi viimeksi on nyt vain haitaksi.

Kysymys sitten herääkin, että mikä minua sitten vaivaa, jos oireisiin ei tämä nyt sitten enää auta :/

Vierailija
56/66 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymys sitten herääkin, että mikä minua sitten vaivaa, jos oireisiin ei tämä nyt sitten enää auta :/

Ei niitä vaan saa lääkkeillä pois.

Vierailija
57/66 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ollut mitään vaivoja.

Aikaisempi painon jatkuva nousu loppui, ja itseasiassa olen laihtunut, mikä on minulle hyvä.

Painon putoaminen oiskin ihan plussaa.. :)

Mä vaan pelkäsin aluksi, kun luin netin keskusteluita tästä lääkkeestä.. Jotenkin jäi ne huonot kokemukset vaan mieleen :/

Kiitos vastanneille :)

Vierailija
58/66 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seratoniini on aivojen välittäjäaine. Kyseinen aine vaikuttaa mielialaan, uneen, ja sen vajaus voi ilmetä alakuloisuutena, masennuksena, tai laukaista esim. paniikkihäiriöitä. Nämä lääkkeet (SSRI) nostavat seratoonin pitoisuutta aivoissa. Ja ensimmäiset viikot lääkkeen aloittamisesta ovat todella kriittisiä. Kärsin 2vuotta sitten pahoista paniikkihäiriöistä, ja siitä johtuva stressi ja ahdistus johti unettumuuteen. Sain SSRI lääkkeen nimeltä Citalopram, joka on vähän erillainen kemiallisen koostumuksen takia Sertraliniin verrattuna. Sain näillä lääkkeillä olot kuriin ja lopetin yli vuos sitten lääkityksen. Nyt taas jostakin puhkesi paniikkihäiriöt, ja tällä kertaa hakeuduin nopeammin lääkärille kuin viimeksi. Nyt määrättiin Sertralinia. Ekat 2vkoa 25mg ja tänään nostin 50mg. Olo oli taas ihan kauhea, vaikka pari viime päivää oli hyvä. Tämä kuuluu asiaan! Mutta tiedän että palkinto odottaa vielä sielä. Sama juttu oli Citalopramin kanssa. Kuukausi meni ennenkuin alkoi elimistö näihin tottua. Joka ikinen päivä tuntui kauhealta, ja sitten kun nostin annosta, niin kaikki palasi taas uudelleen. Eli nämä lääkkeet ei auta viikossa, tai edes pakolla kuukaudessa. Olot pahenee, tämä on fakta, antakaa niille aikaa! Jos lääke tuntuu pahentavan oloa vielä 6vkon jälkeen, sitten voi olla että juuri tämä ei sovi sinulle, ja syy on jossain muualla kuin serotoniinissa.

Vierailija
59/66 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

150 milligrammaa söin 2 vuoden ajan.Lopettamisen vieroitus oireet aivan kamalat huimaa oksettaa ahdistaa....

Hyvä lääke on ollut itselleni.

Vierailija
60/66 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vaan koskaan ottako tätä lääkettä. Mut pakotettiin aloittamaan n. 3 vuotta sitten. En ole päässyt vieläkään niistä eroon. Noihin lääkkeisiin jää koukkuun ja kun haluaisit lopettaa, tajuat ettet tule pärjäämään ilman niitä enää. Olo menee lääkkeiden kanssa pahemmaksi mutta ilman niitä kamalat vieroitusoireet. Toivoisin että olisin mieluumin kuollut kuin joutuisin käyttämään enää noita lääkkeitä. Ne tuhooa ihmisen sisältäpäin.