Sertralin Orion/Ratiopharm-käyttäjät
Olen nyt syönyt kyseistä lääkettä 11 päivää ja aloitusoireet ovat edelleen kamalat. Olen todella väsynyt ja olo on edelleen hyvin ahdistunut, pahempi kuin ennen lääkkeen aloittamista.
Millaisia aloitusoireita teillä muilla on ollut ja kuinka kauan ovat kestäneet? Miten lääke on sopinut? Itse syön lääkettä ahdistuneisuuteen. Toipuuko ahdistuksesta koskaan ja miten tästä pahasta olosta ulos pääsee? Miten teillä muilla toipuminen on tapahtunut?
Kommentit (66)
Söin kuukauden ja jätin pois. Toiseen oireeseen kylläkin. Lopettamisen jälkeen olen voinut paremmin kuin koskaan.
masennukseen ja ahdistusoireisiin. Minulla olo alkaa yleensä helpottaa runsaan viikon kuluttua lääkkeen aloittamisesta, mutta lienee aika yksilöllistä, miten vaikutus kullakin alkaa näkyä.
Omalla kohdallani hyvin toimiva lääke. Tosin ensimmäiset n. 2 kk kärsin sivuvaikutuksena aina ihan kamalasta suun kuivuudesta, mutta sekin onneksi menee alun jälkeen ohi.
Kannattaa pyytää puhelinaikaa lääkkeen määränneelle lääkärille ja kysyä asiasta, mutta en itse usko, että alle 4 vkon kannattaa lääkettä lopettaa tai vaihtaa toiseen.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Tuota suun kuivuutta on minullakin ollut, kaiken tämän muun lisäksi. Toivottavasti olo alkaa jo pian helpottaa...Pelottavaa tämä valtava ahdistus. Jokainen aamu vaatii valtavaa rohkeutta nousta sängystä ja kohdata uusi päivä tämän ahan olon kanssa. Mutta jos lääke toimii, kaikki on varmasti sen arvoista.
Toivottavasti lääke toimii sinulla yhtä hyvin kuin itselläni. Pärjään ihan loistavasti pienellä annoksella (50 mg/vrk). Alkuun tietysti vie pari kuukautta, että pääsen täysin tasapainoiseen tilaan, mutta tosiaan jo tuon parin ensimmäisen viikon jälkeen olo on paljon, paljon helpompi. Tiedän, että ne ovat pitkiä viikkoja, mutta alat olla jo pitkällä.
5#
Ahdistuneisuuteen, masennukseen, pakko-oireisiin. Vaikutus alkoi melkein heti, lienee ollut aluksi lähinnä lumevaikutusta, mutta kun ylitin sen kynnyksen, että uskalsin aloittaa lääkityksen, ja voin sanoa, että se on pelastanut elämäni. Olen taas normaali, en räjähtelevä itkeskelevä sekopää. Syön edelleen vain 50 mg/vrk, välillä yritin jo vähentää puoleen lopettaakseni, mutta oireet palasivat. Olen jo asennoitunut siihen, että syön lääkettä mahdollisesti loppuelämäni. Mutta hyvä niin, minulla tuskin olisi enää perhettä, jos en olisi aloittanut lääkitystä, niin kamala olin ilman sitä. Tsemppiä ap, useampi kuukausi kannattaa katsella ennen kuin alat miettiä valmisteen vaihtoa, jos sertraliini ei sinulle sovi.
Piti siis sanoa, että aluksi vaikutus taisi olla vain lumevaikutusta, niin suuri oli helpotus, kun uskalsin vihdoin aloittaa lääkityksen, mutta oikeakin vaikutus lienee tullut aika pian.
t. ed. kirjoittaja
Hoitona masennukseen. Sivuvaikutuksia oli alussa lievä kuvotuksen tunne, mutta muuta vaikutukset positiivisia. No, ehkä lähimuisti on hieman huonompi.
En oikeastaan edes kokenut itseäni masentuneeksi kun aloitin, ahdistuneisuuteen sitä kirjoitettiin. Lääkkeen aloittamisen jälkeen masennuin viikkokausiksi. Sinnittelin melkein puoli vuotta kunnes lopetin lääkkeen oma-aloitteisesti huomaatuani miten paljon paremmin voin jos jäi lääke vahingossa ottamatta. Tyyliin hei, on parempi olo, alkaisko tää nyt viimein vaikuttaa?! Ja sitten tajusin että olin unohtanut ottaa koko lääkkeen. Käytön aikana passivoiduin täysin, lopetin liikunnan harrastamisen ja lakkasin tapaamasta ystäviäni. Että ei se kaikille sovi.
En oikeastaan edes kokenut itseäni masentuneeksi kun aloitin, ahdistuneisuuteen sitä kirjoitettiin. Lääkkeen aloittamisen jälkeen masennuin viikkokausiksi. Sinnittelin melkein puoli vuotta kunnes lopetin lääkkeen oma-aloitteisesti huomaatuani miten paljon paremmin voin jos jäi lääke vahingossa ottamatta. Tyyliin hei, on parempi olo, alkaisko tää nyt viimein vaikuttaa?! Ja sitten tajusin että olin unohtanut ottaa koko lääkkeen. Käytön aikana passivoiduin täysin, lopetin liikunnan harrastamisen ja lakkasin tapaamasta ystäviäni. Että ei se kaikille sovi.
ei kuulosta oikein uskottavalta. Nämä SSRI-lääkkeethän vaikuttavat hitaasti, enkä siksi oikein usko, että yhden lääkkeen väliin jääminen voisi vaikuttaa suuntaan tai toiseen.
Taidan olla vainoharhainen(kin, masennusdiagnoosihan mulla jo on...), mutta jotenkin tuntuu, että näissä SSRI-lääkkeitä koskevissa ketjuissa on aina muutama näitä samalla tyylillä kirjoitettujan kommentteja, joissa viestinä on "ilman lääkettä voin paremmin". Luulenpa, että kysymyksessä on joko henkilö(t), jolla tosiasiassa ei ole mitään kokemusta ko. lääkkeistä tai sitten henkilö, joka on syönyt näitä lääkkeitä aiheetta.
Eiväthän nämä lääkkeet tietenkään kaikille sovi, mutta ilmeisesti yhden tabletin välistä jättäminen ei pitäisi vielä aivokemiaa kovin muuttaa. Mutta viisaammat kommentoikaa enemmän.
Toivon että tämä olo alkaisi tästä vähitellen kohentua. Tuntuu että olen kuin varjo entisestäni, peloissani illalla seuraavasta päivästä ja siitä ahdistuksesta jonka se tuo. Kokonaista tablettia olen siis nyt syönyt 3 päivää, joten toivon että tämä olisi vain alkuoireilua. Tämä väsymys on aivan kauheaa...
Vaihdoin Sertralin Orioniin, kun Zoloft poistui B-korvauksesta. Sain juuri kuvailemasi kaltaiset oireet, jotka eivät vain menneet ohi. Luotan mielikuvissani kyllä Orioniin lääketehtaana ja kuvittelin pillerin todella olevan samaa kamaa, eli tuskin on vain omasta päästäni kiinni. Vaikka vaikuttava aine on sama, niissä pillereissä lienee paljon muitakin rakennusaineita, jotka saattaa eri tehtailla olla eri. Eikä niistä kaikki välttämättä sovi kaikille.
Ei tullu mitään oiretta kyseisestä lääkkeestä. Tosin ei ne mun ahdistukseen auttanut.
Itse sain juuri Sertralin-reseptin masennukseen. Toivottavasti ei tule pahoja sivuoireita vaan auttaa oloon!
Miten kauan teillä nuo aloitusoireet kestivät? Ja miten koitte että toipuminen ahdistuksesta/masennuksesta tapahtui? Välillä tuntuu, että usko on kovilla tämän toipumisprosessin suhteen.
Ihana kuulla muidenkin tarinoita ja etenkin sitä, että tästä myös selviää ja elämä kantaa taas normaaliin hyvään arkeen.
Zoloftin alkuoireet kesti ehkä pari viikkoa, ja oli juuri samanlaisia kuin joku aiempana kirjoitti; mm. "pilvessä olon" tunnetta, kun joku mystinen painolasti hävisi.
Koen, etten ole toipunut masennuksestani ja ahdistuksestani. Olisin tarvinnut perusteellisempaa hoitoa muuten kuin lääkityksellä, toki olen useiden hoitoalan työntekijöiden pakeilla noin 10 vuotta ollut. Nyt kirjattu ulos psyk.polilta, lääkitys tuplattiin ja toivoteltiin hyvää jatkoa. Sinänsä samaa mieltä heidän kanssaan siitä, etten hyötynyt tarjotusta hoidosta. Syön siis lääkkeitä, jotka pitävät oireet kurissa. Taustalla tiedän olevani sekaisin edelleen, mutta se ei ahdista niin paljoa, sillä lääkkeiden ansiosta osaan erottaa realistiset ja epärealistiset ahdistuksenaiheet toisistaan. Voin jopa sanoa olevani onnellinen nyt, kaikesta huolimatta :)
Vastasin tuolla miten yhdenkin lääkkeen unohtaminen paransi oloa ja joku epäili etten ole syönyt koko lääkettä :). Kyllä todellakin söin sitä ja luulen ettei se kerta kaikkiaan sopinut mulle ollenkaan. Aloitusoireet oli hurjat, ajattelin välillä että olenko edes autonajokykyinen kun on niin sekava olo. Tuntui hassulta kun ajattelin kohdistaa katseen jonnekin ja silmät seurasi hitaasti perässä. Koko lääkkeen syönnin aikana en havainnut mitään parantavaa oloa, päin vastoin kuten kirjoitin, se passivoi koko ikänsä liikuntaa harrastaneen ihmisen sohvan pohjalle. Eli ei minusta tunnu omituiselta että yksittäisen lääkkeen pois jäänti sai aikaan parannuksen olotilassa, kun koko lääke oli mun systeemille jotenkin totaalista myrkkyä. Olen aikaisemmin syönyt esim. cipramiliä eikä se ole aiheuttanut vastaavaa. Eipä sillä kyllä saatu ahdistuneisuushäiriötä katoamaan, mutta ei se myöskään tehnyt elämästä riittävän siedettävää joten kokeiltiin tuota Sertralinia.
rinnat kasvanut käytön aikana?
koska olen muuten hyvin hoikka ja paino on jopa pudonnut käytön aikana useita kiloja.
suurin osa masennus ja ahdistuneisuus diagnooseista on hätiköityjä ja vääriä...osa esim synnytyksen jälk masennuksista onkin hormoonitoiminnan aiheuttamia ja hormonilääkitys olisikin oikea hoito ei ssmri lääkkeet...onko hoitava lääkärisi ammattilainen vai puoskari? Pienemmillä sivuvaikutuksilla ja lyhyemmällä lääkitysksellä pääset jos hormonitoimintasi korjataan kuntoon. Asiantuntevalle lääkärille mars. Eri asia tietenkin jos teillä sukurasitteena masennusta ja muita mielenterveyden ongelmia silloin lienee lääkitys oikea. Jos kaikki jotka todella syövät nykyään mielialalääkkeitä niitä todella tarvitsisivat ne voisi jo kohta lisätä juomaveteen tai johonkin yleisesti käytettyyn ravintoaineeseen kuten olemme päätyneet jo D-vitamiinin tai jodin saannin turvaamiseksi päätyneet tekemään. Kyseenalaistan siis mielialalääkityksen tarpeen. Toivon että herättää keskustelua muuallakin kuin ammattilaispiireissä, jotta epäkohta korjaantuisi eikä turhia lääkkeitä syötäisi. Muista myös liikunta, ulkoilu ja vitamiinipitoinen ravinto hormonikorvauksen ohella. Ota yhteys gynekologiisi ja kerro oireistasi. Ehkä oireesi johtuvatkin hormoneista ei mielenterveysongelmista. Tämä erityisesti sille joka totesi syövänsä lääkettä vaikka loppuelämänsä. Eli jollei sinulla mielenterveysongelma diagnoosia mars gynelle.
uppista