Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nelivuotias teki syntiä

Vierailija
20.09.2010 |

Hirmusen pahalta tuntuu että nelivuotiaan täytyy ripittäytyä joka ilta jotta saa "synnit anteeksi".

http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/nelivuotiaan-synnit/

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tässä maassa kohdella lapsiaan miten totaalisesti alistaen ja nöyryyttäen tahansa?

Vierailija
62/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me päätettiiin jättää vl yhteisö kun meillä oli kaksi lasta. Minua kauhistutti alkaa kasvattaa heitä samaan pelkoon ja tarpeettomien syyllisyyksien elämään mihin minut oli kasvatettu. Haluamme antaa lapsille (nyt heitä on kolme) koulu- ja kasvurauhan ilman vääristäviä pelkoja. ja on kyllä ihana onnellinen olo kun tiedän että lapsemme eivät joudu kestämään sitä mitä itse joutui.

Täällä toinen samanlainen, en siis voinut ajatella että alkaisin opettamaan omille lapsilleni samaa. Minulal ei kertakaikkiaan ole sydäntä vaatia heitä jäämään pois jostain nukketeatterista taiisompana jumppatunnilta tanssin opetuksen takia. Teatteriesitys tai tanssi on kulttuuria ja kulttuurihistoriaa siinä kuin muukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen kerran, ÄLKÄÄ yleistäkö! Ja tiedoksi että kaikenlaista painostusta ja hengellistä sellaista tapahtuu myös muissa kuin vl:n keskuudessa ja se on tietysti väärin. Vl: perheissä lapsille toki opetetaan pienestä pitäen pyytämään ja antamaan anteeksi ja se on hyvä asia, ehdottomasti. Mutta se miten se missäkin perheessä toteutetaan on yksilöllistä. Yhteisössämme monet käyttävät varmasti hengellistä väkivaltaa tietämättään, on mustavalkoajatteluakin jolloin kaikki asiat hengellistetään. Joillakin, siis joillakin. Omassa lapsuudessani anteeksipyytäminen ja antaminen opittiin pienestä pitäen. Perusasia mikä saisi olla kaikilla. En tarkoita tätä voimakkaassa hengellisessä mielessä vaan esim. jos leikeissä tulee riitaa, on hyvä oppia nöyrtymään ja pyytää anteeksi jos on toista kiusannut ja loukannut. Itselläni on jäänyt lämpimiä muistoja ja erityisen tärkeänä muistona se miten paljon anteeksi pyytäminen ja anteeksi antaminen puhdisti ja lisäsi rakkautta perheen välillä. Jos on ateistiperhe jossa lapset saavat kuulla ettei mitään Jumalaa ole olemassakaan niin se on ok. Mutta jos on vl tai joku muu uskonnollinen perhe jossa opetetaan että on Jumala niin se on pakkosyöttöä tms. Vanhempien vakaumus oli se sitten hengelinen tai ei, vaikuttaa lapsen psyykkiseen kehitykseen. Jos on uskovainen ihminen niin se on nyky-yhteiskunnassa väärin, naurettavaa ja tyhmien ihmisten touhua. Tätä saa ihan avoimesti kritisoida, pilkata ja kyseenalaistaa, myös hyvin arveluttavalla tavalla. Jos ihminen on uskonsa kanssa sinut ja onnellinen elämäänsä, sen ulkopuolella oleville ihmisille asia tuottaa hämmästyttävän paljon päänvaivaa, miksi? Miksi se teitä haittaa jos joku on uskovainen? Jos perhe on hajonnut, uusperhe perustettu jossa on sinun, minun ja meidän lapsia, jossa lapset ravaavat eri kotien väliä, mummuja ja pappoja on hurumykket niin tämä elämänmalli on suorastaan arvostettavaa ja muoti-ilmiö. Ei tällainen elämänmalli kestä kritisointia ja arvostelua, ehei. Sitten vielä yksi asia. Katsokaapa ympärillenne millaista maailma nykyään on, miten ihmiset voivat tänä päivänä. Kun uskonto tai usko ei ole riesana ja pilaamassa elämääsi niin miksi voidaan niin huonosti, miksi lapset voivat huonosti, miksi nuoret voivat huonosti? Ovathan he saaneet kasvaa perheissä missä täydellinen kasvatustapa ilman hengellistä herjaa mahdollistuu. Jälleen kerran on havaittavissa myös se että ihminen on toiselle susi. Kaikki paha esim vl:stä etsitään keinolla millä hyvällä, mitään hyvää ei tietenkään löydetä.

Ateistiperheissä ei sinun mukaasi pyydetä eikä anneta anteeksi eikä perheen sisällä ole rakkautta, mistä moinen ajatus? Ateistit myös aina eroavat eivätkä eroperheen vanhemmat tai isovanhemmat osoita rakkautta. Miksi et voi uskoa että myös ateisteilla on moraali, rakkautta, huolenpitoa, anteeksiantoa ja anteeksipyytämistä?

Vierailija
64/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun noin kovasti otit itseesi. En näe minkäänlaista syyttelyä tai negatiivista asennetta yleisellä tasolla, nyt kyse eri asiasta.

mihinkään ei pääse sitä tosiasiaa, että tuollaisia ääritapauksia kuin ap.n kirjoituksessa mainittiin, on olemassa ja ne olisi syytä kitkeä pois lasten parhaaksi !

Vierailija
65/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Osoittaa todella YLIMIELISTÄ suhtautumista muihin suomalaisiin, kun leimaa uskonnottomat moraalittomiksi.

vanhoillislestadiolainen usein leimaa "epäuskoiset" juopooiksi aviorikkojiksi jotka elävät täydessä rappiossa, piittaamatta lapsistaan. Muita hyviä ihmisiä ei ole kjuin lestadiolaiset itse.

Vierailija
66/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn kommnettiisi. Lestadiolaisten omahyväisyys ja muiden leimaamminen on törkeää.

Vierailija
67/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskovaisessa perheessä kasvaneena totean että ihmiset ovat erilaisia.

Itse kuuluin niihin ahdistuviin ja sisareni ei, kasvatus oli samanlaista molemmille. Luulen että reagointi riippuu lapsen luonteesta ja herkkyydestä.

On totta että jotkut ottaa asiat kirjaimellisesti ja sanatarkasti ja toiset taas löysemmin.

Itse koin jatuvaa huonoa omaatuntoa etten ole riittävän hyvä ja se tunne on edelleen olemassa tietyissä asioissa vaikka olen jo keski-ikäinen.

Minuun uskonto on jättänyt pahoja haavoja, osa arpeutunut osa vieläkin vereslihalla.

Kukaan joka ei ole kasvanut fundamentalistisessa perheessä ei voi tietää mitä se on eikä sitä kuinka itse olisi tilanteissa reakoinut.

Minä olen suvun musta lammas. Suodatan ja siedän kaikenlaista toimiini kohdistuvaa arvostelua ja tätä nykyä jätän sen omaan arvoonsa. En voi kuitenkaan laukoa omia näkemyksiäni uskoville heidän siitä syvästi loukkaantumatta. En tätä nykyä kommentoi mihinkään uskontoon tai uskonnolliseen tapaan liittyen.

Surullista on se ettei uskovaiset tajua loukkaavansa käytöksellään minua.

Vierailija
68/126 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsile ei saisi opettaa ihmisten luokittelua vaan suvaitsevaisuutta ja taitoja neuvotella erimielisyyksistä taitavasti niin että rakennetaan oikeudenmukaista Suomea jossa kaikilla erilaisilla ihmisillä on hyvä elää.

Raamattuun on sisäänrakennettuna todella halveksiva asenne toisinajattelevia kohtaan ja me tavisluterilaisetkin imetään se itseemme jo äidinmaidossa.

Joskus olen miettinyt että onko se niin että kristinusko on sopinut aggressiviselle valkoiselle miehelle (vrt. ristiretket) ja siksi levinnyt erityisesti täällä, vai onko uskonto alunperin tehnyt meistä julmia kolonialisteja.

Nythän rauhanomainen rinnakkaiselo on lisääntyt sitä mukaan kun uskonnon ote yhteiskunnasta on hellittänyt.

Jenkkilässä yritettiin Bushin kaudella mennä taaksepäin, aloitettiin sota ja kidutus ja kidutusleirit jne., mutta onneksi jäi kahdeksaan vuoteen. Toivottavasti.

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että mitä enemmän saadaan sivistystä ja koulutusta ihmmisille, uskonnon ote heikkenee. Tarvitaan itsenäistä kriittistä ajattelukykyä.

Kolonialismista: uskonto mielestäni siunasi rikokset, mutta pahan alkuperä ei mielestäni ole kuitenkana uskonnssa eikä muussakaan kulttuurisessa asiassa. Ennemminkin se on meihin evoluutiossa kehittynyt piirre. oman edun asettaminen kaiken muun edelle. Evoluutiossa kehittyi myös filantrooppinen käyttäytyminen mutta se on heikompi silloin kun ne toiset ihmmiset eivät ole verisukulaisia tai eivät muuten kuulu laumaan. Tähän solidaarisuuteen kasvamiseen tarvitaan tietoa ja elämyksiä syyttömien kärsimyksen merkityksestä. Siihen ei tarvita uskontoa, vaan moraalista vastuuntuntoa.

Pitää ymmärtää se niinkin että on myös pidemmän päälle oma etu että maailmassa olisi oikeudenmukaisuutta.

Mutta onhan kristinuskossakin itse asiassa radikaali vaatimus lähimmäisenrakkaudesta...Se vaan ei näy käytännössä.

Vierailija
69/126 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolonialismista: uskonto mielestäni siunasi rikokset, mutta pahan alkuperä ei mielestäni ole kuitenkana uskonnssa eikä muussakaan kulttuurisessa asiassa. Ennemminkin se on meihin evoluutiossa kehittynyt piirre.

tämän piirteen kannustamisessa tai hillitsemisessä. Raamatusn ajatusmaailma vääräuskoisista halveksittavina otuksina, jotka täytyy käännyttää, on ainakin palvelut kolonialismia aatteena. Vaikea on kuvitella esimm. buddhalaisten ristiretkiä, kun buddhalaisuuden perusidea on se, että juuri kaikenlaisen itselleen haluaminen on maailmassa kaiken pahan alku ja juuri.

Vierailija
70/126 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, hyvä huomio: LÄHES kaikki vVANHOILLISlestadiolaiset opettavat lapsilleen ja uskovat itsekin, että KAIKKI muut maailman ihmiset ovat kadotettuja. Pelastettuja ja taivaaaseen pääseviä ovat vain HE ITSE, siis VAIN vanhoillislestadiolaiset.

Tämä on omahyväisyyttä. Merkkejä siitä löytyy muitakin mutta jääköön tällä kertaa.

Onko joku joka ei muut ulossulkevaa oppia hyväksy vaikka kuuluu vl-liikkeeseen siitä en tieäd. Tähän mennessä jokainen vl on uskonut ja opettanut kuten kirjoitin.

Itse tunnen oikein mukavia lestadiolaisia, mutta emme ole koskaan keskustelleet tästä asiasta. Mitä ajattelette asiasta? Uskotteko tosiaan, että kaikki muut kuin vl:t joutuvat kadotukseen? Eikö se ole aika ahdistava ajatus? Miten voitte hyväksyä sellaisen uskonnon? Miten voitte pitää itseänne parempina kuin muita?

Vierailija
71/126 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes 80 prosenttia suomalaisista kuuluu kirkkoon

Montako prosenttia niistä 80%:sta uskoo oikeasti jumalaan? Saati että toimii raamatun ohjeiden mukaan?

Veikkaan että luku alkaa 1:llä tai 2:lla.

Vierailija
72/126 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn kommnettiisi. Lestadiolaisten omahyväisyys ja muiden leimaamminen on törkeää.

Ellei tarkoituksesi ole yleistää kaikkia lestadiolaisia omahyväisiksi ja muita leimaaviksi, olisit voinut kirjoittaa sanottavasi muotoon: "Omahyväisyys ja muiden leimaaminen on törkeää." Toivottavasti sinulle vain tuli pieni moka tuossa, etkä siis leimaa kaikkia lestadiolaisia.

Joo, hyvä huomio: LÄHES kaikki vVANHOILLISlestadiolaiset opettavat lapsilleen ja uskovat itsekin, että KAIKKI muut maailman ihmiset ovat kadotettuja. Pelastettuja ja taivaaaseen pääseviä ovat vain HE ITSE, siis VAIN vanhoillislestadiolaiset.

Tämä on omahyväisyyttä. Merkkejä siitä löytyy muitakin mutta jääköön tällä kertaa.

Onko joku joka ei muut ulossulkevaa oppia hyväksy vaikka kuuluu vl-liikkeeseen siitä en tieäd. Tähän mennessä jokainen vl on uskonut ja opettanut kuten kirjoitin.

Minä en voi sanoa tietäväni kuka pääsee taivaaseen. Toivon ja uskon, että kun uskon omat syntini anteeksi niin kerran itse pääsen sinne. Ja jos joku toinen sanoo uskovansa Jeesuksen sovintotyön kohdalleen, mikä minä olen sitä kieltämään. Jumala armahtaa kenet tahtoo. Minkään yhdistyksen jäsenyys ei pelastukseen riitä, samoin kuin kuulumattomuus ei ketään kadota.

t. vl (joka ei kuulu mihinkään rauhanyhdistykseen)

Vierailija
73/126 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma näkökulmasikaan ei kyllä tuon purkauksen perusteella ole mitenkään kovin suvaitsevainen tai laajakatseinen, päinvastoin.

Sinun mukaasi maailman huonovointisuus johtuu siitä, että ateistit kasvattavat lapsistaan ihmisiä, jotka ovat tasapainottomia ja henkisesti huonovointisia kaikin puolin, eivätkä osaa pyytää anteeksi tarvittaessa, saati ottaa toisia huomioon. Samoin olet myös ilmeisen vakaasti sitä meiltä, että a) ateistit eroavat "aina" b) että uusperheet ovat yksinomaan huono asia ja c) että hajonnut (ydin)perhe on aina onneton.

Niinkö sinulle ollaan opetettu?

Jos asia olisi noin ruusunpunainen uskonnon osalta kuin annat ymärtää, niin miksi Suomeen ollaan perustettu mm. Uskontojen uhrit ry jo 23 vuotta sitten? Huvin vuoksiko? Vai ovatko he kenties (simppelisti) pelkkiä valehtelijoita ja mustamaalaajia koko sakki siellä?

Totuushan on, että jos uskonto toimii reilusti, ihmistä ei hylätä saati tuomita helvettiin ja ikuiseen kadotukseen sen perusteella, ettei hän jonain päivänä enää haluaisikaan olla osana kyseistä seurakuntaa.

Jos jokaisesta seurakunnasta pääsisi yhtä helposti pois kuin sinne sisään, mitään ongelmia ei olisikaan, mutta valitettavasti liian moni on joutunut ankarien henkilökohtaisten vainojen uhriksi siksi, että on päättänyt seurata sydämensä ääntä sen sijaan että seuraisi ylemmän uskonnollisen johtajan "käskyjä".

Kehtaan väittää, että ihmiset jopa pysyisivät seurakunnissa hanakammin, jos totaalihylkäämisen ja ahdistelun pelko mahdollisen eron yhdeydessä olisi täysin aiheetonta.

Alkuperäinen aloitus käsitteli kuitenkin asiaa, jossa nelivuotias pakotetaan joka ilta kertomaan syntinsä jotta saisi ne anteeksi. Se on mielestäni henkistä väkivaltaa ja kuten joku osuvasti sanoi, traumatisointia. Missään nimessä se ei ole normaalia, eihän lapsi edes tiedä, mitä synti on! Miten lapsi edes voi olla syntinen? Järkyttävää.

Jälleen kerran, ÄLKÄÄ yleistäkö! Ja tiedoksi että kaikenlaista painostusta ja hengellistä sellaista tapahtuu myös muissa kuin vl:n keskuudessa ja se on tietysti väärin.

Vl: perheissä lapsille toki opetetaan pienestä pitäen pyytämään ja antamaan anteeksi ja se on hyvä asia, ehdottomasti. Mutta se miten se missäkin perheessä toteutetaan on yksilöllistä. Yhteisössämme monet käyttävät varmasti hengellistä väkivaltaa tietämättään, on mustavalkoajatteluakin jolloin kaikki asiat hengellistetään. Joillakin, siis joillakin. Omassa lapsuudessani anteeksipyytäminen ja antaminen opittiin pienestä pitäen. Perusasia mikä saisi olla kaikilla. En tarkoita tätä voimakkaassa hengellisessä mielessä vaan esim. jos leikeissä tulee riitaa, on hyvä oppia nöyrtymään ja pyytää anteeksi jos on toista kiusannut ja loukannut. Itselläni on jäänyt lämpimiä muistoja ja erityisen tärkeänä muistona se miten paljon anteeksi pyytäminen ja anteeksi antaminen puhdisti ja lisäsi rakkautta perheen välillä.

Jos on ateistiperhe jossa lapset saavat kuulla ettei mitään Jumalaa ole olemassakaan niin se on ok. Mutta jos on vl tai joku muu uskonnollinen perhe jossa opetetaan että on Jumala niin se on pakkosyöttöä tms. Vanhempien vakaumus oli se sitten hengelinen tai ei, vaikuttaa lapsen psyykkiseen kehitykseen.

Jos on uskovainen ihminen niin se on nyky-yhteiskunnassa väärin, naurettavaa ja tyhmien ihmisten touhua. Tätä saa ihan avoimesti kritisoida, pilkata ja kyseenalaistaa, myös hyvin arveluttavalla tavalla. Jos ihminen on uskonsa kanssa sinut ja onnellinen elämäänsä, sen ulkopuolella oleville ihmisille asia tuottaa hämmästyttävän paljon päänvaivaa, miksi? Miksi se teitä haittaa jos joku on uskovainen?

Jos perhe on hajonnut, uusperhe perustettu jossa on sinun, minun ja meidän lapsia, jossa lapset ravaavat eri kotien väliä, mummuja ja pappoja on hurumykket niin tämä elämänmalli on suorastaan arvostettavaa ja muoti-ilmiö. Ei tällainen elämänmalli kestä kritisointia ja arvostelua, ehei.

Sitten vielä yksi asia. Katsokaapa ympärillenne millaista maailma nykyään on, miten ihmiset voivat tänä päivänä. Kun uskonto tai usko ei ole riesana ja pilaamassa elämääsi niin miksi voidaan niin huonosti, miksi lapset voivat huonosti, miksi nuoret voivat huonosti? Ovathan he saaneet kasvaa perheissä missä täydellinen kasvatustapa ilman hengellistä herjaa mahdollistuu.

Jälleen kerran on havaittavissa myös se että ihminen on toiselle susi. Kaikki paha esim vl:stä etsitään keinolla millä hyvällä, mitään hyvää ei tietenkään löydetä.

Vierailija
74/126 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vl tuttavaperhe ja mies tokaisi kerran iltaa istuttaessa että hän lähtisi heti rauhanyhdistykseltä lätkimään jos se ei olisi se ainoo joukko joka vie "taivaan kunniaan".

hän sanoi että "miksi muuten viittisin elää vaikeimman jälkeen".

Kyllä se on opetettu ainakin niille jotka ovat lapsesta sakka olelet vl:iä että vain siinä joukossa on pelastus tulimerestä.

Sitä en tajua kuinka heidän oikeustajuunsa mahtuu sellainen Jumala joka heittäisi valtaosan luoduistaan kadotukseen!

Vierailija
75/126 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma näkökulmasikaan ei kyllä tuon purkauksen perusteella ole mitenkään kovin suvaitsevainen tai laajakatseinen, päinvastoin.

Sinun mukaasi maailman huonovointisuus johtuu siitä, että ateistit kasvattavat lapsistaan ihmisiä, jotka ovat tasapainottomia ja henkisesti huonovointisia kaikin puolin, eivätkä osaa pyytää anteeksi tarvittaessa, saati ottaa toisia huomioon. Samoin olet myös ilmeisen vakaasti sitä meiltä, että a) ateistit eroavat "aina" b) että uusperheet ovat yksinomaan huono asia ja c) että hajonnut (ydin)perhe on aina onneton.

Niinkö sinulle ollaan opetettu?

Jos asia olisi noin ruusunpunainen uskonnon osalta kuin annat ymärtää, niin miksi Suomeen ollaan perustettu mm. Uskontojen uhrit ry jo 23 vuotta sitten? Huvin vuoksiko? Vai ovatko he kenties (simppelisti) pelkkiä valehtelijoita ja mustamaalaajia koko sakki siellä?

Totuushan on, että jos uskonto toimii reilusti, ihmistä ei hylätä saati tuomita helvettiin ja ikuiseen kadotukseen sen perusteella, ettei hän jonain päivänä enää haluaisikaan olla osana kyseistä seurakuntaa.

Jos jokaisesta seurakunnasta pääsisi yhtä helposti pois kuin sinne sisään, mitään ongelmia ei olisikaan, mutta valitettavasti liian moni on joutunut ankarien henkilökohtaisten vainojen uhriksi siksi, että on päättänyt seurata sydämensä ääntä sen sijaan että seuraisi ylemmän uskonnollisen johtajan "käskyjä".

Kehtaan väittää, että ihmiset jopa pysyisivät seurakunnissa hanakammin, jos totaalihylkäämisen ja ahdistelun pelko mahdollisen eron yhdeydessä olisi täysin aiheetonta.

Alkuperäinen aloitus käsitteli kuitenkin asiaa, jossa nelivuotias pakotetaan joka ilta kertomaan syntinsä jotta saisi ne anteeksi. Se on mielestäni henkistä väkivaltaa ja kuten joku osuvasti sanoi, traumatisointia. Missään nimessä se ei ole normaalia, eihän lapsi edes tiedä, mitä synti on! Miten lapsi edes voi olla syntinen? Järkyttävää.

Jälleen kerran, ÄLKÄÄ yleistäkö! Ja tiedoksi että kaikenlaista painostusta ja hengellistä sellaista tapahtuu myös muissa kuin vl:n keskuudessa ja se on tietysti väärin.

Vl: perheissä lapsille toki opetetaan pienestä pitäen pyytämään ja antamaan anteeksi ja se on hyvä asia, ehdottomasti. Mutta se miten se missäkin perheessä toteutetaan on yksilöllistä. Yhteisössämme monet käyttävät varmasti hengellistä väkivaltaa tietämättään, on mustavalkoajatteluakin jolloin kaikki asiat hengellistetään. Joillakin, siis joillakin. Omassa lapsuudessani anteeksipyytäminen ja antaminen opittiin pienestä pitäen. Perusasia mikä saisi olla kaikilla. En tarkoita tätä voimakkaassa hengellisessä mielessä vaan esim. jos leikeissä tulee riitaa, on hyvä oppia nöyrtymään ja pyytää anteeksi jos on toista kiusannut ja loukannut. Itselläni on jäänyt lämpimiä muistoja ja erityisen tärkeänä muistona se miten paljon anteeksi pyytäminen ja anteeksi antaminen puhdisti ja lisäsi rakkautta perheen välillä.

Jos on ateistiperhe jossa lapset saavat kuulla ettei mitään Jumalaa ole olemassakaan niin se on ok. Mutta jos on vl tai joku muu uskonnollinen perhe jossa opetetaan että on Jumala niin se on pakkosyöttöä tms. Vanhempien vakaumus oli se sitten hengelinen tai ei, vaikuttaa lapsen psyykkiseen kehitykseen.

Jos on uskovainen ihminen niin se on nyky-yhteiskunnassa väärin, naurettavaa ja tyhmien ihmisten touhua. Tätä saa ihan avoimesti kritisoida, pilkata ja kyseenalaistaa, myös hyvin arveluttavalla tavalla. Jos ihminen on uskonsa kanssa sinut ja onnellinen elämäänsä, sen ulkopuolella oleville ihmisille asia tuottaa hämmästyttävän paljon päänvaivaa, miksi? Miksi se teitä haittaa jos joku on uskovainen?

Jos perhe on hajonnut, uusperhe perustettu jossa on sinun, minun ja meidän lapsia, jossa lapset ravaavat eri kotien väliä, mummuja ja pappoja on hurumykket niin tämä elämänmalli on suorastaan arvostettavaa ja muoti-ilmiö. Ei tällainen elämänmalli kestä kritisointia ja arvostelua, ehei.

Sitten vielä yksi asia. Katsokaapa ympärillenne millaista maailma nykyään on, miten ihmiset voivat tänä päivänä. Kun uskonto tai usko ei ole riesana ja pilaamassa elämääsi niin miksi voidaan niin huonosti, miksi lapset voivat huonosti, miksi nuoret voivat huonosti? Ovathan he saaneet kasvaa perheissä missä täydellinen kasvatustapa ilman hengellistä herjaa mahdollistuu.

Jälleen kerran on havaittavissa myös se että ihminen on toiselle susi. Kaikki paha esim vl:stä etsitään keinolla millä hyvällä, mitään hyvää ei tietenkään löydetä.

Ei ollut tarkoitus syyllistää ketään tai mistään. Olen mielestäni avarakatseinen enkä missään tapauksessa halua yleistää mitään. En tarkoittanut että ateistit ovat tietynlaisia, moraalittomia yms. Kirjoitin vaan ilmiöistä lestojen ja muiden välillä. Eli pointtini oli se että lestojen elämäntapaa kritisoidaan valtavasti, täälläkin. Mutta muiden elämäntapaa on aika lailla mahdotonta kyseenalaistaa.

Tiedän tasan tarkkaan että monet hengellisistä yhteisöistä irrottautuneet ovat hyvin traumatisoituneita, niitä löytyy varmasti myös vl yhteisöstä lähteneistäkin. En halua epäkohtia todellakaan puolustaa. Olen itse hyvin herkästi tuntosarvet pystyssä ja tuomitsen kaikenlaisen väärinkäytöksen jyrkästi! Hengellinen painostus on yksi niistä asioista.

En opeta lapsiani niin kuin täällä esimerkit kertovat, vaan terveessä hengessä anteeksipytämistä ja antamista. Helvetillä pelottelu ei tule kuuloonkaan.

Pelastumisesta yksi asia. Tiedän, että liikkeemme sisällä opetetaan hyvin yksinkertaisesti että me olemme ainoassa oikeassa uskossa. Tämä on todellakin ahdistanut enkä itse pysty ajattelemaan niin. Tätä jyrkkäkantaista oppia en myöskään lapsilleni opeta.

Harmittaa, että tekstini ymmärrettiin toisin kuin olin tarkoittanut. Yritin nopeasti kirjoittaa mahdollisimman paljon jotka johtivat moneen väärinymmärrykseen. Jokatapauksessa kaikenlaisille ihmisille annan arvon!

Vierailija
76/126 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän tekstini asian ydin oli se että harmittaa välillä todellakin että keskustelu on täällä niin negatiivista. Totuus kun on kuitenkin se että vl perheet PÄÄOSIN ovat isänmaallisia ja lakia kunnioittavia, rehellisiä ja tunnollisia ihmisiä. Perheet hajoavat harvoin jne. Tämä asia siksi että meistä tehdään monesti täällä maailman huonoimmin käyttäytyviä ja lakia rikkovia hihhuleita. Ajatellaan että meitä "pakotetaan" uskomaan ja toimimaan tietyllä tavoin, siksi vertasin esimerkkiä niihin jotka eivät ole hengellisen yhteisön sisällä.. Eli miksi voidaan niin huonosti kun ollaan kuitenkin vapaita "syntiluetteloista". Ulkopuolelle se voi näyttäytyä syntilistalta, mutta itse en koe niin. Päinvastoin koen että olen suojassa monelta pahalta.

Lopuksi asiaan; olen ehdottomasti sitä mieltä että lasten oikeudet lainkin edessä tulee toteutua. Pieni lapsi on hyvin herkkä ja haavoittuvainen ja liian ankara, syyllistävä ja pelolla kasvattelu johtaa vääjäämättä traumatisoitumiseen.

Vierailija
77/126 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen ymmärtää, ettei jumala voi toimia niin että vain pikkuriikkisellä kourallisella suomalaisia olisi oikea tieto siitä miten päästään taivaaseen. Mikä Jumala se sellainen olisi? Ihmeellinen, kieroutunut sadisti.

Vierailija
78/126 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaan että meitä "pakotetaan" uskomaan ja toimimaan tietyllä tavoin

Se se vasta on pelottavaa. Perusteellinen aivopesu ja -linkous.

Vierailija
79/126 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaan että meitä "pakotetaan" uskomaan ja toimimaan tietyllä tavoin

Se se vasta on pelottavaa. Perusteellinen aivopesu ja -linkous.

En edusta vl:ää joka on aivopesty. En todellakaan allekirjoita kaikkea mitä yhteisössämme opetetaan. Toiv, muuten itsekin huomasit miten ennakkoluuloinen ja tuomitseva olet :) ..ja tähän täällä tottuu.. ;)

Kerroppa miten tulisi elää, mikä on sinun teoriasi oikeanlaiseen elämänmalliin? ..Jos kerran olen aivoton pesun ja linkouksen johdosta.

Vierailija
80/126 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroppa miten tulisi elää, mikä on sinun teoriasi oikeanlaiseen elämänmalliin?

ei tarvis surra jotain permanentin ottoa kynnyskysymyksenä ikuisen kidutuksen joutumisessa. Tai jotain vastaavaa yhtä triviaalia. Ja nyt sitten puolustus on että juu tottakai permanentin VOI ottaa jos haluaa, mutta sattumalta tänne vl-liikeeseen on kasaantunut sataprosenttisesti naisia, jotka ei yhtään välitä permiksen ottamisesta tai jostain muusta yhtä triviaalista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi