Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nelivuotias teki syntiä

Vierailija
20.09.2010 |

Hirmusen pahalta tuntuu että nelivuotiaan täytyy ripittäytyä joka ilta jotta saa "synnit anteeksi".

http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/nelivuotiaan-synnit/

Kommentit (126)

Vierailija
1/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Tuomitsen jyrkästi kaikenlaisen väkivallan, niin myös hengellisen.

- Olen aloittanut joskus vl:stä positiivisen ketjun jossa olen kertonut omasta kokemuksesta elää tässä yhteisössä. Arvaatte varmaan mihin ketju on päättynyt: halveksintaan, pilkkaan ja äö:n kyseenalaistamiseen. Eli toiseen ketjuun ei ole tarvetta.

- Täällä epäillään että olen jossain hormoonihuuruissa, tämäkö sitten asiallista?

- EN ole missään vaiheessa sanonut epäileväni rakkautta ja anteeksiantoa ateistiperheissä. Kyse on siitä miten tekstini haluaa tulkita.

-En siis tuomitse ketään, en ketään. Ei ole minun tehtäväni.

- Enkä edusta mitään tiukkapipo vanhoillislestadiolaista.

- Jos joku ei ymmärtänyt pointtiani niin olkoon ymmärtämättä. Rautalanka ei taivu loputtomiin. :)

Jatkakaa keskustelua hyvän asian puolesta.

Vierailija
2/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein hälyttävintä on tuossa se, että kirjoituksen on julkaissut lestadiolaisten oma lehti Päivämies.

Kyseistä nteeksipyydättämistä ja muutenkin alistavaa kasvatustyyliä pidetään siis oikena ja suositeltavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisten jakaminen kahteen leiriin: taivasporukkaan ja helvettijengiin. Vaikea ymmärtää, millainen olisi Jumala, joka yrittää saada ihmiset uskomaan itsensä pelottelun avulla.

Kun on vielä todistettu, että uskovien ja ateistien aivoissa on eroavaisuuksia, on vaikea käsittää, miksei Jumala voinut luoda kaikille samanlaisia aivoja (= sellaisia, joilla voisi uskoa). Ja toisaalta miksei Jumala näyttäytyisi meille kaikille siten, että se näyttäytyminen voitaisiin tieteellisesti todistaa oikeaksi. Kaikkivaltias pystyisi siihen.

Vierailija
4/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ei ole olemassa mitään /ketään kaikkivaltaista. Tähän on nöyrästi tyytyminen.

Meillä on vain tämä tämänpuoleinen elämä ja meidän olisi elettävä ihmisiksi. lapsile ei saisi opettaa ihmistne luokittelua vaan suvaitsevaisuutta ja taitoja neuvotella erimielisyyksistä taitavasti niin että rakennettaan oikeudenmukaista Suomea joss akaikilel erilaisilla ihmisillä on hyvä elää.

Kiitos sinulle hyvistä ajatuksista!

Vierailija
5/126 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/126 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella meistä on tämänpuoleinen elämä ja siihen olisi hyvä keskittyä. Yhdessä voimme tehdä siitä kaikille mahdollisimman hyvän.

Ei se mitään haittaa, jos lisäksi uskoo kuolemansa jälkeen pääsevänsä johonkin paratiisiin. Lapsia ei kuitenkaan saa ahdistella synneillä ja kadotuksella.

Meillä on vain tämä tämänpuoleinen elämä ja meidän olisi elettävä ihmisiksi. lapsile ei saisi opettaa ihmistne luokittelua vaan suvaitsevaisuutta ja taitoja neuvotella erimielisyyksistä taitavasti niin että rakennettaan oikeudenmukaista Suomea joss akaikilel erilaisilla ihmisillä on hyvä elää.

Vierailija
7/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirmusen pahalta tuntuu että nelivuotiaan täytyy ripittäytyä joka ilta

Suomen lain mukaan vanhemmat päättävät lapsen uskontokasvatuksesta.

Vierailija
8/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirmusen pahalta tuntuu että nelivuotiaan täytyy ripittäytyä joka ilta

Suomen lain mukaan vanhemmat päättävät lapsen uskontokasvatuksesta.

Onko oikein pelotella lasta helvetillä jo ihan pienestä ?

Vierailija
9/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nelivuotiaan ripittäytymään. Henkistä väkivaltaa.

Vierailija
10/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka lapsille ei tehdä väkivaltaa ja perusasiat on hyvin niin tuollainen vauvasta asti aivopesu on kyllä hirveää.

eihän lapsi osaa itse päättää onko tämä tapa oikein tai edes normaalia toimintaa kun aina sitä on harjoitettu.

toivottavasti tuota ei kaikissa vl-perheissa tapahdu!

ja tuostahan syntyyihan väristynyt maailmankuva kun lapselle luvataan että lorunlausunnalla saa kaikki pahatteot illalla anteeksi ja ne pyyhitään pois ikuisiksi ajoiksi!

onneksi ei olla minkään sortin uskovaisia!

lapset saa kasvaa todelliseen maailmaan ilman mitään katteettomia lupauksia.

ja jos on tehnyt väärin niin sitä ei mitkään jumalat tule viemään pois vaan seuraamukset on kohdattava ja asiat selvitettävä!

Vierailija
11/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osoittaa teoillaan sen miten pahasti oma pää on jo ehditty pilata.

Vierailija
12/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit erittäin hyvin miten vakava asia tämä on.

Lapselle on opetettava tietenkin se mikä on oikein ja mikä väärin. Rakkautta ja rajoja. Mutta syyllisyyksien kehittely olemattomista asioista on tuhoisaa, sillä sillä murretaan lapsen oma aito tunto siitä, millainen hän on ihmisenä. Hänen itsetuntonsa ja omatuntonsa.

Tarpeeton syyllisyys ja ankaruus itseä kohtaan jatkuu sitten läpi elämän, ja terapiakäynnit maksavat rutosti rahaa. Yksilölle ja yhteiskunnalle. Suomi on täynnä tällä lailla jo kotona psyykeltään vammautettuja.

Vierailija
13/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vanhoillislestadiolaisista perheistä on erittäin ankaria lapsilleen. Ei kuitenkaan kaikki, mitä olen nähnyt.

Kieltoja on kyllä heillä kaikilla tosi paljon. Ei saa osallistua esim. koulussa opetuksen kuuluviin teatterikäynteihin, tai liikuntaan silloin jos siinä on musiikkia ja tanssia.

Vierailija
14/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vl-perheen lapsena pelkäsin joka ikinen ilta nukkumaan mennessäni maailmanloppua, jonka muistutettiin tulevan jokaikisessä saarnassa "minä päivänä tahansa".

Lapsen päähän jäivät soimaan lukuisien saarnojen uhkaukset: "Ikinä ette illalla nukkumaan mennessänne tiedä, heräättekö enää aamulla!" "Jeesus tulee toisen kerran kuin varas yöllä, kukaan ei hänen tulemistaan etukäteen tiedä..."

Kyllähän tuollainen 5-6-vuotiaalle lapselle on melkoisen pelottavaa puhetta. Ja sitä toistetaan useita kertoja viikossa..

Vierailija
15/126 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään haittaa, jos lisäksi uskoo kuolemansa jälkeen pääsevänsä johonkin paratiisiin. Lapsia ei kuitenkaan saa ahdistella synneillä ja kadotuksella.

Totta, lapsia pitäisi suojella painostamiselta ja ahdistelulta. Pakottaminen ja manipulointi on väärin!

Vierailija
16/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä asiat ovat syntiä? Esimerkiksi partio, televisio, elokuvat, nuorten suosima rock-musiikki, teatteri, konsertit (myös lapsille tarkoitetut elokuvat ja konsertit)...

Syntien luetteo on pitkä:

http://scratchpad.wikia.com/wiki/Synnit

Vierailija
17/126 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsile ei saisi opettaa ihmistne luokittelua vaan suvaitsevaisuutta ja taitoja neuvotella erimielisyyksistä taitavasti niin että rakennettaan oikeudenmukaista Suomea joss akaikilel erilaisilla ihmisillä on hyvä elää.

Raamattuun on sisäänrakennettuna todella halveksiva asenne toisinajattelevia kohtaan ja me tavisluterilaisetkin imetään se itseemme jo äidinmaidossa. Joskus olen miettinyt että onko se niin että kristinusko on sopinut aggressiviselle valkoiselle miehelle (vrt. ristiretket) ja siksi levinnyt erityisesti täällä, vai onko uskonto alunperin tehnyt meistä julmia kolonialisteja. Nythän rauhanomainen rinnakkaiselo on lisääntyt sitä mukaan kun uskonnon ote yhteiskunnasta on hellittänyt. Jenkkilässä yritettiin Bushin kaudella mennä taaksepäin, aloitettiin sota ja kidutus ja kidutusleirit jne., mutta onneksi jäi kahdeksaan vuoteen. Toivottavasti.

Vierailija
18/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Hihhulit ovat yksiselitteisesti hulluja uskomuksinene ja tapoineen.

No, omille lapsilleni tarjoan kyllä turvallisen ja onnellisen lapsuuden.

Vierailija
19/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me päätettiiin jättää vl yhteisö kun meillä oli kaksi lasta. Minua kauhistutti alkaa kasvattaa heitä samaan pelkoon ja tarpeettomien syyllisyyksien elämään mihin minut oli kasvatettu.

Haluamme antaa lapsille (nyt heitä on kolme) koulu- ja kasvurauhan ilman vääristäviä pelkoja. ja on kyllä ihana onnellinen olo kun tiedän että lapsemme eivät joudu kestämään sitä mitä itse joutui.

Vierailija
20/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvoin vl-perheessä ja isä usein iltaisin toivottamassa hyvät yöt ja samalla lausui noi sanat. Itselle se oli samanlainen asia kuin vaikka laulettais joku tuttu laulu -- toi turvaa.

Ehkä mun isä sitten oli vaan niin ihana tyyppi muutenkin, että en kokenut tuota mitenkään ahdistavana, päinvastoin kaipaan sitä edelleen joskus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi