Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nelivuotias teki syntiä

Vierailija
20.09.2010 |

Hirmusen pahalta tuntuu että nelivuotiaan täytyy ripittäytyä joka ilta jotta saa "synnit anteeksi".

http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/nelivuotiaan-synnit/

Kommentit (126)

Vierailija
21/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on isinä ja lestadiolaisinakin erilaisia. Joillakin vl uskovaisilla uskon normit nousee elämän pääasiaksi niin että omien lasten hyvinvointi on vasta kakkosena tai vieläkin kauempana.

Monta kertaa nuori tai lapsi on kokenut että vanhempien rakkaus on "ehdollinen" - jos ei ole samaa mieltä uskosta eikä esim. halua lähteä seuroihin, silloin isä ja äiti voivat kyseenalaistaa rakkautensa ja hyväksyntänsä.

Kaikki vl:t eivät ole samanlaisia. Riippuu miten vanhemmat ovat priorisoineet asiat.

Vierailija
22/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyyken vammauttamista

Kirjoitit erittäin hyvin miten vakava asia tämä on.

Lapselle on opetettava tietenkin se mikä on oikein ja mikä väärin. Rakkautta ja rajoja. Mutta syyllisyyksien kehittely olemattomista asioista on tuhoisaa, sillä sillä murretaan lapsen oma aito tunto siitä, millainen hän on ihmisenä. Hänen itsetuntonsa ja omatuntonsa.

Tarpeeton syyllisyys ja ankaruus itseä kohtaan jatkuu sitten läpi elämän, ja terapiakäynnit maksavat rutosti rahaa. Yksilölle ja yhteiskunnalle. Suomi on täynnä tällä lailla jo kotona psyykeltään vammautettuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen kerran, ÄLKÄÄ yleistäkö! Ja tiedoksi että kaikenlaista painostusta ja hengellistä sellaista tapahtuu myös muissa kuin vl:n keskuudessa ja se on tietysti väärin.

Vl: perheissä lapsille toki opetetaan pienestä pitäen pyytämään ja antamaan anteeksi ja se on hyvä asia, ehdottomasti. Mutta se miten se missäkin perheessä toteutetaan on yksilöllistä. Yhteisössämme monet käyttävät varmasti hengellistä väkivaltaa tietämättään, on mustavalkoajatteluakin jolloin kaikki asiat hengellistetään. Joillakin, siis joillakin. Omassa lapsuudessani anteeksipyytäminen ja antaminen opittiin pienestä pitäen. Perusasia mikä saisi olla kaikilla. En tarkoita tätä voimakkaassa hengellisessä mielessä vaan esim. jos leikeissä tulee riitaa, on hyvä oppia nöyrtymään ja pyytää anteeksi jos on toista kiusannut ja loukannut. Itselläni on jäänyt lämpimiä muistoja ja erityisen tärkeänä muistona se miten paljon anteeksi pyytäminen ja anteeksi antaminen puhdisti ja lisäsi rakkautta perheen välillä.

Jos on ateistiperhe jossa lapset saavat kuulla ettei mitään Jumalaa ole olemassakaan niin se on ok. Mutta jos on vl tai joku muu uskonnollinen perhe jossa opetetaan että on Jumala niin se on pakkosyöttöä tms. Vanhempien vakaumus oli se sitten hengelinen tai ei, vaikuttaa lapsen psyykkiseen kehitykseen.

Jos on uskovainen ihminen niin se on nyky-yhteiskunnassa väärin, naurettavaa ja tyhmien ihmisten touhua. Tätä saa ihan avoimesti kritisoida, pilkata ja kyseenalaistaa, myös hyvin arveluttavalla tavalla. Jos ihminen on uskonsa kanssa sinut ja onnellinen elämäänsä, sen ulkopuolella oleville ihmisille asia tuottaa hämmästyttävän paljon päänvaivaa, miksi? Miksi se teitä haittaa jos joku on uskovainen?

Jos perhe on hajonnut, uusperhe perustettu jossa on sinun, minun ja meidän lapsia, jossa lapset ravaavat eri kotien väliä, mummuja ja pappoja on hurumykket niin tämä elämänmalli on suorastaan arvostettavaa ja muoti-ilmiö. Ei tällainen elämänmalli kestä kritisointia ja arvostelua, ehei.

Sitten vielä yksi asia. Katsokaapa ympärillenne millaista maailma nykyään on, miten ihmiset voivat tänä päivänä. Kun uskonto tai usko ei ole riesana ja pilaamassa elämääsi niin miksi voidaan niin huonosti, miksi lapset voivat huonosti, miksi nuoret voivat huonosti? Ovathan he saaneet kasvaa perheissä missä täydellinen kasvatustapa ilman hengellistä herjaa mahdollistuu.

Jälleen kerran on havaittavissa myös se että ihminen on toiselle susi. Kaikki paha esim vl:stä etsitään keinolla millä hyvällä, mitään hyvää ei tietenkään löydetä.

Vierailija
24/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole sinua lukuunottamatta puhunut tässä ketjussa niin että normaali lempeä uskontokasvatus olisi väärin. Se ei ole pakkosyöttöä silloin kun laste ei pakoteta eikä pelotella, eikä velvoiteta ihme rituaaleihin.

Tässä ketjussa puhutaan siitä että vanhoillislestadiolaisuduen ankara kieltoja ja normeja sekä syyllisyyttä vauvasta saakka opettava oppi on johtanut monessa perhessä hengelliseen väkivaltaan.

Pysyisit sinäkin asiassa. älä pane omia sanojas täällä muitten suuhun. Se on valehtelemista.

Vierailija
25/126 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivämies-lehti on vanhoillislestadiolaisten lehti. Kertomus nelivuotiaan ahdistamisesta on julkaistu Päivämiehessä jonkilaisena "hyvänä esimerkkinä" muille.

Olen sanaton.

Vierailija
26/126 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ole kyse siitä että pitäisi noudattaa täydelisesti vl-liikkeen normeja. Jos ei ole sitä mieltä kuin vl-liike niin silloin pitää tehdä reilusti johtopäätökset.

Tässä on kyse ihmisen omastatunnosta ja moraalista, velvollisuuksista muita ihmisiä kohtaan.

Olen saanut vl kasvatuksen ja sukuni on ko. tyylin uskovaisia. minulle nämä kiellot opetettiin ehdtottomina. jos ehkäiset, jos värjäät tukkaa, jos käyt elokuvissa, jos hankit telkkarin, niin se on sillä selvä. Et voi silloin olla vl-uskovainen.

Asiaa ei muuta se, että pitää milipiteensä salassa ja tekee sitä asiaa salassa muilta uskovaisilta.

Sellainen on vaan kaksinaamaisuutta.

vaikenemisella on vakvampi moraalinen merkitys yhteiskunnassa. jos ihminen tosiaan kannattaa oikeudenmukaisuutta, niin kuinka hän voi katsoa tyynesti vierestä, un tiukkahenkinen vl kiusaa ja syyttelee esim. ehkäisystä toista uskovaista? Ja tämä vaan katsele ehiljaa vierestä eik äsano ääneen että ei se ehkäisy oikeasti hänen mielestään edes ole syntiä.

Onhan se kieroa että hyväksyy painostamisen muita kohtaan, kun ei itse joudu sen kohteeksi.

Ymmärrän kyllä sinua siltä pohjlata, että vl-yhteisö tekee ihmiselel juuri tuota: tuhoaa pikkuhiljaa omantunnon. ikävä kyllä. uskon silti että ajan mittaan elämä opettaa ja sinä varmaan löydät tasapainon asioille.

Kaikkea hyvää sinulle.

Terveisin "Muumi-mummi" 63 v.

Vierailija
27/126 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ole kyse siitä että pitäisi noudattaa täydelisesti vl-liikkeen normeja. Jos ei ole sitä mieltä kuin vl-liike niin silloin pitää tehdä reilusti johtopäätökset.

Tässä on kyse ihmisen omastatunnosta ja moraalista, velvollisuuksista muita ihmisiä kohtaan.

Olen saanut vl kasvatuksen ja sukuni on ko. tyylin uskovaisia. minulle nämä kiellot opetettiin ehdtottomina. jos ehkäiset, jos värjäät tukkaa, jos käyt elokuvissa, jos hankit telkkarin, niin se on sillä selvä. Et voi silloin olla vl-uskovainen.

Asiaa ei muuta se, että pitää milipiteensä salassa ja tekee sitä asiaa salassa muilta uskovaisilta.

Sellainen on vaan kaksinaamaisuutta.

vaikenemisella on vakvampi moraalinen merkitys yhteiskunnassa. jos ihminen tosiaan kannattaa oikeudenmukaisuutta, niin kuinka hän voi katsoa tyynesti vierestä, un tiukkahenkinen vl kiusaa ja syyttelee esim. ehkäisystä toista uskovaista? Ja tämä vaan katsele ehiljaa vierestä eik äsano ääneen että ei se ehkäisy oikeasti hänen mielestään edes ole syntiä.

Onhan se kieroa että hyväksyy painostamisen muita kohtaan, kun ei itse joudu sen kohteeksi.

Ymmärrän kyllä sinua siltä pohjlata, että vl-yhteisö tekee ihmiselel juuri tuota: tuhoaa pikkuhiljaa omantunnon. ikävä kyllä. uskon silti että ajan mittaan elämä opettaa ja sinä varmaan löydät tasapainon asioille.

Kaikkea hyvää sinulle.

Terveisin "Muumi-mummi" 63 v.

Lakihenkisyyttä yhteisöstämme löytyy mikä on osaltaan peruja 60-70-luvun hajaannuksista. Silti perheissä on eroavaisuuksia, joissa kuvainnollisesti lyödään raamatulla päähän (väärin!) mutta tämä ei ole ainoastaan meidän yhteisön ongelma, tätä samaa löytyy myös muista uskonnollisista yhteisöistä.

Kirjoitit asioiden salassa pitämisestä muilta vl:ltä. Joillakin on herkempi omatunto kuin toisilla. Tästä syystä en ainakaan itse koe mitään tarvetta huudella koko seurakunnalle, sillä en kuitenkaan halua ketään pahentaa. Ja loppupelissä minä vastaan teoistani Jumalan edessä, en vl-seurakunnan edessä. Pelastumisasia on yksi asia johon en usko niin kuin liikkeessämme opetetaan. Miksi minun tulisi siitä kailottaa muille, mitä hyödyn siitä. En mitään. Yhteisö yhteisönä ja hengellisen elämän tukijana on kuitenkin tärkeä itselleni, enkä koe mitään tarvetta irrottautua siitä.

Paljon puhuttu ehkäisyasia jakaa mielipiteitä yhteisömmekin keskellä. Esim sairauden hoidon yhteydessä moni näkee ehkäisyn ilman muuta osana hoitoa, kun taas toiset eivät hyväksy sitä silloinkaan. Jos heidän ymmärryksensä ei siihen riitä tai heidän omatuntonsa kieltää sen niin se on hyväksyttävä niin, ei siinä pulinat auta. Ehkäisystä on ainakin omalla paikkakunnalla keskusteltu joissakin yhteyksissä avoimesti niin kuin muistakin asioista.

Permanentti on nähty joskus vääränä, nykään ei toisin kuin meikkaaminen ja hiustenvärjääminen. Ajattelen että nämä asiat eivät ole elämän ja kuoleman kysymyksiä vaikka toisille ne voi olla osittain sitä. Itselleni nämä asiat eivät tuota suurempaa päänvaivaa, joten kelpaan itselleni tällaisena kuin olen. Muutosta en kaipaa. Toki ulkoisista asioista on tehty tietyllä tapaa uskonkysymyksiä suuremmassakin mittakaavassa, mutta itse ajattelen että omakohtainen usko, anteeksiantamus on se mikä merkitsee. Ei se onko pääni värjätty mustaksi tai käytänkö huulipunaa.

Vaikeita asioita, mutta itse olen osaani tyytyväinen. Mietin asioita pajon ja olen elänyt aiemmassa elämässäni myös toisenlaista elämää. Tämä on kuitenkin nyt sitä mitä sydämestäni haluan. Olla uskovainen.

Vierailija
28/126 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jos uskonnoissa noudatettaisiin ihmmisoikeuksia, ne olisi OK. Mutta ihmisoikeudet poljetaan mennen tullen kun aletaan palvoa jotain jumalaa ja noudatttaa sen luuloteltuja vaatimuksia. vaatimukset ovat menneisyyden maailman ihmisten kehittämiä, ja niitä luullaan "pyhiksi".

Uskonnoista seuraa vain hirvittäviä kärsimyksiä ihmisille.

Vierailija
29/126 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
30/126 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskovaiset on niin vastahankaan homojen ihmisoikeuksien suhteen on se, että jos antais tippaakaan periksi joutuisi silmätysten sen asian kanssa mitä tuli tehtyä. Vuosisatojen henkinen väkivalta kontolla.

Vierailija
31/126 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
32/126 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen että yksi syy miksi uskovaiset on niin vastahankaan homojen ihmisoikeuksien suhteen on se, että jos antais tippaakaan periksi joutuisi silmätysten sen asian kanssa mitä tuli tehtyä. Vuosisatojen henkinen väkivalta kontolla.

Niin, eikö ole outoa että eivä tvoi vihdoin viimein NYT lopettaa julmuuksia.

En tosin usko että moni tavis uskovainen edes tietää mitä kaikkea uskon nimissä on tehty ja nytkin tehdään.

Vierailija
33/126 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jos uskonnoissa noudatettaisiin ihmmisoikeuksia, ne olisi OK. Mutta ihmisoikeudet poljetaan mennen tullen kun aletaan palvoa jotain jumalaa ja noudattaa sen luuloteltuja vaatimuksia. Vaatimukset ovat menneisyyden maailman ihmisten kehittämiä, ja niitä luullaan "pyhiksi".

Moni on saanut lohtua elämän suurissa vastoinkäymisissä uskonnosta.

Onko sillä niin väliä mistä lohtunsa saa - kun ei vahingoita muiden elämää.

Mutta siitä olen samaa mieltä että lapsille ei uskontoja pidä tuputtaa.

Vierailija
34/126 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on saanut lohtua elämän suurissa vastoinkäymisissä uskonnosta. Onko sillä niin väliä mistä lohtunsa saa - kun ei vahingoita muiden elämää.

vahingoittaa muitten elämää. Esimerkinä homot ja lesbot, ei paljon edes viitsi ajatella mitä heidät on laitettu uskovaisten toimiseta kestämään. Ja edelleen yritetään samaa koko ajan.

Vierailija
35/126 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella HYVIN totta että monet uskovaiset on sokeita ihmisoikeuksien loukkauksille. Tätä on vaikea käsittää kun Jeesus muistaakseni sanoo Raamatussa että lähimmäisenrakkauden käsky on kaiksista tärkein käsky: "Siinä on laki ja profeetat".

Jeesus opetti myös että toista ihmistä pitäisi kohdella sillä lailla kuin toivoisi itse tulevansa kohdelluksi.

Haluaisivatko uskovaiset että myös heiltä kiellettäisiin parisuhde ja avioliitto?

Vierailija
36/126 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 17 000 lähti kirkosta...

Vierailija
37/126 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetys on jo nelinkertaistunut!

Vierailija
38/126 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella HYVIN totta että monet uskovaiset on sokeita ihmisoikeuksien loukkauksille. Tätä on vaikea käsittää kun Jeesus muistaakseni sanoo Raamatussa että lähimmäisenrakkauden käsky on kaiksista tärkein käsky: "Siinä on laki ja profeetat". Jeesus opetti myös että toista ihmistä pitäisi kohdella sillä lailla kuin toivoisi itse tulevansa kohdelluksi. Haluaisivatko uskovaiset että myös heiltä kiellettäisiin parisuhde ja avioliitto?

Evl-kirkon homoviha onkin tullut nyt kirkolle kalliiksi:

"Ennätys kirkosta eroamisessa: ihmisoikeuksien loukkaaminen maksoi kirkolle yli 24 milj.€"

http://freepathways.wordpress.com/2010/10/14/homovihan-hinta/

Vierailija
39/126 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen että yksi syy miksi uskovaiset on niin vastahankaan homojen ihmisoikeuksien suhteen on se, että jos antais tippaakaan periksi joutuisi silmätysten sen asian kanssa mitä tuli tehtyä. Vuosisatojen henkinen väkivalta kontolla.

Niin, eikö ole outoa että eivä tvoi vihdoin viimein NYT lopettaa julmuuksia. En tosin usko että moni tavis uskovainen edes tietää mitä kaikkea uskon nimissä on tehty ja nytkin tehdään.

Kristinuskon ydin opitaan jo hiekkalaatikolla jos opitaan, kaikki piispatkaan ei tätä ole oppineet.

http://freepathways.wordpress.com/2010/10/20/eivat-oppineet-hiekkalaati…

Vierailija
40/126 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä