Nelivuotias teki syntiä
Hirmusen pahalta tuntuu että nelivuotiaan täytyy ripittäytyä joka ilta jotta saa "synnit anteeksi".
http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/nelivuotiaan-synnit/
Kommentit (126)
En todellakaan allekirjoita kaikkea mitä yhteisössämme opetetaan.
Kuinka omatuntosi sallii sinun olla rauhanyhdistyksellä vaiti, jos kerran pidät vl määräyksiä virheenä. Ei ole itsellesi tullut sellaista tunnetta että olisit vilpillinen?
Oletko suunnitelut elämäsi niin, että poimit vl-yhteisössä elelleen siitä rusinat mutta et syö koko pullaa?
Rehellisyys itselle ja muille on kristinuskon yksi peruslähtökohta.
Itselleen valehteleminen rämettää ihmisen omantunnon. Se hiipii hiljaa sisimpään, ja pian teeskentely on itsen mielestä ihan OK.
Mahdatko tunnistaa mistä kirjoitan.
Itse olen vl-äiti. Olen myös vähän samaa mieltä että en myöskään allekirjoita enkä käsitä joitakin asioita.
En halua irrottautua mihinkään. Meillä on kuitenkin ihan hyviä ystäviä vl-yhteisön piirissä. sisarilloissa on ihan mukava käydä.
Aion myös opettaa lapsille avarakatseisuutta ja kertoa että tämä ei välttämättä ole se ainoa oikea usko ja muualla voi olla myös oikein uskovia. Mutta meidän ei tarvi murehtia ja miettiä sitä.
Helvetistä/tulimerestä ei meidän perheessä ole koskaan puhuttu.
tuota lapsi-asiaa en ole koskaan ymmärtänyt että naisen pitäisi kokoajan synnyttää. Olla joko raskaan tai imettää.
Ei oikeen missään välissä pystyisi toteuttamaan itseään.
Pitäisi elää vaan jonkun toisen pillin mukaan.
Itselle alkoi raskaudet ja valvomiset käydä psyykeen päälle joten lapsiluku jää tähän. Ehkä luoja tietää jos vielä joskus yhden saamme. Aika näyttää...
Olen paljon onnellisempi ja tyytyväisempi elämään nyt.
Ei tarvi kokoajan miettiä että oonkohan taas raskaana.
Kuinka omatuntosi sallii sinun olla rauhanyhdistyksellä vaiti, jos kerran pidät vl määräyksiä virheenä. Ei ole itsellesi tullut sellaista tunnetta että olisit vilpillinen? Oletko suunnitelut elämäsi niin, että poimit vl-yhteisössä elelleen siitä rusinat mutta et syö koko pullaa? Rehellisyys itselle ja muille on kristinuskon yksi peruslähtökohta. Itselleen valehteleminen rämettää ihmisen omantunnon. Se hiipii hiljaa sisimpään, ja pian teeskentely on itsen mielestä ihan OK. Mahdatko tunnistaa mistä kirjoitan.
Sorry vaan, mutta permanentteja vl naisilla on. Ei sitä nähdä mitenkään vääränä..
mies tokaisi kerran iltaa istuttaessa että hän lähtisi heti rauhanyhdistykseltä lätkimään jos se ei olisi se ainoo joukko joka vie "taivaan kunniaan". hän sanoi että "miksi muuten viittisin elää vaikeimman jälkeen".
Onko PELKO tärkein syy elää vanhoilislestadiolaisena?
Hätääntyneisyys ja itsesuojelu?
Itse olen vl-äiti. Olen myös vähän samaa mieltä että en myöskään allekirjoita enkä käsitä joitakin asioita. En halua irrottautua mihinkään. Meillä on kuitenkin ihan hyviä ystäviä vl-yhteisön piirissä. sisarilloissa on ihan mukava käydä. Aion myös opettaa lapsille avarakatseisuutta ja kertoa että tämä ei välttämättä ole se ainoa oikea usko ja muualla voi olla myös oikein uskovia. Mutta meidän ei tarvi murehtia ja miettiä sitä. Helvetistä/tulimerestä ei meidän perheessä ole koskaan puhuttu. tuota lapsi-asiaa en ole koskaan ymmärtänyt että naisen pitäisi kokoajan synnyttää. Olla joko raskaan tai imettää. Ei oikeen missään välissä pystyisi toteuttamaan itseään. Pitäisi elää vaan jonkun toisen pillin mukaan. Itselle alkoi raskaudet ja valvomiset käydä psyykeen päälle joten lapsiluku jää tähän. Ehkä luoja tietää jos vielä joskus yhden saamme. Aika näyttää... Olen paljon onnellisempi ja tyytyväisempi elämään nyt. Ei tarvi kokoajan miettiä että oonkohan taas raskaana.
Kuinka omatuntosi sallii sinun olla rauhanyhdistyksellä vaiti, jos kerran pidät vl määräyksiä virheenä. Ei ole itsellesi tullut sellaista tunnetta että olisit vilpillinen?
Oletko suunnitelut elämäsi niin, että poimit vl-yhteisössä elellen siitä rusinat mutta et syö koko pullaa?
Rehellisyys itselle ja muille on kristinuskon yksi peruslähtökohta. Itselleen valehteleminen rämettää ihmisen omantunnon. Se hiipii hiljaa sisimpään, ja pian teeskentely on itsen mielestä ihan OK.
Mahdatko tunnistaa mistä kirjoitan.
Yhdyn näihin kysymyksiin.
Kuinka voi käydä "mukavissa sisarilloissa" ja samalla sydämessään kiistää kaikki ne opit joihin muka ulkonaisesti kertoo sitoutuneensa?
Eikö teillä vanhoillislestadiolaisilla ole omaatuntoa lainkaan?
Pidätte teeskentelyä ja kaksinaamaisuutta ihan uskovaiselle sopivana elämäntapana!!
Sorry vaan, mutta permanentteja vl naisilla on. Ei sitä nähdä mitenkään vääränä.
Niin, teillä onkin se sääntö että permanentti saa olla mutta hiuksia ei saa värjätä. Värjäys on synti.
jos itse en pidä niitä asioita syntinä jota monet pitää.
Ensinnäkään raamatussa ei missään kohtaa ole mainintaa että jokaisen on synnytettävä niin monta lasta kuin mahdollista.
En pidä syntinä sitä etä itsellä ei psyyke kestä jos olen jatkuvasti raskaana/imetän ja mä ainakin ajattelen että koko perheen kannalta paras on että lapsia ei enää tule tai jos niin joskus myöhemmin.
Mun mielestä sairaudenhoitoa.
Mulla ei kuitenkaan ole tarvetta kailottaa kaikille oman perheen henkilökohtaisia ja sisäisiä asioita.
jos itse en pidä niitä asioita syntinä jota monet pitää. Ensinnäkään raamatussa ei missään kohtaa ole mainintaa että jokaisen on synnytettävä niin monta lasta kuin mahdollista. En pidä syntinä sitä etä itsellä ei psyyke kestä jos olen jatkuvasti raskaana/imetän ja mä ainakin ajattelen että koko perheen kannalta paras on että lapsia ei enää tule tai jos niin joskus myöhemmin. Mun mielestä sairaudenhoitoa. Mulla ei kuitenkaan ole tarvetta kailottaa kaikille oman perheen henkilökohtaisia ja sisäisiä asioita.
Mutta eikö sinun mielestäsi ole epäoikeudenmukaista että jotkut muut uskovaiset, sinun lähimmäisesi, joutuvat kestämään liian tiheitä raskauksia ja niiden terveydellisiä haittoja koska he luulevat että ollakseen taivaskelpoinen niin kuuluu tehdä? heillä ei ole sitä tietoa kuin sinulla että Raamattu ei kiellä ehkäisyä.
Eikö sinun kuuluisi velvollisuudentuntoisena kristittynä kertoa heille tämä Raamatusta?
Salliiko omatuntosi että vaikenet vaikka sinä tiedät asian mutt ahe eivät?
Itse olen hiukan arempi yksilö ja en varmaankaan viitsisi ihan yleisesti alkaa jakamaan omaa totuuttani koska minua ei välttämättä pidettäis enää uskovaisena. Olen joskus sanonut että mun mielestäni hiustenvärjäämisellä:esim harmaidenhiusten peittäminen ja permanentti ei ole mitään eroa.
Mulle vastattiin että "se on synti siinä missä muutkin, tuntuuhan se alkuun pahalta mutta on vaan hyväksyttävä"
Näin jyrkkiä jotku ihmiset on.
jos itse en pidä niitä asioita syntinä jota monet pitää. Ensinnäkään raamatussa ei missään kohtaa ole mainintaa että jokaisen on synnytettävä niin monta lasta kuin mahdollista. En pidä syntinä sitä etä itsellä ei psyyke kestä jos olen jatkuvasti raskaana/imetän ja mä ainakin ajattelen että koko perheen kannalta paras on että lapsia ei enää tule tai jos niin joskus myöhemmin. Mun mielestä sairaudenhoitoa. Mulla ei kuitenkaan ole tarvetta kailottaa kaikille oman perheen henkilökohtaisia ja sisäisiä asioita.
Mutta eikö sinun mielestäsi ole epäoikeudenmukaista että jotkut muut uskovaiset, sinun lähimmäisesi, joutuvat kestämään liian tiheitä raskauksia ja niiden terveydellisiä haittoja koska he luulevat että ollakseen taivaskelpoinen niin kuuluu tehdä? heillä ei ole sitä tietoa kuin sinulla että Raamattu ei kiellä ehkäisyä. Eikö sinun kuuluisi velvollisuudentuntoisena kristittynä kertoa heille tämä Raamatusta? Salliiko omatuntosi että vaikenet vaikka sinä tiedät asian mutt ahe eivät?
Itse olen hiukan arempi yksilö ja en varmaankaan viitsisi ihan yleisesti alkaa jakamaan omaa totuuttani koska minua ei välttämättä pidettäis enää uskovaisena.
Olen joskus sanonut että mun mielestäni hiustenvärjäämisellä:esim harmaidenhiusten peittäminen ja permanentti ei ole mitään eroa. Mulle vastattiin että "se on synti siinä missä muutkin, tuntuuhan se alkuun pahalta mutta on vaan hyväksyttävä"
Näin jyrkkiä jotku ihmiset on.
Eikö sinun kuuluisi velvollisuudentuntoisena kristittynä kertoa heille tämä Raamatusta? Salliiko omatuntosi että vaikenet vaikka sinä tiedät asian mutta he eivät?
Olen kyllä samaa mieltä että on kaksinaamaista teeeskennellä että ajattelee samoin siitä mikä on syntiä ja mikä ei vaikak ei oikeasti ole samaa mieltä. Se on valehtelemista. kahdeksas käsky ilmoittaa että valehtelmeinen on syntiä.
Minustakaan hiusten värjääminen ja ehkäisy eivät ole syntiä. :-) Mutta juuri siitä syystä en ikinä voisi liittyä porukkaan joka erottelee ja luokittelee ihmisiä taivaskelpoiseksi ja hevelttiin menijöiksi moisten asioiden takia.
Mitä ihmiselle jää sieluunsa jos alka ateeskentelemään kaikkein tärkeimmissä asioissa?
Elikkä sinusta on uskovaisen elämässä oikein että puhut yhtä ja teet toista.
Itse vl-perheen lapsena pelkäsin joka ikinen ilta nukkumaan mennessäni maailmanloppua, jonka muistutettiin tulevan jokaikisessä saarnassa "minä päivänä tahansa". Lapsen päähän jäivät soimaan lukuisien saarnojen uhkaukset: "Ikinä ette illalla nukkumaan mennessänne tiedä, heräättekö enää aamulla!" "Jeesus tulee toisen kerran kuin varas yöllä, kukaan ei hänen tulemistaan etukäteen tiedä..." Kyllähän tuollainen 5-6-vuotiaalle lapselle on melkoisen pelottavaa puhetta. Ja sitä toistetaan useita kertoja viikossa..
Tätä oli minunkin lapsuus, muistikuvani ulottuu 70-luvun lopun vuosiin. pelko oli hyvin toden tuntuinen ja joka ilta tunsin kauhhua nukkumaan mennessä.
Ensin lapsi pelotellaan niiin että hän on kuahusta jäykkäknä illalal ja sitten isä ja äiti tulee siunailemaan ja antamaan syntejä anteeksi että on "puhdas" jos sattuu tosiaan se maailmanloppu just nyt tulemaan.
kaikki kauhu ihan itte rakennettua ja lapselel kaadetaan päälle. Kyllä tätä aikuisena on monta kertaa ihmetellyt että miten perheelliset ihmiset voi mennnä mukaan rauhanyhdistyksen touhuihin ja tehdä lapsilleen tällaista.
En minä elä missään valheessa. Multa ei ole koskaan kukaan kysynyt mitä mieltä olen ehkäisystä.
Jos kysyttäis niin vastaisin sillä tavalla mikä mun mielestä on oikein.
Itse olen kertonut mitä mieltä olen hiustenvärjäämisestä.
Minä en ole kenellekkään sanonut että ehkäisy olisi syntiä.
Elämässä on niin paljon kaikkea muutakin.
Elikkä sinusta on uskovaisen elämässä oikein että puhut yhtä ja teet toista.
Kolonialismista: uskonto mielestäni siunasi rikokset, mutta pahan alkuperä ei mielestäni ole kuitenkana uskonnssa eikä muussakaan kulttuurisessa asiassa. Ennemminkin se on meihin evoluutiossa kehittynyt piirre.
mutta toisaalta taas sitten mikä on uskonnon rooli tämän piirteen kannustamisessa tai hillitsemisessä. Raamatusn ajatusmaailma vääräuskoisista halveksittavina otuksina, jotka täytyy käännyttää, on ainakin palvelut kolonialismia aatteena.
Vaikea on kuvitella esimm. buddhalaisten ristiretkiä, kun buddhalaisuuden perusidea on se, että juuri kaikenlaisen itselleen haluaminen on maailmassa kaiken pahan alku ja juuri.
Olet tasa oikeassa, kyllähän espanjalaiset olivat myös vähän Jumalan ja paavin asialla, sen lisäksi että hankkivat kuninkaalle kultaa ja muita rikkauksia.
kun lukee ihmisoikeuksien historiaa, paljastuu että kristityissä oli sekä julmureita että joitakin ihmisoikeustyön pioneereja. Mutta orjuutta aikoinaan perusteltiin raamatulla...naisten sortoa ja lasten lyömistä on perusteltu raamatulla jne.
uskonnoila on eroja, ja buddhalaisuus on yksi rauhanomaisimpia. Eri buddhalaisryhmien keskene on tosin riidelty mutta ei ehkä sentään turvauduttu väkivaltaan.
Kristitythän ovat uskonnollisin perustein tappaneet toisiaan: katolilaiten ja reformoitujen väliset sodat, ja luterilaiset jopa tappoivat toisia luterilaisia uskonpuhdistuksen jälkeen kun tuli erimielisyyttä kasteopista!
Luterilaiset pyysivät tänä vuonna anteeksi yli 500 vuoden takaista murhaamista ja sitä että Luther siihen kannusti. Tämä oli itselleni aivan uusi asia:
http://freepathways.wordpress.com/2010/09/13/anteeksipyynto-2010/
Kirjailija Matti Yrjänä Joensuu muuten pohtii näitä pahuuden, hyvyyden ja evoluution sekä kasvatuksen kysymyksiä uudessa kirjassan Harjunpää ja rautahuone. Kuuntelin kun häntä haastateltiin radiossa, todella mietittyä asiaa.
Sitten vielä yksi asia. Katsokaapa ympärillenne millaista maailma nykyään on, miten ihmiset voivat tänä päivänä. Kun uskonto tai usko ei ole riesana ja pilaamassa elämääsi niin miksi voidaan niin huonosti, miksi lapset voivat huonosti, miksi nuoret voivat huonosti?
Voin olla ihan vilpittömästi uskovainen ihminen vaikken kaikkia asioita allekirjoitakaan vl yhteisössämme. Ei ole uskonperuskysymys ja elämän ja kuoleman kysymys onko joku värjännyt päänsä tai käykö teattereissa tmv. Monet asiat on vaan nähty niin että ilman niitä suojelemme itseämme monelta. Olemme ihmisinä kaikki erilaisia. Toisilla on herkempi omatunto kun toisilla. Ei uskominen ole teoissa. Ja se että jos kaikkia asioita ei ymmärrä tai allekirjoita niin ei se sitä tarkoita etteikö voi vilpittömästi olla uskovainen!!
Nämä keskustelut täällä ovat aina suorastaan turhia, sillä jos vl kirjoittajan omatunto monissa asioissa on ehdoton ja sen suuntainen että asiat ovat näin ja piste, eikä niitä tarvitse sen kummemmin miettiä niin kysellään miten voit olla niin mustavalkoinen, olet aivopesty ja pakotettu uskomaan. Et mieti itse asioita ollenkaan.. Sitten kun sanoo että en käsitä kaikkea yhteisömme sisällä vallitsevista käsityksistä niin silloin epäillään vilpittömyyttä. Ei teille kelpaa koskaan mikään vastaus kun asenne on se mikä on.
Kuinka monta täydellistä hengellistä yhteisöä tai ihmistä tiedät? Minä en yhtään.
Itse olen pyytänyt Taivaan Isältä syntejäni anteeksi lapsesta saakka vähintäänkin joka ilta. Teen niin paljon syntejä päivän aikaan, että en yritäkään edes muistaa kaikkia vaan totean että Sinä Jeesus tiedät kaikki minun syntini, anna ne minulle anteeksi. Lisäksi rukoilen syntisen rukouksen; Herramme Jeesus Kristus, Jumalan ainoa Poika, armahda minua syntistä.
En ole lestaadiolainen enkä muukaan hihhuli vaan kirkosta eronnut, mihinkään lahkoon kuulumaton, selväjärkinen suomalainen tavis.
Me päätettiiin jättää vl yhteisö kun meillä oli kaksi lasta. Minua kauhistutti alkaa kasvattaa heitä samaan pelkoon ja tarpeettomien syyllisyyksien elämään mihin minut oli kasvatettu.
Mulla oli oma lapsuus ihan järkyttävä kun nyt ajatteleen, ankara ja vailla vanhempien hyväksyntää. Vanhemmilla ei ollut aikaa, olen sisarussarjan keskipaikkeilta eli seitsemäntenä syntynyt. Kuri ja uskonto, niillä he yritti tehdä meistä ihmisiä... sieluun jäi ikuinen kaipuu äidin syliin, en edes muista että minua olisi sylissä pidetty.
Ei sitä nähdä mitenkään vääränä..