Miten te pystytte hakemaan lapsenne hoidosta kesken työpvn, jos hän on sairas?
Meillä pelkään asiaa jo etukäteen; olen työpaikkani (yläkoulu) ainoa, jolla on pieni lapsi, menossa juuri hoitoon. Pelkään jo etukäteen miten voin lähteä töistä hakemaan, jos soittavat että lapsi on kipeä! Rehtori ei ota vastuuta muutenkaan mistään, hän varmaan sanoo että "hommaa ensin sijainen, niin voit sitten lähteä". Mistä hommaan sijaisen keskellä päivää luokkaan? Opetan kotitaloutta, jossa nuoria ei voi hetkeksikään jättää yksin luokkaan ja lähteä soittelemaan sijaisia (ei sillä että niitä kesken päivää paikalle mistään saisikaan)...
Ehdotuksia, mitä teen? Mitä sanon reksille, joka on aika voimakas persoona...pakkohan minun on hakea lapseni?!
Kommentit (43)
millainen persoona. Esimiehen tehtävä on järjestää sijaiset ja organisoida työnteon tavat.
Ratkaisu löytyy kun se on pakko löytyä. Tuskin sä nyt olet maailman ainoa yläkoulun opettaja, jolla on alle 10-vuotias lapsi.
Jos Suomessa ja tavallinen toimistopäivä; pakkaan vain tavarani ja siirryn kotitoimistolle.
Jos reissussa/palaverissa, niin joko mies hakee (1h ajomatka) tai isovanhemmille hälytys.
melkein tunti ennenkuin olen tarhalla, joten pidät tunnin loppuun ja sitten lähdet hakemaan sairasta lasta. Rehtori järjestäköön sijaisen tai perukoon tunnit loppupäiväksi ja muiksi päiviksi.
Pieni firma ja vain mulla lapsia. Kaikki sanoo kyllä ymmärtävänsä, että lapsi on kipeä, muttei se ymmärrys näy missään. Yksi tuli kerran peräti tuntia aikaisemmin työvuoroon, jotta pääsin kotiin oksennustautisen luokse tuntia aikasemmin. Ei tullut suru puseroon, kun työt tuolla loppuivat..
peruu.
Jos opettaja omalla ilmoituksellaan vaan lähtee menemään, hän voi pahimmillaan olla vastuussa oppilaista, joita opettaa joku hyppytuntilainen tai ehkä ei kukaan.
Onko sulla virka? Varsinkin siinä tapauksessa käy keskustelu asiasta esimiehesi kanssa pikimmiten, ei vasta sitten, kun lapsi pitää kesken päivää lähteä hakemaan. Jos ei ole virkaa, sinuna odottelisin ja toivoisin, ettei ko. tilannetta ehkä tule. Mulla lapset on yhden ainoa kerran soitettu oksennustautiin sairastuneeksi kesken päivän koko päiväkotiuriensa aikana (6 ja 4 vuotta siis hoidossa olivat, nyt jo koulussa).
t.yläkoulu ope
Juu taas tätä lässytystä. Esimiehenä kun olen palkkaamassa tuövoimaa, otan töihin vaan miehiä, lesboja tai yli 50 -vuotiaita.
Ei tartte nöhdä vaivaa sijaisten hommaamiseen eikä teettää töitä muilla.
Pari tapausta:
Yhden työntekijän lapsi sairastui ja akka oli ruotsinristeilyllä iltapäivällä... soittelöi vielä seuraavana päivänä laivalta, kuinka kipeä lapsi on.
Toinen lähti hoitaan kipeää lastaan kotiin ja muutamaa tuntia myöhemmin kellui viihdekylpylässä..
että näitä piisaa.
ps ap- lain mukaan sairasta lasta saa olla 4 peräkkäistä työpäivää hoitamasssa - joista 3 palkallisia- siis SINÄKIN ap
Ainakin oppilaille pitää koko lukujärjestyksessä mainituksi ajaksi hommata valvonta.
Itse yläkoulun opena olen lähtenyt pari kertaa kesken päivän ja joku hyppytuntilainen on sijaistanut minua. Toki sama ongelma kuin aina poissaollessa: sijaisen ohjelma pitää jostain nykäistä.
Rehtori on ilman muuta velvollinen aina hankkimaan sijaisen. Ei kai sulta kotona sairaana velvoiteta sijaisen hankkimista itse?
Miehillä ja lesboillakin voi olla lapsia. :D Varo vain ettei kohdallesi satu tällaista. Ehkä kuitenkin kannattaisi vaatia lapsen sairaudesta todistus jos sinulla on noin epäluotettavia alaisia.
vaan menet heti soiton tultua ilmoittamaan tilanteen rehtorille ja sitten palaat luokkaan pitämään tuntia siihen saakka kun sijainen saapuu paikalle, tai jos ketään ei saada heti, niin hoidat hommat loppuun niin pian kuin ehdit ja sitten lähdet. Tilanne ei tietenkäään ole kiva kenellekään, mutta sairas lapsi on päiväkodista kuitenkin haettava. Kyllä rehtori tämän ymmärtää, etkä sinä huviksesi tilanteeseen ole joutunut.
Kyllä köksäänkin voi lyhytaikaiseksi sijaiseksi tulla kuka tahansa, tietysti silloin teetetään oppilailla usein vain kirjallisia töitä (julisteita tms.) Yleensä kuitenkin köksän open klannattaa hankkia lista mahdollisista sijaisista jo valmiiksi ja sitten soitella heille, rehtorin kun on noin yhtäkkiä vaikea löytää ketään pätevää köksään. Monet muiden aineiden opettajat ja kouluavustajat eivät usein halua sijaistaa köksässä... etkäpä ehkä sinäkään halua ketä tahansa tiloja sotkemaan.
T. toinen samassa tilanteessa oleva köksänope.. en tosin ole vielä (kahden ja puolen vuoden aikana) kyseiseen tilanteeseen joutunut, mutta näin minä tilanteessa aion toimia.
Ei kai sulta kotona sairaana velvoiteta sijaisen hankkimista itse?
Apulaisreksi, kenelle kuuluisi sijaisten hankinta, kysyy ensimmäisenä: "Kai olet soittanut jo sijaisen? Mulla on tässä muutama numero, joihin voisit ekana yrittää..."
Siis ihan helvetin röyhkeää!!!
En edes pysty viemään ja hakemaan lapsia hoidosta. Lasten isä tai joku muu hoiti sen puolen kun lapset oli tarhaiässä.
Esimiehenä
Juu taas tätä lässytystä. Esimiehenä kun olen palkkaamassa tuövoimaa, otan töihin vaan miehiä, lesboja tai yli 50 -vuotiaita.
Ei tartte nöhdä vaivaa sijaisten hommaamiseen eikä teettää töitä muilla.
Pari tapausta:
Yhden työntekijän lapsi sairastui ja akka oli ruotsinristeilyllä iltapäivällä... soittelöi vielä seuraavana päivänä laivalta, kuinka kipeä lapsi on.Toinen lähti hoitaan kipeää lastaan kotiin ja muutamaa tuntia myöhemmin kellui viihdekylpylässä..
että näitä piisaa.
Täällä aika monet sanoo, ettei lapset ole juuri ollut sairaana. Kannattaa kuitenkin varustautua siihen, että jos alle 3v lapsi meneepäiväkotiin niin se on sairaana. Meillä taaoeroa piti hKea päiväkodista 1-2 krt/kk flunssan tms takia. Sovittiin jokseenkin puolet hauista miehen hoidettavaksi. Tosin tiesin päiväkodista soutettavan tosi herkästi, joten saatiin hyvin sanoa pääseväni esim. Päikkäreiden jälkeen. Matka julkisilla vei joka tapauksessa n.1h. Työnantajalla ei ole oikeasti mitään sanottavaa sairaan lapsen hoitoon.
ei sitä tenavaa tarvitse lähteä asap hakemaan, vaan niin pian kuin mahdollista!
reps kops
tai joku muu, sillä ethän sä niitä nuoria voi köksän tunnille itsekseen jättää.
Mä otan auton alle ja haen tarhasta, joskus joudun palaamaan takas töihin ja silloin tulee lapsi mukaan, useimmiten pääsen kotiin lapsen kaa, mutta en siis aina.
Joskus myös isä tai mummi on hakenut.
Onko isovanhempia jne. jotka voisivat hätätilanteessa hakea?
Tai sitten sinä vaan haet, pakkohan se on.
Keskeytätte hommat ja pyydät oppilaita tekemään kotiläksynä jotain vastaavaa ruokaa tms.
Ps. Meidän ei ole vielä kertaakaan tarvinut hakea lasta kesken päivän hoidosta, ehkä se ei ole kovin yleistä?
kouluavustajia/jotakuta muuta, joka voisi tulla sen verran valvomaan, että nuoret laittaisivat paikat kondikseen? Ja jos "kunnon" sijaistus ei onnistu niin sitten nuorilla on hypäriä kunnes on seuraavan tunnin aika.
Meidän yläasteikäisellä näin käy toisinaan. Jostain syystä opettaja yllättäen poissa; siis hypäri.
voi lähteä siltä istumalta pois (ulkomaalaisia neuvottelukumppaneita tullut pitkien matkojen takaa, tärkeitä palaverejä tärkeiden ihmisten kanssa ja joskus vain minä edustamassa meidän firmaa). Lisäksi työmatka sillälailla paha, että kun julkisilla kuljen niin tiettyihin aikoihin niitä menee vain 1,5 tunnin välein.
Toistaiseksi on onnistanut, joko on mies päässyt hakemaan (hänelläkään ei aina onnistu lähteminen) tai sitten on itsellä on ollut sellainen rako että on helposti päässyt lähtemään
Joskus on kuitenkin mennyt yli tunti ennen kuin olen päässyt hakemaan.
helpottaa kuulla että vaikka olen työpaikallani tällä hetkellä ainoa joka asian kanssa painiskelee, niin silti minullakin on oikeus lähteä. Toki hoidan tunnin loppuun/ siihen malliin että voin lähteä, joskus sitten voi jäädä tiskit vaikka seuraavaan päivään jos kukaan ei pääse luokkaa valvomaan, esim. hyppytuntilainen opettaja.
Eiköhän se tästä...kiitos kaikille, :)
-ap