Miten te pystytte hakemaan lapsenne hoidosta kesken työpvn, jos hän on sairas?
Meillä pelkään asiaa jo etukäteen; olen työpaikkani (yläkoulu) ainoa, jolla on pieni lapsi, menossa juuri hoitoon. Pelkään jo etukäteen miten voin lähteä töistä hakemaan, jos soittavat että lapsi on kipeä! Rehtori ei ota vastuuta muutenkaan mistään, hän varmaan sanoo että "hommaa ensin sijainen, niin voit sitten lähteä". Mistä hommaan sijaisen keskellä päivää luokkaan? Opetan kotitaloutta, jossa nuoria ei voi hetkeksikään jättää yksin luokkaan ja lähteä soittelemaan sijaisia (ei sillä että niitä kesken päivää paikalle mistään saisikaan)...
Ehdotuksia, mitä teen? Mitä sanon reksille, joka on aika voimakas persoona...pakkohan minun on hakea lapseni?!
Kommentit (43)
Jos reksi ei ole lukenut lakia niin sä voit viedä sen nenän eteen paperiversion TES:stä / laista.
Sulla on LAKISÄÄTEINEN oikeus hoitaa lasta äkillisen sairastumisen johdosta 3 päivää (mun TES määrittelee sen vielä palkalliseksi). Sen jälkeen lääkärintodistuksella voi ottaa tilapäistä hoitovapaata, jos lapsi vielä sairas.
Että eipä siinä muuta. Mä tekisin niin, että jos kesken oppitunnin tulee soitto hoitopaikasta niin pitäisin kyseisen oppitunnin loppuun. Sen jälkeen lähtisin hakemaan lasta. Mutta ei se ole sun tehtävä sijaisia hankkia.
Kyllä mä muistan omasta kouluajastani, että oppitunteja peruutettiin. Ja jos ei ollut sijaista niin me tehtiin sitten jotain lukuhommia ko tunnit itseopiskeluperiaatteella.
yläasteella kouluavustajana ja aina jos ope yllttäen joutui töistä pois, tuurasin häntä, maksimissaan viikon. Kotitalouttakin opetin.
koulussamme ei ole kouluavustajaa kuin muutamalla erityislapsella, ja nämä avustajat ovat heidän henkilökohtaisia avustajia joita ei saa irrottaa muualle.
En oikein pääse kesken tunnin lähtemään millään, sillä en voi viheltää köksän tuntia poikki jos kanat ovat juuri menneet uuniin tai puurot ja mehukeitot porisevat liedellä...
Tämä stressaa minua ihan hirvittävästi, ja varsinkin se kun muilla työkavereilla ei ole vastaavaa tilannetta ja olen ainoa - eikä johdolta ole odotettavissa sympatiaa. Lisäksi vielä tuo aineeni; olisihan se helpompaa, jos olisin vaikkapa matikisti, joku voisi seurata luokkaani otona oman tuntinsa ohella, mutta köksässä se ei onnistu.
-ap
Meidän koulussa tehtiin niin jos toinen ope oli pois, toinen opetti molempia luokkia, juoksi sitten siinä kahden vierekkäisen kotitalousluokan väliä. Yläkoululaisilla on kuitenkin jo aivotoimintaa, joten kyllä ne voi vähäksi aikaa jättää keskenään puuronkeittoon:)
koulussamme ei ole kouluavustajaa kuin muutamalla erityislapsella, ja nämä avustajat ovat heidän henkilökohtaisia avustajia joita ei saa irrottaa muualle. En oikein pääse kesken tunnin lähtemään millään, sillä en voi viheltää köksän tuntia poikki jos kanat ovat juuri menneet uuniin tai puurot ja mehukeitot porisevat liedellä... Tämä stressaa minua ihan hirvittävästi, ja varsinkin se kun muilla työkavereilla ei ole vastaavaa tilannetta ja olen ainoa - eikä johdolta ole odotettavissa sympatiaa. Lisäksi vielä tuo aineeni; olisihan se helpompaa, jos olisin vaikkapa matikisti, joku voisi seurata luokkaani otona oman tuntinsa ohella, mutta köksässä se ei onnistu. -ap
ei sitä tenavaa tarvitse lähteä asap hakemaan, vaan niin pian kuin mahdollista!
Joko keitätte ne sopat loppuun ja menet heti sitte tai keskeytätte ne keittämiset.
Entäs ne muut sukulaiset, onko heistä apua hakemisessa??
t. Aikaisemmin kommentoinut, en muista nroa.
Mutta eihän sun sieltä koululta samalla sekunnilla tarvitse lähteä, hyvin voit pitää meneillään olevan tunnin loppuun. Päivän seuraavat tunnit on sitten peruttu jos kukaan muu ei niitä voi pitää.
Työpaikkasi on niin lähellä koulua että vaikka pitäisit tunnin loppuun niin olet silti hakemassa lasta kohtuullisessa ajassa. Monilla menee jo pelkkään matkaankin täällä pääkaupunkiseudulla tunti, joten minusta voit olla rauhallisin mielin.
Itse teen sen homman loppuun, jota olen sillä hetkellä tekemässä ja sitten lähden. Jos kyseessä ei ole lapsen henkeä uhkaava tilanne päivähoidossa (tuskin on koska muuten hänet olisi kiikutettu sairaalaan ambulanssilla), lähden heti kun pääsen mutta joskus siinä saattaa mennä aikaa.
Ja sinullakin on oikeus lähteä. Ei kesken tunnin, mutta välitunnilla.
Ja sinullakin on oikeus lähteä. Ei kesken tunnin, mutta välitunnilla.
on varmaan isäkin? Tai sit ihan kuka vaan tuttu, jonka voit sopia varahakijaksi.
Olen yleensä työpäivänä 100 - 200 km päässä hoitopaikasta, joten en lasta mene hakemaan. Mies taas ei pysty vastaamaan puhelimeensa. lapsi noudetaan normaaliin noutoaikaan.
se on työnantajan velvollisuus. Tämä on yksi niistä syistä, miksi reksi saa isompaa palkkaa kuin sinä. Ilmoitat vain lähteväsi, loppu on muiden murhe.
Kesken työpäivän lähteminen on harvoin helppoa. Meillä lääkäreillä loppupäivän potilaat perutaan (=näille perheille tosi ikävä asia), tai osaston potilaat jätetään toisen osaston lääkärin hoidettavaksi siinä vaiheessa kun ehtii jos ehtii. Eipä asialle mitään voi, kaikki järjestelmät ovat haavoittuvia samoin kuin ihmisetkin.
Tämä stressaa minua ihan hirvittävästi, ja varsinkin se kun muilla työkavereilla ei ole vastaavaa tilannetta ja olen ainoa - eikä johdolta ole odotettavissa sympatiaa. Lisäksi vielä tuo aineeni; olisihan se helpompaa, jos olisin vaikkapa matikisti, joku voisi seurata luokkaani otona oman tuntinsa ohella, mutta köksässä se ei onnistu.-ap
Ymmärrän että asia sinua stressaa, mutta koska sulla on oikeus ja myös velvollisuus hakea sairas lapsi hoidosta (jos isää ei esim. tavoiteta), sun ei tarvis asiaa stressata vaan sun esimiehen. Sun esimiehen tehtävä on velvollisuus hoitaa vastaavat asiat ja siitä sille myös maksetaan. Näin siis tilanteessa, jossa sulla on työehtosopimiksen mukainen oikeus lähteä. Ehkäpä asiaan kannattaa varautua etukäteen varotoimena keskustelemalla asiasta esimiehen kanssa.
jos ei reksi suostu hommaamaan sijaista.
Sinulla on oikeus lähteä hoitamaan sairasta lasta silloin kun hän sairastuu.
Olen yleensä työpäivänä 100 - 200 km päässä hoitopaikasta, joten en lasta mene hakemaan. Mies taas ei pysty vastaamaan puhelimeensa. lapsi noudetaan normaaliin noutoaikaan.
Voi, kyllä surettaa lapsen puolesta. Muistatko itse olleesi lapsena sairaana tai vaikka jalka poikki päiväkodissa/hoitajalla, ja odotelleesi monta pitkää tuntia, että äiti ja isä jättäisivät työnsä edes hetkeksi takiasi? Aika pelottava tilanne lapselle.
tässä oli ongelma?
Joko sä pidät tunnin loppuun ja haet lapsen sit, tai sit jos miehen sattuu saamaan kiinni, se lähtee hakemaan lasta. Matkoihin menee mikä menee, ei siellä päiväkodilla mikään pakko ole heti kohta olla hakemassa. Miksi tota panikoida pitää?
just jos toinen vanhempi on tuntien matkan päässä, toinen tärkeässä palaverissa ja mummo mökillä.
Mutta sen verran lohduttaisin että niitä tilanteita tulee ylipäänsä hyvin harvoin, että lapsi joka oli aamulla terve kuin pukki osoittautuu kesken päivän niin sairaaksi että se on pakko hakea heti. Olisikohan meillä kerran käynyt niin sen neljän vuoden aikana kun meillä on ollut lapsia hoidossa.
Yleensä sairauden joko huomaa jo aamulla, tai se ei ole niin paha että välitön kotiuttaminen olisi tarpeen. Ja yleensä ei kuitenkaan niinä kertoina ole yhtä aikaa paha tilanne sekä minulla että miehelläni.
niin kyllä äkkiä lähetetään ambulanssilla sairaalaan, tietenkin tämä on aivan poikkeuksellinen tilanne jolloin ne kattilat tiputetaan välittömästi käsistä ja lähdetään ensiapuun.
Yleensä ne lasten sairaudet vaan on tavallisia räkä-ja oksennustauteja.
on niin ymmärtäväinen työnantaja ettei jää nalkuttamaan asiasta ja voin hyvillä mielin hakea sairaan lapseni hoidosta kesken päivän...
mieheni on kauempana töissä ja tekee sellaista työtä että häntä ei saa puhelimitse kiinni esim. kolmeen tuntiin lainkaan. Ja hänellä menee sitten yli tunti työmatkaan kotiin päin sen jälkeen kun hänet vihdoin saa kiinni. Joten epäilen että toki soittavat minulle, olen 15 min. automatkan päässä päivähoitopaikasta.
:(
-ap