Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: mitä mieltä sikiöseulonnoista?

Vierailija
17.09.2010 |

Itse koen, että jo se pelkkä niskapoimu-ultra pilasi alkuraskauteni. Pelkäsin sitä (tulosta) koko ajan ihan paniikissa.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin otin viimeisessä raskaudessa ultran jälkeen vielä verikokeen missä tutkittiin todennäköisyyttä kromosomipoikkeamille...

Vierailija
22/27 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no np ultrassa olen aina käynyt, mutta sitä verikoe yhdistelmällä laskettavaa riskilukua en ole halunnut ottaa. Minulle seulonnat ovat olleet hyödyksi vaan siinä mielessä, että ajattelen, että hyvä tietää jos jotain ongelmaa voidaan todeta, koska silloin niihin voi osittain varautua esim ystäväni jolla rakenneultrassa sai tietää odottavansa sydänvikaista lasta sai tiedon lisäksi myös aikaa etsiä ja hakea tietoa vamman mahdollisesta hoidosta jne etukäteen eli tiesi jo synnyttämään mennessään valmistautua siihen, että vauva joutuu teholle ja hoitoon heti synnyttyään.

Mutta nuohan eivät selviä np-ultrassa, vaan rakenneultrassa.

aivan ei niin, mutta jos np olisi ollut reilusti koholla olisin osannut valmistautua raskauden aikana siihen, että meille on suurella tod.näk tulossa sairas lapsi, etsinyt tietoa downista jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minä arvelinkin, että ei äideille ja isille kerrota totuutta seuloista. Annetaan uskoa,että kaikki kromosomiviat siellä selviää. Monella av-mammalla näyttää sitäpaitsi olevan kuvitelma, että kehitysvammaisuus tarkoittaa vain downin syndroomaa.

Vierailija
24/27 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin koko niskapoimu-ultran väliin, koska siinä vaiheessa oli kaikenlaista muuta isompaa tulossa, enkä halunnut mitään ylimääräistä stressiä. Jos niskaturvotusta olisi ollut yli jonkin rajan, olisin pelännyt seuraavat kuukaudet, että selviääkö lapsi ollenkaan.

että vauvan aivot kehittyvät kehon ulkopuolella tai että sikiö on kauttaaltaan turvoksissa, tällöin ongelma on fataali. En tiedä onko helpompaa synnyttää elinkelvoton vauva vai saada tietää siitä viikolla 12 ja tehdä mahdollinen päätös jatkaa raskautta synnytykseen asti jolloin vauva menehtyy heti vai keskeyttää alkukolmanneksella.

Vierailija
25/27 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kahden ensimmäisen ikävuoden aikana. Eli mikään ultra tai verikoe tai lapsivesipunktio ei takaa, että vauva olisi syntyessään terve. Tai pysyisi terveenä ja "vammattomana".

Itse en ole siinä alkuraskauden ultrassa koskaan käynyt. Mulla neljä lasta. Mutta kyllä se tietenkin mietityttää, että jos siihen menisi ja jotain näkyisikin. Down vauvaa en abortoisi.

Vierailija
26/27 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä ei ole pakko käydä. Voi joko saada vahvistusta sille, että odottaa todennäköisesti tervettä/sairasta lasta ja sopeutua sen mukaan. Meillä seulonnat eivät kertoneet mitään tulevista sairauksistal mutta senhän nyt tiesi muutenkin. Niskapoimun jälkeen oli huojentunut olo, ostin ekat vauvanvaatteet.

Vierailija
27/27 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemassa, mut itse en mene. Olen selvittänyt yksityisellä jo, että lapsella on aivot ja istukka oikeassa paikassa ym. Mä en tekis aborttia kuitenkaan, en downin vuoksi. Mä myös koin että ekassa raskaudessa se niskapoimu-ultra pilas osan odotuksesta. Nyt mä ajattelen, että meille tulee sellainen lapsi kuin tulee, mun ei tarvitse siihen yritää vaikuttaa. Esimerkiksi kummipoikani syntyi aivan terveenä lapsena, ja älyllinen kehityshäiriö ja muut ongelmat löytyivät vasta myöhemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi