Kateelliset ja katkerat "ystävät"
Olen tuntenut kyseisen henkilön lähes koko ikäni. Aikaa myöten hän on muuttunut hyvinkin kummalliseksi. Hän on itse saavuttanut elämässään suhteellisen paljon. Hänellä on aviomies, lapsi sekä työ terveydenhoitajana josta pitää. Heillä on raha-asiat kunnossa, ei lainaa, matkustelevat, käyvät hiihtokeskuksissa pitkillä lomilla yms.
Viime aikoina kyseinen ystävä kuitenkin on muuttunut täysin oudoksi. Haastaa riitaa turhista asioista, yrittää saada minut ärsyyntymään. Suurin ongelma hänelle tuntuu olevan se että olen hoikka ja ihan kivannäköinen. Hän mm. viimeksi sanoi että isot rinnat ovat hoikalla ihmisellä luonnottomat (minulla c-kuppi ja hänellä a vaikka ylipainoa on roimasti). Kateus paistaa hänestä läpi. Ihmettelenkin kannattaako koko ihmisen kanssa olla missään tekemisissä. Väitellessään näistä typeristä rintojenkokoasioista yms hän sitten itse suuttuu loppujen lopulta vaikka yritän asiallisesti hänelle puhua. minä en itse kadehdi hänen elämäänsä. Minulla on hyvä aviomies, 3 ihanaa lasta, omakoti ja työ (vaikken sinne koulutksen takia ole päässytkään, opiskelu jäi aikoinaan kesken. Toki arvostan "ystävääni" kun hän on kovalla työllä saanut itselleen ammatin) Mutta en ole hänelle katkera. Ihmetyttää suuresti se että hänestä on lihomisensa jälkeen tullut aivan eri ihminen!
Kommentit (86)
Riitaan tarvitaan aina kaksi. Ystäväsi versio voi olla hyvinkin erilainen.
on käsittääkseni johtunut siitä että ystäväni ei enää liiku ollenkaan. Syö liikaa rasvaista ruokaa jne. Käytännöllisesti katsoen hän ei tee mitään muuta kun käy töissä ja kotona istuu sohvalla tv:tä tuijottaen. Tämä tiedän varmaksi koska hänen miehensä erään kerran siitä mainitsi.
Toki voi olla joku sairauskin. Kuitenkin uskoisin hänen siitä minulle kertoneen mikäli näin olisi. olisi ikävää heittää tälläinen ystävyys menemään kun tunnettu ollaan kuitenkin ihan lapsesta saakka.
En ole missään vaiheessa huomauttunut hänen ylipainostaan vaikka toki lihomisen olen huomannut. Nämä oudot jutut alkoivat heti siinä vaiheessa kun lihominen alkoi.
ap
jaksat asiaa täällä palstalla vaivata, ja teet itsestäsi pyhimyksen. Ota ystäväsi kanssa kissa pöydälle ja selvitä asiat.
Joten se ei nyt varmastikaan ole tuossa syynä, vaikka voi ollakin OIRE siitä samasta asiasta, joka aiheuttaa myös kärttyisyyttä ja kaunaisuutta ja kateutta.
Veikkaan siis jonkinasteista masennusta ja/tai parisuhdeongelmia. Vähän karahti tuossa korvaan sekin, että ystäväsi MIES menee sinulle tilittämään, miten "meidän Aune se vaan löhöää kaiket illat telkun ääressä, mässää ja lihoo entisestään."
palstaa? Aika paljon kerroit hänestä yksityiskohtia, joten hyvin pian saattaa joka tapauksessa olla kyseessä entinen ystävä. Toisaalta se ei välttämättä haittaa, koska tuskin muutenkaan jaksaisit kuunnella tuollaista kovin pitkään. :(
olisi kyse vaikkapa siitä kilpirauhasesta, niin ei ystäväsi sitä tietäisi, mikäli ei ole hakeutunut mihinkään hoitoon ja tuskin näin on. Jos menee valittelemaan masennustakin, niin useimmiten kilpirauhanen jätetään tutkimatta. Musta ainakin kuulostaa siltä, että ystävä on syystä tai toisesta masentunut, ja siksi lopetti liikunnan ja muun tekemisen. Sinä varmaan ajattelet, että ystävästä on tullut laiska ja sinä itse olet niin ihana, että eihän sulle voi muuta olla kuin kateellinen? Ei kukaan vapaaehtoisesti liho ja muutu katkeraksi paskaksi, kyllä siihen joku syy on.
ja tautiluokitukseenkin kuuluu ruokahalun katoaminen ja laihtuminen. Lihominen taas johtuu liian vähästä liikunnasta ja liiasta syömisestä(+ joskus sairaudesta)
kateellisia katkeria ns.ystäviä, aivan omituisista asioista voidaan olla kateellisia kun ei tiedetä kaikkea. Ap:n aloitus kosketti koska itse olen juuri vastaavaa kohdannut. Tekisi mieli katkeroita jotenkin auttaa. Riittäisikö sinun tapauksessa, että joskus kahden ollessanne kertoisitte miten arvostat häntä ystävänä ja ihmisenä hiukan kehuisit.. joskus sellainen voisi auttaa. Rintojen koolla tuskin on mitään merkitystä ystävyyssuhteissa vai onko? Itse en ole tullut ajatelleeksi ystävieni rintoja.
ja tautiluokitukseenkin kuuluu ruokahalun katoaminen ja laihtuminen. Lihominen taas johtuu liian vähästä liikunnasta ja liiasta syömisestä(+ joskus sairaudesta)
Masennus voi hyvin oirehtia eri tavoin eri ihmisillä. Osalla se aiheuttaa juuri sitä, että vie toimintatarmon ja panee hakemaan turhaan lohtua alkoholista tai ylensyömisestä.
Nähty on, ihan läheltäkin...
Masennus sopisi hyvin tuohon, että ihminen muuttuu yhtäkkiä kaunaiseksi, ärtyväksi ja kateelliseksi.
Tietenkään ajattele olevani mitenkään ihana ja halveksi ystävääni sen vuoksi koska hän on lihonnut. Ennen toki liikuimme yhdessä paljon mm. hiihtoretkillä koska ystäväni sitä harrasti. Olen ollut hänestä hyvin huolissani ja outoa on se että hän purkaa pahaaoloaan minuun. Olemme aina tukeneet toisiamme eikä pahaa sanottavaa ole ollut. Tälläinen yhtäkkinen muutos ihmisessä on mielestäni outoa.
Ja kyllä hänen miehensä mainitsi tv:n tuijotuksesta erään kerran kun olimme koko perhe kylässä ystäväni luona.
ap
masennuksen tautiluokituksesta.
Masennusdiagnoosi ICD-10 tautiluokituksen mukaan
Tyypillisessä lievässä (F32.0), keskivaikeassa (F32.1) tai vaikea-asteisessa (F32.2 ja F32.3) masennustilassa henkilö kärsii mielialan laskusta sekä tarmon ja toimeliaisuuden puutteesta. Kyky nauttia asioista ja tuntea niihin mielenkiintoa on heikentynyt. Pienikin ponnistus johtaa uupumukseen.
Muita tavallisia oireita ovat:
* a. keskittymis- ja huomiokyvyn heikkeneminen
* b. itsetunnon ja itseluottamuksen heikkeneminen
* c. syyllisyyden ja arvottomuuden kokemukset
* d. synkät ja pessimistiset ajatukset tulevaisuuden suhteen
* e. itsetuhoiset tai itsemurhaan liittyvät ajatukset tai teot
* f. unihäiriöt
* g. ruokahalun heikkeneminen
Riitaan tarvitaan aina kaksi.
Väitätkö, että ihminen, jolla on henkisiä ongelmia, ja purkaa niitä muihin, ei olekaan itse vastuussa tilanteesta, vaan voidaan reilusti syyttää aina myös toista osapuolta?
Älyvapaa väite. Yksi ikävä ihminen riittää kyllä ongelmien aiheuttajaksi. Tuo on vain tekosyy siirtää vastuuta joidenkin ilkimysten tai ongelmapesäkkeiden harteilta pois.
Laihtuminen voi johtua myös psyykkisistä syistä. Yleisin näistä on masennus (depressio, ks. «Vakava masennustila»3), johon usein liittyy ruokahaluttomuutta. Melko yleinen psyykkinen syy varsinkin nuorilla naisilla on syömishäiriöihin kuuluva laihuushäiriö (anorexia nervosa, ks. «Laihuushäiriö (anoreksia nervosa)»4). Se kuitenkaan ei kehity tahattomasti, sillä laihuushäiriöön sairastunut henkilö haluaa olla alipainoinen, koska kuva omasta kehosta on häiriintynyt.
Laihtuminen on siis psyykkinen syy, ja yksi tärkeimmistä syistä on masennus ja anoreksia.
Laihtuminen voi johtua myös psyykkisistä syistä. Yleisin näistä on masennus (depressio, ks. «Vakava masennustila»3), johon usein liittyy ruokahaluttomuutta. Melko yleinen psyykkinen syy varsinkin nuorilla naisilla on syömishäiriöihin kuuluva laihuushäiriö (anorexia nervosa, ks. «Laihuushäiriö (anoreksia nervosa)»4). Se kuitenkaan ei kehity tahattomasti, sillä laihuushäiriöön sairastunut henkilö haluaa olla alipainoinen, koska kuva omasta kehosta on häiriintynyt.
Laihtuminen on siis psyykkinen syy, ja yksi tärkeimmistä syistä on masennus ja anoreksia.
masennuksen tautiluokituksesta. Masennusdiagnoosi ICD-10 tautiluokituksen mukaan Tyypillisessä lievässä (F32.0), keskivaikeassa (F32.1) tai vaikea-asteisessa (F32.2 ja F32.3) masennustilassa henkilö kärsii mielialan laskusta sekä tarmon ja toimeliaisuuden puutteesta. Kyky nauttia asioista ja tuntea niihin mielenkiintoa on heikentynyt. Pienikin ponnistus johtaa uupumukseen. Muita tavallisia oireita ovat: * a. keskittymis- ja huomiokyvyn heikkeneminen * b. itsetunnon ja itseluottamuksen heikkeneminen * c. syyllisyyden ja arvottomuuden kokemukset * d. synkät ja pessimistiset ajatukset tulevaisuuden suhteen * e. itsetuhoiset tai itsemurhaan liittyvät ajatukset tai teot * f. unihäiriöt * g. ruokahalun heikkeneminen
Eli kaikilla niitä ei ole.
Jösses, että osaat muuten olla rasittava. Ihan oikeasti on masennukselle yleistä sekin, että vaan makaa ja mässää.
Toki voi olla niin, että vain makaa eikä mässää, mutta kun sitä masennusta on oikeasti eriasteista ja se ilmenee hiukan eri tavoin eri ihmisillä.
Laihtuminen voi johtua myös psyykkisistä syistä. Yleisin näistä on masennus (depressio, ks. «Vakava masennustila»3)
Eipä ole enää.