Miksi äitini vihaa kestovaippoja?
Käytin osittain lapsella kestoja. Silloin jos äitini hoiti lasta, niin kertavaippoja oli häntä varten. Jo silloin kun ostin vaipat, hän nyrpisteli nenäänsä ja kertoi, että helpommallakin voi päästä. Myöhemmin aina sanoi, että inhoaa niitä. Nyt kun vaippoja ei enää tarvita, niin haluaa, että ne viedään uffille ym, ettei niiden myyntiin mene aikaa. (Muita tavaroita voi myydä esim kirppiksillä)
Muuten on ihan fiksu, koulutettu, huomaavainen äiti ja anoppi, mutta mikä noissa vaipoissa mättää???
Olen itse sitä ikäluokkaa, että minun vauva-aikanani ei vielä ollut hyviä kertavaippoja, vaan kestoja oli pakko käyttää. Siitäkö inho?
Kommentit (22)
Sinun täytyy olla syntynyt 1950-luvulla? Ainakin 1960-luvulla tunnettiin jo kertakäyttövaipat + vaippaliinat.
Jos itse on pessyt aikoinaan käsin harsovaippoja, muovivaipat tuntuvat varmasti edistyksellisiltä, hygieenisiltä ja helpoilta.
Oma äitini ajattelee minun säästävän rahaa kestovaippailussa ja pitää sitä hyvänä asiana (vaikka kestovaippoihin saakin uppoamaan todellisuudessa paljonkin rahaa...). Hän on myös vaihtanut lapsillemme kestovaippoja hoitaessaan heitä. Hänkin kuitenkin pitää kertavaippoja helpompina joka tavalla.
Jos silloin on ollut vain harsot+muoviliinat käytössä, on kokenut sen hankalaksi. Koska eihän ne olleet edes hyviä nykyisiin kestoihin verrattuna. Ehkä joissain "rikkaammissa" perheissä on ollut kertakäyttöisiä, on ollut kade siitä, ei nyt ymmärrä miksi väkisin haluat nähdä tuollaisen vaivan mistä hän itse olisi ilolla luopunut jos olisi ollut varaa. Tai jotain.
Mä olen itse syntynyt vuonna 1981, mun äitin asenne oli aluksi vähän tuo. Käytti siis meillä lapsilla vielä 80-luvun alussa harsovaippoja. Ilmeisesti koska asuivat maalla, kauppoihin oli pitkä matka, olivat monilta muiltakin osin omavaraisia, eihän siihen aikaan edes roska-auto käynyt hakemassa roskia, isä on aina ollut aika pihi jne..
Myöhemmin kun olen selittänyt kestakäyttöisten vaippojen ongelmat, että nykyiset kestot on paljon parempia jne, äitini on tosi ylpeä kun käytän kestovaippoja lapsillani.
Kertoi, että _hyviä_ kertavaippoja ei vielä tunnettu.
Sinun täytyy olla syntynyt 1950-luvulla? Ainakin 1960-luvulla tunnettiin jo kertakäyttövaipat + vaippaliinat.
Asia on pieni, todennäköisestihän äitisi on ollut tekemisissä vauvasi vaippojen kanssa kuitenkin suhteellisen rajallisesti.
Voisiko olla niin, että tuohon vaippa-asiaan kärjistyy jokin isompi juttu? Äitisi esimerkiksi haluaa päteä ja päästä sanomaan viimeisen sanan jostakin syystä. Ehkä häntä pännii, jos kuitenkin olette miehesi kanssa itsenäinen pariskunta, joka ei annakaan äitisi sanoa viimeistä sanaa.
Jos tuo konstailu ei ilmene muiden kuin vaippojen suhteen, niin ehkä sen voisi sietää. Jos arkisten ratkaisujenne arvostelua alkaa ilmetä enemmänkin, olisiko paikallaan yrittää keskustella hänen kanssaan. Tuollaiset keskustelut tietenkin ovat hankalia. Usein siinä joku joutuu puolustuskannalle, ja sen myötä mihinkään ratkaisuun ei päädytä. Voi olla että joudutte yksinkertaisesti pistämään jonkinlaisia rajoja äidillenne sanomalla suoraan, mihin asioihin hän ei saa puuttua. Äitisi ei ehkä tykkää, mutta kumpi on parempi, äitisi mökötys vai se että hän moittii, motkottaa ja pyrkii pompottamaan?
Sideharsovaippojen kanssa taiteilu oli työlästä ja ainakin meillä äitini käytti niitä vielä 70-luvulla. Silloin kaikki naisten työtä helpottava oli vielä aika uutta, esim. astianpesukoneet olivat harvinaisia eikä kuivausrumpuja tunnettu. Oli sellainen ajatusmaailma, että jos jotain helpottavaa keksittiin niin se oli iso edistysaskel. Kestovaipat merkitsevät näille ihmisille paluuta kivikauteen.
Kertoi, että _hyviä_ kertavaippoja ei vielä tunnettu.
Sinun täytyy olla syntynyt 1950-luvulla? Ainakin 1960-luvulla tunnettiin jo kertakäyttövaipat + vaippaliinat.
ja ihmettelen, että mistä ihmeen kestovaipoista lapsuudessaan hän kirjoittaa. Ihan vink vink, sideharso ei ole synonyymi kestovaipalle.
vaihtaa ne kestovaipat, mutta ei suostu huuhtelemaan, liotamaan tms. vaan tunkee muovipussiin ja pussin kuistille. Jos lapsi on 2 vrk mummolassa, saadaan sieltä haiseva kassi täynnä vaippoja matkaan.
Äitini on todennut, että hän ei ryhdy näiden kanssa puljaamaan. Jos haluan käyttää kestovaippoja niin saan ne myös huoltaa.
moni käytti harsoja kotona. Silloin oli "hienoa ja muodikasta" käyttää kertakäyttövaippoja. Äitisi yhdistää sen köyhäilyyn. Meillä oli ainakin näin. Äiti ihmetteli kun rahasta ei ole pulaa, niin miksi pitää pestä vaippoja? Vaippojen pesu on myös niin paljon helpompaa nyt kuin minun vauva-aikanani 70-luvun alussa.
Harsovaippa on eräs kestovaipan tyyppi. Nykyään on toki parempiakin, mutta myös harsoja monet käyttää yhä.
olen syntynyt -79 ja pikkuveljeni 80-luvulla, eikä meillä kummallakaan käytetty kertiksiä, ihan kestovaippoja oli käytössä.
Sinun täytyy olla syntynyt 1950-luvulla? Ainakin 1960-luvulla tunnettiin jo kertakäyttövaipat + vaippaliinat.
Harsovaippa on eräs kestovaipan tyyppi. Nykyään on toki parempiakin, mutta myös harsoja monet käyttää yhä.
Se on sisävaippa tai täyttövaippa.
että kestoja pitää liottaa. Ei tarvitse.
Silloin oli käytössä sideharsovaippa ja flanellivaippa, ei niistä kukaan käyttänyt nimitystä kestovaippa!
Ja ne oli yhtä hankalia ja haisevia kuin nykyiset kestovaipatkin. Ihme, että naiset on saatu uskomaan, että juuri heidän pitää nähdä suurin vaiva pelastaakseen maapallo.
Sinun täytyy olla syntynyt 1950-luvulla? Ainakin 1960-luvulla tunnettiin jo kertakäyttövaipat + vaippaliinat.
saivartele minkä haluat, mutta ne 60-luvunkin harsot sun muut pestiin ja käytettiin, pestiin ja käytettiin, tuhansia ja tuhansia kertoja. Eli kestovaippoja, vaikkakaan ei niin hienoja kuin nykyään.
Silloin oli käytössä sideharsovaippa ja flanellivaippa, ei niistä kukaan käyttänyt nimitystä kestovaippa!
Ja ne oli yhtä hankalia ja haisevia kuin nykyiset kestovaipatkin. Ihme, että naiset on saatu uskomaan, että juuri heidän pitää nähdä suurin vaiva pelastaakseen maapallo.
Vai lasketko lasten olleen vaipassa yli 3 vuotta?
meillä ainakin oli vielä 5-päisen serkkupesueen vanhoja..
Mä en ainakaan koe kestoja hankalaksi. Käytön jälkeen huuhtaisen ja laitan odottaan pesua. Joka toinen tai kolmas päivä heitän ne koneeseen ja kone pesee ne. levitän narulle ja kuivana kokoan. Jotenkin koen ärsyttävämäksi niiden kertakäyttöisten vaippojen roudaamisen roskikseen jatkuvasti, kun ne alkaa heti haiseen :(
En itsekkään halunnut enkä edelleen halua käyttää kestoja, niissä on niin hirveä homma. Enkä ymmärrä miten joku jaksaa niitä liotella ja pestä.