Kätilöt: Minkälainen synnyttäjä on ihanne synnyttäjä?
Eli minkälaisen tapauksen jälkeen huokaat, että olisivatpa kaikki synnytykset/ synnyttäjät tällaisia.
Kommentit (42)
Mulle ei ehditty laittaa epiduraalia, koska ennen sitä piti puoli tuntia nesteytyksessä. Tuo nesteytystippa siis laitettiin ja lääkäri kävi puhkaisemassa kalvot, minkä jälkeen avauduin 6 cm 10 cm noin 6 minuutissa. 5 minuuttia lisää niin lapsi oli ulkona. Oli kuitenkin erittäin positiivinen kokemus; esikoinen syntyi spinaalin voimalla, jolloin en tunnistanut ponnistustarvetta ja jalkoja kutitti.
Ja toiseen tekstiin. Miten helvetissä epiduraalissa voi mennä 30 minuuttia? En ymmärrä. Miten tuohon voi mennä tuo aika, jos ensin äiti on vaikka kärvistellyt 4 tuntia siellä synnytyssalissa. Ei sitten tullut mieleenkään valmistautua siihen tuon 4 tunnin aikana?
lääkäriä laittamaan epiduraalia. Kaksi tai kolme kertaa tuo päivystäjä (vai oliko niitä peräti kaksi) oli jo tulossa, mutta sai hälytyksen muualle. Yksi hätäsektio ja sydänkohtaus ainakin menivät edelleni. Kätilö oli kovasti pahoillaan, yritti kyllä koko ajan saada sen lääkärin paikalle, mutta kun ei onnistunut niin ei onnistunut. Vauva syntyi lopulta kolmelta, ilman epiduraalia :) Ei edes käynyt mielessä raivota kätilölle asiasta, sillä hän ei sille mitään voinut. Kun on rajallinen määrä ihmisiä hoitamassa niin tottakai ne kiireelliset meni mun ohi, minä olin kipeä, mutta muuten ok, samoin vauvalla ei ollut hätää. Kipeä olin, siihen kipuun ei auttanut gynekologin laittama kohdunkaulanpuudutus yhtään, sitäkin kätilö pahoitteli, ei kuulemma auta kaikille. Mutta yritettiin kuitenkin. Kaikesta tuosta huolimatta se synnytys oli mun paras, kätilö oli mahtava, osas tsempata ja teki kaikkensa jotta mulla olis parempi olla. Siinä ei paljon kätilön asenne auta jos sitä lääkäriä ei ole eikä tule. Kaveri myöhemmin kauhisteli tuota lääkärin puuttumista ja käski tehdä valituksen asiasta. Juu, en tehnyt, kukaan ei mokannut mitenkään, joskus asiat ei vaan mene niinkuin toivois, eikä se ole kenenkään syytä.
lääkäriä laittamaan epiduraalia. Kaksi tai kolme kertaa tuo päivystäjä (vai oliko niitä peräti kaksi) oli jo tulossa, mutta sai hälytyksen muualle. Yksi hätäsektio ja sydänkohtaus ainakin menivät edelleni. Kätilö oli kovasti pahoillaan, yritti kyllä koko ajan saada sen lääkärin paikalle, mutta kun ei onnistunut niin ei onnistunut. Vauva syntyi lopulta kolmelta, ilman epiduraalia :) Ei edes käynyt mielessä raivota kätilölle asiasta, sillä hän ei sille mitään voinut. Kun on rajallinen määrä ihmisiä hoitamassa niin tottakai ne kiireelliset meni mun ohi, minä olin kipeä, mutta muuten ok, samoin vauvalla ei ollut hätää. Kipeä olin, siihen kipuun ei auttanut gynekologin laittama kohdunkaulanpuudutus yhtään, sitäkin kätilö pahoitteli, ei kuulemma auta kaikille. Mutta yritettiin kuitenkin. Kaikesta tuosta huolimatta se synnytys oli mun paras, kätilö oli mahtava, osas tsempata ja teki kaikkensa jotta mulla olis parempi olla. Siinä ei paljon kätilön asenne auta jos sitä lääkäriä ei ole eikä tule.
Kaveri myöhemmin kauhisteli tuota lääkärin puuttumista ja käski tehdä valituksen asiasta. Juu, en tehnyt, kukaan ei mokannut mitenkään, joskus asiat ei vaan mene niinkuin toivois, eikä se ole kenenkään syytä.