Kampaajalla on mielenkiintoista käydä: kuulee vähemmän koulutettujen
mielipiteitä ja keskustelunaiheita, kun juttelee kampaajan kanssa. Kun on jämähtänyt omiin piireihin, ei aina muistakaan, kuinka erilaisia ihmisiä varmaan suurin osa suomalaisista on kuin omat tuttavat.
Kommentit (139)
t. FM, kohta FT, yliopistolla töissä
Ihan yliopistolla töissä :)
Suomeksi: et päässyt oikeisiin töihin joten joudut jatko-opiskelemaan nälkäpalkalla työttömäksi tohtoriksi?
En edes hakenut "oikeita töitä", kun proffa nappasi projektiinsa. Mieluummin teen mielekästä, vaikkakin huonosti palkattua duunia jolla on yhteiskunnallista merkitystä kuin juoksen vain rahan perässä ja syön nukahtamislääkkeitä stressiin.
Lähikaveripiiristä löytyy kampaaja, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, raksamies, putkimies, pari tradenomia, insinööri, kolme diplomi-insinööriä (yksi näistä nainen) ja yksi valtiotieteiden maisteri. Yhdellä ei ole kuin yo-tutkinto ja pyörittänyt menestyksekkäästi suurta liikettä johtajan tittelillä.
Enpä lähtisi kavereitani arvostelemaan tai valitsemaan tutkinnon perusteella.
Tai sitten niitä nippa nappa yliopiston käyneitä, joilla ei oikeesti leikkaa. Ihan oikeesti... Ei akateemiset ole oikeasti tällaisia, kuin moni täällä palstalla kirjoittelee. Harva meistä mitenkään mainostaa koulutustaan tai älykkyyttään :D. Ihan samanlaisia ollaan kuin duunaritkin.
Mä olen sitä mieltä, että älykkyys ei aina korreloi koulutuksen kanssa. Tämäkin aloitus sen todistaa :). Mulla on monta todella älykästä duunariystävää - ja vastaavasti tunnen todella pönttöjä akateemisia. Ja monella akateemisella on jokin suppea alue, josta sitä tietoa riittää, mutta muuten on ihan tietämätön mistään.
Nämä tällaiset aloitukset on mun mielestäni akateemisten mollaamista! Provo tää ap:ltä varmaan on, mutta on näitä oikeestikin. Siis yliopiston käyneitä, jotka kuvittelevat olevansa sen jälkeen jotain suurta :D
Juttelemme vaikka mistä, mutta ennen kaikkea matkailusta kun se on molempien sydäntä lähellä. Ikäeroakin meillä on lähes 20 v., mutta eipä tuo tunnu haittaavan. Olen aina todella hyvällä mielellä kampaajalta poistuessani ja miellelläni muistan häntä joulun alla pienellä lahjalla. Parasta oli kun viime vuotiselta USA:n matkaltani löysin omalle kampaajalle osoitetun joulukortin. Ilo oli molemminpuolinen ojentaessani kortin hänelle. Niin ja työnsäkin hän hoitaa erinomaisesti.
Istuin juuri eilen kampaajalla 2,5 tuntia ja olin tyytyväinen, että oma kampaajani on mies, jonka kanssa puhumme pörssikursseista, Suomen taloudesta, mitä eroa on Haflöfsin ja Haltin vaatteilla yms.
Kuuntelin niiden muiden samassa tilassa olevien kälätystä ja voi luoja...
Meinasi vielä unohtua: "datanörttejä" löytyy jopa kolmekin kappaletta...tällaisella sekajengillä meillä on aina tosi hauskaa yhdessä!
En edes hakenut "oikeita töitä", kun proffa nappasi projektiinsa. Mieluummin teen mielekästä, vaikkakin huonosti palkattua duunia jolla on yhteiskunnallista merkitystä kuin juoksen vain rahan perässä ja syön nukahtamislääkkeitä stressiin.
Joko huono palkka eikä stressiä tai hyvä palkka ja itsemurhan partaalle vievä stressi?
kun luettelet oikein laskemalla kaikkien ystäviesi ammatit? Tulee mieleen ihan ala-asteikäinen tyttö, joka kertoo yksityiskohtaisesti kuinka monta erilaista hajukumia hänellä on.
Meinasi vielä unohtua: "datanörttejä" löytyy jopa kolmekin kappaletta...tällaisella sekajengillä meillä on aina tosi hauskaa yhdessä!
Todella harvoin keskustelen työasioista ystävieni kanssa vapaa-ajalla. Yleensä keskustelemme matkustamisesta, uusista ravintoloista ja ruoasta noin yleensäkin, viineistä, liikunnasta ja muista harrastuksista, lemmikeistä, yhteiskunnallisista asioista (mutta emme siitä, kuinka mamut samaan aikaan vie sekä valtion rahat että työpaikat), kirjoista, arkkitehtuurista, designista, asuntomarkkinoista, musiikista, taiteesta jne. Emme rupattele pa*koista tv-ohjelmista tai siitä, miten tangokuningas taas kärysi ratista.
t. se FM, kohta FT, yliopistolla töissä
julkkisjuoruja, jutella ajankohtaisista populääreistä asioista tai ihan mistä tahansa muusta kuin siitä kuinka pitkällä kenenkin artikkeli on tai kuka minkäkin apurahan sai ja millä perusteella... suppeaa, kovin on suppeaa elämänpiiri.
t: maisteri, kohta tohtori, osittain yliopistolla töissä
Osallistun ihan pelkästään kohteliaisuudesta kampaajallani keskusteluun Salkkareista, julkkisjuoruista, Lidlin tuotteista, mamujen hyysäämisestä, rakennekynsistä jne. joista en oikeasti edes tiedä mitään ja joista omien tuttavieni kanssa ei tulisi mieleenikään jutella.
kyllä se sun kampaaja varmaan keskustelee ihan mistä haluat keskustella. Mikset itse voi jutella sille sitten noista aiheista mitkä sua kiinnostaa. Ei ne kampaajatkaan varmaan ajatuksenlukijoita ole, mistä ne voi automaattisesti tietää mistä haluat ja et halua keskustella.
Ihan mahtava aloitus. Voi pieniä ihmisiä.
Aiheen sivusta: Tuleeko näillä taiteesta ja arkkitehtuurista ja viineistä puhuville akateemisille mieleen, että maan kokonaiskulttuuriin kuuluu myös niin sanottu kansankulttuuri ja muutenkin populaarikulttuuri. iskelmät ja tv-sarjat kuuluvat yhtä lailla kun taide ja viinit yleistietämykseen. Maailmasta kokonaisvaltaisesti kiinnostunut ihminen on kiinnostunut ja osaa puhua kaikesta.
Olisi mielenkiintoista ollakärpäsenä katossa sillä lenkillä missä kirjoittaja puhuu taiteesta, arkkitehtuurista ja musiikista ja oopperasta!
T. musiikin alan akateeminen joka nauttii tosi paljon kun saa kampaajalla tai kosmetologilla puhua eri tukkatyyleistä ja julkkiksista
Kaikenlaiset yleistykset suuntaan ja toiseen + typerät kostopuheet ovat no, kaikki tietävät mitä. Ja tämä koskee ihan yhtä lailla duunareita halveksuvia akateemisia ja akateemisia halveksuvia duunareita!
t. Fämmä, joka osallistunut aktiivisesti talonrakennukseen + harrastaa ruuanlaittoa ja ompelemista, ja osaa olla ystävällinen kaikkien ammattien harjoittajille
akateemiset, tulitte siis tahallaan tänne
on juuri näitä jotka kehuskelevat kuinka elämää suurempia ihmisiä he ovat joita kukaan ei oikeasti jaksa kuunnella. ILman meitä duunareita tekään ette voisi elää. Ja teille kostetaan teidän tietämättä ja nauretaan selän takana, kampaajat leikkaavat tahallaan huonosti ja repivät teiltä rahat, parkkipirkot on heti hienojen autojen kimpussa ja kahviloissa syljetään kahveihin. Kuka teidän vaatteet tekee? Ruuat kauppoihin? Hyvähän se on olla jokin hieno maisteri mutta ne maisterin paperit paljonkin lohduttaa kun nälkä on eikä mitään osata itse keittää ja ravintolat on kiinni.
Terveisin "mun elämä on elämää eikä papereita kehystettynä seinällä"
ottamaan p*skat niskaanne rehentelyillänne. Valitettavasti nämä jutut on tosia. Kannattaa olla ystävällinen tarjoilijoille, kts. aasiakas.net
Todennäköisesti se sun kampaaja ajattelee susta ihan samalla tavalla. Olen itsekkin saanut kunnian kammata asiakkaita joiden kanssa kemiat eivät kohtaa ollenkaan. Silti nämä asiakkaat tulevat kerta toisen jälkeen uudestaan. Ja jutut menee ihan yli hilseen. Enkä itsekkään ole kiinnostunut juttelemaan mamuista, salkkareista jne. Kyllä se on asiakkaan tehtävä etsiä kampaaja jonka kanssa jutut kohtaa. Ei kampaaja voi asiakkaitaan valita. Mitäs sanot siihen ku seuraavan kerraan meet sille fiksulle kampaajalles ja se tuumaa ettei kiinnosta sua tehdä kun ei meillä oo mitään yhteistä puhuttavaa.
Ja on myös kampaajia, jotka tajuaa milloin ei asiakasta kiinnosta jutella ollenkaan.
Ei voi sanoa enempää kuin että toivottavasti et satu mun penkkiin.. Kiitti hei.
Mä itse tunne välillä olevani myös psykologi. Asiakkaat avautuu yllättävän paljon kampaajalle, ei siinä mitään mutta joskus oon miettinyt että miksi ihmeessä niin?
Olisi mielenkiintoista ollakärpäsenä katossa sillä lenkillä missä kirjoittaja puhuu taiteesta, arkkitehtuurista ja musiikista ja oopperasta!
Enkä oikeasti ymmärrä, mitä mielenkiintoista meidän lenkkirupattelussa on.
En minäkään tiedä noista aiheista mitään, eikä oikein kiinnostakaan. Ja koulutusta minulla on vähemmän kuin sillä kampaajalla. Ei se koulutus tee ihmisestä automaattisesti tietyistä asioista kiinnostunutta.
Ja vaikka olen käynyt vain peruskoulun ja osan lukiota, en koe että minulla olisi paljon yhteistä ihmisten kanssa joiden keskustelun aiheet ovat nuo mainitut. Toki voin keskustella kohteliaisuudesta mistä vaan, enkä suhtaudu ylimielisesti muihin ihmisiin. Itseäni kiinnostaa yhteiskunnalliset aiheet, luonto, politiikka, historia, ajankohtaiset aiheet eli mitä tällähetkellä Suomessa ja maailmalla tapahtuu, tulevaisuus, lasten kasvatus ja siihen liittyvä esim. koulutuksen ja koululaitoksen kehittäminen toimivampaan suuntaan (liian moni putoaa kelkasta, jättää koulut eikä löydä paikkaansa yhteiskunnassa ja syrjäytyy).
Minua huvittaa kun moni korkeakoulutettu luulee että koulutustaso=älykkyysosamäärä=sivistyneisyys. Ei se noin mene. Ihmisillä on vapaus valita älykkyysosamäärästä huolimatta, toiset hankkivat koulutuksen sen perusteella että haluavat tehdä tiettyä työtä, toiset ilmeisesti pönkittääkseen itsetuntoaan ja asemaansa muiden silmissä (kuten tämän ketjun ap ja aika moni muukin täällä av:lla). Jos käsitys omasta itsestä ja itsearvostus perustuu pelkkään koulutukseen niin aika huonosti ovat asiat ihmisellä itsensä kanssa.
Osallistun ihan pelkästään kohteliaisuudesta kampaajallani keskusteluun Salkkareista, julkkisjuoruista, Lidlin tuotteista, mamujen hyysäämisestä, rakennekynsistä jne. joista en oikeasti edes tiedä mitään ja joista omien tuttavieni kanssa ei tulisi mieleenikään jutella.
on ollut ystävinä erilaisia ihmisiä eri koulutustasoilta, mutta parhaimmat ja pitkäaikaisimmat joiden kanssa ollaan eniten samalla aaltopituudella ovat akateemisia sekä muusikkoja (joiden koulutus joku muu).
En minäkään tiedä noista aiheista mitään, eikä oikein kiinnostakaan. Ja koulutusta minulla on vähemmän kuin sillä kampaajalla. Ei se koulutus tee ihmisestä automaattisesti tietyistä asioista kiinnostunutta.
Ja vaikka olen käynyt vain peruskoulun ja osan lukiota, en koe että minulla olisi paljon yhteistä ihmisten kanssa joiden keskustelun aiheet ovat nuo mainitut. Toki voin keskustella kohteliaisuudesta mistä vaan, enkä suhtaudu ylimielisesti muihin ihmisiin. Itseäni kiinnostaa yhteiskunnalliset aiheet, luonto, politiikka, historia, ajankohtaiset aiheet eli mitä tällähetkellä Suomessa ja maailmalla tapahtuu, tulevaisuus, lasten kasvatus ja siihen liittyvä esim. koulutuksen ja koululaitoksen kehittäminen toimivampaan suuntaan (liian moni putoaa kelkasta, jättää koulut eikä löydä paikkaansa yhteiskunnassa ja syrjäytyy).Minua huvittaa kun moni korkeakoulutettu luulee että koulutustaso=älykkyysosamäärä=sivistyneisyys. Ei se noin mene. Ihmisillä on vapaus valita älykkyysosamäärästä huolimatta, toiset hankkivat koulutuksen sen perusteella että haluavat tehdä tiettyä työtä, toiset ilmeisesti pönkittääkseen itsetuntoaan ja asemaansa muiden silmissä (kuten tämän ketjun ap ja aika moni muukin täällä av:lla). Jos käsitys omasta itsestä ja itsearvostus perustuu pelkkään koulutukseen niin aika huonosti ovat asiat ihmisellä itsensä kanssa.
ottamaan p*skat niskaanne rehentelyillänne. Valitettavasti nämä jutut on tosia. Kannattaa olla ystävällinen tarjoilijoille, kts. aasiakas.net