Kampaajalla on mielenkiintoista käydä: kuulee vähemmän koulutettujen
mielipiteitä ja keskustelunaiheita, kun juttelee kampaajan kanssa. Kun on jämähtänyt omiin piireihin, ei aina muistakaan, kuinka erilaisia ihmisiä varmaan suurin osa suomalaisista on kuin omat tuttavat.
Kommentit (139)
kirjailijalla on takanaan kirjallisuuden opintoja. Tietysti ihmisen, jolle kirjallisuus ei mitään merkitse, tämä on ehkä yhdentekevä asia.
Itse olen huomannut, että lastenhoitajien (eli lähihoitajien) näkemys esimerkiksi lapsen kehitykseen liittyvistä asioista on usein hyvin yksinkertainen, mekaaninen ja vääriin lähteisiin (kuten omat vanhemmt tms.) pohjautuva. Poikkeuksetta lastentarhanopettajien näkemys on huomattavasti monipuolisempi. siksi pidänkin tärkeänä, että päiväkoteihin saataisiin riittävästi yliopistosta valmistuneita lastenhoidon ammattilaisia.
mielipiteitä ja keskustelunaiheita, kun juttelee kampaajan kanssa. Kun on jämähtänyt omiin piireihin, ei aina muistakaan, kuinka erilaisia ihmisiä varmaan suurin osa suomalaisista on kuin omat tuttavat.
on korkeasti koulutettujen keskuudessa. Välillä tuntuu siltä, että mitä korkeammin koulutettu ihminen, sitä enemmän hän luokittelee ihmisiä, tekee päätelmiä yksilöistä tilastojen perusteella jne...
on ihan pilipalitutkinto, kun asiat ei mua satu kiinnostamaan.
Voi järjen köyhyys!
edes kirjoittaa kunnollisia meilejä/ kirjeitä. Miten yliopistosta voi valmistua ilman kunnollista äidinkielen taitoa?
63 Joo, mustakin lääkärin tutkinto on ihan pilipalitutkinto, kun asiat ei mua satu kiinnostamaan.
Voi järjen köyhyys!
kirjailijalla on takanaan kirjallisuuden opintoja. Tietysti ihmisen, jolle kirjallisuus ei mitään merkitse, tämä on ehkä yhdentekevä asia.
sanonut, ettei kirjallisuus merkitse minulle mitään, ja olen itsekin harrastanut kirjoittamista samoin kuin näyttelemistä, mutta eihän mun tarvitse opiskella liikuntatieteitäkään pystyäkseni nauttimaan hiihtämisestä tai lenkkeilystä? Minusta on ihan ok harrastaa kirjallisuudenopiskelua, mutta en kyllä keksi montakaan paikkaa, minne haettaisiin esim. kotimaisen kirjallisuuden maistereita töihin? Muuta kuin äikänope. Koska kai kaikkien alojen opiskelijat kuitenkin työelämään tähtäävät itsensä sivistämisen ohella.
Itse olen huomannut, että lastenhoitajien (eli lähihoitajien) näkemys esimerkiksi lapsen kehitykseen liittyvistä asioista on usein hyvin yksinkertainen, mekaaninen ja vääriin lähteisiin (kuten omat vanhemmt tms.) pohjautuva. Poikkeuksetta lastentarhanopettajien näkemys on huomattavasti monipuolisempi. siksi pidänkin tärkeänä, että päiväkoteihin saataisiin riittävästi yliopistosta valmistuneita lastenhoidon ammattilaisia.
Ja tietenkin kaikilta muiltakin, jotka ovat lasten kanssa tekemisissä, kuten isovanhemmat.
Ai niin, ja tietysti lasten kaverit: minun lapseni eivät ainakaan saa leikkiä lasten kanssa, joilla ei ole kk-tutkintoa.
on ihan pilipalitutkinto, kun asiat ei mua satu kiinnostamaan.
Voi järjen köyhyys!
pointtini oli, että tuskin mielipiteeni jonkun alan turhuudesta vaikuttaa siihen, mitä ko. alaan itse intohimoisesti suhtautuva ajattelee, mutta minun mielestäni lääkärit ovat kuitenkin tärkeämpiä kuin se kirjallisuudentohtori. Jos maailmassa ei olisi yhtään kirjallisuudentohtoria, niin tulisimme kyllä toimeen, toisin kuin jos kellään ei olisi hajuakaan lääketieteestä.
- kustannusalalle
- informaatio- ja kirjastoalalle
- äidinkielenopettajiksi
- tiedotus- ja viestintätehtäviin
- taide- ja kulttuurialalle
- hallinto- ja suunnittelutehtäviin (koulutus, kulttuuri jne.)
- luovan kirjoittamisen alalle
- kääntämisalalle (etenkin jos sivuaineina kieliä)
- museoalalle
En ole
sanonut, ettei kirjallisuus merkitse minulle mitään, ja olen itsekin harrastanut kirjoittamista samoin kuin näyttelemistä, mutta eihän mun tarvitse opiskella liikuntatieteitäkään pystyäkseni nauttimaan hiihtämisestä tai lenkkeilystä? Minusta on ihan ok harrastaa kirjallisuudenopiskelua, mutta en kyllä keksi montakaan paikkaa, minne haettaisiin esim. kotimaisen kirjallisuuden maistereita töihin? Muuta kuin äikänope. Koska kai kaikkien alojen opiskelijat kuitenkin työelämään tähtäävät itsensä sivistämisen ohella.
Minulla on ylempi korkeakoulututkinto, mutta ammatiltani olen pph. Joskus kyllä hieman hymyilyttää, kun varsinkin akateemiset lasten vanhemmat alkavat minulle melkein kädestä pitäen selittää jotakin asiaa, jota heidän mielestään pph ei voi mitenkään ymmärtää. Koulutustaustaani en ole kenellekään heistä kertonut, mutta melkoisen hölmistyneitä ilmeitä olen nähnyt, kun olenkin osannut vanhempien kanssa väitellä ja perustella väitteeni. Ihmisillä vain tuntuu olevan käsitys, että duunareitten elämä tosiaan pyörii joittenkin salkkareitten ja rakennekynsien ympärillä eivätkä he voi mistään niitä vaativimmista asioista mitään tietää.
Jos ei ole korkeakoulututkintoa, ei osaa keskustella, perustella väitteitään, tai kirjoittaa järkevää tekstiä.
Ei voi myöskään olla kiinnostunut kirjallisuudesta tai kulttuurista, vaan ainoa lehti mitä lukee on Seiska ja ainoa TV-ohjelma mitä katsoo Salkkarit...
Vuosittainen myyntiarvo ainakin 300 miljoonaa euroa ja välitön työllistysvaikutus 1500 henkilöä. Ajattele hetki vähän laajemmin, kuin oman kokemuspohjasi kautta.
Mutta kun tuntuu, ettei monikaan ymmärrä sitä, että koulutus ja ammatti eivät aina kulje käsi kädessä. Luullaan, että joku ei voi jotakin tajuta, kun koulutus ei ole akateemisuutta vaativa. Toisaalta myös sellainen harha on monella (kuten sinulla), että pääasiassa vain akateemiset voi ymmärtää asioita laajemmin. Itse en ollenkaan väheksy lähihoitajan koulutusta enkä mitään muutakaan ammattikoulutusta. Lapset heräsivät, pitää mennä. - 85
Osallistun ihan pelkästään kohteliaisuudesta kampaajallani keskusteluun Salkkareista, julkkisjuoruista, Lidlin tuotteista, mamujen hyysäämisestä, rakennekynsistä jne. joista en oikeasti edes tiedä mitään ja joista omien tuttavieni kanssa ei tulisi mieleenikään jutella. t. FM, kohta FT, yliopistolla töissä
T: ammattikoulun käynyt
Pystytkö käsittämään, että sinun mielipiteesi jonkun alan turhuudesta ei tarkoita sitä, että kyseinen ala olisi todellisuudessa turha? Vaikka se olisikin turha siellä omassa pienessä pääkopassasi, niin älä tee sitä virhepäätelmää että näin on absoluuttisesti. Mielipiteet eivät ole faktoja. Luulisi, että olet yliopistossa edes sen verran oppinut. Vaikka "turhaa" alaa opiskeletkin...
pointtini oli, että tuskin mielipiteeni jonkun alan turhuudesta vaikuttaa siihen, mitä ko. alaan itse intohimoisesti suhtautuva ajattelee, mutta minun mielestäni lääkärit ovat kuitenkin tärkeämpiä kuin se kirjallisuudentohtori. Jos maailmassa ei olisi yhtään kirjallisuudentohtoria, niin tulisimme kyllä toimeen, toisin kuin jos kellään ei olisi hajuakaan lääketieteestä.
- kustannusalalle
- informaatio- ja kirjastoalalle
- äidinkielenopettajiksi
- tiedotus- ja viestintätehtäviin
- taide- ja kulttuurialalle
- hallinto- ja suunnittelutehtäviin (koulutus, kulttuuri jne.)
- luovan kirjoittamisen alalle
- kääntämisalalle (etenkin jos sivuaineina kieliä)
- museoalalle
kyllähän joku niistä aina jonnekin pääsee töihin, mutta työllistyminen on kuitenkin varmaan aika paljon vaikeampaa, kuin vaikka se lääkärien työllistyminen omalla alalleen.
että eivät kaikki koulutetutkaan osaa ajatella laajemmin, vrt. tämä akateeminen pilipaliopiskelija.
Mutta kun tuntuu, ettei monikaan ymmärrä sitä, että koulutus ja ammatti eivät aina kulje käsi kädessä. Luullaan, että joku ei voi jotakin tajuta, kun koulutus ei ole akateemisuutta vaativa. Toisaalta myös sellainen harha on monella (kuten sinulla), että pääasiassa vain akateemiset voi ymmärtää asioita laajemmin. Itse en ollenkaan väheksy lähihoitajan koulutusta enkä mitään muutakaan ammattikoulutusta. Lapset heräsivät, pitää mennä. - 85
Pystytkö käsittämään, että sinun mielipiteesi jonkun alan turhuudesta ei tarkoita sitä, että kyseinen ala olisi todellisuudessa turha? Vaikka se olisikin turha siellä omassa pienessä pääkopassasi, niin älä tee sitä virhepäätelmää että näin on absoluuttisesti. Mielipiteet eivät ole faktoja. Luulisi, että olet yliopistossa edes sen verran oppinut. Vaikka "turhaa" alaa opiskeletkin...
pystytkö itse sisälukuun? Juurihan minä tuossa sanoin, että MINUN MIELIPITEENI on se ja se. Ja että en oleta, että minun mielipiteeni vaikuttaisi muiden mielipiteisiin.
Minulle riittää "keskitasoinen" toimeentulo, minkä tiedostin kyllä aikoinaan jo alaa valitessani. Miehellä on toki parempi palkka, mutta aina näin ei ole ollut. Toisaalta verojen jälkeen ero käteen jäävässä palkassa ei meillä ole suuren suuri. Pystyisimme säilyttämään nykyisen elitason, vaikka miehen palkka tippuisi samaan tasoon kuin omani.
Muuten ihan tutkimustenkin mukaan tietyn rajan ylittävä varallisuus ei enää lisää ihmisten onnellisuutta, siis senjälkeen on tarpeeksi rahaa ns. normaaliin elämään + johonkin ekstraan silloin tällöin.
Mitä tulee kysymykseesi voisinko säilyttää nykyisen elintason ilman miehen palkkaa, vastaus on, että en täysin. Sama pätee myös toisin päin, mieskään ei voisi säilyttää nykyistä elintasoa, mm. taloamme, ilman minun palkkaani. Kahden palkansaajan perheessä säästetään suhteessa niin monesta verrattuna yhden palkansaajan perheeseen.