Mitä mieltä ratkaisustamme? 16-vuotias tyttöni jäi tänään pois koulusta
hoitamaan sairasta pikkusiskoaan. Minä siis annoin luvan ja lähetin viestin (ammatti)koululle. Meistä vanhemmista ei kumpikaan voinut jäädä pois töistä. Voisitko sinä tehdä näin?
Kommentit (130)
asiasta ilmoitus. Ei siis ole vapaaehtoista. Omituista, että jotkut eivät näe mitään väärää siinä, että lapsi laitetaan hoitamaan sairasta lasta, koska vanhemmilla työ menee ensisijalle.
Mukavaa että isosisko haluaa ja osaa ottaa vastuuta pikkusisaruksestaan.
Mutta nyt tyttö joutui olemaan itse poissa koulusta, ja ehkä korvaamaan poissaolonsa lisätehtävällä tms, ja se on tosi huono juttu.
Vanhemmilla on mahdollisuus ja velvollisuuskin hoitaa kotona sairasta pikkulastaan.
Lastensuojelulaki menee kuitenkin sinun huvituksesi edelle. Vaikka kuinka koittaisit nauramalla asian sivuuttaa...
Nauretaanpa hetki yhdessä hänelle. Noin. Tekipä hyvää.
Minä hymyilen sinulle hiljaa ja mietin, miksi niin moni aikuinen mieluummin nauraa itsekseen kuin tarttuu toimeen ja pelastaa sen nuoren, jonka perheessä vanhemmat eivät osaa, jaksa tai halua olla aikuisia. Tällaisia perheitä on yllättävän paljon: alkoholisteja, mielenterveysongelmaisia, narkomaaneja. Perheiden lapset, ne 16v ikäiset ja nuoremmat, ovat pois koulusta huolehtimassa pienemmistä sisaruksista näiden sairastaessa. Opettajana velvollisuuteni on ilmoittaa lastensuojelulle, että luokassani on nuori, joka ei välttämättä saakaan olla nuori. Samalla tavalla ilmoitan pahoinpitelyistä ja jopa siitä, että nuori on humalassa koulussa. Kylläpä olenkin naurettava.
Aikuiset puhuvat, että nuoria pitäisi auttaa, mutta kun auttamisen aika tulee, on aina joku valmiina nauramaan laillasi.
se ope 18
Näin minä sen käsitin. Siis että on kyse yksittäisestä päivästä ja joskus töissä tulee (työstä riippuen) tilanteita, että on erittäin vaikeata olla poissa. Ehkä sattu tosi huono tuuri, että molemmilla jusst tuona päivänä semmonen tilanne.
En nyt näkisi tuossa vielä mitään lastensuojelutarvetta. Siis jos tapaus on yksittäisestä päivästä. Jos tämä on jatkuvaa, niin sitten tilanne ois toinen.
Asiat ei yleensä ole mustavalkoisia.
lainauksen lastensuojelulain siitä pykälästä, joka velvoittaa nro 18 tekemään asiasta lastensuojeluilmoituksen.
Vanhemmalla on AINA oikeus olla pois töistä, jos pieni lapsi sairastaa. On arvot pielessä jos ei muka "pysty" olemaan pois töistä.
monet kerrat kouluaikana hoitamaan pikkuveljiään. Itse sairasteli tosi vähän.
Yläasteen luokanvalvoja sanoi, että tosi hyvä, että osaa hoitaa ja kantaa vastuuta pienemmistään. Ei nähnyt tuota mitenkään pahana asiana.
Nyt ammatillisesta koulutuksesta tullut kans tarpeen vaatiessa kotia. Sielläkin asia aivan ok. Poika on nyt 19 v. Ja olen aivan varma, että todella hyvä isä tulevaisuudessa :)
Olen lukenut sen, eikä siinä määritellä mitään yksityiskohtia "kasvun ja kehityksen vaarantavista olosuhteista". Sairasta, että jonkun mielestä sisaruksen tilapäinen hoitaminen on lastensuojeluasia. Juuri tänään luin tutkimuksesta, jonka mukaan empaattisimmat ja epäitsekkäimmät lapset löytyvät kulttuureista, joissa sisarusten hoitaminen kuuluu lasten velvollisuuksiin. Tarkkaa viitettä en nyt voi antaa, kun kirja on työpaikalla (Shaffer: Social development). Kauhistuttaa, millaisia ihmisiä kasvatetaan, kun lapsia ja nuoria pitää suojella kaikelta vastuunotolta.
Lastensuojelulaki menee kuitenkin sinun huvituksesi edelle. Vaikka kuinka koittaisit nauramalla asian sivuuttaa...
eli "...opetuksen tai koulutuksen järjestäjän...
palveluksessa tai luottamustoimessa olevat henkilöt tai vastaavissa tehtävissä toimeksiantosuhteessa tai itsenäisinä ammatinharjoittajina toimivat henkilöt sekä kaikki terveydenhuollon ammattihenkilöt ovat velvollisia salassapitosäännösten estämättä viipymättä ilmoittamaan kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle, jos he ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun tarpeen selvittämistä."
Kun lapsi on poissa koulusta hoitaakseen perheen nuorempaa lasta vanhempien ollessa poissa kotoa, täytyvät nuo kriteerit.
eli "...opetuksen tai koulutuksen järjestäjän... palveluksessa tai luottamustoimessa olevat henkilöt tai vastaavissa tehtävissä toimeksiantosuhteessa tai itsenäisinä ammatinharjoittajina toimivat henkilöt sekä kaikki terveydenhuollon ammattihenkilöt ovat velvollisia salassapitosäännösten estämättä viipymättä ilmoittamaan kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle, jos he ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun tarpeen selvittämistä." Kun lapsi on poissa koulusta hoitaakseen perheen nuorempaa lasta vanhempien ollessa poissa kotoa, täytyvät nuo kriteerit.
Olen lukenut sen, eikä siinä määritellä mitään yksityiskohtia "kasvun ja kehityksen vaarantavista olosuhteista". Sairasta, että jonkun mielestä sisaruksen tilapäinen hoitaminen on lastensuojeluasia. Juuri tänään luin tutkimuksesta, jonka mukaan empaattisimmat ja epäitsekkäimmät lapset löytyvät kulttuureista, joissa sisarusten hoitaminen kuuluu lasten velvollisuuksiin. Tarkkaa viitettä en nyt voi antaa, kun kirja on työpaikalla (Shaffer: Social development). Kauhistuttaa, millaisia ihmisiä kasvatetaan, kun lapsia ja nuoria pitää suojella kaikelta vastuunotolta.
Jos vanhemmat eivät itse kykene nuorimpia lapsiaan hoitamaan, ei 16v opiskelijalle sälytetty hoitovastuu ole empaattisuutta tai epäitsekkyyttä vaan koulutuksen riistämistä nuorelta. Kaikki tytöt voisivat lopettaa koulunkäynnin tuossa iässä, mitä sitä turhaan kirjoja lukemaan kun voi kantaa kotona vastuuta huolehtimalla muista! Kunnon maahanmuuttajameininki suomalaisiinkin koteihin!
Maailmassa on miljoonia lapsia jotka tonkivat jostain kaatopaikalta perheelle ruokaa ja muuta tavaraa, jolla sitä ruokaa ehkä saataisiin.
ja täällä huudetaan heti lastenvalvojia paikalle, kun 16 v hoitaa päivän pikkusisaruksia.
SIIS IHAN PERSEESTÄ!!! Miettikää vähän.
Menkää sinne kehitysmaihin hemmetin lakipykälienne kanssa vaahtoamaan.
Katsos kun se lainlaatija ei kirjoita lakiin jokaista ripsausta, yksityiskohdat löytyvät perusteluista. Kasvua ja kehitystä vaarantaviksi olosuhteiski määritellään mm. se, että joutuu vanhempien puolesta kantamaan vastuuta perheen muista jäsenistä. Kauhistu pois, noin se menee.
Maailmassa on miljoonia lapsia jotka tonkivat jostain kaatopaikalta perheelle ruokaa ja muuta tavaraa, jolla sitä ruokaa ehkä saataisiin. ja täällä huudetaan heti lastenvalvojia paikalle, kun 16 v hoitaa päivän pikkusisaruksia. SIIS IHAN PERSEESTÄ!!! Miettikää vähän. Menkää sinne kehitysmaihin hemmetin lakipykälienne kanssa vaahtoamaan.
jotka vihdoinkin ammattikoulussa kohtaavat sen ensimmäisen aikuisen, joka puuttuu asioihin ja antaa nuorelle mahdollisuuden olla nuori! Aika moni hoitaa sisaruksia, koska tietää, että jos hän ei jaksa niin sijoitus on seuraava ja ainoa vaihtoehto.
Kyllä todella ap voit pyytää sitä tyttöäsi olemaan päivän pois koulusta. Voi tauti, vai ihan pitäis lastensuojeluilmoitus tehdä. Mitä rankka täti sanoo siitä että mä jäin 12-vuotiaana vuoden ikäisen pikkuveljen kanssa viikonlopuksi kaksin kotiin?! Ihan kuule tuli traumoja kun en saanut olla lapsi.
tapahtunut ehdottomasti, mikäli olisi tullut tietoon. Miten et näe siinä mitään väärää? 12-vuotias vuoden vanhan kanssa koko viikonlopun... Ap:n tilanteessa luultavasti riittää tilanteen selvitys ja määräaikainen seuranta tarvittavilla tukitoimilla.
Kyllä todella ap voit pyytää sitä tyttöäsi olemaan päivän pois koulusta. Voi tauti, vai ihan pitäis lastensuojeluilmoitus tehdä. Mitä rankka täti sanoo siitä että mä jäin 12-vuotiaana vuoden ikäisen pikkuveljen kanssa viikonlopuksi kaksin kotiin?! Ihan kuule tuli traumoja kun en saanut olla lapsi.
Toihan on ihan hyvä ratkaisu kaikille osapuolille. Tytönkään koulunkäynti tuskin kärsii yhden tai parinkaan päivän poissaolosta.
Jos pikkusisko on yli 10 v, hänen olisi pitänyt sairastaa yksin