Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuus 90-luvulla

Vierailija
17.10.2023 |

Oliko muka silloin kaikki paremmin? Itse muistan 90-luvun ihan erilaisena kuin minään auvoisana aikana elämässä. Lapset jätettiin yksin sellaisiin tilanteisiin mihin lasten ei tosiaan olisi kuulunut joutua ja lapsille sysättiin vastuuta mitä lapselta ei voi odottaa. Itse esimerkiksi olin yötä ja jopa viikonloppua yksin kotona jo alle 10-vuotiaana ja hoidin kaverin kanssa kaverin 1v. pikkusiskoa 7-vuotiaana muutaman viikon ajan joka arkipäivä kun kaverin äiti oli töissä.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

r̈ÿs̈s̈ä̈b̈öẗẗï ïl̈m̈ïän̈n̈ëẗẗü

Vierailija
2/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin usein samaa. Monelle 80- tai 90-luku tuntuu olevan jotain huoletonta elämää kun leikittiin aamusta iltaan pihalla kaverien kanssa, mutta minä ainakin muistan sen hyvin stressaavana kun ketään ei tuntunut kiinnostavan meidän tekemiset. Monen vanhemmat oli paljon poissa kotoa ja monessa perheessä vallitsi hyvin jäykkä ilmapiiri, lapsille ei kerrottu asioita eikä lasten kanssa puhuttu eikä keskusteltu asioista. Moni oli ihan heitteillä. Muistan pelänneeni uimareissuilla että joku hukkuu kun aikuisia ei tietenkään ollut lähimaillakaan ja siihen aikaan oli ihan ok lähettää pienetkin lapset isojen mukana uimaan. Ilmapiiri kotona oli ankea, ei saanut kysellä mitään eikä ketään kiinnostanut lasten asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jotenkin ristiriitaista oli 90-luvlla se, että toisaalta kohdeltiin jo kuin isoa ja annettin vastuuta ja luotettiin, että pärjää. Toisaalta käytettiin ruumillista kuritusta eikä ajateltu, että se sama iso fiksu tyttö voisi ymmärtää ihan sanallistakin palautetta, eikä vaan sitä nahkavyötä.

Vierailija
4/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka oli uusnatsismia yhdistynyt skinheadeihin, saatanapalvontaa ja hautakivien potkimisia, huumeita ja samanlaista nuorisorikollisuutta kuin nytkin. 

Vierailija
5/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysäri oli lama-aikaa. Ei tietenkään ollut kaikki paremmin. Vapaudesta seuraa se vastuu omasta itsestä. En muista ahdistuneeni siitä. Muistan yhden kerran, kun olin unohtanut avaimet. Se opetti olemaan unohtamatta toiste. Vanhemmille ei voinut soitella noin vaan. Mitä nykylapset oppivat vastaavasta tilanteesta? Luottamaan aikuisiin, mutta eivät vastuuta omista teoistaan. Ysärillä oli opittva sietämään myös tylsyyttä. 

Vierailija
6/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että kävelin jo eskariin yksin.

Nykyään ei kai edes saa vai saako? Autolla viedään.

Vierailija
7/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ysäri oli lama-aikaa. Ei tietenkään ollut kaikki paremmin. Vapaudesta seuraa se vastuu omasta itsestä. En muista ahdistuneeni siitä. Muistan yhden kerran, kun olin unohtanut avaimet. Se opetti olemaan unohtamatta toiste. Vanhemmille ei voinut soitella noin vaan. Mitä nykylapset oppivat vastaavasta tilanteesta? Luottamaan aikuisiin, mutta eivät vastuuta omista teoistaan. Ysärillä oli opittva sietämään myös tylsyyttä. 

Ei kyllä lapselle kuulu vastuu itsestään sellaisissa tilanteissa kun se ei ole lapsen ikätasolle ok.

Vierailija
8/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin pelättiin aikuisia. Pelko aiheutti kunnioitusta ja mietittiin miten käyttäydytään. Sitten tuli yksi hedonistinen idealogia että kaikki mikä mielletään epämukavaksi pitää pyrkiä poistamaan ja enää lapset ei pelkää aikuisia ja siten ei myöskään kunnioita. Käyttäytyminen on sen mukaista.

Vierailija
9/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Meillä kuljetaan päiväkotiin ja eskariin ihan kävellen, pyöräillen tai potkulaudoilla.

Vierailija
10/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Silloin pelättiin aikuisia. Pelko aiheutti kunnioitusta ja mietittiin miten käyttäydytään. Sitten tuli yksi hedonistinen idealogia että kaikki mikä mielletään epämukavaksi pitää pyrkiä poistamaan ja enää lapset ei pelkää aikuisia ja siten ei myöskään kunnioita. Käyttäytyminen on sen mukaista.

Ja ennenkö oli hyvä että lapset pelkäsi aikuisia?

Vierailija
11/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 luvulla iso osa lasten elämää oli juurikin yllä kuvattu tylsyys. 

Nykylapset eivät tiedä mitä se on ja vielä harvempi kokenut sen kiitokset älypuhelimille. 

Vierailija
12/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nykylapset eivät tiedä mitä se on ja vielä harvempi kokenut sen kiitokset älypuhelimille. 

Miten niin tylsyys? Silloin oltiin pihalla ja keksittiin siellä tekemistä. Kaikenlaisia pihapelejä ja leikkejä yms.

Vierailija
13/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Meillä kuljetaan päiväkotiin ja eskariin ihan kävellen, pyöräillen tai potkulaudoilla.

Lapset yksinäänkö?

Vierailija
14/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miten niin tylsyys? Silloin oltiin pihalla ja keksittiin siellä tekemistä. Kaikenlaisia pihapelejä ja leikkejä yms.

Minun muistoissani lapsuus 90-luvulla oli enimmäkseen pihassa keinuissa tai mattotelineellä istumista, jotain päämäärätöntä oleilua ja odottelua, ajan kuluttamista ja tylsyyttä. Sekä saman pian lasten ja naapurin lasten kanssa iänikuista riitelyä.

Vierailija
15/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja ennenkö oli hyvä että lapset pelkäsi aikuisia?

Pelkoa vai mitä, mutta jos tiesi, että seuraavasta vastaan vänkäämisestä haetaan remmi, niin kai se kannusti tottelemaan?

Vierailija
16/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mun lapsi menee eskariin niin, että kävelee ensin 700 m päähän pysäkille, siitä bussilla 7 km ja sitten kävelyä päiväkodin eskariin noin 150 m. Eihän tuo yksin ole, bussissa on muitakin matkustajia. Tää on kunnan järjestämä kyyti.

Vierailija
17/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minun muistoissani lapsuus 90-luvulla oli enimmäkseen pihassa keinuissa tai mattotelineellä istumista, jotain päämäärätöntä oleilua ja odottelua, ajan kuluttamista ja tylsyyttä. Sekä saman pian lasten ja naapurin lasten kanssa iänikuista riitelyä.

Kyllä olet sitten itse ollut tylsä ja mielikuvitukseton lapsi. Kyllä mun lapsuudessa 70-80-luvulla lapset leikki ja samoin esikoiseni lapsuudessa ysäriltä alkaen. Nyt 2009 syntyneet ei enää niistä leikeistä tiedä mitään.

Vierailija
18/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on lapsuutensa asunut VVO:lla niin pitää koko aikuisuuskin asua Lumolla.

Vierailija
19/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eskarista riippuen saa kyllä edelleen mennä yksin, jos käy pelkästään eskarissa, eikä ollenkaan päivähoidossa sen lisäksi. Ainakin täällä sai pari vuotta sitten. Itse olen ysärin lapsi, päiväkodissa olin 80 luvun lopussa. Silloin sai hakea isommat sisaruksetkin, vaikka he oli alaikäisiä. Vanhempi veli oli 10v ja välillä lähdin heidän mukaansa, kun äiti oli pitkään töissä. Tuolloin sysättiin vastuu pienemmistä niille isommille lapsille, vaikka hekään ei vielä kovin isoja ollut.

Minäkin usein vahdin sitten nuorempia sisaruksia 10v alkaen. Minun isompi lapsi on nyt 11v ja en jättäisi vastuuseen toisesta lapsesta. Toki varmaan pärjäisi, ei siinä. Mutta jos jotain sattuisi, olisi se kamalaa sille isommallekin. Onneksi nuorempi lapsikin on vain vuoden nuorempi, ei tarvitse kummankaan toistaan vahtia. 

Vierailija
20/58 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei kyllä lapselle kuulu vastuu itsestään sellaisissa tilanteissa kun se ei ole lapsen ikätasolle ok.

Ai niin kuin avainten muistaminen? En tarkoita pikkulapsiaikaa vaan kouluikää. Se myös vaihtelee mikä kulloinkin määritellään ikätasolle sopivaksi. Ysärillä ei vielä annettu kännyköitä lasten vastuulle. Nyt kaikilla lapsilla on älypuhelimet, mikä sinänsä on hyvä, mutta samalla harva asettaa lapsen somekäytölle mitään rajoituksia. Onko sopivaa lapsen antaa itse päättää tiktokon käytöstä? Koska kaikki muutkin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä