Suomalaisilla on keskimäärin 28000e säästössä
Kommentit (45)
Tämä aloitus on viiden vuoden takaa ja nykyisin suomalaisilla on säästövarantoja keskimäärin 32000 euroa. Lisäksi suomalaisilla on omaisuutta keskimäärin 88000 euron edestä, kyse on pääosin asuntovarallisuudesta ja muista kiinteistöistä, toki myös osakeomistuksista. Muistakaa, että noi on vain KESKIARVOJA!
Kuulostaa vähältä, kun jopa minulla opiskelijalla on kohta tuo säästössä. Kuukaudessa voisi säästää helposti 500-1000 euroa kun on työssäkäyvä opiskelija, eihän tuo 28 000 olisi kuin muutaman vuoden urakka. Ymmärrän tosin että rahaa alkaa vasta tosiaan palamaan kun hankitaan autoja, lapsia ja asuntoja, mutta 28000 keskimääräiseltä aikuiselta kuulostaa minusta tosi vähältä.
vähältä kuulostaa kun itselläni oli jo 22-vuotiaana opiskelijana yli 50 000 euroa säästössä! mihin ihmeeseen ihmiset rahansa oikein hassaavat?!!
Vierailija kirjoitti:
vähältä kuulostaa kun itselläni oli jo 22-vuotiaana opiskelijana yli 50 000 euroa säästössä! mihin ihmeeseen ihmiset rahansa oikein hassaavat?!!
Kerro ihmeessä miten elät jos olet itse tuon säästänyt?!
Helppo huudella jos isi ja äiti maksaa elämisen
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähältä, kun jopa minulla opiskelijalla on kohta tuo säästössä. Kuukaudessa voisi säästää helposti 500-1000 euroa kun on työssäkäyvä opiskelija, eihän tuo 28 000 olisi kuin muutaman vuoden urakka. Ymmärrän tosin että rahaa alkaa vasta tosiaan palamaan kun hankitaan autoja, lapsia ja asuntoja, mutta 28000 keskimääräiseltä aikuiselta kuulostaa minusta tosi vähältä.
Ensin opiskelet 6-8h ja sitten töissä sama aika ja missähän paikassa saa opiskelija parin tonnin palkan?!
Ja minulle esim vapaa-aika on myös arvokasta joten saan säästöön vain 200e kuukaudessa
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät sitten, kun perustat perheen ja saatte lapsen. Lapsen kasvattaminen 18-vuotiaaksi maksaa viimeisimmän (2013) tutkimuksen mukaan 128000 euroa. Monet avustavat vielä tuon täysi-ikäisyyden jälkeenkin.
Nallella on vaikka 5 000 000 pahan päivän varalta in cash ja Nicolla 500 euroa niin keskimäärin heillä on 2 500 250 euroa säästössä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin opiskelet 6-8h ja sitten töissä sama aika ja missähän paikassa saa opiskelija parin tonnin palkan?!
Ja minulle esim vapaa-aika on myös arvokasta joten saan säästöön vain 200e kuukaudessa
No tuossahan se ero tulee. Toiset tykkää laiskotella ja toiset tehdä töitä. Ero voi olla tuhansien eurojen arvoinen myöhemmin!
Kyse varmaan nettovarallisuudesta eikä säästöistä? Linkki?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on noin 50 000 €. Lisäksi omaisuutta 1/2 okt ja pari autoa jne. Ei lainaa. Joitain osakkeita.
Okt ei ole minkään arvoinen. Voi olla jopa negatiivinen kun pitää purkaa tontilta että pääsee rakentaan.
Säästötilillä ja käyttötilillä yhteensä vähän päälle pari tonnia. Lompakossa 50 euron seteli. Lasipurkissa kolikoita noin 15 euroa.
Onko niillä todellista arvoa?
Jos - tai pikemminkin kun - finanssijärjestelmä romahtaa, meinaatteko syödä niitä seteleitä? Tai ylipäätään, että saatte niitä pankista ulos? Kreikassa annettiin porukan nostaa parikymppiä päivässä. Eikä Kreikka edes romahtanut, koska muu EU piti sitä pystyssä. Entä kun ei ole enää ketään pitämässä pystyssä?
Meillä on 50 hehtaaria maata, joista 20 viljelykelpoista, 30 metsää.
Kun aikanaan katsotaan kenen perse kestää merivettä, veikkaan että olemme vahvoilla.
Olen siis kaukana keskimääräisestä palkasta ja keskimääräisistä säästöistä. Pienellä palkalla oli vaativaa saada säästettyä 5000 e hätävara, kun kaikki raha tuppaa kulumaan elämiseen. Yritän silti nostaa säästöjäni ylöspäin seuraavaan tuhatlukuun.
Hyvin isolta määrältä. Itse elän kädestä suuhun, 0e säästöjä. Kaikki vähänkin isommat hankinnat (elektroniikka, huonekalut) vaativat useamman kuukauden säästöä.
Ja minä vieläpä haaveilen kivasti sisustetusta kodista ja rintojen pienennysleikkauksesta... Hah. Tuommosella summalla saisi molemmat ja vielä enemmänkin.
En tunne ketään jolla olisi tuollaisia summia, yleensä kaikilla on asuntolainaa, vanhemmillani ei ole asuntolainaa ollut enää vuosiin, eli omaisuutta on, mutta ei säästöjä koskaan noin paljon, ovat kuusikymppisiä ja viimeiset vuodet työelämästä äidillä ollut pätkiä ja isällä eläkeputkea, tehdas siirrettiin halpatyönmaahan. Suurimmalla osalla ihmisiä ei varmaan ole tuollaisia summia koko elämän aikana.
Ei tuo mikään valtava summa ole. Meillä (mä ja mies) on tuon verran säästöjä yhdessä ja on myös saman verran asuntolainaa jäljellä. Pari vuotta maksetaan lainaa vielä ja sitten alkaa säästöt karttua ellei keksitä jotain kivaa rahareikää.
Keski-ikäisiä ja keskituloisia olemme.
Kotitalouksilla on rahaa säästössä keskimäärin 12000 euroa.
37 prosentilla suomalaisista on nolla euroa.
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2012/10/08/joka-kolmannella-ei-jaa…
Aika luonnollista, nuorilla nyt harvemmin on elämäntilanne sellainen, että jäisi kovasti säästöön. On opiskelut, asuntolainat jne. Eläkeiän kynnyksellä oleva, asunnon maksanut ja uraa luonut ihminen on usein jo saanut mukavan potin säästöönkin.
Suomessa sijoitetaan myös asuntoihin, lasketaanko velaton omistusasunto (tai asunnot) säästäksi?